Οι ευθύνες του λαού

Γιώργος Γιαννουλόπουλος, Η Εφημερίδα των Συντακτών, Δημοσιευμένο: 2020-06-13

Οποτε γίνονται εκλογές το μόνο απολύτως σίγουρο είναι ότι στις δηλώσεις των ηττημένων θα υπάρχει το «σέβομαι το αποτέλεσμα» ή «σέβομαι τη λαϊκή ετυμηγορία». Τι σημαίνει αυτή η κοσνσερβαρισμένη φράση;

Η πρώτη, και συνταγματικά ορθή, ερμηνεία είναι ότι δεν αμφισβητείται το γεγονός της ήττας. Πράγμα που σήμερα θεωρείται αυτονόητο, αλλά δεν ήταν πάντα. Πριν από τη μεταπολίτευση υπήρχαν περιπτώσεις αλλοίωσης του αποτελέσματος λόγω πραγματικής «βίας και νοθείας», για να χρησιμοποιήσω την ορολογία της εποχής. Εκτοτε όμως το φαινόμενο ευτυχώς εξέλιπε.

Οι λέξεις όμως έχουν ένα πρόβλημα: η σημασία τους δεν είναι μία και συνεπώς κυριολεκτική· το ρήμα «σέβομαι» υποδηλώνει ένα είδος γενικότερης αποδοχής ή τουλάχιστον την αίσθηση ότι το έγκυρο ταυτίζεται σε κάποιο μέτρο με το ορθό. Και αυτό αντιβαίνει στο γράμμα και το πνεύμα της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας, η οποία προϋποθέτει διαφωνίες που λύνονται προσωρινά πάντα, δηλαδή σε τακτά διαστήματα, και μέσω της κάλπης.

Κάτι ανάλογο ισχύει και για τη λέξη «λαός» επειδή σημαίνει δύο διαφορετικά πράγματα: πρώτο, όλους τους κατοίκους της χώρας και δεύτερο, τους πολλούς και υποδεέστερους. Και η διολίσθηση από το ένα στο άλλο είναι ένα από τα τεχνάσματα που χρησιμοποιεί η πολιτική ρητορική για να χειραγωγήσει, αθέατη και ιδιοτελώς, το πώς σκεφτόμαστε και πώς διαλέγουμε.

Σε μια κοινοβουλευτική δημοκρατία, η πολιτική αντιπαράθεση μετατρέπει τις εκλογές σε εμπορικό κέντρο, όπου εμείς ο λαός πηγαίνουμε να ψωνίσουμε. Κι όπως θα μας διαβεβαίωνε κάθε μαγαζάτορας, το χειρότερο που μπορεί να του συμβεί είναι να κάνει τους πελάτες να μην αισθάνονται καλά όταν μπαίνουν στο μαγαζί του. Για τον απλό λόγο ότι θα πάνε στο διπλανό. Ετσι ο πελάτης έχει πάντα δίκιο. Φταίνε οι αντίπαλοι, φταίνε οι περιστάσεις, οι σκοτεινές δυνάμεις, κι εγώ δεν ξέρω τι άλλο. Ο λαός όμως δεν φταίει ποτέ.

Αυτό το λαϊκιστικό στερεότυπο του απλού και πάντα αθώου λαού γίνεται εύκολα αποδεκτό επειδή ταιριάζει και αναπαράγει έναν τρόπο σκέψης που πήρε την τελική του μορφή τον 18ο αιώνα και ο οποίος είχε έμμεση μόνο σχέση με την πολιτική. Είναι η αφήγηση μιας παρακμής: εν αρχή ην ο παράδεισος, όπου ο Αδάμ και η Εύα ζούσαν πανευτυχείς, όπως τους έπλασε ο Θεός έλεγαν κάποτε, ή σε απόλυτη αρμονία με τη φύση λέμε σήμερα.

Τι συνέβη μετά το ξέρουμε. Οι πρωτόπλαστοι έφαγαν τον απαγορευμένο καρπό του δέντρου της γνώσης και όχι της αμάθειας και το προπατορικό τούτο αμάρτημα το πληρώνουμε μέχρι σήμερα. Δηλαδή η πρόοδος μας απομάκρυνε από την αρχική, φυσιολογική κατάσταση, η οποία όμως επέζησε ανεπίγνωστα στα λαϊκά στρώματα και στην κουλτούρα τους.

