Αρχική | Εκτύπωσε ή Αποθήκευσε ως PDF | Αποθήκευσε ως WORD | Αποθήκευσε ως HTML

Να προβάλουμε «επιθετικά» τη θέση μας για τη διοικητική μεταρρύθμιση

Αριστείδης, Θωμόπουλος

Αυγή, 2010-01-09


Αγαπητή Αυγή,

Καλή χρονιά, με ειρήνη! Για την ανασυγκρότηση του ΣΥΝ και την ουσιαστική αναβάθμιση της λειτουργίας των οργανώσεων και των μελών του.

Να μου επιτρέψεις λίγα Αυτοδιοικητικά.

1.- Έναυσμα για τη διατύπωση των σκέψεων, τα «ανακεφαλαιωτικά» άρθρα για την Αυτοδιοίκηση («Νέο τοπίο το 2010», «Δήμοι θεσμοί δημοκρατίας, όχι μηχανισμοί διαχείρισης»). Μη αντιπαραθετικά με αυτά.

Η κυβέρνηση ετοιμάζει τη Διοικητική Μεταρρύθμιση και για την Τ.Α. Ο ΣΥΝ πότε θα δημοσιοποιήσει τη συγκεκριμένη άποψη/πρότασή του; Πώς και πότε θα κάνει παρέμβαση στην κοινωνία; Αν περιμένουμε για να τοποθετηθούμε το νομοσχέδιο ή την Επιτροπή διαβούλευσης, θα μοιάζει ως απλή αντίθεση. Ή ως άμυνα. Αφού τότε θα έχουν διαμορφωθεί «πράγματα». Σημαντικό, για λόγους ευνόητους, είναι να προβάλουμε «επιθετικά» τη θέση μας. Υπάρχουν κείμενα (π.χ. η μελέτη του Ινστιτούτου Τ.Α., η Εισήγηση του Δ.Σ. της ΚΕΔΚΕ και άλλα). Για ποιο πράγμα και τι αναμένουμε; Γιατί δεν έχουμε αρχίσει τον εσωκομματικό διάλογο; Πώς θα πάμε χωρίς αυτόν;

(Προσοχή. Μην πάθουμε το φιάσκο (2008) της ρύθμισης για τα Τοπικά Συμβούλια Νέων. Όπου αφού η Νεολαία εξέδωσε απόφαση απορριπτική, τις τελευταίες ημέρες τρέχαμε και δεν φτάναμε, για τη συμμετοχή μας. Στη συνέχεια αδιαφορήσαμε και τα θάψαμε. Δεν ξαναμιλήσαμε γι’ αυτά).

Η διακοπή της έκδοσης, από χρόνια, του περιοδικού του Παν. Παπαγιάννη «Τοπική Αυτοδιοίκηση» έχει φτωχύνει το γενικότερο προβληματισμό. Ο παροπλισμός ή η σιωπή των αυτοδιοικητικών μας, πλην ελαχίστων, μας έχει στερήσει ιδέες. Θέλουμε να είμαστε το Κόμμα της Αυτοδιοίκησης; Ή αποκτήσαμε άλλη αντίληψη; Ότι δηλαδή αυτή είναι εξάρτημα και προέκταση της Κεντρικής Εξουσίας; Και άρα η θέση μας είναι δεδομένη;

Η γενικότερη έλλειψη διαλόγου και η σιωπή για επικείμενες ρυθμίσεις σημαίνει άραγε ύπαρξη, στα πλαίσια του ΣΥΡΙΖΑ, διαφορετικών και μη συγκεράσιμων, γι’ αυτό παραλυτικών, προσεγγίσεων; Δείχνει φόβο; Και αν είναι έτσι «Πώς πέσαμε, σύντροφοι, μέσα στο λαγούμι του φόβου;».

Εμείς, τα απλά μέλη, θα μάθουμε κάποια στιγμή;

2.- Θέμα της επικαιρότητας τα «περιβαλλοντικά τέλη» στα αυτοκίνητα, και οι αντιδράσεις των πολιτών, που υποχρέωσαν τον ίδιο τον πρωθυπουργό να κάνει τις γνωστές (υποσχετικές για το μέλλον) δηλώσεις ανάκλησης (;).

Άλλη κατεύθυνση θα έπρεπε να έχει η επιβολή τέτοιων τελών.

Ανατρέχω στο μακρινό 1992. Η αυτοδιοικητική κίνηση «Πρωτοβουλία Πολιτών», στον παράλιο δήμο μας, στα πλαίσια της «δυνητικής φορολογίας» (ν.1828/1989 άρθρο 25 παρ.14) και της προστασίας του περιβάλλοντος (ν. 1650/86), υπέβαλε τεκμηριωμένη πρόταση στο Δημοτικό Συμβούλιο Αλίμου, προς λήψη κανονιστικής απόφασης από αυτό, για την επιβολή «τέλους υποβάθμισης περιβάλλοντος» στις πολύ μεγάλες και τις μεγάλες εμπορικές, βιομηχανικές κ.λπ. επιχειρήσεις του Δήμου μας, που ήταν εγκατεστημένες στο ΒΙΟΠΑ, και τις λεωφόρους Βουλιαγμένης, Αλίμου κ.ά., επιφανείας άνω των 1.000 τετρ. μέτρων, με ανταπόδοση την εκτέλεση δημοτικών έργων (κυρίως) ανάπλασης στην περιοχή.

