Αρχική | Εκτύπωσε ή Αποθήκευσε ως PDF | Αποθήκευσε ως WORD | Αποθήκευσε ως HTML

Απάντηση στο διάγγελμα του Τ. Παπαδόπουλου

Γιώργος, Βασιλείου

Η Ημερησία, Αυγή, 2004-04-18


Με το διάγγελμά του ο Πρόεδρος έστειλε ξεκάθαρο μήνυμα ενάντια στην ιδέα της ομοσπονδίας και υπέρ της διατήρησης του status quo.

Πρέπει να ανησυχούμε διότι τυχόν «Όχι» στο δημοψήφισμα σε αντιπαράθεση με ένα «Ναι» της τουρκοκυπριακής κοινότητας, θα αθώωνε τον εισβολέα.

Με το διάγγελμά του ο Πρόεδρος Παπαδόπουλος έστειλε ένα ξεκάθαρο μήνυμα ενάντια στην ιδέα της ομοσπονδίας και υπέρ της διατήρησης του status quo. Ταυτόχρονα προσπάθησε να μας καθησυχάσει ότι δεν έχουμε τίποτα να χάσουμε, αντιθέτως πολλά να κερδίσουμε, με το να πούμε «Όχι». «Το διεθνές ενδιαφέρον για την επίλυση του Κυπριακού, λέει, θα συνεχισθεί και εμείς θα είμαστε πιο ισχυροί, μια που από την 1η Μαΐου θα ενταχθούμε στην Ευρωπαϊκή Ένωση».

Δυστυχώς τα πράγματα δεν είναι έτσι. Πρέπει να ανησυχούμε και μάλιστα πολύ, διότι τυχόν «Όχι» στο δημοψήφισμα σε αντιπαράθεση με ένα «Ναι» της τουρκοκυπριακής κοινότητας, θα αθώωνε τον εισβολέα και θα επέρριπτε την ευθύνη για τη μη λύση αποκλειστικά στη δική μας πλευρά.

Ο Πρόεδρος, στο διάγγελμά του, προσπάθησε να δώσει την εικόνα ότι στην ουσία όλα στο Σχέδιο Ανάν είναι μαύρα και για να επιτύχει αυτό το στόχο ανέφερε σειρά από παραδείγματα από τα οποία, όμως, δυστυχώς κανένα δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Σε συντομία θα απαντήσω σε όλα, χωρίς εξαίρεση, τα επιχειρήματα που ανέφερε ο Πρόεδρος στο διάγγελμά του.

Ξεκινώ, όμως, με μια γενική αρχή. Ένας Πρόεδρος οφείλει, ιδίως όταν απευθύνεται στο λαό, να είναι αντικειμενικός και να παρουσιάζει όλη την αλήθεια. Έπρεπε να κάνει μια ολοκληρωμένη απολογία των διαπραγματεύσεων, να αναφερθεί στα θετικά και αρνητικά σημεία με πλήρη αντικειμενικότητα και σε συνέχεια να καταλήξει στο οιονδήποτε συμπέρασμα. Αντʼ αυτού, παρόλο που παραδέχεται ότι υπάρχουν πολλές βελτιώσεις στο Σχέδιο, πουθενά δεν εξηγεί ποιες είναι αυτές οι βελτιώσεις, και επιμένει να αναφέρεται μόνο στις, κατά τη γνώμη του, αρνητικές πτυχές. Δυστυχώς, είναι μέσα σʼ αυτό το πνεύμα που γινόταν και η ενημέρωση, καθώς και οι διαρροές από τους κύκλους του Προεδρικού, τόσο στην Κύπρο όσο και στη Λουκέρνη, με αποτέλεσμα, ιδίως αμέσως μετά την υποβολή του τελικού Σχεδίου, να δημιουργηθεί μια εντελώς αρνητική εικόνα. Ας εξετάσουμε όμως ένα προς ένα τα επιχειρήματα του Προέδρου:

Πρόεδρος: Παραμένει ακόμα αβέβαιο και ασαφές αν θα υπάρξει επικύρωση της Συνθήκης από το Τουρκικό Κοινοβούλιο πριν τεθεί σε εφαρμογή η Ιδρυτική Συμφωνία.

Απάντηση: Γνωρίζει πολύ καλά ότι αυτό δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Στο γράμμα του προς τους κυρίους Ερντογάν και Καραμανλή, ο Γενικός Γραμματέας τονίζει ότι «πρώτα πρέπει να ψηφισθούν στα Κοινοβούλια και μετά να υπογραφούν οι Συμφωνίες». Ακόμα και την ημέρα του διαγγέλματος ο Πρόεδρος πήρε διαβεβαίωση περί αυτού. Εξάλλου γνώριζε πολύ καλά ότι η Ελλάδα δεν θα υπέγραφε ποτέ τη Συμφωνία χωρίς την επικύρωσή της από την Τουρκία και ότι εάν δεν εκπληρωθούν οι όροι της επικύρωσης η Συμφωνία θεωρείται εξ υπαρχής άκυρη και η Κυπριακή Δημοκρατία θα συνεχίσει να υπάρχει και να λειτουργεί. Εν τούτοις, το αναφέρει για να δημιουργήσει έτσι ανησυχίες και αμφιβολίες στον κόσμο.

