Ο τετραγωνισμός του κύκλου θα γίνει σε σπιράλ μορφή;

Χριστίνα Πουλίδου, 17/06/2007

Ένα είναι το κριτήριο που προτάσσει η γερμανική προεδρία στις διαβουλεύσεις της με τους εταίρους, ενόψει της συνόδου Κορυφής της ερχόμενης βδομάδας - όποια πρόταση οδηγεί τη διαδικασία επικύρωσης στη διενέργεια δημοψηφίσματος εκ προοιμίου απορρίπτεται. Το φόβητρο του δημοψηφίσματος είναι ο βασικός γνώμονας που καθοδηγεί τους σχεδιασμούς της Προεδρίας και που επισείεται από τα κράτη-μέλη (από τη Βρετανία και την Ολλανδία συγκεκριμένα) για την ενίσχυση των θέσεών τους.

Στις παραμονές λοιπόν της συνόδου Κορυφής, η γερμανική προεδρία βρίσκεται ενώπιον δύο συμπληγάδων: από τη μια είναι το βέτο της Πολωνίας, που το ακούμπησε στο κατώφλι της συνόδου η κυβέρνηση της Βαρσοβίας... για να βρίσκεται και από την άλλη είναι το φόβητρο του δημοψηφίσματος. Οι διαπραγματεύσεις συνεπώς περνούν μέσα από μια στενωπό, και το Βερολίνο υπέδειξε στους Ευρωπαίους ηγέτες να επισκεφθούν τη Βαρσοβία - ήδη βρέθηκε εκεί την περασμένη Πέμπτη ο \Ν. Σαρκοζί\, επίκειται η επίσκεψη του \Χ. Θαπατέρο\ και αναμένεται στο Βερολίνο ο πρόεδρος της Πολωνίας στην παραμονή της συνόδου. Ταυτόχρονα, η προεδρία επιχειρεί να αναδιατάξει το περιεχόμενο του ευρωσυντάγματος, να συντμήσει σε μία παράγραφο δεσμευτικού χαρακτήρα τη Χάρτα Θεμελιωδών Δικαιωμάτων και να διαμορφώσει μια πρόταση, η έγκριση της οποίας από τους 27 την ερχόμενη Παρασκευή να συνεπάγεται τη συμφωνία στο 80% της νέας συνθήκης. Αν αυτό επιτευχθεί, αν δηλαδή οι 27 εγκρίνουν το σχέδιο συμπερασμάτων της προεδρίας, τότε κατά τις εκτιμήσεις το έργο της Διακυβερνητικής Διάσκεψης (που θα αναλάβει αμέσως μετά) μπορεί να ολοκληρωθεί στα μέσα Οκτωβρίου. Αν...

Κατά τις πληροφορίες, η προεδρία εισηγείται τη ανακατανομή της ύλης του ευρωσυντάγματος σε δύο συνθήκες - στη μία, αυτήν της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα περιλαμβάνονται όλα όσα αναφέρονται στις θεσμικές μεταρρυθμίσεις και στην άλλη, αυτήν της Ευρωπαϊκής Κοινότητας, θα περιλαμβάνονται όσα αναφέρονται στις ευρωπαϊκές πολιτικές. Όμως, η Βρετανία προβάλλει ενστάσεις, καθώς θεωρεί ότι η δεύτερη συνθήκη (της Ευρωπαϊκής Κοινότητας) που θα βάλει σε ένα καλάθι το σύνολο των ευρωπαϊκών πολιτικών, θα τροχοδρομήσει το καλάθι στις ράγες της κοινοτικής εξουσίας, αποψιλώνοντας το εύρος της εθνικής κυριαρχίας. Κατά τις πληροφορίες λοιπόν, το Λονδίνο διαμήνυσε ότι τα θέματα της κοινής εξωτερικής πολιτικής, της δικαιοσύνης και των εσωτερικών υποθέσεων θα πρέπει να μην υπάγονται στην κοινοτική συνθήκη αλλά στην ευρωπαϊκή συνθήκη - αλλιώς, λέει, θα υποχρεωθεί να θέσει στη διαδικασία του δημοψηφίσματος τη συμφωνία...

