Αρχική | Εκτύπωσε | Aποθήκευσε ως WORD | Aποθήκευσε ως HTML

ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΤΟΜΕΑ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ


Αθήνα 21.11.2010

1. Η Δημοκρατική Αριστερά υποστηρίζει την ανάγκη μεταρρύθμισης της ανώτατης εκπαίδευσης και θα εργαστεί προς την κατεύθυνση αυτή. Θα προσέλθει στον διάλογο και θα συζητήσει τις προτάσεις της κυβέρνησης, της πανεπιστημιακής κοινότητας και των άλλων κομμάτων διεκδικώντας τον σεβασμό του ουσιαστικού διαλόγου χωρίς προειλημμένες αποφάσεις και εκβιαστικές λογικές. Το πανεπιστήμιο ανήκει στην κοινωνία.

2. Η Δημοκρατική Αριστερά θεωρεί ότι οι προτάσεις της κυβέρνησης δεν διαπνέονται από μια συνεκτική λογική αναβάθμισης του δημόσιου πανεπιστημίου και πολλές από αυτές δεν λαμβάνουν υπόψη τους την ελληνική κοινωνική πραγματικότητα. Απορρίπτει όμως και τις προσχηματικές και εκ προοιμίου αντιρρήσεις σε κάθε πρόταση μεταρρύθμισης, και είναι αντίθετη στο κλείσιμο των σχολών.

3. Γνώμονάς μας είναι ένα δημόσιο, μαζικό, αυτοδιοικούμενο πανεπιστήμιο που λογοδοτεί στην ελληνική κοινωνία. Η λογοδοσία πρέπει να γίνεται σε ανεξάρτητη αρχή και όλες οι διαδικασίες (διοικητικές-οικονομικές -εκπαιδευτικές- ερευνητικές) πρέπει να είναι πλήρως διαφανείς.

4. Προτεραιότητα για εμάς είναι η μόρφωση των φοιτητών, η προαγωγή της έρευνας, η σύνδεση των πανεπιστημίων με την κοινωνία και τη διεθνή πραγματικότητα. Η καλλιέργεια της έρευνας μπορεί να συμβάλει στην ανάταξη της ελληνικής κοινωνίας και στην ανάπτυξη της χώρας. Ο στόχος αυτός θα διευκολυνθεί από τον ενιαίο χώρο εκπαίδευσης και έρευνας ο οποίος επιτρέπει τη συνεργασία Ερευνητικών Ιδρυμάτων και ΑΕΙ σε όλα τα επίπεδα.

5. Η διοίκηση των ιδρυμάτων, η οποία χαράσσει τη μακροπρόθεσμη στρατηγική τους και εγγυάται τον ακαδημαϊκό και αυτόνομο χαρακτήρα τους, πρέπει να είναι ισχυρή και ανεξάρτητη από ομάδες συμφερόντων μέσα και έξω από το πανεπιστήμιο. Η διοίκηση πρέπει να απολαμβάνει της εμπιστοσύνης της πανεπιστημιακής κοινότητας και να διαθέτει δημοκρατική νομιμοποίηση από αυτή.

6. Η οργάνωση των σπουδών θα πρέπει να επιτρέπει την κινητικότητα των φοιτητών και την επικοινωνία μεταξύ επιστημονικών πεδίων. Ωστόσο, δεν μπορεί να υπάρξει ένα μόνο πρότυπο υποχρεωτικό για όλους, αλλά πρέπει να επιτρέπονται διαφοροποιήσεις ανάλογα με τις γνωστικές περιοχές και τις ιδιαιτερότητες των ιδρυμάτων.

7. Η αξιολόγηση των ιδρυμάτων και των ακαδημαϊκών μονάδων, η οποία αποτελεί ουσιαστικό εργαλείο για τη συνεχή βελτίωσή τους, δεν πρέπει να είναι μηχανική και να στηρίζεται μόνο σε βιβλιομετρικούς δείκτες και ποσοτικά στοιχεία. Πρέπει να γίνεται με γνώμονα ακαδημαϊκά κριτήρια και ποιοτικούς στόχους που θα έχουν τεθεί.

8. Η επιβαλλόμενη σύνδεση με τον διεθνή χώρο δεν μπορεί να παραγνωρίζει τις ανάγκες της παραγωγής υψηλού επιπέδου ακαδημαϊκού έργου στην ελληνική γλώσσα.

