Αρχική | Εκτύπωσε ή Αποθήκευσε ως PDF | Αποθήκευσε ως WORD | Αποθήκευσε ως HTML

Η Ελλάδα θα συνεχίσει να ζει με δανεικά και το 2012

Πρωτογενές έλλειμμα 2% του ΑΕΠ παρά τα πρωτοφανή μέτρα αναμένουν τρόικα και υπουργείο Οικονομικών

Αργύρης, Παπαστάθης

Το Βήμα της Κυριακής, 2012-02-19


Υστερα από δυόμισι χρόνια λιτότητας και παρά τα νέα σκληρά μέτρα μείωσης των εισοδημάτων και την αναδιάρθρωση του χρέους μέσω του προγράμματος ανταλλαγής ομολόγων (PSI), η Ελλάδα θα συνεχίσει να κινείται με δανεικά και το 2012.

Ο πίνακας με τα αναθεωρημένα βασικά μεγέθη του νέου μνημονίου τον οποίο εξασφάλισε και παρουσιάζει «Το Βήμα της Κυριακής» δείχνει ότι το 2012 η χώρα μας θα καταγράψει πρωτογενές έλλειμμα 2 δισ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι τα έσοδα του κράτους εξακολουθούν να μην καλύπτουν τις δαπάνες του ακόμη και αν αφαιρέσουμε τους τόκους.

Αν δεν είχαν ληφθεί τα νέα μέτρα, τα οποία εισχωρούν πλέον στον σκληρό πυρήνα των δαπανών του Δημοσίου και συνεπάγονται νέες θυσίες για μισθωτούς και συνταξιούχους, το πρωτογενές έλλειμμα θα ήταν μεγαλύτερο κατά 3 δισ. ευρώ, θα έφθανε δηλαδή τα 5 δισ. ευρώ.

Για το 2013 κυβέρνηση και τρόικα προβλέπουν την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 2,67 δισ. ευρώ για πρώτη φορά έπειτα από πολλά χρόνια, ενώ για το 2014 προβλέπεται διεύρυνση του πρωτογενούς πλεονάσματος στα 7,39 δισ. ευρώ.

Πέρυσι η Ελλάδα κατέβαλε για τόκους 16,34 δισ. ευρώ, ενώ το σχετικό κονδύλι για το 2012, μετά το PSI, θα είναι χαμηλότερο κατά περίπου 3,3 δισ. ευρώ, ήτοι 13,05 δισ. ευρώ.

Ο συμπληρωματικός προϋπολογισμός του 2012, ο οποίος αναμένεται να ψηφιστεί αυτή την εβδομάδα στη Βουλή, θα περιλαμβάνει νέες εκτιμήσεις και για την ύφεση. H κυβέρνηση υπολογίζει ότι το 2011 καταγράφηκε ύφεση 6,9% του ΑΕΠ. Το μνημόνιο αναφέρει ότι η ύφεση το 2012 θα κινηθεί με ρυθμό από 4% ως 5% του ΑΕΠ, ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες η τρόικα (ΕΕ - ΕΚΤ -ΔΝΤ) αναμένει για εφέτος ύφεση άνω του 6% του ΑΕΠ.

Από τις αποκρατικοποιήσεις αναμένονται συνολικά έσοδα 12,2 δισ. ευρώ ως το 2014. Το ποσό αναλύεται σε 1,6 δισ. ευρώ το 2011, 2,9 δισ. ευρώ για εφέτος, 3 δισ. ευρώ για το 2013 και 4,7 δισ. ευρώ για το 2014.

Το σύνολο των μέτρων που συμφωνήθηκαν με την τρόικα για το 2012 φθάνει τα 2,94 δισ. ευρώ, από τα οποία ποσό 1,12 δισ. ευρώ (ποσοστό 38,3%) αφορά την περικοπή των δαπανών υγείας. Συγκεκριμένα, 1,07 δισ. ευρώ θα προέλθουν από τη μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης με την επέκταση της χρήσης γενόσημων φαρμάκων, ενώ 50 εκατ. ευρώ εκτιμάται ότι θα εξοικονομηθούν από τις περικοπές των αμοιβών που καταβάλλονται για τις υπερωρίες γιατρών.

Ο «λογαριασμός» των περικοπών περιλαμβάνει επίσης εξοικονόμηση 400 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Στο μνημόνιο διευκρινίζεται ότι η μείωση δεν θα έχει καμία επίπτωση επί των έργων τα οποία συγχρηματοδοτούνται από διαρθρωτικά ταμεία, όπως τα έργα του ΕΣΠΑ. Αφορά περικοπές στις επιδοτήσεις σε ιδιωτικές επενδύσεις και εθνικώς χρηματοδοτούμενα επενδυτικά έργα.

Το ποσό των 190 εκατ. ευρώ εκτιμάται ότι θα εξοικονομηθεί από τις περικοπές επιδομάτων που δίδονται σε απομακρυσμένες περιοχές, ενώ 270 εκατ. ευρώ θα αφαιρεθούν από τις καταναλωτικές και εκλογικές δαπάνες του Δημοσίου. Στις εφετινές περικοπές περιλαμβάνεται, τέλος, και η κατάργηση 550 θέσεων αντιδημάρχων για την εξοικονόμηση 30 εκατ. ευρώ.

Αυξήσεις σε εισιτήρια

Το νέο κείμενο, επαναλαμβάνοντας τις πρόνοιες του Μεσοπρόθεσμου, επιτάσσει ότι τα τιμολόγια του ΟΑΣΑ, του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα αυξηθούν κατά τουλάχιστον 25% στο πρώτο τρίμηνο του 2013.

Αυτό σημαίνει πως το εισιτήριο των 1,40 ευρώ θα αυξηθεί στα 1,70 και το κόμιστρο των 1,20 ευρώ θα γίνει 1,50. Και αυτό, όταν τα οικονομικά στοιχεία του 2011 έδειξαν ότι η προηγούμενη αύξηση έως και 40% στα εισιτήρια του ΟΑΣΑ απέδωσαν έσοδα μόλις 5% και όταν από το 2011 τα εισιτήρια έχουν αυξηθεί έως και 70%!

Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ενδεχομένως, βέβαια, αυτά να μην ισχύουν, αφού είναι πιθανόν η εταιρία να έχει περάσει σε ιδιωτικά χέρια μέχρι τότε. Ομως, το αίτημα για αύξηση των τιμολογίων του ΟΣΕ ενδέχεται να ακριβύνει τα τέλη χρήσης υποδομής που θα καταβάλλει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και όποια άλλη σιδηροδρομική επιχείρηση εισέλθει στην ανοιχτή αγορά των σιδηροδρόμων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Εκτύπωση στις: 2024-04-19
Από την ιστοσελίδα: Ανανεωτική
http://www.ananeotiki.gr/el/sx_PrintPage.php?tid=6563