Η δημοσιοποίηση της πρότασης είχε θετική επίδραση στους πολίτες. Παρόλα αυτά, λόγω αντίδρασης των διοικούντων, χρειάστηκαν δυο χρόνια πιέσεων για να υλοποιηθεί η επιβολή του τέλους, με ευνοϊκά αποτελέσματα για το δήμο. (Τα πρώτα χρόνια, διότι μετά, με διολίσθηση παρά τις επισημάνσεις μας, άρχισε η φαλκίδευση του τέλους. Αλλά δεν είναι της παρούσας).

Η πρόταση για επιβολή του τέλους αυτού, κρίθηκε τότε, ως μέτρο αριστερής αυτοδιοικητικής παρέμβασης, και όχι απλής διαχείρισης.

3.- Θέμα της επικαιρότητας (“Αυγή”, 29.12.2009) και η προτεινόμενη ρύθμιση σε νομοσχέδιο του υπ. Περιβάλλοντος, ότι οι δήμοι θα πληρώνουν για τη διάθεση των απορριμμάτων στους ΧΥΤΑ ανάλογα με την παραγόμενη ποσότητα από αυτά κ.λπ. Για τους πολίτες, ως γνωστό, οι συντελεστές του ανταποδοτικού τέλους καθαριότητας ορίζονται κυρίως με βάση τα τετραγ. μέτρα του χρησιμοποιούμενου χώρου, κατοικίας ή επιχείρησης.

Ασύνορος ο νους. Γυρίζει στο 1997. Η αυτοδιοικητική παράταξή μας, εξ αιτίας της αυξημένης στάθμης των δημοτικών τελών, λόγω της και τότε (ηπιότερης) κρίσης, πρότεινε το πάγωμά τους, και για την αντιρρόπηση των τελών, τον ορισμό ξεχωριστών και αυξημένων συντελεστών α) «Εμπορικής Ζώνης» για τις επιχειρήσεις των μεγάλων λεωφόρων, που απευθύνονται σε υπερτοπικούς αγοραστές (π.χ. Καρφούρ), β) «Ζώνης Υψηλής Κατανάλωσης» για τις κατοικίες της παραλιακής Λ. Ποσειδώνος, με τα ακριβά διαμερίσματα, και γ) «Ειδικού Συντελεστή για τα Σούπερ Μάρκετ», λόγω του μεγάλου όγκου των απορριμμάτων τους.

Με οικονομικά στοιχεία είχε αποδειχθεί τότε, ότι ο συντελεστής για τις χιλιάδες κατοικίες και τα καταστήματα σε εσωτερικούς δρόμους του Δήμου μας, θα μπορούσε να μειωθεί, ή τουλάχιστον να παραμείνει σταθερός, χωρίς αναπροσαρμογή, για 3-4 χρόνια, με σκοπό την ανακούφιση των κατοίκων και των επαγγελματιών της χειμαζόμενης τοπικής αγοράς.

Και η πρόταση αυτή, κρίθηκε τότε, ως τέτοια αριστερής παρέμβασης, και όχι διαχείρισης. Περιττό να τονίσω ότι οι διαδοχικές διοικήσεις του δήμου (ΠΑΣΟΚ και Ν.Δ.), ουδέποτε αποδέχτηκαν την πρόταση αυτή.

Είμαστε έτοιμοι να κάνουμε παρόμοιες (μπορούμε και καλύτερες, είμαι βέβαιος) προτάσεις, «με κοινωνικά κριτήρια» ή μας διακατέχει ο φόβος μην κατηγορηθούμε για διαχείριση, ότι δηλ. λειτουργούμε εντός «συστήματος»;

Αν η απάντηση που θα δώσουμε είναι αρνητική, οι «δημοκρατικοί θεσμοί» γίνονται κούφια λόγια! Μόνο με διαμαρτυρίες κατά της Κεντρικής Εξουσίας θα πάμε στις δημοτικές εκλογές; Θα μιλήσουμε στους πολίτες, και θα κάνουμε προτάσεις για τα άμεσα δημοτικά προβλήματά τους;

«Κι όμως πρέπει να λογαριάσουμε π ώ ς προχωρούμε/ Να αισθάνεσαι δε φτάνει μήτε να σκέπτεσαι μήτε να κινείσαι … / Κι όμως πρέπει να λογαριάσουμε κ α τ ά π ο ύ προχωρούμε...» (Γ. Σεφέρης).

* Ο Αριστείδης Σπ. Θωμόπουλος είναι δικηγόρος, μέλος της Π.Κ. Αλίμου ΣΥΝ

Εκτύπωση στις: 2024-04-23
Από την ιστοσελίδα: Ανανεωτική
http://www.ananeotiki.gr/el/sx_PrintPage.php?tid=4231