ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΗ 25-26 ΙΟΥΝΙΟΥ 2005

-ΔΗΛΩΣΗ ΑΙΡΕΤΩΝ ΣΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ -ΣΤΗΝ ΚΠΕ ΤΟΥ ΙΟΥΛΙΟΥ ΟΙ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ

26/06/2005

ΔΗΛΩΣΗ ΑΙΡΕΤΩΝ ΣΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Εμείς, άνθρωποι της Αυτοδιοίκησης, που υπηρετούμε τον πλέον δημοκρατικό, συμμετοχικό θεσμό της ελληνικής πολιτείας, αποσκοπώντας στην ηγεμονία των αριστερών και προοδευτικών αντιλήψεων, παρακολουθούμε με ιδιαίτερη ανησυχία και προβληματισμό τις εσωτερικές εξελίξεις στο κόμμα μας και τις προσεγγίσεις που αναπτύσσονται για το ρόλο της Αυτοδιοίκησης σήμερα.

1. Διαπιστώνουμε μια συνεχή τάση απαξίωσης τόσο της αυτοδιοικητικής δουλειάς του κόμματος, όσο και της Αυτοδιοίκησης ως θεσμού, η οποία κατηγορείται συλλήβδην ως χώρος διαπλοκής και αδιαφάνειας. Η αρχή έγινε από την προσπάθεια συγκρότησης του Τμήματος και της γραμματείας του με εσωκομματική λογική. Συνεχίστηκε με την ανυπαρξία εσωκομματικής συζήτησης για τα προγραμματικά και πολιτικά ζητήματα της Αυτοδιοίκησης. Συνδέεται με την πρωτοφανή εμτακίνησηκρίσιμων αποφάσεων και χειρισμών, μέσω της κομματικής αντιπροσωπείας, στη γραμματεία του ΣΥΡΙΖΑ, με κείμενο θέσεων και αντιλήψεις για το θεσμό που ακυρώνουν τη μέχρι σήμερα, ιστορικά και συλλογικά διαμορφωμένη κομματική παρέμβαση στο χώρο. Αυτή η τάση ολοκληρώνεται με τη μετατροπή του παραδοσιακού προεκλογικού θεματικού συνεδρίου για την Αυτοδιοίκηση σε απλό αχτίφ, που παραπέμπει όλα τα θέματα στις αποφάσεις της ΚΠΕ, χωρίς τη στοιχειώδη διατύπωση μιας συμβουλευτικής πρότασης από τους αιρετούς και τα στελέχη μας στην Αυτοδιοίκηση.

2. Θεωρώντας ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση αποτελεί προνομιακό πεδίο για την άσκηση της προγραμματικής και πολιτικής παρέμβασης της Αριστεράς, καθώς και την ανάδειξη τόσο του κινηματικού, όσο και του θεσμικού της ρόλου, κρίνουμε αναγκαίο να καταθέσουμε την άποψή μας για την τακτική που έγκαιρα πρέπει να αποφασίσει το κόμμα μας ενόψει των επομένων, δημοτικών και νομαρχιακών εκλογών. Η τακτική αυτή θα πρέπει να συνθέτει δημιουργικά τις πολλαπλές τοπικές προσεγγίσεις, ώστε να αποφύγουμε επικίνδυνα διχαστικά φαινόμενα και υποχώρηση των δυνάμεών μας στο θεσμό.

3. Διαφωνώντας με κεντρικές πολιτικές συμφωνίες μεταξύ κομμάτων και θεωρώντας απαραίτητο να τονισθεί η αυτοτελής και αυτόνομη παρουσία του κόμματος, προτείνουμε την ταχύτερη δυνατή ανακοίνωση των προγραμματικών κατευθύνσεων, των επικεφαλής και των κορμών των ψηφοδελτίων για τις τρεις μεγάλες πόλεις και την Υπερνομαρχία Αθηνών – Πειραιώς, που αντιπροσωπεύουν τα 2/3 του εκλογικού σώματος.

