ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ: να σταματήσει η δικτατορία των Παρέδρων

Ο Αυτοδιοικητικός, 25/11/2011

Από πολύ καιρό έχει αναδειχθεί το ζήτημα του ελέγχου στις διαδικασίες και ιδιαίτερα στην διαχείριση των οικονομικών της αυτοδιοίκησης. Πολλές αναφορές είτε του συνηγόρου του πολίτη, είτε των ελεγκτών – επιθεωρητών της δημόσιας διοίκησης, έχουν επισημάνει ότι ο χώρος της αυτοδιοίκησης είναι ευάλωτος σε περιπτώσεις διαπλοκής και διασπάθισης του δημόσιου χρήματος, σε άλλες περιπτώσεις έχει διαπιστωθεί ότι πολλοί ΟΤΑ προχωρούσαν σε αλόγιστες δαπάνες, είτε και σε διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού που ξέφευγε των ορίων της νομιμότητας και καθιστούσαν ομήρους τους ανθρώπους που κατά καιρούς και πέραν των ορίων της νομιμότητας προσελάμβαναν.

Έχει εντοπιστεί από καιρό ότι όπως κάθε φορέας χρειάζεται κανόνες και αξιόπιστες λειτουργίες, έτσι και η αυτοδιοίκηση χρειάζεται κάποιο φορέα ο οποίος θα λειτουργεί συμβουλευτικά, προληπτικά για ΝΑ ΒΟΗΘΑ ΤΟΥΣ ΔΗΜΟΥΣ να λαμβάνουν τις σωστές αποφάσεις με βάση την νομιμότητα και τους όρους της διάφανης λειτουργίας.

Τα μέχρι σήμερα συλλογικά όργανα της αυτοδιοίκησης, επειδή ίσως ασχολούνταν με άλλες δραστηριότητες δεν διέβλεψαν τον κίνδυνο που ελλόχευε, με αφορμή το πραγματικό δεδομένο του ελέγχου και της επίβλεψης. Τον κίνδυνο δηλαδή, υπό το πρόσχημα της περιφρούρησης της νομιμότητας, να παραβιαστεί η ίδια η νομιμότητα και η συνταγματικά κατοχυρωμένη, αυτονομία του θεσμού της αυτοδιοίκησης.

Αποφασίστηκε να παρεμβαίνει προληπτικά το ελεγκτικό συνέδριο στον έλεγχο νομιμότητας των πράξεων των οργάνων της αυτοδιοίκησης. Αυτό ήταν και το πρώτο παράδοξο, αφού με βάση τον νόμο όλες οι αποφάσεις της αυτοδιοίκησης ελέγχονταν παλιά από τον περιφερειάρχη και τις αρμόδιες υπηρεσίες, ενώ τώρα ελέγχονται από την αποκεντρωμένη διοίκηση και τον νέο θεσμό του ελεγκτή νομιμότητας που έχει θεσπιστεί με τον ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ.

Σύμφωνα λοιπόν με αυτό γιατί και ποιος ο ρόλος της παρέμβασης, σε ασφυκτικά πλαίσια μάλιστα, του ελεγκτικού συνεδρίου προς την αυτοδιοίκηση.

Θεσπίστηκε λοιπόν ως μη όφειλε και βασισμένη στην πολιτική ανεπάρκεια των παλαιότερων διοικήσεων της ΚΕΔΚΕ, ο ρόλος των παρέδρων του ελεγκτικού συνεδρίου, με την εγκατάσταση δομών ανά περιοχή όπου η κάθε μορφή δαπάνης πριν εκτελεστεί, πρέπει να έχει την υπογραφή του επιτρόπου-παρέδρου.

Επαναλαμβάνω ότι η όποια μορφή ελέγχου προς την αυτοδιοίκηση συνταγματικά πρέπει να έχει μόνο την μορφή του ελέγχου της νομιμότητας.

ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ από το ΣΥΝΤΑΓΜΑ η παρέμβαση σε θέματα ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑΣ στην λήψη των δημοτικών αποφάσεων..

