Οι «1.000», η ΠΟΣΔΕΠ, το υπουργείο και το δημόσιο πανεπιστήμιο

Χρήστος Κουρουνιώτης, Ευγένια Μπουρνόβα, Ελευθεροτυπία, 06/02/2007

Ο μύθος των «1.000 καθηγητών» δημιουργήθηκε από τους δημοσιογράφους, αλλά διαδόθηκε επειδή έσπευσαν να τον εκμεταλλευθούν, για δικούς τους σκοπούς, από τη μια η υπουργός κ. Γιαννάκου και από την άλλη ορισμένα στελέχη της ηγεσίας της ΠΟΣΔΕΠ.

Οι «1.000 καθηγητές» είναι πανεπιστημιακοί, οι οποίοι κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους προσυπέγραψαν δύο διαφορετικά κείμενα που συνέταξαν και διακίνησαν δύο διαφορετικές ομάδες πρωτοβουλίας. Το πρώτο, χρονικά, ζητούσε να μη σταματήσει η δυναμική της μεταρρύθμισης στο δημόσιο πανεπιστήμιο, χωρίς να επεκτείνεται σε συγκεκριμένες προτάσεις. Το δεύτερο πρότεινε τα «βασικά θέματα και τα βήματα μιας ρεαλιστικής μεταρρυθμιστικής στρατηγικής για την αναβάθμιση του δημόσιου πανεπιστημίου». Τον Οκτώβριο, ο Ομιλος για την Αριστερά Σήμερα κατέθεσε τις δικές του, πιο αναλυτικές προτάσεις για την ανώτατη εκπαίδευση και την έρευνα.

Πριν από λίγες εβδομάδες, οι δύο ομάδες πρωτοβουλίας και εκπρόσωποι του Ομίλου ΑΡ.ΣΗ., αποφάσισαν να καταγράψουν τα σημεία στα οποία συμφωνούν, και τα παρουσίασαν στη συνέντευξη της περασμένης Πέμπτης. Ετσι, προσθέτοντας τους αριθμούς των υπογραφών στα δύο κείμενα με τα μέλη του Ομίλου ΑΡ.ΣΗ., δημιουργήθηκαν οι «1.000 καθηγητές». Να σημειώσουμε ότι αυτή η αυθαίρετη ταύτιση των ατόμων που υπέγραψαν πριν από πολλούς μήνες τα δύο κείμενα, με τις σημερινές κινήσεις των αντίστοιχων ομάδων πρωτοβουλίας, προκάλεσε τη δικαιολογημένη δυσαρέσκεια πολλών απ αυτούς.

Ηυπουργός κ. Γιαννάκου θεώρησε κατάλληλη τη στιγμή, καθώς φούντωνε το κίνημα των καταλήψεων, να δείξει το ενδιαφέρον της για το διάλογο, καλώντας εκπροσώπους αυτών των ομάδων να της παρουσιάσουν τις προτάσεις τους, για να τις «αξιοποιήσει» στις εξαγγελίες της στη Σύνοδο των Πρυτάνεων. Θα δούμε εάν θα υπάρξει συνέχεια. Πάντως οι προτάσεις και οι αποφάσεις του υπουργείου τα δυόμισι τελευταία χρόνια, χωρίς καμία εξαίρεση, χαρακτηρίζονται από συγκεντρωτικό και αυταρχικό πνεύμα παρεμβατισμού και αποθέωσης της γραφειοκρατίας. Φαίνεται συνεπώς αμφίβολο να προωθηθούν οποιεσδήποτε ρυθμίσεις στην κατεύθυνση της αυτοτέλειας των πανεπιστημίων, εάν δεν αλλάξει ριζικά η νοοτροπία της ηγεσίας του υπουργείου. Σήμερα το κίνημα ενάντια στην αναθεώρηση του άρθρου 16 έχει τα πρώτα του κέρδη. Η συζήτηση πρέπει τώρα να διευρυνθεί σε όλη την αντζέντα των προβλημάτων των ΑΕΙ.

Ηηγεσία της ΠΟΣΔΕΠ θεώρησε επίσης κατάλληλη τη στιγμή να καταγγείλει τους «αυτόκλητους συνομιλητές, που στηρίζουν την αντιμεταρρύθμιση που κατεδαφίζει το δημόσιο πανεπιστημιακό κίνημα». Πλησιάζει το Συνέδριο της ΠΟΣΔΕΠ, και μία καταγγελία του «εσωτερικού μετώπου» είναι χρήσιμη για να περιορίσει τις διαρροές, όταν στις γενικές συνελεύσεις εκφράζεται έντονη δυσαρέσκεια για την απουσία θετικών προτάσεων από τον επίσημο φορέα των πανεπιστημιακών.

Μπορούν όμως οι απόψεις που εκφράζουν αυτές οι κινήσεις να βρουν έκφραση μέσα στο δευτεροβάθμιο φορέα των πανεπιστημιακών; Στη συνεδρίαση της Διοικούσας Επιτροπής της ΠΟΣΔΕΠ, την περασμένη Παρασκευή, όλες οι αντίθετες απόψεις συγκέντρωσαν 6 ψήφους, έναντι 18 που τάχθηκαν υπέρ της εισήγησης της ηγεσίας. Αλλά σε ένα μήνα είναι το Συνέδριο της ΠΟΣΔΕΠ. Το Συνέδριο αυτό πρέπει να γίνει πεδίο συνάντησης όλων των διαφορετικών αντιλήψεων για την αναβάθμιση του δημόσιου πανεπιστημίου, έντονης αντιπαράθεσης και επεξεργασίας συγκροτημένων θέσεων, που θα εκφράζουν το μέγιστο μέρος των πανεπιστημιακών που επιθυμούν να υπερασπιστούν το δημόσιο πανεπιστήμιο μέσα από την αναβάθμισή του.

Χρήστος Κουρουνιώτης, μέλος της Ε.Γ. της ΠΟΣΔΕΠ,

Ευγένια Μπουρνόβα, πρώην γ.γ. της Ε.Γ. της ΠΟΣΔΕΠ, δύο από τους «1.000»

Θέμα επικαιρότητας:
Παιδεία

Σύνολο: 264 Κείμενα

Πρόσφατα κείμενα

Ημερολόγιο κειμένων

Θέματα επικαιρότητας

Αρθρογράφοι