4. Επιδίωξή μας, κατά κύριο λόγο, πρέπει να είναι η διακριτή παρουσία μας στις νομαρχιακές εκλογές και η συγκρότηση αυτοδιοικητικών σχημάτων στους δήμους, που θα διεκδικήσουν τη μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή και επιρροή μας στο θεσμό. Με αξιόπιστα πρόσωπα και φερέγγυο προγραμματικό λόγο, που θα στηρίζονται σε ευρείες συνεργασίες τοπικών, κοινωνικών και πολιτικών κινήσεων και δυνάμεων. Σε κάθε περίπτωση, την τελική απόφαση στήριξης και συμμετοχή στα όποια ψηφοδέλτια θα πρέπει να πάρουν, όπως αρμόζει σε ένα κόμμα που επιδιώκει την αποκεντρωμένη δημοκρατική λειτουργία της κοινωνίας, οι κατά τόπους νομαρχιακές και τοπικές μας κινήσεις.

Η άμεση επεξεργασία στη Συνδιάσκεψη του προγραμματικού μας λόγου, η αποφυγή αμφισημιών και η προσαρμογή του σε τοπικό επίπεδο πρέπει να αποτελέσουν πρώτη προτεραιότητα.

Πιστεύοντας ότι το κόμμα μας και η ριζοσπαστική Αριστερά έχουν όλες τις δυνατότητες για ένα πρωταγωνιστικό ρόλο στην Αυτοδιοίκηση, καλούμε όλες τις ριζοσπαστικές, αριστερές και οικολογικές δυνάμεις να πλαισιώσουν τώρα τις υπάρχουσες αυτοδιοικητικές κινήσεις και να δημιουργήσουν νέες, όπου δεν υπάρχουν.

Καλούμε τέλος, τον Πρόεδρο και την ΚΠΕ του κόμματος να αναλογιστούν την κρισιμότητα των περιστάσεων και να συμβάλλουν με υπευθυνότητα στην αποκατάσταση της σχέσης του ΣΥΝ με την Τοπική Αυτοδιοίκηση με στόχο την αποφασιστική ενίσχυση των δεσμών του κόμματος με την κοινωνία.

1. Πέτρος Φιλίππου, Πρόεδρος ΤΕΔΚΝΑ, Δήμαρχος Καλυβίων Θορικού

2. Θανάσης Λεβέντης, Νομαρχιακός Σύμβουλος Δυτικής Αττικής

3. Γιώργος Αμπατζόγλου, Δήμαρχος Ελευσίνας

4. Στέφανος Βλάχος, Δήμαρχος Πετρούπολης

5. Σωτήρης Βλάχος, Δήμαρχος Παρελίων Κέρκυρας

6. Θεόδωρος Γκοτσόπουλος, Δήμαρχος Παλλήνης

7. Γιώργος Ιωακειμίδης, Δήμαρχος Αγ. Ιωάννη Ρέντη

8. Γιώργος Κουτελάκης, Δήμαρχος Νέας Σμύρνης

9. Μανώλης Σαββής, Δήμαρχος Νότιας Ρόδου

10. Δημήτρης Φωκιανός, Δήμαρχος Λυκόβρυσης

11. Κώστας Κοσοβίτσας, Πρόεδρος Κοινότητας Νέας Πεντέλης

12. Παναγιώτης Πάντος, Νομαρχιακός Σύμβουλος Θεσπρωτίας

13. Νίκος Τσούκαλης, Νομαρχιακός Σύμβουλος Αχαϊας

14. Παναγιώτης Γαλανόπουλος, Πρόεδρος Δημοτικού Συμβουλίου Καλλιθέας

15. Άγγελος Γαβαλάς, Αντιδήμαρχος Αγίου Δημητρίου

16. Αποστόλης Παπαποστόλου, Αντιδήμαρχος Αγ. Ιωάννη Ρέντη

17. Θοδωρής Ψαλιδόπουλος, Αντιδήμαρχος Καλλιθέας

18. Νάντια Σουμπασάκη, μέλος ΔΣ ΤΕΔΚΝΑ, Δημοτική Σύμβουλος Νέου Ψυχικού

19. Γιάννης Σταθόπουλος, μέλος ΔΣ ΤΕΔΚΝΑ, Δημοτικός Σύμβουλος Αγίας Παρασκευής

20. Φώτης Προβατάς, πρώην Αντιδήμαρχος Αθηναίων

21. Άννα Φιλίνη, πρώην Δημοτική Σύμβουλος, μέλος ΔΣ του Πολιτισμικού Οργανισμού Δήμου Αθηναίων