Αντίθετα προς αυτή την συνταγματική ρύθμιση και κατά παράβαση κάθε έννοιας δικαίου, έχουν αναχθεί οι επίτροποι – πάρεδροι σε διορισμένους δημάρχους παρεμβαίνοντας κατάφωρα σε θέματα σκοπιμότητας. Προς χάριν συντομίας δεν θα αναφερθώ σε εκατοντάδες, θρασύτατες παρόμοιες περιπτώσεις, με σοβαρότατες επιπτώσεις στην εύρυθμη λειτουργία των ΟΤΑ. Έτσι για την αξιοπιστία του λόγου μου θα αναφέρω περίπτωση που επίτροπος δεν εγκρίνει την δαπάνη πληρωμής δικηγόρου ο οποίος ανέλαβε από Δήμο να ελέγξει τίτλους ιδιοκτησιών γιατί διαφωνεί με το ότι ο Δήμος αυτός ανέθεσε σε δικηγόρο αυτό και δεν έχει συστήσει νομική υπηρεσία, το αν ο Δήμος δεν είναι σε θέση να συντηρήσει νομική υπηρεσία, το αν ακόμη δεν αποτελεί στοιχείο της πολιτικής επιλογής του δημάρχου να συστήσει νομική υπηρεσία εκφεύγουν του πεδίου αναφοράς του επιτρόπου και σε κάθε περίπτωση δεν τον αφορούν.

Σήμερα βοά η αυτοδιοίκηση ότι διάφοροι δημόσιοι λειτουργοί χωρίς το τεκμήριο της αρμοδιότητας, μόνο με την αγκίστρωση στην άρρωστη σχέση με την εξουσία, αντικαθιστούν χωρίς επίσης καμία δημοκρατική νομιμότητα, τις ίδιες τις πολιτικές εξουσίες, ακυρώνοντας κυριολεκτικά το έργο, την αυτονομία και το αυτοδιοίκητο της αυτοδιοίκησης, την στιγμή μάλιστα που και το νομοθετικό πλαίσιο, έχει συμπληρωθεί (διαύγεια, διαγωνισμοί κλπ) και υφίσταται ο θεσμό του ελεγκτή νομιμότητας στις αποκεντρωμένες διοικήσεις.

Να τονίσω ότι παρόλη την κατά τεκμήριο αντικειμενικότητα των επιτρόπων, δεν έχουν επιληφθεί σε περιπτώσεις καταγγελιών κατά τα άλλα όμως προσπαθούν να εμφανιστούν ως οι αδιάφθοροι.

Να θυμίσω πόσο έχει εκτεθεί η κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο Παιδείας από κάτι ανάλγητους τύπους – παρέδρους του ελεγκτικού συνεδρίου που άφησαν τα παιδιά μας χωρίς βιβλία από την αρχή της σχολικής χρονιάς μέχρι τώρα περίπου. Κάτι τέτοιοι τύποι-δικτατορίσκοι, αμφιβόλου κοινωνικής ή και πολιτικής γνώσης και ευαισθησίας έχουν καταδικάσει στην ανέχεια και στην φτώχεια χιλιάδες εργαζόμενους στην Αυτοδιοίκηση και οδηγούν στον οικονομικό μαρασμό δεκάδες ΟΤΑ.

Για όλους αυτούς τους λόγους το αίτημα της ΚΕΔΕ και όλων των δήμων πρέπει να είναι η αποκατάσταση της συνταγματικής νομιμότητας, η ενίσχυση των μηχανισμών ελέγχου νομιμότητας των περιφερειών, η καθιέρωση μηχανισμών από την ίδια την αυτοδιοίκηση εσωτερικών επιθεωρήσεων και η οριστική κατάργηση του ρόλου των παρέδρων στο χώρο της αυτοδιοίκησης.

Ας μάθουν οι σοφοί της ελεγκτικής μηχανής της χώρας πως αναπτύσσεται ο ρόλος του κρατικού ή αυτοδιοικητικού ελεγκτή σε άλλα κράτη και ας παραμείνουν στον πραγματικό ρόλο του συμβούλου των κρατικών και αυτοδιοικητικών οργάνων.

Ο ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΣ

Πρόσφατα κείμενα

Ημερολόγιο κειμένων

Θέματα επικαιρότητας

Αρθρογράφοι