Η αυτοδιοικητική μάχη στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Σάκης Παπαθανασίου, Κυριακάτικη Αυγή, 24/01/2010

Στη Θεσσαλονίκη η «αγία τριάδα» Παπαγεωργόπουλου – Ψωμιάδη – Άνθιμου προσωποποιεί και κορυφώνει τον υπερσυντηρητισμό, τον εθνικισμό, τη μισαλλοδοξία, την πολύπλευρη έκπτωση αξιών και την εγκαθίδρυση διεφθαρμένων λειτουργιών. Γι΄ αυτό η εκλογική μας τακτική πρέπει απαραίτητα να συμπεριλαμβάνει και τον πολιτικό στόχο της κατανίκησης αυτών των δυνάμεων.

Το κόμμα μας οφείλει, υπερβαίνοντας τη μέχρι τώρα στάση κομματικής καταγραφής, να ανταποκριθεί στο χρόνιο αίτημα για αλλαγή που εκφράζεται από πολίτες ευρέος κοινωνικοπολιτικού φάσματος. Αυτό δε σημαίνει ότι πρέπει να συναινέσει σε μια «από τα πάνω» κομματική συμφωνία των δημοκρατικών δυνάμεων. Ούτε όμως μπορεί να εγκλωβιστεί στην προβληματική του αριστερού συριζικού ψηφοδελτίου.

Το κόμμα μας υπερβαίνοντας αυτές τις παραδοσιακές προσεγγίσεις , πρέπει, στη βάση μιας νέας λογικής, να δώσει το παράδειγμα της παρακίνησης και της διευκόλυνσης για τη δημιουργία μιας ευρύτερης κοινωνικοπολιτικής συσπείρωσης για την αλλαγή στην Θεσσαλονίκη που θα διαμορφώνεται «από τα κάτω» με την πρωτοβουλία των αυτοδιοικητικών κινήσεων και τη συμμετοχή κινήσεων πολιτών, ομάδων ειδικών ενδιαφερόντων, συλλόγων, συνδικάτων, νεανικών συσπειρώσεων, εθελοντικών οργανώσεων κ.λ.π . Η συσπείρωση αυτή ταυτόχρονα με την καθημερινή κοινή δράση πρέπει να επιδιώξει και τη δημιουργία μιας αυτοδιοικητικής συνισταμένης - ψηφοδελτίου νίκης του ευρύτερου προοδευτικού τμήματος της κοινωνίας των ενεργών πολιτών, που θα μπορεί να συγκεντρώσει την υποστήριξη ακόμη και πολιτών που ψηφίζουν Νέα Δημοκρατία.

Αυτή η αυτοδιοικητική συνισταμένη πρέπει να στηρίζεται στη διαμόρφωση, με τη συμμετοχή φορέων και πολιτών, ενός κοινού προγράμματος για τις πολιτικές και τον τρόπο λειτουργίας της Αυτοδιοίκησης. Το πρόγραμμα αυτό πρέπει να έχει σαφές στίγμα αλλαγής πορείας με μια νέα αντίληψη για τη ζωή στη Θεσσαλονίκη ( επηρεασμός της ανάπτυξης σε κοινωνική κατεύθυνση, προώθηση της βαλκανικής συνανάπτυξης, προστασία-διεύρυνση του δημόσιου χώρου και των δημόσιων λειτουργιών, καλλιέργεια νέων κοινωνικών και πολιτισμικών προτύπων, ενεργή διεκδικητική στάση για την προώθηση λύσεων). Επίσης πρέπει να περιλαμβάνει δεσμεύσεις για ένα νέο τρόπο λειτουργίας της Αυτοδιοίκησης που κατοχυρώνει την ουσιαστική συμμετοχή των πολιτών (εξαντλώντας τα όρια του νομικού πλαισίου ή και χρησιμοποιώντας άτυπες μορφές) και καθιερώνει το δημοκρατικό προγραμματισμό.

Αυτή η συμπαράταξη πρέπει να έχει στις πρώτες θέσεις ανθρώπους που διαθέτουν εγγυημένη αξιοπιστία, ήθος και ικανότητα (πολιτική, οργανωτική, διαχειριστική) ώστε να πρωταγωνιστούν στην διαμόρφωση, ανάπτυξη και εμβάθυνση ενός τέτοιου ευρύτερου ρεύματος αλλαγής και να αποτρέπουν την χρήση του για προσωπικά ή κομματικά ιδιοτελείς σκοπούς. Ιδιαίτερα η επιλογή του υποψήφιου Δημάρχου είναι σημαντική παράμετρος για τη νικηφόρα έκβαση αλλά και αξιόπιστη συνέχιση αυτού του εγχειρήματος και γι΄ αυτό η προσέγγιση του θέματος πρέπει να γίνει με την εφαρμογή ενός συνόλου κριτηρίων και χωρίς μονομέρειες ή στατικές προσεγγίσεις όπως η σημερινή αναγνωρισιμότητα του προσώπου. Προφανώς μια τέτοια συσπείρωση δεν μπορεί να εκφραστεί με πολιτικό πρόσωπο ή με άτομο που έχει ως κύριο χαρακτηριστικό την κομματική ένταξη.