22. Αντώνης Κότσαλης, Δημοτικός Σύμβουλος Δύμης

23. Κατερίνα Κουτετέ, Δημτιική Σύμβουλος Νέας Σμύρνης

24. Ιωάννα Κουφατζίδου, Δημοτική Σύμβουλος Αγ. Ιωάννη Ρέντη

25. Σπύρος Λαμπρινός, Δημοτικός Σύμβουλος Αμαλιάδας

26. Σοφία Λύκου, Δημοτική Σύμβουλος Δάφνης

27. Ανδρέας Νταής, Δημοτικός Σύμβουλος Ηγουμενίτσας

28. Χρήστος Σπίγκος, Δημοτικός Σύμβουλος Κιλκίς

29. Ευάγγελος Σταμούλης, Δημοτικός Σύμβουλος Νέας Περάμου

30. Κατερίνα Σταχτέα, Δημοτική Σύμβουλος Νέας Σμύρνης

31. Δώρα Τσικαρδάνη, Δημοτική Σύμβουλος Σερβίων Κοζάνης

32. Κώστας Πουλάκης, γραμματεία Αυτοδιοίκησης, πρώην Νομαρχιακός Σύμβουλος

33. Δημήτρης Μπίρμπας, πρώην Αντιδήμαρχος Αιγάλεω

34. Θανάσης Ζαχαρόπουλος, Πρόεδρος «Πίνδου», πρώην ΓΓ HELADA

--------------------------------

Αποκέντρωση με αυτοδιοίκηση

Το κείμενο που μειοψήφησε στην ΚΠΕ(06/04/2005)
Προτάθηκε από τους: Σπύρο ΛΥΚΟΥΔΗ - Αριστερή Ανανέωση, Δημήτρη ΜΠΙΡΜΠΑ - Ανανεωτική Συσπείρωση

Η κυβερνητική αλλαγή διαμόρφωσε ένα νέο πολιτικό τοπίο που προσδίδει εκ των πραγμάτων ιδιαίτερη πολιτική σημασία και ενδιαφέρον στις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2006. Η αντιπαράθεση κεντρικού Κράτους - Αυτοδιοίκησης, με άλυτα τα μεγάλα προβλήματα που κληρονομήθηκαν, αφήνει ανοικτά για το μέλλον, το θεσμικό πλαίσιο και το περιεχόμενο της αποκέντρωσης.

Αυτό το νέο τοπίο, έχει για την Αυτοδιοίκηση και ένα ακόμα ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς σε Ευρωπαϊκό επίπεδο προσδιορίζεται από τη Συνταγματική Συνθήκη και από τον σημαντικό νέο ρόλο των πόλεων και των περιφερειών.

Το Ευρωπαϊκό και το Εθνικό συναρθρώνονται πια άμεσα και ωθούν την Αυτοδιοίκηση προς τη μεγάλη υπέρβαση για να είναι άξια, δηλ. παρούσα και δρώσα.

Η υπέρβαση αυτή έχει τέσσερις βασικές προγραμματικές προϋποθέσεις:

* Την ουσιαστική σύγκλιση με την ευρωπαϊκή αυτοδιοίκηση σε θεσμικό και οικονομικό επίπεδο, πράγμα που σημαίνει τον προσδιορισμό ως δεύτερου βαθμού της αιρετής περιφέρειας με αιρετό περιφερειάρχη και ενσωματωμένη αυτοδιοικητική βαθμίδα την Νομαρχία, καθώς και την ουσιαστική ισχυροποίηση των Δήμων (θεσμικά, πληθυσμιακά, οικονομικά). Τα δύο αυτά στοιχεία είναι αναγκαίες προϋποθέσεις για την άσκηση ολοκληρωμένων περιφερειακών και τοπικών πολιτικών με στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη.

* Τη θέσπιση μητροπολιτικής διακυβέρνησης που θα αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τα λειτουργικά & αναπτυξιακά αδιέξοδα που προκύπτουν από τις επικαλύψεις αρμοδιοτήτων και το διοικητικό χάος που επικρατεί στα μεγάλα πολεοδομικά συγκροτήματα(χωροταξικός σχεδιασμός, χρήσεις γης, κυκλοφοριακό, διαχείριση ενεργειακών δικτύων και υδάτινων πόρων κ.λπ.), με μεταφορά σ’ αυτήν αντίστοιχων πόρων και υπηρεσιών του κράτους και των δήμων.

