Απαιτείται προγραμματικό άνοιγμα στους πολίτες από το σοσιαλιστικό χώρο

Φώτης Κουβέλης, Συνέντευξη στον Ανδρέα ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟ, Αυγή της Κυριακής, 25/11/2007

Την τελευταία εβδομάδα η κυβέρνηση κατέθεσε τον προϋπολογισμό, αποκάλυψε τις θέσεις για το ασφαλιστικό και τον εκλογικό νόμο και, ουσιαστικά εξώθησε σε παραίτηση την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων. Όπως επισημαίνει στη συνέντευξή του στην "Κ.Α." ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Φώτης Κουβέλης, σε όλες της τις επιλογές η κυβέρνηση δείχνει το αντικοινωνικό και συντηρητικό της πρόσωπο. Στο ίδιο μήκος κύματος με τον Αλ. Αλαβάνο, θεωρεί ότι δεν υπάρχουν σήμερα περιθώρια κεντρικής συνεργασίας με το ΠΑΣΟΚ, επισημαίνοντας ότι πρέπει να ενισχυθεί το άνοιγμα του ΣΥΝ στον κόσμο που προέρχεται από το σοσιαλιστικό χώρο.

* Θεωρείτε ότι η κυβέρνηση επιχαίρει από την εξέλιξη με τις Ανεξάρτητες Αρχές και αν, γιατί επιχαίρει;

Η κυβέρνηση δείχνει να μην είναι πολιτικά εξοικειωμένη με την ύπαρξη των Ανεξάρτητων Αρχών. Στο βαθμό που οι Αρχές -στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους και των κανονιστικών τους εξουσιών- προβαίνουν σε ενέργειες που ελέγχουν το κυβερνητικό έργο αυτό ενοχλεί. Η δυσαρέσκεια που δείχνει η κυβέρνηση για τις Αρχές εκφράζεται με τρόπο υπονομευτικό της ανεξαρτησίας αυτών των Αρχών.

* Το υπουργείο Δικαιοσύνης προωθεί νομοσχέδιο που υποβαθμίζει τη σημασία των Αρχών και αναδεικνύει το ρόλο των δικαστηρίων.

Είναι γεγονός ότι έχουν εκδηλωθεί τέτοιες διαθέσεις, μάλιστα πρόσφατα ο κ. Χατζηγάκης αναφέρθηκε σε αυτό, προσδιορίζοντας την κυβερνητική επιλογή για περιορισμό και συρρίκνωση του ρόλου των Αρχών. Βεβαίως, οι ανεξάρτητες Αρχές και ειδικότερα οι προβλεπόμενες από το Σύνταγμα είναι ένα ζήτημα, που δεν επιτρέπει (από το Σύνταγμα) τον περιορισμό του ρόλου τους. Με την πλειοψηφία της συμπολίτευσης, όμως, είναι δυνατό να υπάρξει ένας νόμος που θα αφυδατώνει και θα συρρικνώνει τις εξουσίες των ανεξάρτητων Αρχών. Σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο οι Αρχές θα λειτουργούν ως στοιχείο πολιτικής επίφασης και όχι ως στοιχείο ουσιαστικής ρυθμιστικής παρουσίας στο χώρο της εκτελεστικής εξουσίας.

* Επί της ουσίας κ. Κουβέλη και από τη στιγμή που η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων έχει παραιτηθεί, τι θα συμβεί αν σε μια διαδήλωση γίνει κανονική καταγραφή από τις κάμερες, όπως συνέβη με την πορεία του Πολυτεχνείου; Ποιος θα προστατεύσει τους πολίτες;

Τα μέλη της Αρχής μπορεί να έχουν υποβάλλει παραίτηση, όμως δεν έχουν εξεταστεί οι παραιτήσεις τους από τη Διάσκεψη των Προέδρων. Σας θυμίζω ότι για να ισχύουν οι παραιτήσεις πρέπει να γίνουν αποδεκτές από τα 4/5 της Διάσκεψης. Τέτοια απόφαση δεν υπάρχει. Κατά συνέπεια εξακολουθούν να υφίστανται τα μέλη της Αρχής. Τώρα, η απόφαση που ισχύει αναφορικά με τη λειτουργία των καμερών, είναι η απόφαση της Αρχής. Καμία γνωμοδότηση, κανενός εισαγγελέα δεν μπορεί ούτε να υποκαταστήσει ούτε να καταργήσει την απόφαση της Αρχής. Άλλωστε η γνωμοδότηση του κ. Σανιδά για τις κάμερες είναι παράνομη, διότι σύμφωνα με το νόμο κανένας εισαγγελέας δεν δικαιούται να γνωμοδοτεί για ζητήματα που βρίσκονται υπό την κρίση της Δικαιοσύνης. Το ζήτημα με τις κάμερες είναι υπό την κρίση του ΣτΕ. Εκκρεμεί η έκδοση της απόφασης. Άρα έως την απόφαση, εξακολουθεί να ισχύει και να δεσμεύει και τη Δικαιοσύνη η απόφαση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.