Επίσης, η Βρετανία αντιδρά στον προτεινόμενο δεσμευτικό χαρακτήρα της παραγράφου που θα αναφέρεται στα Θεμελιώδη Δικαιώματα, υποστηρίζοντας ότι δεν μπορεί να περιορίσει την εθνική της δικαιοδοσία στην εργατική της νομοθεσία, ενώ επίσης αποκρούει την πρόταση της προεδρίας να αποδοθεί στην Ε.Ε. μια ενιαία νομική προσωπικότητα, θεωρώντας ότι πρόκειται για ένα φεντεραλιστικό χαρακτηριστικό. Προκειμένου δε να αποδεχθεί την προτεινόμενη επέκταση του εύρους των αποφάσεων που λαμβάνονται με ειδική πλειοψηφία (και όχι με ομοφωνία), η Βρετανία εισηγείται τη θέσπιση ενός "δικαιώματος-μπαλαντέρ", το οποίο θα επικαλείται το κράτος-μέλος που θεωρεί ότι θίγονται μείζονα εθνικά του δικαιώματα παραπέμποντας το υπό κρίση ζήτημα στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, όπου ισχύει ο κανόνας της ομοφωνίας.

Η μέχρι ..."θανάτου" πίεση της Πολωνίας

Η Πολωνία, που έζησε μία προεκλογική περίοδο στον απόηχο του συνθήματος "Νίκαια ή θάνατος", υποστηρίζει ότι θα μπλοκάρει στη Σύνοδο Κορυφής τη συζήτηση για τα θεσμικά αν δεν περιληφθεί στην ατζέντα η αναθεώρηση του συστήματος στάθμισης των ψήφων. Η πρόβλεψη του ευρωσυντάγματος για "διττή πλειοψηφία", κατά τρόπο ώστε οι αποφάσεις να λαμβάνονται από το 55% των κρατών-μελών εφόσον αυτό αντανακλά στο 65% του πληθυσμού της Ε.Ε., κατά την κυβέρνηση της Βαρσοβίας αδικεί την παρουσία και τη δύναμη της χώρας και αντιπροτείνει ένα δυσνόητο υπολογισμό που βασίζεται στην τετραγωνική ρίζα του πληθυσμού της κάθε χώρας-μέλους.

Το θέμα που εγείρει η Πολωνία ευνοήτως αποκρούεται από την προεδρία - η οποία γνωρίζει ότι αν ανοίξει προς συζήτηση αυτό το ζήτημα θα τιναχτεί στον αέρα η Σύνοδος Κορυφής, καθώς οι πάντες θα κομίσουν τα εθνικά τους συμφέροντα και θα τα διαπραγματευτούν με τον ανάλογο προς την Πολωνία ανελαστικό τρόπο. Όπως υπενθύμισε εξάλλου τις προάλλες ο \Χ. Μπαρόζο\, η Πολωνία έλαβε από την Ε.Ε. τα διαπιστευτήρια της αλληλεγγύης της όταν η Ε.Ε. αντέκρουσε τις ρωσικές θέσεις, οδηγώντας τελικά τη συμφωνία ΕΕ-Ρωσίας για τα ενεργειακά σε ναυάγιο. Ως εκ τούτου, είπε ο κ. Μπαρόζο, είναι η σειρά της Πολωνίας να συμπεριφερθεί με πνεύμα αλληλεγγύης, να επιδείξει μιαν εποικοδομητική στάση στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και να μην ακυρώσει την προσπάθεια υπέρβασης του θεσμικού αδιεξόδου.

Το θέμα που επίσης εγείρει η Βρετανία (μεταφοράς ορισμένων πολιτικών στην συνθήκη της Ε.Ε.) δημιουργεί συνθήκες ολισθηρές για την έκβαση της συζήτησης στη Σύνοδο Κορυφής. Διότι ανάλογες αξιώσεις μπορούν να προβάλουν και άλλες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, προτάσσοντας τους τομείς των δικών τους εθνικών ή πολιτικών συμφερόντων.

Το έργο της γερμανικής προεδρίας είναι επομένως ιδιαίτερα δύσκολο και το επικίνδυνο στην παρούσα συγκυρία είναι να θεωρηθεί η επιδιωκόμενη συμφωνία ως αυτοσκοπός. Προφανώς, η επίτευξη μιας συμφωνίας είναι απολύτως απαραίτητη για την αφύπνιση της Ε.Ε. και την επανεργοποίησή της τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό πεδίο. Εξίσου απαραίτητο όμως είναι το αποτέλεσμα να έχει έναν προωθητικό χαρακτήρα και να μην επισφραγίζει την καθήλωση της Ε.Ε. στον κατώτατο δυνατό παρονομαστή. Τις συμφωνίες-σούπα τις γεύθηκε η Ε.Ε. και τις απέβαλε. Το θεμελιώδες είναι να αποτυπωθεί μια κίνηση προς τα μπρος.

Θέμα επικαιρότητας:
Ευρωπαϊκό Σύνταγμα

Σύνολο: 65 Κείμενα

Πρόσφατα κείμενα

Ημερολόγιο κειμένων

Θέματα επικαιρότητας

Αρθρογράφοι