Μαντίλες και μαντίλια

Γιάννης Παπαθεοδώρου, dim/art, Δημοσιευμένο: 2016-03-28

Αμέσως μετά την τρομοκρατική φρίκη από το αιματοβαμμένο χτύπημα στις Βρυξέλλες, πολλοί και διάφοροι —φανατικοί και δογματικοί— θυμήθηκαν τις σταυροφορίες, την αποικιοκρατία, τον ιμπεριαλισμό, την «εξαγωγή της δυτικής δημοκρατίας» κλπ. Η Ευρώπη, λένε, πληρώνει για τα κρίματά της, καθώς κουβαλάει πίσω της, ως θύτης, αιώνες βίαιης καταπίεσης. Το επιχείρημα είναι γνωστό. Σύμφωνα με την άποψη τους, το αίμα πρέπει να πληρώνεται με αίμα, και μάλιστα ετεροχρονισμένα και αναδρομικά∙ σα να πρόκειται για μια βεντέτα που έχει ως εύκολο άλλοθι την Ιστορία και ως εφιαλτική υπόσχεση το χαλιφάτο του ISIS. Πράγματι ο ευρωπαϊκός πολιτισμός έχει τις δικές του πληγές, και βέβαια τις δικές του βίαιες ιστορίες. Τις συζητάει στη δημόσια σφαίρα, τις μελετάει στα πανεπιστήμια, τις διδάσκει στα σχολεία, τις εντάσσει στις πολιτικές και κοινωνικές αντιπαραθέσεις των κομμάτων, των κοινωνικών ομάδων και των μειονοτήτων. Κανείς ωστόσο από τους πολέμιους του ευρωπαϊκού πολιτισμού, δεν μπορεί να μας πείσει ότι ο κόσμος θα ήταν καλύτερος, αν ο ισλαμοφασισμός και μερικοί μακελάρηδες δικτάτορες είχαν κερδίσει το παιχνίδι του συσχετισμού δυνάμεων. Πρώτοι από όλους, το ξέρουν αυτό οι χιλιάδες Σύριοι πρόσφυγες που αναζητούν «το δρόμο προς τη Δύση», προκειμένου να ξεφύγουν από την εκδικητική βαρβαρότητα του περίφημου «ισλαμικού κράτους».

Μέσα σε αυτό το σκηνικό, η φετινή μαθητική παρέλαση της 25ης Μαρτίου έλαβε απρόσμενες συμβολικές διαστάσεις, καθώς επικεντρώθηκε στη «μαντίλα» της Άγια Ιμπραήμ. Το θέμα δίχασε τη δημόσια σφαίρα, ενώ το βαθύ —βλ. εθνικιστικό— διαδίκτυο βρήκε την κατάλληλη ευκαιρία για να συνεχίσει τα «ελληνοπρεπή» κηρύγματα μίσους απέναντι σε όσους «μολύνουν» τη χώρα μας. Η ίδια η μαθήτρια δήλωσε πάντως ότι «παρά τους αρχικούς της ενδοιασμούς, αποφάσισε να κάνει παρέλαση με τη μαντίλα-σύμβολο της θρησκείας της, όχι για να προκαλέσει, αλλά για να στείλει το μήνυμα του αλληλοσεβασμού, της αγάπης και της ειρηνικής και αρμονικής συνύπαρξης, εκφράζοντας και η ίδια τον σεβασμό της στην ιστορία της χώρας στην οποία γεννήθηκε και ζει». Στο λόγο της εύκολα διαπιστώνει κανείς τις βασικές —ίσως και κοινότοπες— αρχές μιας παιδείας που ενσωματώνει τη διαφορετικότητα, ενώ παράλληλα, παρατηρείται, δυστυχώς, για άλλη μια φορά, η σύνδεση των δικαιωμάτων της με τη λογική των επιδόσεων: «Είχα βγάλει πέρυσι 19,7. Είμαι η δεύτερη στο τμήμα μου και έτσι με διάλεξαν για παρέλαση. Στην αρχή ντρεπόμουν. Δεν ήθελα. Γι’ αυτό και στις 28 Οκτωβρίου δεν πήγα» δήλωσε η νεαρή Άγια. Τι μεσολάβησε, άραγε, ανάμεσα στις δύο παρελάσεις; Πώς η αρχική ντροπή οδήγησε στην απόκρυψη μιας ταυτότητας, ενώ λίγους μήνες μετά η ίδια ταυτότητα συνοδεύτηκε με ένα περήφανο μήνυμα αποκάλυψης;