Αναντιστοιχία λόγων και έργων του πρωθυπουργού

* Προεκλογικά ο πρωθυπουργός έλεγε τα περίφημα τρία "δεν" για το ασφαλιστικό. Τώρα η κυβέρνηση πράττει ακριβώς τα ανάποδα. Απέκρυβε τις πραγματικές θέσεις της κυβέρνησης ο κ. Καραμανλής;

Εξ αντικειμένου προκύπτει η αναντιστοιχία των δηλώσεων του πρωθυπουργού και των όσων προωθεί σήμερα η κυβέρνηση. Και τα ηλικιακά όρια φαίνεται ότι αμφισβητούνται, αλλά και η μείωση των συντάξεων προωθείται. Εκτός και αν η κυβέρνηση μπροστά στη λαϊκή κατακραυγή και τις κινητοποιήσεις υποχωρήσει. Προχωράει η κυβέρνηση σε μια υπονόμευση του ασφαλιστικού κοινωνικού κεκτημένου και είναι δέσμια της νεοφιλελεύθερης πολιτικής ότι το ασφαλιστικό σύστημα μπορεί να αντιμετωπιστεί ως πρόβλημα με τη διαχείριση της υπάρχουσας κατάστασης και όχι με την αναζήτηση συγκεκριμένων ρυθμίσεων για την αντιμετώπιση της εισφοροδιαφυγής και της εισφοροαπαλλαγής. Επίσης η κυβέρνηση δεν θέλει να μεταβάλει το μοντέλο των εργασιακών σχέσεων(ανασφάλιστη εργασία, συμβάσεις έργου, εργασία ορισμένου χρόνου) που είναι ένα δυναμικό στοιχείο που καθορίζει την εξέλιξη του κοινωνικο-ασφαλιστικού συστήματος. Υπάρχει, ακόμα, η αιμορραγία τεράστιων πόρων από το χώρο του συστήματος υγείας προς τον ιδιωτικό τομέα που οδηγεί σε αφυδάτωση των οικονομικών δυνατοτήτων των ασφαλιστικών ταμείων. Επιπροσθέτως, η υπόθεση των ομολόγων, το σκάνδαλο του χρηματιστηρίου και η καθήλωση των αποθεματικών σε ανύπαρκτη τοκοφορία έχει οδηγήσει στο να έχουμε πολλά ταμεία μη δυνάμενα να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους.

* Μιας και αναφερθήκατε στο σκάνδαλο των ομολόγων, για ποιο λόγο δεν έχει έρθει στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής το πόρισμα Ζορμπά;

Από τη στιγμή που το πόρισμα Ζορμπά δεν αποτελεί στοιχείο της ανακριτικής διαδικασίας δεν καλύπτεται από κανένα απόρρητο. Έχει υποχρέωση ο κ. Αλογοσκούφης να καταθέσει το πόρισμα στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, όπως έχει υποχρέωση και ο κ. Ζορμπάς να καταθέσει το πόρισμά του στην Επιτροπή, όπως του έχει ζητηθεί. Η κυβέρνηση αρχικώς είχε παραπέμψει την αντιμετώπιση του ζητήματος στην Αρχή του κ. Ζορμπά. Μόλις διαπίστωσε ότι η έρευνα της Αρχής δεν ανταποκρίνεται στις δικές της πολιτικές σκοπιμότητες και επιλογές άρχισε να υπονομεύει το έργο του κ. Ζορμπά. Πρέπει εδώ να πω ότι τις Ανεξάρτητες Αρχές χτυπάει κατά καιρούς και το ΠΑΣΟΚ. Για παράδειγμα έβαλε αρχικώς κατά του κ. Ζορμπά στο σκάνδαλο των ομολόγων. Εν συνεχεία, όμως, το ΠΑΣΟΚ τον αναγόρευσε σε αντικειμενικό και αδέκαστο. Η ανεξαρτησία των Αρχών πρέπει να αναγνωρίζεται από τις πολιτικές δυνάμεις.

