Συνωστισμός υποκριτών περί το Λύκειο.

Απόστολος Λακασάς, Η Καθημερινή, 01/09/2013

Σε μία χώρα στην οποία για το μόνο που ενδιαφέρονται πολλοί εκπρόσωποι του Κοινοβουλίου αλλά και πολλοί... blogαδόροι είναι ο επικοινωνιακός σάλος και σπάνια η ουσία, δεν θα μπορούσε παρά να προκαλέσει αντιδράσεις η πρόταση της βουλευτού της ΔΗΜΑΡ Μαρίας Ρεπούση για τα Θρησκευτικά στη νέα δομή του Λυκείου. Η βουλευτής πρότεινε στη Β΄ και τη Γ΄ τάξη του Γενικού Λυκείου το μάθημα να γίνει μάθημα θρησκειολογικού χαρακτήρα, ώστε οι μαθητές να έρχονται σε επαφή με τις θρησκείες «μέσα από ένα μάθημα ιστορικό, κοινωνιολογικό», όπως είπε η κ. Ρεπούση. Oσο για τη Β΄ και τη Γ΄ τάξη των νέων Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ), η βουλευτής πρότεινε αντί των Θρησκευτικών να διδάσκεται Ιστορία. Κατά την άποψή μου, παρά τις ενστάσεις για τον χρόνο που διατυπώνονται, πρόκειται για πολύ ενδιαφέρουσες προτάσεις προς συζήτηση, την ίδια στιγμή μάλιστα που το υπουργείο Παιδείας δηλώνει ότι οραματίζεται ένα σύγχρονο λύκειο.

Μια συζήτηση που μπορεί να γίνει επί της ουσίας, φτάνει βέβαια οι συμμετέχοντες να λαμβάνουν υπόψη όλες τις πτυχές του θέματος.

Αναρωτιέμαι, δηλαδή, εάν όσοι βιάστηκαν να αντιδράσουν στην πρόταση για τη θρησκειολογία γνωρίζουν τι ύλη διδάσκεται σήμερα στο μάθημα στο Γενικό Λύκειο. Ξέρουν ότι οι μαθητές αδιαφορούν για τα Θρησκευτικά, αφού εστιάζουν μόνο στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα; Το βιβλίο στη Β΄ Λυκείου με τίτλο «Χριστιανισμός και Θρησκεύματα» παρουσιάζει τις θέσεις της χριστιανικής διδασκαλίας για τα μεγάλα ζητήματα (Θεός, Κόσμος, Ανθρωπος και Ζωή) και τα σύγχρονα μεγάλα θρησκεύματα. Στη Γ΄ Λυκείου οι μαθητές διδάσκονται θέματα Χριστιανικής Ηθικής.

Επίσης, όσοι αντέδρασαν στην πρόταση για αντικατάσταση των Θρησκευτικών από την Ιστορία γνωρίζουν το σημερινό επίπεδο των επαγγελματικών λυκείων; «Στα ΕΠΑΛ έρχονται οι χειρότεροι μαθητές των γυμνασίων, παιδιά με πολύ χαμηλούς βαθμούς που έχουν μείνει ακόμη και μεταξεταστέα, που δεν έχουν υποστήριξη από το σπίτι ή που έχουν μαθησιακά προβλήματα, ακόμη και παραβατική συμπεριφορά. Οι περισσότεροι μαθητές και απόφοιτοι των ΕΠΑΛ είναι λειτουργικά αναλφάβητοι. Δεν μπορούν να κάνουν με ευχέρεια τις 4 πράξεις, αγνοούν πολλές λέξεις της γλώσσας μας, δυσκολεύονται να κατανοήσουν ένα κείμενο, δεν έχουν ιδέα από στοιχειώδη Ιστορία, Γεωγραφία, Φυσική κ.λπ. Για ξένες γλώσσες ούτε λόγος. Ουσιαστικά, οι μαθητές των ΕΠΑΛ δεν έχουν καμιά διάθεση να πάρουν γενικές γνώσεις λυκείου, θέλουν όμως το απολυτήριο ΕΠΑΛ γιατί είναι ισοδύναμο με αυτό του Γενικού Λυκείου. Παρ’ όλο που οι περισσότεροι ισχυρίζονται ότι ενδιαφέρονται για τα τεχνικά μαθήματα, αυτό για το 80% είναι πρόσχημα», μου περιέγραψε πρόσφατα μαθηματικός με μεγάλη θητεία σε ΕΠΑΛ.

Τι προκύπτει; Οτι εκτός από τα μαθήματα που θα επιλεγούν να διδάσκονται στο Λύκειο, σημασία έχει τα παιδιά να μαθαίνουν και κάτι. Αλλιώς, βάζουμε-βγάζουμε μαθήματα για να έχουν δουλειά οι καθηγητές, τα blogs και τα καφενεία.

Πρόσφατα κείμενα

Ημερολόγιο κειμένων

Θέματα επικαιρότητας

Αρθρογράφοι