Εν μέρει τα λόγια της Άγια Ιμπραήμ απηχούν την ευρύτερη συλλογικότητα, στην οποία ανήκει. Εκατομμύρια μουσουλμάνοι συμπολίτες μας, εδώ και δεκαετίες, έχουν επιλέξει ως μόνιμο τόπο διαμονής και εγκατάστασης την Ευρώπη, όχι μόνο για την ασφάλεια που προσφέρει, αλλά κυρίως για τις ανθρωπιστικές αξίες της δημοκρατίας, της πολιτισμικής ανεκτικότητας και της ειρηνικής συνύπαρξης, έτσι όπως αυτές καλλιεργούνται μέσα από τους, κατά βάση, ουδετερόθρησκους θεσμούς της. Τα τελευταία χρόνια, ωστόσο, αυτό το μοντέλο της ενσωμάτωσης δείχνει να μη λειτουργεί, ή πάντως να έχει ρωγμές. Η νέα «εσωτερική τρομοκρατία» που αναπτύσσεται τον τελευταίο καιρό είναι ένα εύγλωττο δείγμα αυτής της κρίσης. Θα ήταν αφελές όμως να πιστέψει κανείς ότι η νέα τρομοκρατία έχει τις ρίζες της στην αποτυχία της ενσωμάτωσης.

Ο ισλαμοφασισμός δεν εκμεταλλεύεται απλώς μερικές ρωγμές της δημοκρατίας και του κράτους πρόνοιας αλλά μισεί την ίδια την «ανοιχτή κοινωνία» και τις αξίες της στο σύνολό τους: την κουλτούρα, τον τρόπο ζωής, την ισότητα των δύο φύλων, τη διαχείριση της σεξουαλικότητας. Γι αυτό το ISIS δεν μισεί μόνο τις ευρωπαϊκές κοινωνίες αλλά και τις κοινωνίες της Μέσης Ανατολής. Η Κωνσταντινούπολη, η Ιερουσαλήμ, η Βυρηττός, το Κάιρο, η Βαγδάτη υπήρξαν πάντα «ανοιχτές πόλεις», στις οποίες διασταυρώνονταν αντιφατικά αλλά δημιουργικά οι φυλές, οι θρησκείες και οι κουλτούρες. Δεν είναι τυχαίο ότι οι πόλεις αυτές βρίσκονται ψηλά στη λίστα των τρομοκρατικών στόχων του ISIS, ακριβώς επειδή αποτελούν τμήμα ενός ευρύτερου πολιτισμικού τόξου.

Νομίζω ότι, επιλέγοντας να παρελάσει, η αλεξανδρινή Άγια Ιμπραήμ προσχώρησε, με το δικό της τρόπο αλλά πάντως φανερά, σε αυτό το πολιτισμικό τόξο. Αντί να ακυρώνουμε την προσπάθειά της, θα ήταν καλό να δεχτούμε την ασπρόμαυρη «μαντίλα» της ως το μοναδικό κέρδος από τη φετινή παρέλαση, που ευτυχώς δεν τέλειωσε —όπως πέρσι— με τα λευκά μαντίλια, που ανέμιζαν οι φουστανελάδες της πλατείας Συντάγματος για να σύρουν το χορό στο λαϊκοδημοτικό γλέντι του κ. Καμμένου.

Θέματα επικαιρότητας: Ανθρώπινα δικαιώματα

Street Workers: Οι φύλακες-άγγελοι των αστέγων της Αθήνας

Τάκης Σκριβάνος, 2021-10-27

Tο street work, μια διεπιστημονική ομάδα με κοινωνικούς λειτουγούς,...

Περισσότερα
Νίκος Μουζέλης

Το ζήτημα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων

Νίκος Μουζέλης, 2021-05-22

1.Η σύγκρουση μεταξύ Ισραηλινών και Παλαιστινίων θα συνεχιστεί...

Περισσότερα
Σωτήρης Βαλντέν

«Αν θυμάμαι καλά, η Ελλάδα έχει υπογράψει την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων»

Σωτήρης Βαλντέν, 2021-04-24

Ενα κύμα εθνικού ναρκισσισμού σαρώνει τη χώρα μας μετά...