Αυτός είναι ο λαός, όπως τον φαντάζονται οι μορφωμένοι. Καλός και άδολος επειδή ζει κοντά στη φύση και ως εκ τούτου έχει μολυνθεί λιγότερο από τα δεινά που μαστίζουν τη σύγχρονη αστική κοινωνία. Μια νότα αυθεντικότητας και ανθρωπιάς μέσα στην κακοφωνία της κατακερματισμένης ζωής μας. Ας βάλουμε όμως κατά μέρος τις λυρικές εξάρσεις για να επιστρέψουμε στην πεζή πολιτική διάσταση.

Πώς εξηγείται το θλιβερό γεγονός ότι ο λαός μερικές φορές, και συχνά τώρα τελευταία, επιβραβεύει τους ακροδεξιούς πολιτικούς; Διότι, κακά τα ψέματα, στις δημοκρατίες υπάρχουν μεν συμφέροντα και σκοτεινές δυνάμεις που κινούν τα νήματα, αλλά σε τελική ανάλυση αυτό που μετράει είναι η λαϊκή ετυμηγορία. Ο λαός ψήφισε τον Τραμπ και ίσως τον ξαναψηφίσει. Ο λαός έφερε στην εξουσία τον Ορμπαν στην Ουγγαρία, τον Μπολσονάρο στη Βραζιλία και τον Μόντι στην Ινδία.

Για να απαντήσουμε στο ερώτημα, πρέπει πρώτα να ανασύρουμε στην επιφάνεια και να αναιρέσουμε την υπόθεση που το εξουσιοδοτεί: ότι ο λαός είναι κάτι εκ φύσεως, καλός ή κακός. Βάζοντας κατά μέρος τη μαρξιστική-λενινιστική άποψη που θεωρεί την εργατική τάξη μοχλό της ιστορικής αναγκαιότητας, ο λαός ή οι πολλοί, αδικημένοι και υποδεέστεροι, δεν είναι ένα περισσότερο ή λιγότερο «φυσιολογικό» υποκείμενο, αλλά ένα υποκείμενο κοινωνικά συγκροτημένο, το οποίο μπορεί να στραφεί προς οποιαδήποτε πολιτική κατεύθυνση. Κι όταν πηγαίνει προς τα εκεί που δεν μας αρέσει είναι λάθος να πιστεύουμε ότι ευθύνονται μόνο όσοι τον εξαπάτησαν, τον διαστρέβλωσαν ή τον ανάγκασαν να αρνηθεί τη φύση του.

Εκείνοι που διακινούν αυτή την άποψη δεν είναι φίλοι του λαού, όπως νομίζουν. Αντίθετα, τον υποβιβάζουν επειδή του στερούν την αίσθηση της ευθύνης. Ναι, εξαπατήσεις, διαστρεβλώσεις και εξαναγκασμοί υπάρχουν. Ενα έστω μικρό ποσοστό ευθύνης ωστόσο παραμένει. Η αξιοπρέπεια του ανθρώπου προϋποθέτει την άσκηση της βούλησης και η βούληση συνεπάγεται την ευθύνη.

Θέματα επικαιρότητας: Εκλογές

Ανοιχτή επιστολή σε γυναίκες ψηφοφόρους

Μαρία Γκασούκα*, Ιλεάνα Σακκά**, Φωτεινή Σιάνου***, 2023-06-16

Αγαπητές φίλες,Οι γυναίκες ψηφοφόροι είμαστε η πλειονότητα...

Περισσότερα
Γρηγόρης Στεργιούλης

Αβεβαιότητα και εκλογική συμπεριφορά

Γρηγόρης Στεργιούλης, 2023-06-16

Οι επιλογές των πολιτών δεν εξαρτώνται μόνο από την πολιτική...

Περισσότερα
Μαριλένα Κοππά

Το μεγάλο λάθος: Η μουσουλμανική μειονότητα ως προεκλογικό εργαλείο

Μαριλένα Κοππά, 2023-06-16

Με τον όρο «μειονότητα» εννοούμε μια ομάδα του πληθυσμού...