Πρόεδρος: Αναγνωρίζεται η οντότητα της Τουρκοκυπριακής Πολιτείας ως νόμιμο συνιστών κράτος.

Απάντηση: Γιατί τότε συζητούσε για ομοσπονδία τόσο καιρό; Γιατί δέχθηκε το Σχέδιο Ανάν ως βάση για διαπραγμάτευση; Γιατί ποτέ δεν αμφισβήτησε αυτή την προοπτική στη διάρκεια των διαπραγματεύσεων του με τα Ηνωμένα Έθνη; Είναι δυνατό να διανοηθεί κανείς ότι μπορούσε να υπάρξει λύση ομοσπονδίας, χωρίς οι κοινότητες να είναι νόμιμες συνιστώσες πολιτείες;

Πρόεδρος: Η πρόταση για να υπαχθούν τα εδάφη που θα επιστραφούν, υπό τον έλεγχο της ειρηνευτικής δύναμης έχει απορριφθεί.

Απάντηση: Αντίθετα, σαν αποτέλεσμα της δικής μας εισήγησης αμέσως με τη λύση όλα αυτά τα εδάφη θεωρούνται πλέον εδάφη της ελληνοκυπριακής πολιτείας και τα Ηνωμένα Έθνη αναλαμβάνουν τον έλεγχο κατά τους τελευταίους έξι μήνες πριν από την παράδοση κατά τις φάσεις 3-6, για να διασφαλίσουν έτσι την ομαλή παράδοση και να αποφευχθούν τυχόν επεισόδια ή περιπλοκές.

Πρόεδρος: Η Τουρκία θα ελέγχει και κηδεμονεύει την Κύπρο. Οι έποικοι θα παραμείνουν και ο περιορισμός του 5% των αντιστοίχων πληθυσμών των Ελλήνων και Τούρκων υπηκόων που μπορούν να εγκατασταθούν στην Κύπρο θα καταργηθεί... Διότι η συνέχιση της διασφάλισης του 5% μετά τα 19 χρόνια, θα εξαρτάται από την έγκριση νόμου από το Προεδρικό Συμβούλιο, τη Βουλή και τη Γερουσία, όπου χρειάζεται και η συναίνεση των αντίστοιχων Τουρκοκυπριακών μελών αυτών των οργάνων.

Απάντηση: Καμία σχέση με την πραγματικότητα δεν έχει αυτός ο ισχυρισμός. Παραμένει μεν αριθμός εποίκων, αλλά τίθεται τέρμα για το μέλλον. Η πρόνοια του 5% είναι από τις σημαντικότερες επιτεύξεις του Σχεδίου Ανάν. Για να μην υπάρχει μόνιμη παρέκκλιση που μπορεί να εκμεταλλεύοντο οι Τούρκοι για δικούς τους σκοπούς η πρόνοια αυτή καταργείται και αντικαθίσταται με ειδικό νόμο, ο οποίος προβλέπει ξεκάθαρα ότι αμέσως μόλις υπάρξει κίνδυνος διαταραχής της δημογραφικής σχέσης Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων, υπάρχουν πρόνοιες για τη λήψη μέτρων για προστασία και διατήρηση αυτής της σχέσης. Αυτός ο νόμος έχει ήδη ετοιμασθεί και μπαίνει σε ισχύ και όχι όπως ισχυρίζεται ο Πρόεδρος αμέσως με τη λύση.

Δίχως την έγκρισή μας δεν μπορεί να αλλάξει. Αντίθετα, είναι στην περίπτωση του «Όχι» που δημιουργείται τεράστιος κίνδυνος για το δημογραφικό μέλλον του νησιού, μια που ο εποικισμός μπορεί να είναι απεριόριστος. Αν και εφόσον υπάρξουν νέες συνομιλίες, σε δέκα ή είκοσι χρόνια από σήμερα, οι έποικοι μπορεί άνετα να ανέρχονται σε εκατοντάδες χιλιάδες και έτσι να έχουμε θέσει σε τεράστιο κίνδυνο το μέλλον του ελληνισμού σʼ αυτό το νησί.

Πρόεδρος: Θα υπάρχουν εσαεί τουρκικά στρατεύματα στην Κύπρο και τουρκικές εγγυήσεις.