* Την καθιέρωση ως πάγιου εκλογικού συστήματος της απλής αναλογικής σε όλες τις βαθμίδες αυτοδιοίκησης, με δικαίωμα ψήφου στους μετανάστες, γεγονός που θα επιτρέψει την αναβάθμιση της λαϊκής συμμετοχής και την κινητοποίηση υπαρκτών κοινωνικών & πολιτικών δυνάμεων σε όλα τα επίπεδα (τοπικό, νομαρχιακό, περιφερειακό).

* Την απόδοση φορολογικής εξουσίας στην τοπική αυτοδιοίκηση (υπάρχοντες φόροι που εισπράττονται από το κράτος και δεν αποδίδονται, πράσινοι φόροι, τοπικά αναπτυξιακά κίνητρα και αντικίνητρα κ.λπ.), μέσα από μια ριζική δημοκρατική φορολογική μεταρρύθμιση χωρίς επιπλέον επιβάρυνση των πολιτών, ως αναγκαίο όρο για την επίτευξη του ποιοτικού άλματος που προαναφέρουμε.

Σε κάθε περίπτωση οι επικείμενες εκλογές θέτουν στον Συνασπισμό δύο κεντρικές πολιτικές προτεραιότητες:

α) Να αναδείξει τον αυτοδιοικητικό χαρακτήρα της πολιτικής μάχης, επιδιώκοντας, παράλληλα, να φέρει στο κέντρο της εκλογικής αντιπαράθεσης τη σύγχρονη προγραμματική αντίληψη της αριστεράς για τα περιφερειακά και τοπικά προβλήματα, ενάντια σε προσπάθειες και λογικές κομματικοποίησης των εκλογών.

β) Να διασφαλίσει και να διευρύνει την ιδιαίτερα ισχυρή συμμετοχή του κόμματος στους θεσμούς τοπικής εξουσίας. Η διατήρηση του ΣΥΝ ως τρίτης δύναμης στην αυτοδιοίκηση με παρουσία σήμερα 400 και πλέον αιρετών Νομαρχών, Δημάρχων, Νομαρχιακών και Δημοτικών Συμβούλων και η διεύρυνση αυτής της δύναμης, αποτελεί στόχο της συνολικής μας προσπάθειας για να συνεχίσουμε την αποφασιστική αυτοδιοικητική μας παρέμβαση.

Θα πρέπει να εστιάσουμε την προετοιμασία μας σε τρία σημεία:

* Απολογισμός & ανάδειξη της αυτοδιοικητικής μας δουλειάς: Απαραίτητη προϋπόθεση η μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή των μελών και των φίλων του κόμματος και των παρατάξεων που δρουν οι δυνάμεις μας, σε μια προσπάθεια καταγραφής αδυναμιών και επιτυχιών, ελλείψεων και βελτιώσεων στα προγράμματα και στις δράσεις των αυτοδιοικητικών μας κινήσεων. Ο ανοικτός διάλογος και τα συμπεράσματα που θα προκύψουν, θα αναδείξουν την μέχρι τώρα δουλειά μας και θα προσδιορίσουν την παραπέρα πορεία των αυτοδιοικητικών παρατάξεων.

* Ανάδειξη και αντιμετώπιση των τοπικών προβλημάτων και δυνατοτήτων, με τη μεγαλύτερη δυνατή κοινωνική συμμετοχή. Οφείλουμε να επιδιώξουμε την ουσιαστική συμμετοχή των κοινωνικών φορέων, των τοπικών κινημάτων των πολιτών και των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων στη διαμόρφωση και διεκδίκηση εναλλακτικών τοπικών πολιτικών (συμμετοχικός προϋπολογισμός, διαχείριση ελεύθερων κοινόχρηστων χώρων, εναλλακτική διαχείριση απορριμμάτων, ανανεώσιμα ενεργειακά μοντέλα, χρήσεις γης, δίκτυο τοπικών συγκοινωνιών, τοπικά σχέδια ανάπτυξης και απασχόλησης κ.λπ.). Η συνέπεια σε μια τέτοια πολιτική σφραγίζει ουσιαστικά την ήδη καταγραμμένη αριστερή μας παρέμβαση στον αυτοδιοικητικό χώρο.