* Η κυβέρνηση, μέσω του εκλογικού νόμου, επιδιώκει με ιδιαίτερη πρεμούρα να αποκλείσει το ζήτημα των συνεργασιών των κομμάτων. Ουσιαστικά θέλει να αποκλείσει το ενδεχόμενο συνεργασίας του ΠΑΣΟΚ με τον ΣΥΝ. Τίθεται τέτοιο θέμα κ. Κουβέλη;

Δεν τίθεται τέτοιο ζήτημα συνεργασίας για την εναλλακτική πολιτική πρόταση και διακυβέρνηση της χώρας. Εμείς με τον πιο σαφή και κατηγορηματικό τρόπο έχουμε πει για την ανυπαρξία προγραμματικών συμπτώσεων και συμφωνιών που θα μπορούσαν να δικαιολογήσουν την όποια συνεργασία. Η κυβέρνηση, όμως, φοβάται και το ενδεχόμενο. Και θέλει το αποκλείσει. Και θέλει να το αποκλείσει δια του εκλογικού νόμου. Αυτό σχετίζεται με την πραγματικότητα, που καταδεικνύει ότι η κυβέρνηση δεν έχει πολιτικό φιλικό περιβάλλον που θα την οδηγούσαν να αναζητήσει συνεργασίες. Υπολογίζει ότι είναι δυνατόν από την άλλη πλευρά να προκύψουν συνθήκες συνεργασίας ανάμεσα στο ΠΑΣΟΚ και τον ΣΥΝ. Δεν θέλει ακριβώς να αντιμετωπίσει μια συγκεκριμένη πραγματικότητα, αλλά το ενδεχόμενο μιας τέτοιας συνεργασίας για αυτό και σπεύδει να ρυθμίσει το όλο ζήτημα με τον εκλογικό νόμο. Από την άλλη μεριά το ΠΑΣΟΚ την ώρα που θα έπρεπε να προσδιορίζει την πολιτική του με έναν ουσιαστικά δημοκρατικό τρόπο και να υπερασπίζεται την απλή αναλογική, καταθέτει στην πολιτική ζωή την πρότασή του για το γερμανικό σύστημα. Νομίζω ότι είναι δυο θέσεις από τη μια της Ν.Δ. και από την άλλη του ΠΑΣΟΚ, που ουσιαστικά θέλουν να συντηρήσουν το πολιτικό στερεότυπο του δικομματισμού. Το αποτέλεσμα των πρόσφατων εκλογών έδειξε ότι υπάρχει μια κίνηση εκ μέρους των πολιτών για την αμφισβήτηση και τη ρηγμάτωση του δικομματικού στερεοτύπου. Αυτό ανησυχεί και θέλουν να το συντηρήσουν με τον εκλογικό νόμο.

Η πολιτική ζωή δεν μπορεί να πορεύεται με την ύπαρξη μονοκομματικών αυτοδύναμων κυβερνήσεων που παράγονται και προκύπτουν από τα εκλογικά συστήματα. Αυτό το στερεότυπο έχει εξαντλήσει τα όριά του.

Η συνάντηση απαιτεί εναλλακτικό σχέδιο

* O ΣΥΝ θα συνεχίσει να απευθύνει κάλεσμα στις δυνάμεις που προέρχονται από το σοσιαλιστικό χώρο;

Όσο και αν λείπουν οι προϋποθέσεις που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε καινούργιες πολιτικές συνθέσεις και συνεργασίες, ταυτόχρονα υπάρχουν συνθήκες να συναντηθεί ο ΣΥΝ με πολίτες που προέρχονται από το σοσιαλιστικό χώρο και κινούνται προς την αριστερά. Αυτή η συνάντηση των δυνάμεων του ΣΥΝ με τους προερχόμενους πολίτες από το σοσιαλιστικό χώρο, δεν θα προκύψει ξαφνικά ούτε από μόνη της. Χρειάζεται και είναι αναγκαίο ο ΣΥΝ να έχει τη δική του προγραμματική βάση που θα λειτουργεί εναλλακτικά προς τη νεοφιλελεύθερη συντηρητική πολιτική. Γιατί ένα βάθρο προγραμματικών θέσεων είναι εκείνο που μπορεί να στηρίξει και να αναδείξει τη δυναμική της συνάντησης των δυνάμεων της σύγχρονης ανανεωτικής ριζοσπαστικής αριστεράς με τους πολίτες οι οποίοι προέρχονται από το σοσιαλδημοκρατικό χώρο.

* Το γεγονός ότι ο ΣΥΝ πορεύεται με ενιαίο κείμενο προς το συνέδριο, δείχνει και το κλίμα συναίνεσης που επικρατεί στο εσωτερικό του;

Υπάρχει πράγματι μια θετική εξέλιξη, με την έννοια ότι ψηφίστηκε με συντριπτική πλειοψηφία ένα κείμενο κορμός. Βεβαίως υπάρχουν οι διαφορετικές εκδοχές σε καίρια ζητήματα, που σχετίζονται με την οικολογία, τον πολιτικό σχεδιασμό και την Ευρώπη. Αυτό δεν είναι καθόλου αρνητικό. Αντιθέτως είναι ένα θετικό στοιχείο, που καταγράφει τη δυναμική των ιδεών που υπάρχουν μέσα στο κόμμα.

Θέμα επικαιρότητας:
Μετεκλογικά 2007

Σύνολο: 40 Κείμενα

Πρόσφατα κείμενα

Ημερολόγιο κειμένων

Θέματα επικαιρότητας

Αρθρογράφοι