Απάντηση: Διαμαρτύρεται για την προοπτική παραμονής 650 Τούρκων στρατιωτών μαζί με 950 Ελληνες στρατιώτες στην Κύπρο, όταν σήμερα έχουμε 40.000 και χωρίς λύση μπορεί ο αριθμός αυτός να αυξάνεται χωρίς απολύτως κανένα περιορισμό. Ανησυχεί για τη Συνθήκη Εγγυήσεως, η οποία, σε περίπτωση λύσης, θα υπάγεται στη διεθνή νομοτέλεια και θα πρέπει να συνάδει με τους κανόνες των Ηνωμένων Εθνών ενώ σήμερα δεν έχει απολύτως κανένα περιορισμό. Δικαιολογημένα μπορεί κάποιος να διερωτηθεί τι είναι εκείνο που βολεύει περισσότερο την Τουρκία; Να παραμείνουν τα πράγματα όπως έχουν, με τους Ελληνοκύπριους να φέρουν και την ευθύνη για την αποτυχία ή να κάνει όλες τις υποχωρήσεις που υποχρεούται να κάνει και να βάλει τα πάντα κάτω από τον έλεγχο της Ευρώπης και των Ηνωμένων Εθνών;

Πρόεδρος: Η οικονομική βιωσιμότητα της Κύπρου είναι αμφίβολη και η εφαρμογή των σχετικών προνοιών συνεπάγεται δυσβάστακτες οικονομικές επιπτώσεις για τους Ελληνοκύπριους.

Απάντηση: Καμία σχέση με την πραγματικότητα δεν έχει αυτός ο ισχυρισμός. Τόσο η οικονομική μελέτη, την οποία είχαμε ετοιμάσει και στην οποία δεν απάντησαν, τόσο και η μελέτη των διάσημων εμπειρογνωμόνων, τους οποίους κάλεσε η κυβέρνηση, (και την οποία για ευνόητους λόγους δεν δημοσιοποίησαν) αποδεικνύουν ότι η Κύπρος θα γνωρίσει μια άνευ προηγουμένου οικονομική άνοδο σε περίπτωση λύσης.

Θα ενταχθεί μεταξύ άλλων η Κύπρος στο Στόχο 1 της Ευρωπαϊκης Ενωσης, που σημαίνει σταθερή οικονομική βοήθεια από την Ευρώπη για πολλά πολλά χρόνια. Θα εισρεύσουν στην Κύπρο εκατοντάδες εκατομμύρια λίρες από τους διάφορους δωρητές.

Οι περιουσίες στα Κατεχόμενα, αξίας πάνω από 10 δισεκατομμύρια λίρες θα επιστραφούν στους νόμιμους ιδιοκτήτες. Θα έχουμε ένα άνευ προηγουμένου οικοδομικό οργασμό, θα οικονομήσουμε περίπου τα 300 εκατομμύρια λίρες που ξοδεύουμε κάθε χρόνο για την άμυνα, τα σημαντικά ποσά δεκάδων εκατομμυρίων για φροντίδα των προσφύγων.

Επίσης οι χιλιάδες νέοι που σήμερα περνούν 2 χρόνια στην Εθνική Φρουρά θα μπορούν να μπουν τόσο νωρίτερα στην παραγωγική δραστηριότητα με τα ανάλογα οφέλη. Το ενδιαφέρον για την Κύπρο θα αυξηθεί, πράγμα που θα επηρεάσει θετικά τον τουρισμό και τις ξένες επενδύσεις.

Πρόεδρος: Δεν είμαι ικανοποιημένος από τη μείωση του αριθμού των εκτοπισμένων που θα επιστρέψουν και από τις ποιοτικές και ποσοστιαίες μειώσεις στα περιουσιακά δικαιώματα.

Απάντηση: Είναι γεγονός ότι στο Σχέδιο υπάρχει οριακή μείωση στα πρώτα χρόνια από 1% - 3% αυτών που επιστρέφουν. Σε συνέχεια, όμως, μετά το 19ο έτος, το ποσοστό αυτό αυξάνεται στο 33%, που είναι ασύγκριτα ψηλότερο από το 21% που ήταν το ανώτατο όριο προηγουμένως. Είναι απαράδεκτο δε να γίνεται αναφορά σε μειώσεις στα περιουσιακά δικαιώματα όταν ο ίδιος ο Πρόεδρος στο Μπούργκενστόκ, τόνισε ότι η πρόνοια να επιστραφεί, χωρίς κανένα περιορισμό, το 1/3 των περιουσιών σε όλους τους ιδιοκτήτες και τα υπόλοιπα 2/3 να αγορασθούν από το Συμβούλιο Περιουσιών, είναι σημαντικά καλύτερη για την ελληνοκυπριακή πλευρά παρά οι προηγούμενες προτάσεις.