* Συγκρότηση νέων αυτοδιοικητικών κινήσεων όπου δεν υπάρχουν, άμεσα, με ολοκληρωμένο πρόγραμμα και με τη μεγαλύτερη δυνατή ευρύτητα προς το χώρο της ριζοσπαστικής αριστεράς, της οικολογίας και τους ενεργούς πολίτες των τοπικών κοινωνιών. Η συγκρότηση κινήσεων "τελευταίας στιγμής" μας καθιστούν αφερέγγυους στις τοπικές κοινωνίες, αποδυναμώνουν τον αυτοδιοικητικό μας λόγο και συχνά αποτελούν "θερμοκήπια παραγοντισμού".

Στο θέμα της εκλογικής μας τακτικής:

Να επαναλάβουμε την εκλογική τακτική του 2002 με τα γνωστά επιτυχή αποτελέσματα:

α) Στους Δήμους όλης της χώρας, να χαράξουμε μια εκλογική τακτική που θα στηρίζεται οπωσδήποτε στις ιδιαιτερότητες κάθε Δήμου, αλλά με γνώμονα τη μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή στο θεσμό, μέσα από φερέγγυους συνδυασμούς και με ανάδειξη του προγραμματικού μας λόγου. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει κυρίως να αναζητήσουμε σε τοπικό επίπεδο τις πιο ευρείες συνεργασίες με πολιτικές δυνάμεις, πρόσωπα και κινήματα πολιτών στη βάση των πιο πάνω δεδομένων, ή αν επιλέξουμε αυτόνομες εκλογικές καθόδους να διασφαλίζουν επίσης τα παραπάνω στοιχεία.

β) Σε Νομαρχιακό επίπεδο η εκλογική μάχη έχει οπωσδήποτε τις δικές της ιδιαιτερότητες. Ευρύ εκλογικό σώμα, έντονα πολιτικά στοιχεία, εκλογική μάχη κεντρικού χαρακτήρα.

Να επιδιώξουμε την εκλογική παρουσία μας στις νομαρχιακές εκλογές μέσα από ψηφοδέλτια συσπείρωσης και συνεργασίας της Ριζοσπαστικής Αριστεράς και της Οικολογίας, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα μετάσχουμε σε ευρύτερα ψηφοδέλτια αυτοδιοικητικής και πολιτικής συνεργασίας αν από αυτή τη συμμετοχή προκύπτει προφανώς η στήριξη των αυτοδιοικητικών και πολιτικών μας στόχων.

γ) Στους 3 μεγάλους Δήμους (Αθήνα, Πειραιά, Θεσσαλονίκη), όπου η εκλογική αναμέτρηση έχει προφανή έντονα πολιτικά χαρακτηριστικά, να προχωρήσουμε στην αυτόνομη παρουσία και παρέμβαση του χώρου μας.

Με δεδομένη τη νέα πολιτική κατάσταση και με δεδομένη την ήδη μακρά κυριαρχία της δεξιάς στους 3 μεγάλους δήμους, το ζήτημα της εκλογικής μας τακτικής στην Αθήνα, Πειραιά και Θεσσαλονίκη, να τεθεί σε συζήτηση στις συνδιασκέψεις των τριών πόλεων που ετοιμάζονται, για να έχουμε σαφείς εκτιμήσεις του κομματικού σώματος και τις μεγαλύτερες δυνατές συναινέσεις.

δ) Είναι σαφές ότι τον πρώτο λόγο στις εκτιμήσεις, και στην επιλογή της εκλογικής μας τακτικής σε κάθε Δήμο ή Νομαρχία σε όλη την Ελλάδα, πρέπει να τον έχουν οι αντίστοιχες κομματικές μας οργανώσεις κάθε περιοχής.

Είναι άλλωστε κοινός τόπος σε όλους μας, ότι δεν αποτελούν "πανάκεια" ούτε τα ψηφοδέλτια συνεργασίας, ούτε τα ψηφοδέλτια αυτονομίας. Τα θετικά ή αρνητικά αποτελέσματα σε Δήμους και Νομαρχίες καθορίζονται από την ουσιαστική ή μη, προγραμματική και πολιτική δράση των παρατάξεων, καθώς και από την αξιοπιστία και τις συμπεριφορές των προσώπων που τις αποτελούν.