Είναι σαφές ότι αυτή η διαδικασία δεν υποκαθιστά τα κόμματα και δεν αμβλύνει τον πολιτικό ανταγωνισμό, αλλά τον τοποθετεί σε ένα διαφορετικό πλαίσιο που λαμβάνει υπόψη το κυρίαρχο ζήτημα της αλλαγής στη Θεσσαλονίκη. Τα κόμματα της Αριστεράς, της Οικολογίας και του χώρου που επαγγέλλεται τη δημοκρατική εμβάθυνση, συμπεριλαμβανομένου και του ΠΑΣΟΚ, καλούνται να διευκολύνουν την κοινωνική κίνηση και τις ευρύτερες δυνατές συμμαχίες. Το κόμμα μας δεν πρέπει να φοβηθεί αλλά αντίθετα να προτρέψει για να επιχειρηθεί η διαμόρφωση από τα «κάτω προς τα πάνω», ενός μετώπου με τη συμμετοχή ευρύτερων δυνάμεων, συμπεριλαμβανομένων και των αυτοδιοικητικών δυνάμεων που έχουν πολιτική αναφορά ή σύνδεση με το ΠΑΣΟΚ.

Οι αδυναμίες και οι κίνδυνοι ενός τέτοιου εγχειρήματος δεν είναι άνευ σημασίας, όπως με τη βοήθεια των ΜΜΕ και της απλουστευτικής σκέψης να παρουσιαστεί ή όλη υπόθεση ως κεντροαριστερή συμμαχία υπό την ηγεμονία του ΠΑΣΟΚ. Εδώ βρίσκεται όμως και η ικανότητα του πρωτοπόρου πολιτικού οργανισμού. Να τολμά τις ευρύτερες συναινέσεις που διευκολύνουν την κίνηση των πολιτών προς τα εμπρός και να δίνει το δικό του αυτοτελές στίγμα με την πολιτική δράση και τη δύναμη του παραδείγματος.

Η προσπάθεια αυτή μπορεί να μην στεφθεί με επιτυχία αν κυριαρχήσουν προσωποκεντρικές ή και στενοκομματικές προσεγγίσεις. Μπορεί να αποδειχθεί ατελέσφορη λόγω επιμονής άλλων δυνάμεων σε πολιτικές που για εμάς υπερβαίνουν το όριο στο οποίο μπορούμε να υποχωρήσουμε. Τότε προφανώς θα υπάρξουν πάνω από ένα ψηφοδέλτια αντιπαραθετικά προς τις υπερσυντηρητικές δυνάμεις. Όμως ακόμη και σε αυτή την περίπτωση θα έχουν δημιουργηθεί προϋποθέσεις για μια ενότητα στη βάση και θα έχει δημιουργηθεί κλίμα αλληλεγγύης, που στο β΄ γύρο θα απαλλάξει τη Θεσσαλονίκη από το σημερινό καθεστώς. Έτσι οι επόμενες πολιτικές αντιπαραθέσεις θα διεξάγονται σε ένα ανώτερο επίπεδο με μειωμένη τη βαρύτητα της ακραίας συντηρητικής λογικής.

Σε όλα τα ενδεχόμενα η Ανανεωτική Αριστερά κρατώντας μια τέτοια στάση , θα έχει αναδειχθεί ως σημαντική δύναμη ευθύνης για την αλλαγή στην Θεσσαλονίκη. Μπαίνοντας δυναμικά στις διαδικασίες για την αλλαγή και επιδιώκοντας να δώσει το κοινωνικό, οικολογικό, διεθνιστικό και δημοκρατικό στίγμα σε αυτήν, ταυτόχρονα θα έχει διαμορφώσει καλύτερους όρους και για την αύξηση των δυνάμεων που βρίσκονται πλησιέστερα στο πολιτικό της πρόγραμμα για την αυτοδιοίκηση και στα αυτοδιοικητικά σχήματα που υποστηρίζει.

20/1/2010

Θέμα επικαιρότητας:
Περιφερειακή συγκρότηση-Αυτοδιοικητικές εκλογές 2010

Σύνολο: 186 Κείμενα

Πρόσφατα κείμενα

Ημερολόγιο κειμένων

Θέματα επικαιρότητας

Αρθρογράφοι