Πρόεδρος: Όμως, υπάρχουν θέματα αρχών και ανθρωπίνων δικαιωμάτων όπου η «μέση λύση» δεν συνιστά τη σωστή απάντηση.

Απάντηση: Το Τελικό Σχέδιο για τις περιουσίες δεν αποτελεί μέση λύση. Θέτει ως βάση την αρχή ότι οι ιδιοκτήτες του ʼ74 εξακολουθούν να έχουν την ιδιοκτησία τους. Η πλειοψηφία των προσφύγων, αυτοί που θα εγκατασταθούν υπό ελληνοκυπριακή διοίκηση, παίρνουν τα περιουσιακά τους δικαιώματα. Και όσοι είχαν περιουσίες στην περιοχή που τώρα θα γίνει τουρκοκυπριακή πολιτεία, θα πάρουν κατά κανόνα το 1/3 και πλήρη αποζημίωση για το υπόλοιπο.

Πρόεδρος: Το ένα τρίτο των αποζημιώσεων θα το εγγυηθεί το Ομοσπονδιακό Κράτος, οι πόροι του οποίου θα προέρχονται κατά τα εννέα δέκατα από Ελληνοκύπριους και μόνο το ένα δέκατο από τους Τουρκοκύπριους.

Απάντηση: Η εγγύηση του 1/3 της αξίας της κτηματικής περιουσίας απολύτως καμιά υποχρέωση δεν δημιουργεί για την Ομόσπονδη Κυβέρνηση. Δεν μπορεί οιοσδήποτε Κύπριος να φαντασθεί ότι η αξία της γης μπορεί να μειωθεί κατά 2/3 και μάλιστα επί συνεχούς βάσεως. Η συνεισφορά των Τουρκοκυπρίων στον ομόσπονδο προϋπολογισμό είναι συνάρτηση της διαφοράς στον πληθυσμό και το βιοτικό επίπεδο. Και όταν ακόμα οι Τουρκοκύπριοι φτάσουν το δικό μας επίπεδο πάλι η διαφορά θα είναι 2/10. Γιατί λοιπόν αυτή η προσπάθεια δημιουργίας αρνητικών εντυπώσεων;

Πρόεδρος: Δηλαδή οι ομιλούντες την ελληνική γλώσσα σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούν να υπερβαίνουν το 1/3 του συνολικού πληθυσμού του τουρκοκυπριακού κρατιδίου.

Απάντηση: Η αντίθεσή του στην ιδέα της ομοσπονδίας γίνεται ακόμα πιο εμφανής όταν κάνει κριτική στην πρόνοια του Σχεδίου ότι το ποσοστό αυτών που θα μιλούν την ελληνική ως μητρική γλώσσα δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το 1/3 του συνολικού πληθυσμού του τουρκοκυπριακού κρατιδίου. Για χρόνια τώρα μας λέει ότι έχει δεχθεί τον ιστορικό συμβιβασμό του Εθνάρχη Μακαρίου για «διζωνική δικοινοτική ομοσπονδία» ενώ έκδηλα τον απορρίπτει.

Η αλήθεια είναι ότι αυτό το Σχέδιο δίνει πολύ μεγαλύτερο ποσοστό στους Ελληνοκύπριους, από ό,τι όλα τα προηγούμενα σχέδια, και διασφαλίζει την επιστροφή του συνόλου των προσφύγων εάν το επιθυμούν.

Εάν υποθέσουμε ότι ο αριθμός των κατοίκων στη μελλοντική τουρκοκυπριακή πολιτεία θα ήταν 250.000 θα σήμαινε ότι το 1/3, δηλαδή οι 85.000 μπορεί να είναι Ελληνοκύπριοι, αριθμός που υπερβαίνει τον αριθμό των προσφύγων που προέρχονται από τις περιοχές αυτές.

Πρόεδρος: Η δημοκρατία θα οδηγείται σε αδιέξοδο λόγω του ότι οι αποφάσεις θα παίρνονται στη βάση της ισοτιμίας.

Απάντηση: Η αντίθεση του Προέδρου στην ιδέα της ομοσπονδίας γίνεται εμφανέστερη με αυτό τον ισχυρισμό. Οφείλουμε να υπενθυμίσουμε ότι ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα του Σχεδίου Ανάν είναι ότι η κάθε πολιτεία θα έχει πλήρη αυτοδιοίκηση στα περισσότερα ζητήματα όπως π.χ. θέματα γεωργίας, συγκοινωνιών, δικαιοσύνης, κοινωνικής πρόνοιας, παιδείας, κλπ. κλπ.