ε) Η κατεύθυνση αυτή προτείνεται με δεδομένο το σημερινό αυτοδιοικητικό και πολιτικό τοπίο.

Οφείλουμε να παρακολουθούμε τις εξελίξεις και προφανώς αν αλλάξουν ουσιαστικά τα σημερινά δεδομένα να επανεκτιμήσουμε και επιλογές και κατευθύνσεις.

Τέλος, οφείλουμε να πραγματοποιήσουμε μετά την Κεντρική Επιτροπή Θεματικό Συνέδριο για την Αυτοδιοίκηση. Όπως και στα προηγούμενα αντίστοιχα συνέδρια, σε αυτό πρέπει να συμμετέχουν τα μέλη της ΚΠΕ, τα μέλη του Τμήματος Αυτοδιοίκησης, όλοι οι αυτοδιοικητικοί μας αιρετοί, οι υπεύθυνοι των αυτοδιοικητικών μας κινήσεων, οι γραμματείες των Νομαρχιακών μας Επιτροπών και ειδικοί επιστήμονες του χώρου μας.

Το σώμα αυτό θα αποτελέσει, όπως και στο παρελθόν, το καταλληλότερο κομματικό επίπεδο συζήτησης και προσδιορισμού των αυτοδιοικητικών μας κατευθύνσεων.

6 Απριλίου 2005

--------------------------

Οι ηγεσίες αντιμετωπίζουν φοβικά την αποκέντρωση

Του Γιώργου Ιωακειμίδη

Τους τελευταίους μήνες έχει αρχίσει να εμφανίζεται μια τάση αμφισβήτησης και ενίοτε απαξίωσης της δουλειάς των αυτοδιοικητικών στελεχών μας, αλλά και της Αυτοδιοίκησης γενικότερα.

Αυτή η τάση είναι εμφανής και στη συγκρότηση και εργασία του τμήματος Αυτοδιοίκησης, αλλά και στο ότι αυτή η Συνδιάσκεψη δε θα ψηφίσει θέσεις για το πρόγραμμα και την κάθοδό της στις εκλογές. Ο λόγος αυτής της στάσης είναι κατά τη γνώμη μου ο φοβικός τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζεται ανέκαθεν από τις ηγεσίες η αποκέντρωση. Και Αυτοδιοίκηση σημαίνει αποκέντρωση.

Εμείς θέλουμε να προχωρήσουμε στη λύση των μεγάλων τοπικών προβλημάτων που παραδοσιακά απασχολούσαν την Αυτοδιοίκηση, αλλά και στη λύση των σύγχρονων προβλημάτων. Προβλήματα όπως το περιβάλλον, τα ναρκωτικά, οι μετανάστες, με βάση εκείνες τις θέσεις που θα συσπειρώνουν μεγάλο μέρος της τοπικής κοινωνίας, των κομμάτων και των πολιτών και που φυσικά θα βρίσκονται σε προοδευτική κατεύθυνση.

Σε αυτή τη σύνθεση δεν υπάρχουν κομματικές κατευθύνσεις κοινές προς όλες τις τοπικές κοινωνίες. Η Αυτοδιοίκηση έχει τη δική της γλώσσα και εμείς καλούμαστε να την εκφράσουμε.

Όποιος δεν μπορεί να συμμετάσχει σε αυτό, ας προσπαθήσει τουλάχιστον να κατανοήσει τη γλώσσα αυτή.

Ο Γιώργος Ιωακειμίδης είναι δήμαρχος Ρέντη

---------------------------------

Να απαντήσουμε στα προβλήματα της αυτοδιοίκησης

Του Δημήτρη Φωκιανού

Πρωτοεκλέχθηκα δήμαρχος το 2002 στη Λυκόβρυση μόνο με τη στήριξη του ΣΥΝ και συνεπώς προσωπικά δεν με απασχολεί το πρόβλημα του είδους των συνεργασιών στις προσεχείς δημοτικές εκλογές, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι στις αυτοδιοικητικές εκλογές θα έπρεπε να αντιμετωπίζουμε πρόβλημα συνεργασιών, γιατί από τη φύση τους είναι σημαντικά διαφορετικές από τις βουλευτικές εκλογές.