Περισσότερα

«Οι διακρίσεις οδηγούν αυτεπάγγελτα στη βία»

Ολίβια Γκαζαλέ, 2021-03-07

«Χρειάζεται να δομήσουμε μια μορφωμένη κοινωνία που θα...

Περισσότερα

Ποιος φοβάται τη Σοφία Μπεκατώρου;

Αγγέλικα Ψαρρά, 2021-02-22

Ζούμε άραγε μια στιγμή από εκείνες που προοιωνίζονται,...

Περισσότερα
Μαρία Ρεπούση

Πολιτικός σεξισμός και σεξουαλική βία

Μαρία Ρεπούση, 2021-02-20

Υπάρχει άραγε πολιτικός σεξισμός; Η απάντηση είναι προφανής....

Περισσότερα
ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΜΑΣ. Ο βιασμός είναι έγκλημα διαρκείας.

ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΜΑΣ. Ο βιασμός είναι έγκλημα διαρκείας.

2021-01-17

Η κίνηση της Σοφίας Μπεκατώρου αποτελεί μία γενναία πράξη,...

Περισσότερα
Παναγιώτης Παναγιώτου

Ο «εγγενής αυταρχισμός» των ανισοτήτων

Παναγιώτης Παναγιώτου, 2020-11-24

Η διεύρυνση των ανισοτήτων, που τα τελευταία χρόνια οξύνεται,...

Περισσότερα

Άρθρα/ Πολιτική

Η άθραυστη αλυσίδα των «αντιποίνων»

Παντελής Μπουκάλας, 2024-04-16

Στην επαληθευμένη από αμερόληπτες πηγές Ιστορία, το δόγμα...

Θόδωρος Τσίκας

Ιράν-Ισραήλ: Γόητρο, προσχήματα και ισορροπίες

Θόδωρος Τσίκας, 2024-04-14

Είναι γνωστό ότι το καθεστώς των φανατικών μουλάδων του...

Το δίλημμα της Τεχεράνης

Γιώργος Καπόπουλος, 2024-04-08

H ηγεσία της Ισλαμικής Δημοκρατίας βρίσκεται σε ένα άβολο...

Πώς απαντούν στην Ακροδεξιά τα άλλα κόμματα

Ξένια Κουναλάκη, 2024-04-04

Aπό την εποχή της ανόδου της Χρυσής Αυγής τα συστημικά κόμματα...

Η ατιμωρησία των ελίτ

Τάσος Παππάς, 2024-04-01

Αντιγράφω από τη στήλη «ΕΝΑ ΒΛΕΜΜΑ» στις Νησίδες της «Εφημερίδας...

Το νέο τουρκικό παζλ

Βαγγέλης Αρεταίος, 2024-04-01

Η «έκπληξη του CHP», όπως λένε από χθες το βράδυ Τούρκοι αναλυτές,...

Θόδωρος Τσίκας

Τουρκία: διαμαρτυρία για οικονομία και φθορά εξουσίας

Θόδωρος Τσίκας, 2024-04-01

Ακόμα μια φορά, η οικονομία έπαιξε ρόλο στις πολιτικές εξελίξεις....

Διονύσης Τεμπονέρας

Άνθρακες ο θησαυρός της αύξησης του κατώτατου μισθού

Διονύσης Τεμπονέρας, 2024-03-28

Ανακοινώνεται στο υπουργικό συμβούλιο η αύξηση του κατώτατου...

Κουράστηκαν να λιβανίζουν

Τάσος Παππάς, 2024-03-26

Οταν τα μέσα ενημέρωσης όλων των κατηγοριών είναι ιμάντες...

Κώστας Καλλίτσης

Η κυριαρχία της Ν.Δ

Κώστας Καλλίτσης, 2024-03-23

Κάτι, αλήθεια, συμβαίνει εδώ; Μια πρόχειρη απάντηση θα ήταν...

Μερικές σκέψεις για τον «νέο κύκλο» του ΣΥΡΙΖΑ

Θανάσης Καρτερός, 2024-03-17

Για να πούμε την αλήθεια, δεν είναι εύκολο να συνηθίσει...

Πανηγυρίζοντας επί των ερειπίων του ΕΣΥ

Παντελής Μπουκάλας, 2024-03-17

Σημείο πρώτο: Με τις λέξεις μπορούμε να κάνουμε οτιδήποτε:...

×
×