Το κλειστό πανεπιστήμιο είναι ένα νεκρό πανεπιστήμιο

Λευτέρης Παπαγιαννάκης, Συνέντευξη στο Ν. Μάστορα, Τα Νέα, 23/10/2006

Μια πρόταση για τις απαραίτητες αλλαγές στα πανεπιστήμια από την Αριστερά έδωσε πριν από λίγες μέρες στη δημοσιότητα ο καθηγητής του Πολυτεχνείου Αθήνας Λευτέρης Παπαγιαννάκης, ιδρυτικό μέλος του Ομίλου Προβληματισμού Αριστερά Σήμερα (ΑΡΣΗ, www.arsh.gr). Με την πρόταση αυτή, καθώς και με άλλες που κατά καιρούς έχουν διατυπωθεί, οι καθηγητές των ΑΕΙ αποδεικνύουν πως δεν ανήκουν σε αυτούς που «δεν θέλουν να αλλάξει τίποτα», αλλά νοιάζονται για τις μεταρρυθμίσεις που θεωρούν απαραίτητες. Ο κ. Παπαγιαννάκης αναφέρει ότι οι περισσότεροι πανεπιστημιακοί συμφωνούν με την αξιολόγηση και αδικούνται από τις αμυντικές αντιδράσεις και τονίζει: Το κλειστό πανεπιστήμιο είναι ένα νεκρό πανεπιστήμιο. Η πρόταση της ΑΡΣΗ θα μελετηθεί πριν από τις επικείμενες αλλαγές.

«Αντιπρόταση» για τα ΑΕΙ. Γιατί όχι πρόταση;

Συμβολική κόντρα με την (ο Θεός να την κάνει) πρόταση του υπουργείου.

Προτείνετε ίδρυση υπουργείου Παιδείας και Έρευνας. Τα θρησκεύματα;

Στο υπουργείο Πολιτισμού. Η συνύπαρξη κριτικής σκέψης και δογμάτων είναι προσχηματική.

Να «συμβληθούν» τα ΤΕΙ με τα πανεπιστήμια. Και η αυτονομία τους;

Ενισχύεται. Ενσωμάτωση με ακαδημαϊκούς και όχι «άλλους» όρους.

Συμφωνείτε με την αξιολόγηση. Τι απαντάτε σε συναδέλφους σας που την αρνούνται κατηγορηματικά;

Οι περισσότεροι συμφωνούν επί της ουσίας. Μας αδικούν οι αμυντικές αντιδράσεις.

Όμως η αξιολόγηση δεν είναι λογικά επόμενο να συνδεθεί και με τη χρηματοδότηση των ΑΕΙ;

Όχι βεβαίως. Αυτογνωσία και στρατηγική βελτίωσης χρειαζόμαστε, όχι τιμωρία των «κακών».

Αυτοτέλεια στα πανεπιστήμια. Είναι όμως πράγματι ικανά να τη διαχειριστούν χωρίς να προκύψουν φαινόμενα ευνοιοκρατίας;

Προφανώς. Με εύρυθμη και διαφανή λειτουργία των συλλογικών οργάνων, με μεταρρύθμιση δηλαδή.

Ετοιμάζονται πάλι καταλήψεις στα ΑΕΙ. Σχόλιο;

Το κλειστό πανεπιστήμιο είναι ένα νεκρό πανεπιστήμιο.

Ορισμένοι συνάδελφοί σας θεωρούν ότι οι καταλήψεις είναι που καταλύουν το πανεπιστημιακό άσυλο. Τι λέτε;

Συχνά ναι, αλλά προσοχή στα αίτια και λιγότερο στα συμπτώματα.

Προτείνετε καθολική ψηφοφορία των φοιτητών στις πρυτανικές εκλογές. Τι λέτε στις φοιτητικές παρατάξεις που αντιδρούν;

Ότι έχουν εμπλακεί σε παιχνίδια εξουσίας.

Ιδιωτικά πανεπιστήμια;

Ανιστόρητη ιδεοληψία και αποπροσανατολισμός. Θέλουμε ιδρύματα λιγότερο κρατικά, όχι μη κρατικά.

Και τα κολέγια που ήδη συνεργάζονται με ΑΕΙ του εξωτερικού σε ένα τοπίο τόσο θολό που κανείς δεν ξέρει πού βρίσκεται η ποιότητα των σπουδών;

Όλα στο υπουργείο Παιδείας. Αξιολόγηση, προσδιορισμός αντιστοιχίας, οριστική ρύθμιση κανόνων λειτουργίας.

Αυτές τις μέρες εξελίσσεται μια ακόμα κρίση στην Παιδεία. Άρχισε από τους δασκάλους και επεκτείνεται. Τις πταίει;

Οι επιλογές μας: παιδεία, υγεία, περιβάλλον ή παραοικονομία, διαπλοκή, «ολυμπιάδες»;

Πώς σας φαίνεται να σχηματίζεται ένα πανεκπαιδευτικό μέτωπο με αιχμή του δόρατος τις αυξήσεις μισθών;

Όταν κέρδη και πρόσοδοι ξεσαλώνουν, η υπεράσπιση του μισθού είναι μονόδρομος.

Ζητάτε εγγραφή όλων των αποφοίτων Λυκείου στις σχολές ΑΕΙ χαμηλής ζήτησης και εξετάσεις μόνο στις σχολές αιχμής. Αν είναι εφικτό, γιατί δεν έχει γίνει ώς τώρα;

Κρύβουμε την πραγματικότητα και κρυβόμαστε από αυτήν. Παλιά πρόταση, εφαρμόζεται κι αλλού.

«Το πτυχίο δεν είναι απόδειξη σουπερμάρκετ», αναφέρετε μεταξύ άλλων. Δεν πρέπει όμως η πανεπιστημιακή γνώση να συνδέεται κάπως και με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας;

Μα συνδέεται. Με εγχώρια - όχι εισαγόμενα - πτυχία αναπτυχθήκαμε. Μπορούμε και καλύτερα βεβαίως.

Τότε πού αποδίδετε τη μεγάλη ανεργία των πτυχιούχων;

Στην ανεπαρκή ζήτηση. Η τυπική επιχείρηση δεν ενδιαφέρεται για τη γνώση.

Μα τόσο πολλοί πτυχιούχοι πώς θα απορροφηθούν;

Συγκριτικά έχουμε λιγότερα πτυχία αλλά περισσότερη ανεργία. Η ζήτηση φταίει.

Και τι ζητάτε από την πολιτεία;

Ένα νέο συμβόλαιο με εγγυήσεις: αυτοτέλεια και οικονομική στήριξη έναντι διαφάνειας και ποιότητας.

Τι θα λέγατε στην υπουργό Παιδείας;

Αν επιμείνει σε αυτό το «προσχέδιο πρότασης», θα εισπράξει θύελλες.

Αν είχατε τη δυνατότητα να επιφέρετε μόνο μία σημαντική αλλαγή στην Παιδεία, ποια θα ήταν;

Η ανασυγκρότηση του Λυκείου, η αυτονόμησή του από όλα τα μετά.

Θέμα επικαιρότητας:
Παιδεία

Σύνολο: 264 Κείμενα

Πρόσφατα κείμενα

Ημερολόγιο κειμένων

Θέματα επικαιρότητας

Αρθρογράφοι