Οι αυτοδιοικητικές εκλογές δεν είναι μια ευκαιρία για προβολή των κεντρικών πολιτικών των κομμάτων και ευκαιριών για "κοκορομαχίες" του δικομματισμού χωρίς να εξαιρούνται και τα μικρότερα κόμματα όπως ο ΣΥΝ και εφόσον δήμαρχοι, νομάρχες, σύμβουλοι του ΣΥΝ εκλεγούν, δεν έχουν τίποτα άλλο να κάνουν παρά μόνο να εφαρμόσουν το ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ του ΣΥΝ προσαρμοσμένο στις τοπικές ιδιαιτερότητες. Βασιζόμενοι πάντοτε στις σταθερές αξίες που θα έπρεπε να έχει κάθε αριστερός αυτοδιοικητικός: Εντιμότητα, αυστηρότητα, γενναιοδωρία και παραίτηση από κάθε ανόητη ματαιοδοξία. Τα προβλήματα της αυτοδιοίκησης πολλά. Σε αυτά θα έπρεπε να απαντήσουμε και από τις ορθές απαντήσεις μας θα προέκυπταν και οι συμμαχίες μας, χωρίς αποκλεισμούς και κυρίως χωρίς νευρώσεις φοβικού τύπου σε ό,τι αφορά τη συνεργασία με το ΠΑΣΟΚ. Για το ότι δεν έχουμε τη μεγάλη αριστερά δεν φταίει το ΠΑΣΟΚ. Φταίει πρώτα από όλα η έλλειψη απάντησης -όπως λέει και ο Μαρξ- στο πρόβλημα της οικονομίας. Και όταν δεν έχεις αυτή την απάντηση, κόμμα εξουσίας δεν θα γίνεις ποτέ. Με τον κίνδυνο πάντα διαμαρτυρόμενος και καταγγέλων να χαθείς, επιστρέφοντας ως συνδικαλιστική έκφραση των απόκληρων της νεοφιλελεύθερης παγκοσμιοποίησης.

Ο Δημ. Φωκιανός είναι δήμαρχος Λυκόβρυσης

-----------------------------------

Όχι στην αλαζονεία της μοναξιά

του Φώτη Κουβέλη

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση μπορεί να αποτελέσει το αυτόνομο κέντρο της εξουσίας των πολιτών και οφείλουμε να αξιοποιήσουμε την εμπειρία μας, την αυτοδιοικητική πολιτική μας παρουσία και τις προγραμματικές μας θέσεις, για να διαμορφώσουμε συσχετισμούς που είναι δυνατόν να καταγράψουν την Τοπική Αυτοδιοίκηση ως το δυναμικό στοιχείο αντιμετώπισης των προβλημάτων των πολιτών, αλλά και της εξυγίανσης του πολιτικού συστήματος διακυβέρνησης. Οι αυτοδιοικητικές μας δυνάμεις στη συντριπτική τους πλειοψηφία καταγράφουν επιτυχημένο έργο που αναγνωρίζεται από τους πολίτες. Τους πολίτες που σε πολλές περιπτώσεις παραμένουν αποξενωμένοι και από το επίπεδο της αυτοδιοίκησης που βρίσκεται εγγύτερα στην καθημερινότητά τους. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι το κατ’εξοχήν πρόσφορο πεδίο για τη διαμόρφωση κοινωνικών συμμαχιών. Δεν θα πρέπει να αρνηθούμε τη δυνατότητα συνεργατικών αυτοδιοικητικών σχημάτων, όχι γενικά και αόριστα, αλλά στη βάση συγκεκριμένων προγραμματικών συμφωνιών και φερέγγυων προσώπων που θα μπορούν να υλοποιούν τις προγραμματικές συμφωνίες σε καθημερινό πολιτικό αποτέλεσμα. Δεν εισηγούμαι γενικώς και αορίστως συνεργασίες για την εξασφάλιση κάποιων «καλών εκλογικών ποσοστών», αλλά αναφέρομαι σε εκείνες τις συλλογικότητες που μπορούν να αναδεικνύουν και να καταγράφουν τη δυναμική των τοπικών κοινωνιών. Δεν υποστηρίζω τις κεντρικού πολιτικού χαρακτήρα συμφωνίες, αλλά τις συνεργασίες εκείνες που θα έχουν ως αποφασιστική αφετηρία τη συνεργασία των δυνάμεων της ριζοσπαστικής αριστεράς και θα εκτείνονται, χωρίς σύνδρομα, προς όλες εκείνες τις δυνάμεις που μπορούν να συγκλίνουν στη βάση συγκεκριμένου προγράμματος, για να μετατοπίζεται η αυτοδιοικητική πολιτική προς ουσιαστικά δημοκρατική και προοδευτική κατεύθυνση. Οι αυτοδιοικητικές μας δυνάμεις, δεν πρέπει να οδηγηθούν στη δήθεν καθαρότητα και αλαζονεία της πολιτικής μοναξιάς, αλλά πρέπει να διαμορφώσουν δυναμική για την αλλαγή του συσχετισμού των πολιτικών δυνάμεων.