Περισσότερα

Η πανελλαδική μονοχρωμία

Παντελής Μπουκάλας, 2023-06-13

Αν την 21η Μαΐου τα αποτελέσματα επέτρεπαν στη Ν.Δ. να τραγουδάει...

Περισσότερα

Μειονοτική ψήφος: Αντανάκλαση της πραγματικότητας;

Κωνσταντίνος Τσιτσελίκης, 2023-06-11

Φαίνεται ότι μειονοτική ψήφος αποτελεί θεμιτό εκλογικό...

Περισσότερα
Γιώργος Γιαννουλόπουλος

Είναι η συγκυρία, ανόητε!

Γιώργος Γιαννουλόπουλος, 2023-06-10

Στην πολιτική ποτέ δεν ξέρεις τι θα σου ξημερώσει. Κατά...

Περισσότερα

Ο ίδιος λαός είναι. Αλλά…

Τάσος Παππάς, 2023-06-08

Το αφήγημα της Νέας Δημοκρατίας δέχτηκε ένα σοβαρό πλήγμα...

Περισσότερα
Λούκα Κατσέλη

Η παγίδα του φόβου και τα διλήμματα της επικείμενης εκλογικής αναμέτρησης

Λούκα Κατσέλη, 2023-06-04

Τα αποτελέσματα των εκλογών της 21ης Μαΐου, κυρίως δε η μεγάλη...

Περισσότερα

Άρθρα/ Πολιτική

Η άθραυστη αλυσίδα των «αντιποίνων»

Παντελής Μπουκάλας, 2024-04-16

Στην επαληθευμένη από αμερόληπτες πηγές Ιστορία, το δόγμα...

Θόδωρος Τσίκας

Ιράν-Ισραήλ: Γόητρο, προσχήματα και ισορροπίες

Θόδωρος Τσίκας, 2024-04-14

Είναι γνωστό ότι το καθεστώς των φανατικών μουλάδων του...

Το δίλημμα της Τεχεράνης

Γιώργος Καπόπουλος, 2024-04-08

H ηγεσία της Ισλαμικής Δημοκρατίας βρίσκεται σε ένα άβολο...

Πώς απαντούν στην Ακροδεξιά τα άλλα κόμματα

Ξένια Κουναλάκη, 2024-04-04

Aπό την εποχή της ανόδου της Χρυσής Αυγής τα συστημικά κόμματα...

Η ατιμωρησία των ελίτ

Τάσος Παππάς, 2024-04-01

Αντιγράφω από τη στήλη «ΕΝΑ ΒΛΕΜΜΑ» στις Νησίδες της «Εφημερίδας...

Το νέο τουρκικό παζλ

Βαγγέλης Αρεταίος, 2024-04-01

Η «έκπληξη του CHP», όπως λένε από χθες το βράδυ Τούρκοι αναλυτές,...

Θόδωρος Τσίκας

Τουρκία: διαμαρτυρία για οικονομία και φθορά εξουσίας

Θόδωρος Τσίκας, 2024-04-01

Ακόμα μια φορά, η οικονομία έπαιξε ρόλο στις πολιτικές εξελίξεις....

Διονύσης Τεμπονέρας

Άνθρακες ο θησαυρός της αύξησης του κατώτατου μισθού

Διονύσης Τεμπονέρας, 2024-03-28

Ανακοινώνεται στο υπουργικό συμβούλιο η αύξηση του κατώτατου...

Κουράστηκαν να λιβανίζουν

Τάσος Παππάς, 2024-03-26

Οταν τα μέσα ενημέρωσης όλων των κατηγοριών είναι ιμάντες...

Κώστας Καλλίτσης

Η κυριαρχία της Ν.Δ

Κώστας Καλλίτσης, 2024-03-23

Κάτι, αλήθεια, συμβαίνει εδώ; Μια πρόχειρη απάντηση θα ήταν...

Μερικές σκέψεις για τον «νέο κύκλο» του ΣΥΡΙΖΑ

Θανάσης Καρτερός, 2024-03-17

Για να πούμε την αλήθεια, δεν είναι εύκολο να συνηθίσει...

Πανηγυρίζοντας επί των ερειπίων του ΕΣΥ

Παντελής Μπουκάλας, 2024-03-17

Σημείο πρώτο: Με τις λέξεις μπορούμε να κάνουμε οτιδήποτε:...

×
×