ΑΡΜΕ: Πανεπιστήμια ΑΝΟΙΧΤΑ και αγώνας για να αλλάξουν τα αρνητικά σημεία των ρυθμίσεων του νόμου για τα ΑΕΙ

12/10/2011

Το νέο θεσμικό πλαίσιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση απέχει σημαντικά από τις μεταρρυθμιστικές θέσεις που η Ομοσπονδία των πανεπιστημιακών έχει υποστηρίξει. Η υποβάθμιση των τμημάτων σε απλά προγράμματα σπουδών, η ρευστοποίηση των γνωστικών αντικειμένων, η ανάθεση υπερεξουσιών σε μη εκλεγμένα μονοπρόσωπα όργανα, καθώς και η δημιουργία πολύπλοκων διαδικασιών που στρεβλώνουν την αρχή της δημοκρατικής αντιπροσώπευσης, κάθε άλλο παρά οδηγούν στην αναβάθμιση του έργου του Δημόσιου Πανεπιστήμιου. Με πολλές από τις διατάξεις του νέου νόμου όχι μόνο δεν εξασφαλίζεται η λογοδοσία πανεπιστημίου του στη κοινωνία, αλλά αντίθετα υποσκάπτεται και η συνταγματικά κατοχυρωμένη αυτοδιοίκηση του.

Ήδη από τις πρώτες εβδομάδες εφαρμογής του νέου νόμου φάνηκαν τα πρώτα σημάδια αναποτελεσματικότητας και αναντιστοιχίας με τις προσδοκίες της πανεπιστημιακής κοινότητας. Ωστόσο, οι επιφυλάξεις ή/και οι αρνητικές εκτιμήσεις για τις πρόσφατες θεσμικές αλλαγές στην Ανώτατη Εκπαίδευση, ακόμη και οι ενστάσεις αντισυνταγματικότητας που θα κριθούν αρμοδίως, δεν μπορούν να αποτελέσουν άλλοθι για διακοπή της λειτουργίας των ιδρυμάτων, με άμεσες αρνητικές επιπτώσεις τόσο στους φοιτητές και τις οικογένειες τους, όσο και στο εκπαιδευτικό και ερευνητικό έργο μας. Στη σημερινή κρίσιμη συγκυρία η πλειονότητα των συναδέλφων πιστεύει ότι τα Πανεπιστήμια πρέπει να είναι ΑΝΟΙΧΤΑ, να βρίσκονται δηλαδή σε πλήρη εκπαιδευτική, ερευνητική και διοικητική λειτουργία, δίνοντας τη δυνατότητα επικοινωνίας, ανταλλαγής απόψεων και συντονισμού της δράσης της πανεπιστημιακής κοινότητας. Οι νόμοι αμφισβητούνται και αλλάζουν μέσα από τις διαδικασίες που προβλέπει το πολίτευμα αλλά και βελτιώνονται μέσα από την εφαρμογή τους και τις συλλογικές προσπάθειες. Η κοινωνία που δοκιμάζεται, αξιώνει από το πανεπιστήμιο να παραμείνει ανοιχτό και αφοσιωμένο στην αποστολή του. Κάθε απόπειρα εκμετάλλευσης της ακαδημαϊκής ζωής για αλλότριους σκοπούς, θα επιτείνει τα προβλήματα και θα τροφοδοτήσει περαιτέρω την απαξίωση του πανεπιστημίου.

Ως Πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, οφείλουμε μέσα από την εφαρμογή του νόμου, να συνεχίσουμε την προσπάθεια ώστε το τελικό αποτέλεσμα να είναι προς την κατεύθυνση της αναβάθμισης των σπουδών και της λειτουργίας των ΑΕΙ, ενώ συγχρόνως να αγωνιστούμε για να αλλάξουν τα αρνητικά σημεία των ρυθμίσεων με βάση τις θέσεις που έχει καταθέσει η Παν/κή κοινότητα.

Ως Δημόσιοι Λειτουργοί της τριτοβάθμιας ανώτατης εκπαίδευσης ζητάμε από την πολιτική ηγεσία:

- να πάψει να επιρρίπτει τα λάθη της και τις ευθύνες της στους άλλους, αναζητώντας άλλοθι για τη δικής της ανικανότητα και διαφθορά

- να πάψει να απειλεί με αντίποινα τα Πανεπιστήμια για «μη εφαρμογή των νόμων», όταν η ίδια νομοθετεί πάνω σε «γκρίζες ζώνες».

- να σταματήσει την υπονόμευση του έργου και του κύρους των ΑΕΙ προς τη κοινωνία, με τις γνωστές κατηγορίες για «συντεχνιασμό», ιδίως όταν η ηγεσία του Υπουργείου καλεί επισήμως τα διορισμένα μέλη των ποικίλων επιτροπών να δρομολογήσουν την αναγέννηση των Πανεπιστημίων από τις στάχτες τους.

- να στηρίξει με διαφανή και αξιοκρατικό τρόπο τα ΑΕΙ (χρηματοδότηση, προσωπικό) στην λειτουργία τους προς όφελος της κοινωνίας και ειδικότερα της νέας γενιάς.

Θέμα επικαιρότητας:
Παιδεία

Σύνολο: 264 Κείμενα

Πρόσφατα κείμενα

Ημερολόγιο κειμένων

Θέματα επικαιρότητας

Αρθρογράφοι