Της κοντής ...εκπομπής οι αριθμοί τής φταίνε

Γιάννης Παρασκευόπουλος, Ελευθεροτυπία, 08/04/2006

Στημένες λοιπόν, σύμφωνα με το κατηγορητήριο, οι μετρήσεις της AGB. Η εταιρεία δηλαδή συνωμοτεί για να παραχαράξει το υψηλό πολιτιστικό επίπεδο του ελληνικού λαού. Κρα κάνουμε για ποιοτική τηλεόραση, αλλά ας όψεται η AGB που με πλαστές τηλεθεάσεις πριμοδοτεί τη φτήνια και την κακογουστιά και μας καταδικάζει να χάφτουμε άθελά μας τα τηλεοπτικά σκουπίδια. Λίγο ακόμη και θα το πιστέψουμε!

Ο κ. Μικρούτσικος είπε τη μεγάλη αλήθεια στην προσπάθειά του να υπερασπιστεί τα ανυπόληπτα ριάλιτι. Την ώρα που ευεργετημένοι από τα μηχανάκια τηλεαστέρες κατακεραύνωναν τους ευεργέτες τους, αναρωτήθηκε για το προφανές: «Ακόμη και πειραγμένες αν είναι οι μετρήσεις έχετε την εντύπωση ότι απέχουν περισσότερο από το όριο του στατιστικού λάθους από τις πραγματικές;»

Πολύ σωστά. Οταν έχουμε απέναντι ομοειδείς εκπομπές, όταν κολυμπάμε στον βάλτο της ομοιομορφίας, όταν όπου και αν γυρίσεις το τηλεκοντρόλ, αν είναι μεσημεράκι θα πέσεις σε μεσημεράδικα, όταν είναι πρωί σε πρωινάδικα, όταν έλθει η ευλογημένη ώρα των ειδήσεων σε κιτρινάδικα και στη ζώνη εκπομπών πολιτικού λόγου σε παπαγαλάδικα, τι να μετρήσει η AGB; Ποια χαβούζα έχει τη μεγαλύτερη προσέλευση;

Είναι σα να βάζεις πέντε τύπους να αυνανίζονται ταυτόχρονα και εσύ να μετράς ποιος έχει τη μεγαλύτερη πέραση στις γκόμενες! Και στο καπάκι να βγαίνουν και οι «μετρημένοι» και να διαμαρτύρονται ότι τα αποτελέσματα είναι κουνημένα και παραποιούνται οι ερωτικές τους επιδόσεις!

Αλλη εξυπνάδα που ακούστηκε είναι ότι εξυφαίνεται συνωμοσία μεταξύ AGB και διαφημιστικών με θύματα κανάλια και διαφημιζόμενους. Γιατί αλήθεια οι διαφημιστικές να μπουν στον κόπο να πειράξουν τις μετρήσεις τηλεθέασης; Τι τον νοιάζει τον διαφημιστή αν ένα τηλεσκουπίδι ή κάποιο σοβαρό ντοκιμαντέρ με θέμα την άστατη ερωτική ζωή του ασπροβάτραχου έχει μεγαλύτερη θεαματικότητα; Αν ο κόσμος προτιμούσε ποιοτική ψυχαγωγία και καλλιτεχνικές εκπομπές από τσίρκουλο και σόουμπιζ σε τι θα θίγονταν τα συμφέροντα των διαφημιστικών εταιρειών;

Αλλά ο πιο ανυπόστατος ισχυρισμός είναι ότι και τα κανάλια είναι θύματα των πλαστών μετρήσεων. Αν όντως η παρτίδα είναι στημένη, τότε οι συνεργοί της AGB δεν μπορεί να είναι άλλοι από τα ίδια τα κανάλια. Είναι τα μόνα που ευνοούνται καθώς με φτηνές παραγωγές διεκδικούν ακριβές διαφημίσεις. Με θύματα τους διαφημιζόμενους που ανύποπτοι σπαταλούν τα λεφτά τους σε διαφημίσεις, με παραχαραγμένο αριθμό αποδεκτών...

Οπως και να ’χει, τα μεγάλα θύματα της τηλεοπτικής κατάντιας παραμένουν οι τηλεθεατές με αποκλειστικούς θύτες τα ίδια τα κανάλια. Το τηλεοπτικό υποπροϊόν είναι απόρροια του ολιγοπωλίου της ελληνικής τηλεόρασης και του θολού, αμαρτωλού -για να μην πούμε εγκληματικού- νομικού πλαισίου που το υποθάλπει.

Οπολιτισμός και η αισθητική δεν είναι θέμα μετρήσεων αλλά αναμετρήσεων. Μόνο ο ανταγωνισμός θα προσφέρει πρωτότυπη, ευφυή και ευφάνταστη τηλεόραση. Μόνο έτσι θα διαψευσθεί το ανόητο κλισέ, ότι το λαϊκό αναγκαστικά είναι βλακώδες και το κουλτουριάρικο ανιαρό. Κάλλιστα τα λαϊκά προγράμματα μπορούν να είναι περίτεχνα και ευφυή. Κάλλιστα οι πολιτιστικές εκπομπές μπορούν γίνουν σπιρτόζικες και ελκυστικές. Δύο πράγματα είναι απαραίτητα: χρήματα και ταλέντο. Γιατί όμως ο άλλος να πληρώσει καλές παραγωγές και έξυπνους παρουσιαστές, όταν με λίγες πενταροδεκάρες και δέκα καραγκιόζηδες εξασφαλίζει το ίδιο μερίδιο διαφήμισης;

Τα ελληνικά κανάλια ολιγοπωλούν την αγορά του τηλεοπτικού προϊόντος και μοιραία έχουν προχωρήσει στη σιωπηρή και ανομολόγητη συμφωνία του σκουπιδοτενεκέ. Ο υπόνομος στοιχίζει φτηνά, οι ακαθαρσίες ανακυκλώνονται ανέξοδα και η διαφημιστική πίτα μοιράζεται ισοδικαίως και εκ του ασφαλούς. Τι AGB και «πράσσειν άλογα». Το μόνο μέγεθος που μπορεί πραγματικά να μετρηθεί είναι ο βαθμός της υπερδεκαπενταετούς κυβερνητικής ολιγωρίας και ενδοτικότητας που έχει παραδώσει τις συχνότητες ομήρους στον βωμό της αρπαχτής, της ακαλαισθησίας και της διαπλοκής.

Πρόσφατα κείμενα

Ημερολόγιο κειμένων

Θέματα επικαιρότητας

Αρθρογράφοι