Οι ομόσπονδες λειτουργίες περιορίζονται στις εξωτερικές σχέσεις, για να έχουμε μία φωνή και μία ψήφο στις σχέσεις με την Ευρωπαϊκή Ένωση, και σε αποφάσεις αρχής για τη διαχείριση των φυσικών πόρων, κλπ., τομείς στους οποίους είναι πρακτικώς αδύνατο να προβλέπει ένας παράλυση, μια που οι κανόνες διαμορφώνονται μέσα στο πλαίσιο της συνολικής ευρωπαϊκής πολιτικής. Και εκεί ακόμα που είναι δυνατό να φανταστεί ένας διαφωνίες, στην πράξη δεν θα επηρεάζουν την καθημερινή ζωή του πολίτη. Εφόσον, έστω και αν δεν ψηφίσουμε για τη λήψη μιας απόφασης στις Βρυξέλλες, δεν παύουμε να έχουμε υποχρέωση να την υιοθετήσουμε.

Πρόεδρος: Δεν μας ικανοποιεί το βαθμιαίο της ανάκτησης των διαφόρων περιοχών και επιστροφής στη μελλοντική τουρκοκυπριακή πολιτεία σε σχέση με το ότι η Κυπριακή Δημοκρατία θα δώσει τη θέση της στην Ενωμένη Κυπριακή Δημοκρατία.

Απάντηση: Με άλλα λόγια, ο Πρόεδρος μας λέει ξεκάθαρα ότι δεν επιθυμεί λύση του Κυπριακού, διότι πώς αλλιώς μπορούμε να επανακτήσουμε τις περιοχές που θα επιστραφούν, θα επιστρέψουν οι πρόσφυγες κ.λπ., κ.λπ. από τη μια μέρα στην άλλη;

Για να έχουμε δε λύση, είναι απαραίτητο να περάσουμε από την Κυπριακή Δημοκρατία στην Ενωμένη Κυπριακή Δημοκρατία. Μόνο έτσι θα μπορούμε να απαλλαγούμε από τα κατοχικά στρατεύματα και να συμβιώσουμε με τους συμπατριώτες μας Τουρκοκύπριους.

Πρόεδρος: Ακόμη, απαιτεί να απευθύνω άλλη επιστολή στο Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, με την οποία να απαιτώ απόσυρση όλων των προσφυγών, που πολίτες κατέθεσαν και εκκρεμούν σε αυτό το Δικαστήριο.

Απάντηση: Από την ημέρα που υποβλήθηκε το Σχέδιο Ανάν υπήρχε πρόνοια για να απευθυνθούν οι δύο ηγέτες των κοινοτήτων στο Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων για απόσυρση όλων των προσφυγών και ποτέ δεν το αμφισβήτησε. Ποτέ δεν είπε ότι είναι κάτι που τον ανησυχεί ή τον απασχολεί.

Έρχεται τώρα ξαφνικά να συγκινήσει τον κόσμο με το να εμφανισθεί ως ο μοναδικός θεματοφύλακας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στον τόπο. Ξεχνά ότι εάν πραγματικά ο κυπριακός λαός, στη σύγχυση του, ψηφίσει «Όχι», οι πιθανότητες για αλλαγή στάσης του Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και του Συμβουλίου της Ευρώπης είναι μεγάλες.

Να μην ξεχνούμε ότι υπάρχει πρόταση όπως η εξέταση όλων αυτών των υποθέσεων γίνεται σε δικαστήρια στα Κατεχόμενα προτού να δικαιούνται προσφυγή στο Δικαστήριο του Στρασβούργου. Εάν πράγματι υλοποιηθεί αυτή η πιθανότητα τότε ουσιαστικά είναι ως να στέλλονται στις ελληνικές καλένδες όλα αυτά τα αιτήματα και η βασική ευθύνη θα ανήκει στον Πρόεδρο, ο οποίος θα έχει οδηγήσει στην απόρριψη του σχεδίου Ανάν.

Πρόεδρος: Είναι δογματισμός και υποδηλοί άγνοια των κανόνων της διεθνούς πολιτικής η άποψη ότι αυτή θα είναι η τελευταία πρωτοβουλία για λύση του Κυπριακού.

Απάντηση: Αγνοεί ο Πρόεδρος κάτι που θα έπρεπε να τον απασχολεί ιδιαιτέρως. Το γεγονός ότι εάν πράγματι πούμε «Όχι» θα είναι η πρώτη φορά από την ημέρα της εισβολής που θα έχουμε έρθει σε πλήρη σύγκρουση με τα Ηνωμένα Έθνη και την Ευρωπαϊκή Ένωση και η ευθύνη για τη μη λύση θα βαρύνει αποκλειστικά εμάς. Στην καλύτερη περίπτωση θα είμαστε τυχεροί αν μας προσφερθεί δυνατότητα σε κάποιο στάδιο στο μέλλον να ψηφίσουμε ξανά «Ναι» ή «Όχι» με βάση το Σχέδιο Ανάν.