---------------------------------

Οι νομαρχιακές να επιδιώξουν τις ευρύτερες δυνατές συσπειρώσεις

του Αντρέα Νταή

Σήμερα που γίνεται η συνδιάσκεψη για την αυτοδιοίκηση συμπίπτει και η παγκόσμια ημέρα κατά των ναρκωτικών. Με αφορμή αυτό γίνονται εκδηλώσεις ευαισθητοποίησης της κοινής γνώμης σε όλη σχεδόν την Ελλάδα από τα 64 κέντρα πρόληψης κατά των εξαρτησιογόνων ουσιών που λειτουργούν την τελευταία δεκαετία στη χώρα μας. Στα κέντρα πρόληψης αυτά συμμετέχει ολόκληρη σχεδόν η τοπική κοινωνία μέσω των φορέων της (στον νομό Θεσπρωτίας συμμετέχουν 22 φορείς) και ενεργοποιούνται για την καταπολέμηση του φαινομένου.

Ποιος όμως πήρε αυτή την πρωτοβουλία;

Ποιος κατάφερε να συσπειρώσει τόσους φορείς;

Η τοπική αυτοδιοίκηση που έχει αναλάβει άλλωστε την ευθύνη παροχής κοινωνικών υπηρεσιών και σε διάφορους άλλους τομείς όπως είναι η κοινωνική μέριμνα, τα άτομα με ειδικές ανάγκες, παιδικοί σταθμοί κ.ά.

Σήμερα μέσα από ένα προβληματισμό που θα προσανατολίζεται στην περαιτέρω ενίσχυση της αυτοδιοίκησης και στην αποκέντρωση οφείλουμε να διαμορφώσουμε τον προγραμματικό μας λόγο για τις επικείμενες δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές. Να δώσουμε σαφή απάντηση χωρίς αμφισημίες στην αναγκαιότητα της αιρετής περιφέρειας, στη διαμόρφωση ενός νέου και σύγχρονου κώδικα δήμων και κοινοτήτων στον Καποδίστρια 2, να γίνει σημαία μας η εφαρμογή της απλής αναλογικής ταυτόχρονα δε να ενσωματώσουμε ζητήματα τοπικής ανάπτυξης που έχουν τη δυνατότητα να επεξεργαστούν οι νομαρχιακές μας επιτροπές. Σε αυτή την προσπάθεια δεν έχουν θέση οι αγκυλώσεις, οι περιχαρακώσεις και οι κεντρικές αποφάσεις. Αποκλειόμενης κάθε κεντρικής συμφωνίας γιατί καταργεί ουσιαστικά την αυτονομία του θεσμού πιστεύω ότι οι νομαρχιακές επιτροπές του κόμματος πρέπει να είναι ελεύθερες να επιδιώξουν τις ευρύτερες δυνατές συσπειρώσεις σε τοπικό και νομαρχιακό επίπεδο για την καλύτερη εκπροσώπηση του κόμματος στα θεσμικά όργανα της αυτοδιοίκησης.

Ο Ανδρέας Νταής είναι πρώην δήμαρχος Ηγουμενίτσας

Θέμα επικαιρότητας:
Δημόσια Διοίκηση-Αυτοδιοίκηση

Σύνολο: 51 Κείμενα

Πρόσφατα κείμενα

Ημερολόγιο κειμένων

Θέματα επικαιρότητας

Αρθρογράφοι