9. Η Δημοκρατική Αριστερά θεωρεί σημαντική τη συμβολή των Πανεπιστημίων στη συνεχιζόμενη επιμόρφωση του ευρύτερου κοινού με προγράμματα δια βίου μάθησης αλλά και άλλες δράσεις που θα ενισχύουν τους δεσμούς του με την κοινωνία.

10. Τέλος, η μεταρρύθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης χρειάζεται και τη χάραξη μιας στρατηγικής για τη μετάβαση από το σημερινό πανεπιστήμιο στο πανεπιστήμιο του αύριο.


Σχόλιο 1: Παρακαλώ να αποφεύγουμε τις γενικόλογες ανακοινώσεις

Κωστής Μπισκίνης, 11/12/2010 17:05:09

Θα ήθελα να σχολιάσω ώς απλός πολίτης μια κλασσική κομματική ανακοίνωση, που είναι γεμάτη γενικότητες. Συγνώμη αν είμαι σκληρός. Αλλά έχω απαιτήσεις.

Παράγραφος #1: Προφανώς καιθα προσέλθουμε στο διάλογο. Το θέμα είναι ότι η κατεύθυνση της αναθεώρησης είναι το σημαντικό και όχι η διαπίστωση για την αναγκαιότητά της. Εξ άλλου και εμείς πάμε στο διάλογο με προειλλημένες αποφάσεις για τη στάση μας. Σωστά; Σωστά! Το αυτό γιατί είναι μεμπτό για το συνομιλητή μας;

Παράγραφος #2: Το Υπουργείο λέγεται Παιδείας. Οχι δημόσιας παιδείας. Αν η δημόσια παιδεία δε μπορεί να είναι παιδεία, τότε με αφήνει αδιάφορο ο δημόσιος χαρακτήρας της. Ας συζητήσουμε ως κοινωνία για το τί πολίτες θέλουμε και θα βρούμε ποιός φορέας θα τους "δημιουργήσει".

Παράγραφος #3: Σωστά. Αλλά τί να κάνω την αξιολόγηση της "ανεξάρτητης επιτροπής" (όλοι ξέρουμε πώς λειτουργούν) αν στο ranking των Πανεπιστημίων του Κόσμου, τα Ελληνικά ΑΕΙ και ΤΕΙ, δεν "περνάνε ούτε απ’έξω";

Παράγραφος #4: Στόχος γενικός που θα μπορούσε να διατυπωθεί από οποιονδήποτε. Το περιεχόμενο των εννοιών αυτών μας λείπει. Και το action plan για την επίτευξη αυτών των στόχων.

Παράγραφος #5: Όταν τα πανεπιστήμια απογαλακτιστούν από τους κομματικούς εγκάθετους καθηγητές, φοιτητοπατέρες και τον εναγκαλισμό του κράτους, μπορούμε να συζητήσουμε στρατηγική και ανεξαρτησία

Παράγραφος #6: To good to be trouth.

Παράγραφος #7: Βλέπε σχόλιο #3.

Παράγραφος #8: Αυτονόητο. Αλλά δε πρέπει να εξειδικεύσουμε τα μέτρα για την επίτευξη του εξαιρετικά σημαντικού αυτού στόχου;

Παράγραφος #9: Τη Δια βίου μάθηση την έχουμε μόνο στον τίτλο του υπουργείο ελλείψει πόρων. Οι προτάσεις μας; Π.χ. οι καθηγητές πανεπιστημίων που πρόσκεινται στο χώρο μας, είναι διατεθιμένοι να προσφέρουν εθελοντική εργασία σε προγράμματα Δια βίου μάθησης;

Παράγραφος #10: Το δικό μας Πανεπιστήμιο του αύριο είναι το Πανεπιστήμιο του σήμερα στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Δε χρειάζεται να ανακαλύψουμε τον τροχό. Ας τον αντιγράψουμε. Και ας βγάλουμε από το "παιχνίδι" τους "χαλασμένους". Αυτοί δε πρόκειται να συνενέσουν σε οποιαδήποτε βελτίωση. Θα είναι πάντα "βαρύδια".


Εκτύπωση στις 20/04/2021
Από την ιστοσελίδα Ανανεωτική
www.ananeotiki.gr/el/articles.asp?tid=5409