Η ελπίδα ότι μπορεί να μας προσφέρουν ένα νέο Σχέδιο καλύτερο από το Σχέδιο Ανάν, είναι φρούδα. Η πείρα μας δείχνει ότι ενώ είχαμε απόλυτο δίκαιο όλα αυτά τα χρόνια το πέρασμα του χρόνου λειτουργούσε εις βάρος μας και όχι υπέρ μας.

Πάγιο αίτημα η δημιουργία Ομοσπονδίας

Πρόεδρος: Ενώ οι Τούρκοι τα παίρνουν όλα, αμέσως, όλα όσα προσδοκεί να αποκτήσει η ελληνοκυπριακή κοινότητα, παραπέμπονται χωρίς εγγυήσεις στο μέλλον και εξαρτώνται από την καλή πίστη της Τουρκίας να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της.

Απάντηση: Ένα σύνθημα που κάμνει εντύπωση, αλλά δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Κατʼ αρχή δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι η δημιουργία ομοσπονδίας ήταν πάγιο αίτημα της πλευράς μας από τον καιρό των Συμφωνιών Υψηλού Επιπέδου. Είναι ο κ. Ντενκτάς και η Τουρκία που επέμεναν στην «αναγνώριση των πραγματικοτήτων» και στην ανεξάρτητη «ΤΔΒΚ». Η αποδοχή της λύσης, που ο Ντενκτάς εξακολουθεί να απορρίπτει, θα σημαίνει οριστική εγκατάλειψη της θέσης αυτής. Οσον αφορά δε τις περιοχές υπό επιστροφή, αυτές, από την πρώτη στιγμή, γίνονται νομικά μέρος του Ελληνοκυπριακού συνιστώντος κράτους (νέα πρόνοια). Για μια μεταβατική περίοδο όμως θα τις διαχειρίζονται οι Τουρκοκύπριοι για να διασφαλίσουν την ολοκλήρωση της μεταβίβασής τους. Είναι γνωστό τοις πάσι ότι είναι αδύνατο οι περιοχές που θα επιστραφούν στην Ελληνοκυπριακή κοινότητα, να δοθούν πίσω αμέσως. Για όλα αυτά χρειάζεται χρόνος και μάλιστα αρκετός χρόνος για να χτισθούν οι νέοι συνοικισμοί και να μετοικήσουν οι Τουρκοκύπριοι. Γιʼ αυτό ακριβώς έχουμε τις εγγυήσεις των Ηνωμένων Εθνών, του Συμβουλίου Ασφαλείας, που θα εγκρίνει και προσυπογράψει τη Συμφωνία και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι υποχρέωση της Τουρκίας να τηρήσει μέχρι και του τελευταίου κόμματος, ό,τι έχει αναλάβει για να μπορεί να συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις για την ενταξιακή της πορεία. Άρα δεν είναι ελπίδα που αγοράζουμε αλλά διασφαλίζουμε, στηριζόμενοι ακριβώς στην ΕΕ και τα Ηνωμένα Έθνη, την επανάκτηση περίπου του 1/4 από τις κατεχόμενες περιοχές. Είναι γιʼ αυτό τον λόγο που ο σύμβουλος του κ. Ντενκτάς κ. Σοϋζάλ διαμαρτύρεται, ότι δεν ξανασυνέβη στην ιστορία εκτάσεις, που κατελήφθησαν με πόλεμο να επιστρέφονται, με ειρηνική διαπραγμάτευση.

Κατασκευή κατοικιών και αγορά νέας γης
Πρόεδρος: Το δικαίωμα απόκτησης δευτερευούσης κατοικίας δεν είναι αυτόματο.

Απάντηση: Το δικαίωμα είναι αυτόματο για όλους τους ιδιοκτήτες γης και το γνωρίζει καλά, αλλά παραπλανεί. Οιοσδήποτε θέλει να οικοδομήσει δευτερεύουσα κατοικία σε δική του γη μπορεί να το κάνει χωρίς καμία απολύτως δυσκολία. Επίσης, ο οιοσδήποτε επιθυμεί να ενοικιάσει διαμέρισμα, είτε έπαυλη μπορεί να το κάνει αμέσως και χωρίς καμία διαδικασία. Μόνο για την αγορά νέας γης υπάρχει μία διαδικασία που απαιτεί την εξασφάλιση άδειας για τα πρώτα 15 χρόνια, αλλά οι περιορισμοί αυτοί θα πρέπει να εφαρμόζονται με τρόπο που να μη γίνονται διακρίσεις. Με άλλα λόγια δεν μπορεί να αρνηθεί την άδεια σε Ελληνοκύπριους και να τη δώσει σε Τουρκοκύπριους της Αγγλίας, Γάλλους, Γερμανούς, κ.ά.

Η ασφάλεια όλων είνα εξασφαλισμένη

Οι Ελληνοκύπριοι θα έχουν το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι στις τοπικές αρχές

Πρόεδρος: Οι πρόσφυγες που θα επιστρέψουν δεν θα ζήσουν σε συνθήκες ασφαλείας.

Απάντηση: Αν πράγματι πιστεύει αυτό το πράγμα τότε σημαίνει ότι αποκλείει το δικαίωμα επιστροφής. Ξεχνά επίσης ότι ολόκληρη η Κύπρος θα είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η ασφάλεια του καθενός είναι εξίσου εξασφαλισμένη.

Πρόεδρος: Οι Ελληνοκύπριοι θα στερούνται των πολιτικών τους δικαιωμάτων.

Απάντηση: Καμία σχέση με την πραγματικότητα δεν έχει αυτός ο ισχυρισμός. Οι Ελληνοκύπριοι θα είναι ίσοι πολίτες, θα συμμετέχουν σε όλα τα σώματα και θα έχουν το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι στις τοπικές αρχές, καθώς και στο κοινοβούλιο της πολιτείας όπως και στο κοινοβούλιο της ομόσπονδης πολιτείας. Μόνο στη Γερουσία ο κάθε ένας θα έχει δικαίωμα ψήφου με βάση την κοινότητα στην οποία ανήκει και όχι την πολιτεία στην οποία διαμένει. Μπορεί ένας να διαφωνεί με αυτή την πρόνοια, και συμφωνούμε ότι είναι μία αδυναμία του Σχεδίου Ανάν, αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να ισχυρισθεί ότι αυτό ισοδυναμεί με γενική στέρηση πολιτικών δικαιωμάτων, αλλά ενός και μόνο συγκεκριμένου δικαιώματος που απορρέει από τη διζωνικότητα που είχαμε από πολλού αποδεχθεί.

Το «όχι» οδηγεί την Κύπρο σε απομόνωση εντός της Ε.Ε.

Πρόεδρος: Τίθεται σε κίνδυνο η συμμετοχή μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Απάντηση: Το «ΟΧΙ» είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσει στην απομόνωση μας εντός της Ε.Ε., ενώ το «ΝΑΙ» θα επιτρέψει την ουσιαστική συμμετοχή της Κύπρου, η εικόνα της οποίας θα είναι σημαντικά ενισχυμένη μετά από τη λύση του προβλήματος.

Πρόεδρος: Θα υπάρχει πρόβλημα επίλυσης αδιεξόδων.

Απάντηση: Ο Πρόεδρος ανησυχούσε πάντοτε για το θέμα της επίλυσης αδιεξόδων. Το αίτημά μας έγινε πλήρως αποδεχτό και αν υποθέσουμε ότι υπάρχουν διαφωνίες μεταξύ μας τότε θα επιλύονται μέσω του ενισχυμένου Ανώτατου Δικαστηρίου που θα επιλαμβάνεται τέτοιων υποθέσεων. Το αίτημα μας αυτό έγινε δεκτό.

Πρόεδρος: Τελικά επιβλήθηκε χωριστή οικονομία. Δεν θα υπάρχει κοινή νομισματική, δημοσιονομική πολιτική και δεν επιτρέπονται επενδύσεις Ελληνοκυπριακών επιχειρήσεων στο τουρκοκυπριακό συνιστών κράτος.

Απάντηση: Ο ισχυρισμός αυτός του Προέδρου κάνει εντύπωση. Είναι άξιο θαυμασμού πώς μπορεί ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να αγνοεί με τέτοιο καταφανή τρόπο βασικές πρόνοιες του Σχεδίου Ανάν και τις αρχές πάνω στις οποίες έχει κτιστεί η Ευρωπαϊκή Ένωση. Η ελευθερία διακίνησης προσώπων, υπηρεσιών και κεφαλαίων είναι πλήρως διασφαλισμένη.

Κανένας απολύτως περιορισμός δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς την έγκριση της Ευρωπαϊκής ?Ενωσης και κάτι τέτοιο είναι αδιανόητο μια που οι τέσσερις βασικές ελευθερίες, της ενιαίας αγοράς όπως αποκαλούνται, αποτελούν τον ακρογωνιαίο λίθο της Ευρώπης.

Επίσης είναι γνωστό ότι η Κυπριακή Λίρα θα είναι το νόμισμα της Ενωμένης Κύπρου και η μια Κεντρική Τράπεζα θα έχει την πλήρη ευθύνη για τη νομισματική πολιτική.

Ανύπαρκτο το ενδεχόμενο διχοτόμησης εντός της Ε.Ε.
Πρόεδρος: Κατάρρευση του Ομόσπονδου Κράτους θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια σʼ αυτό που όλοι θέλουμε να αποφύγουμε: Στη διχοτόμηση μέσα από τη διεθνή αναγνώριση των δύο συνιστώντων Κρατών.

Απάντηση: Η δυνατότητα κατάρρευσης της Ενωμένης Κυπριακής Δημοκρατίας και διχοτόμηση εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι ανύπαρκτη. Η Ευρώπη δεν θα δεχθεί ποτέ τη δημιουργία δύο ανεξαρτήτων κρατών στο έδαφος της στην Κύπρο. Όπως είχε δηλώσει και ο κ. Verheugen, «δεν μπορεί η Κύπρος να έχει δύο ψήφους και η Γερμανία μία». Ο κίνδυνος για ντε φάκτο διχοτόμηση και παραδοχή (acknowledgment) της Βορείου Κύπρου θα υπάρξει μόνο εάν ο λαός παρασυρθεί από αυτή την άνευ προηγουμένου προσπάθεια παραπληροφόρησης και ψηφίσει «Όχι».

Πρόεδρος: Παρέλαβα κράτος διεθνώς αναγνωρισμένο και δεν θα παραδώσω κοινότητα.

Απάντηση: Ο Πρόεδρος, δυστυχώς, δεν αποκρύπτει την αντίθεση του σε κάθε ιδέα ομοσπονδίας διότι, απλούστατα, δεν μπορεί να υπάρξει ομοσπονδία η οποία να αποτελείται από δύο διεθνώς αναγνωρισμένα κράτη. Αυτό δεν θα ήταν ούτε καν συνομοσπονδία.

Αναγνώριση των Κατεχόμενων

Πρόεδρος: Δεν υπάρχουν προϋποθέσεις για αναγνώριση του ψευδοκράτους από χώρες που έχουν σημασία.

Απάντηση: Ειλικρινά δεν φανταζόμουν ποτέ να γίνει τέτοια δήλωση από μέρους οιουδήποτε Ελληνοκύπριου πολιτικού και πολύ λιγότερο από τον Πρόεδρο. Πώς είναι δυνατό να μιλούμε για χώρες που έχουν σημασία ως και αν η Κύπρος είναι η υπερδύναμη και μπορεί κατʼ αυτόν τον τρόπο να προσβάλλει άλλες χώρες; Η δήλωση αυτή αφήνει να υπονοηθεί ότι είναι έτοιμος να δεχθεί αναγνώριση από τρίτες χώρες, φτάνει να μην είναι χώρες της ΕΕ που, κατά τη γνώμη του, είναι οι χώρες που «έχουν σημασία».

Ευτυχώς ο κίνδυνος αναγνώρισης, κατά την άποψη μου, δεν υπάρχει λόγω του ότι το έδαφος ολόκληρης της Κυπριακής Δημοκρατίας έχει γίνει μέρος της ΕΕ και αναστέλλεται η εφαρμογή του κεκτημένου στα Κατεχόμενα όσο δεν υπάρχει λύση.

Άρα καμία χώρα δεν μπορεί να αναγνωρίσει ως ξεχωριστό κράτος μέρος εδάφους της ΕΕ.

Είναι όμως πολύ σοβαρός ο κίνδυνος αποδοχής των τετελεσμένων. Δηλαδή, λύση τύπου Ταϊβάν. Να αναγνωρισθούν ως νόμιμα τα λιμάνια και τα αεροδρόμια της Βόρειας Κύπρου, να προχωρήσει η ΕΕ σε επισημοποίηση σχέσεων, να αναπτυχθεί το εμπόριο, οι ξένες επενδύσεις, ο τουρισμός, ακριβώς με τον ίδιο τρόπο όπως γίνεται και στην Ταϊβάν.

Σε μια τέτοια περίπτωση, έκδηλα, η διχοτόμηση με βάση τη σημερινή «Πράσινη Γραμμή» θα είναι μια πραγματικότητα και θα χάσουμε οριστικά την επιστροφή περίπου του 10% του εδάφους της Κυπριακής Δημοκρατίας και όλα τα άλλα, τα οποία έχουμε ήδη αναφέρει.

Γνωρίζει πολύ καλά ο κ. Πρόεδρος ότι το να λέμε ότι η Κυπριακή Δημοκρατία θα βρεθεί σε πολύ δύσκολη θέση και θα είναι το «μαύρο πρόβατο» στην Ευρώπη σε περίπτωση μονομερούς άρνησης και απόρριψης του Σχεδίου των Ηνωμένων Εθνών δεν αποτελούν εκβιασμό άνευ περιεχομένου, αλλά δυστυχώς εκφράζουν την πραγματικότητα.


Εκτύπωση στις: 2024-04-19
Από την ιστοσελίδα: Ανανεωτική
http://www.ananeotiki.gr/el/sx_PrintPage.php?tid=98