Γυναικοκτονία - μία φεμινιστική - νομική προσέγγιση

Αθηνά Μιχαλακέα, Βασιλική Τσεφαλά, iEidiseis, Δημοσιευμένο: 2022-02-03

Ο όρος γυναικοκτονία αποδίδει τη δολοφονική διάσταση της πατριαρχίας. Αποτελεί την πιο ακραία έκφραση της έμφυλης βίας, αυτής που ανά τους αιώνες ελέγχει και τιμωρεί τις γυναίκες.

Το 2021 σημειώθηκαν στην χώρα μας 19 γυναικοκτονίες. Ο όρος, που πλέον υιοθετείται από μεγάλο μέρος του τύπου και κυριαρχεί στο δημόσιο διάλογο χάρη στην επιμονή του φεμινιστικού κινήματος, εξακολουθεί να επικρίνεται και να ενοχλεί ως «αδόκιμος», παρότι αντικατοπτρίζει την ωμή πραγματικότητα της πατριαρχίας.

Γυναικοκτονίες: Αρχή σοφίας ονομάτων επίσκεψις

Μαρία Ρεπούση, Αυγή, Δημοσιευμένο: 2022-01-26

Μαρία Ρεπούση
Μαρία Ρεπούση
Αν κάτι μας δίδαξαν καλά οι σπουδές φύλου, είναι πόσο δομική και οικουμενική είναι η έμφυλη διάκριση και στις επιστήμες, και δεν εξαιρείται αυτή της νομικής

Προοίμιο

Με την αρχή της φετινής χρονιάς ένας ενδιαφέρων διάλογος, αν και ασυνήθιστα αιχμηρός για τη λίστα στην οποία φιλοξενείται, ξεκίνησε στη Συσπείρωση Πανεπιστημιακών, την παράταξη της Γ/θμιας Εκπαίδευσης στην οποία συμμετέχουν και οι πανεπιστημιακοί του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία.

Η βία κατά των γυναικών τρέφεται με την ανοχή και τη σιωπή

Μαρία Γκασούκα, Συνέντευξη στην Κ.Μπρέγιαννη, Αυγή, Δημοσιευμένο: 2021-11-28

maria gasouka

Πώς εξηγείτε το φαινόμενο της βίας κατά των γυναικών; Γιατί είναι δύσκολη η αντιμετώπισή του;

Η βία κατά των γυναικών αποτελεί μέρος της δομής των κοινωνιών μας και του συστήματος λειτουργίας τους. Φαινόμενο τόσο παλιό όσο και οι πατριαρχικές μας κοινωνίες, αναγνωρίστηκε ως κοινωνικό πρόβλημα χάρη στις έρευνες και τις προσπάθειες των φεμινιστριών, που έγιναν αποδεκτές και από τους διεθνείς οργανισμούς, όπως ο ΟΗΕ, η Ε.Ε., το Συμβούλιο της Ευρώπης, κ.ά. Η βία, αλλά και η απειλή της βίας, συνιστούν σημαντικό μέσο κοινωνικού ελέγχου.

Ποιος/α φοβάται τον όρο γυναικοκτονία

Μαρία Γκασούκα, Αυγή, Δημοσιευμένο: 2021-10-10

maria gasouka

* Πλούσια συζήτηση αναπτύσσεται γύρω από τον όρο γυναικοκτονία. Πώς εξηγούνται οι αντιδράσεις στην καθιέρωσή του;

Ποιος/α φοβάται τον όρο γυναικοκτονία (femicide) ύστερα από 11 φόνους σε εννέα μόνο μήνες; Γιατί αντιδρά το μισογυνικό νομικό μας σύστημα στη χρήση του; Και, το χειρότερο, πώς γίνεται αριστεροί κορυφαίοι νομικοί να συμμερίζονται αυτή την άποψη, παραγνωρίζοντας πως πρόκειται για την πιο ακραία μορφή έμφυλης βίας, που τη διαφοροποιεί από τις γενικότερες ανθρωποκτονίες;

Γυναικοκτονίες: το «αόρατο» έγκλημα βγαίνει στο φως

Ιφιγένεια Καμτσίδου, Η Εφημερίδα των Συντακτών, Δημοσιευμένο: 2021-08-21

Οι δολοφονίες των γυναικών επικαθορίζονται πλήρως από την κοινωνική τους κατάσταση, από την πατριαρχική ιεραρχία που προσαρμόζεται στα διαφορετικά κοινωνικοοικονομικά συστήματα και αναπαράγει τις ανισότητες σε βάρος των γυναικών και την υποταγή τους ακόμη και με τη μορφή της πιο ακραίας έμφυλης βίας

Γυναικοκτονία/Ανθρωποκτονία

Δήμητρα Ευαγγέλου, KReport, Δημοσιευμένο: 2021-08-07

Ο όρος γυναικοκτονία (femicide) είναι παλιός, η σύγχρονη όμως χρήση του αποδίδεται στην Diana Russell, μια φεμινίστρια με έντονη δράση στην Νότα Αφρική στη δεκαετία του 1970.

Η γυναικοκτονία ορίζεται ως η δολοφονία μιας γυναίκας ως αποτέλεσμα άσκησης βίας από ερωτικό σύντροφο.

Επιτακτική ανάγκη η νομική αναγνώριση της γυναικοκτονίας

Μαρία Αποστολάκη, Αυγή, Δημοσιευμένο: 2021-07-26

Ο ισχύων Ποινικός Κώδικας δεν μπορεί να καλύψει αυτή τη στιγμή την κοινωνική και έμφυλη διάσταση του φαινομένου

Μετά και την τελευταία γυναικοκτονία στη Φολέγανδρο αλλά και όλες τις γυναικοκτονίες που είδαν το φως της δημοσιότητας τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, το Κέντρο "Διοτίμα" αλλά και όλες οι φεμινιστικές και γυναικείες οργανώσεις θεωρούν επιτακτικό να αναγνωριστεί (και) νομικά το φαινόμενο. Οι περιστάσεις υπό τις οποίες λαμβάνουν χώρα δολοφονίες γυναικών και θηλυκοτήτων και ο τρόπος γενικότερα εκδήλωσης αυτών των εγκλημάτων είναι διαφορετικός από ό,τι σε μια «κοινή» ανθρωποκτονία.

Γιατί ο όρος γυναικοκτονία έχει απόλυτη σημασία

Γρηγόρης Τραγγανίδας, TVXS.gr, Δημοσιευμένο: 2021-07-22

Άντε πάλι...

«Δεν έχουν σημασία οι όροι, σημασία έχει ο σεβασμός στον άνθρωπο. Θα μπορούσε αυτό που έγινε στην Φολέγανδρο να αφορούσε ομόφυλο ζευγάρι». (από δημοσιογραφική εκπομπή σε ειδησεογραφικό ραδιοσταθμό).

Ναι. Θα μπορούσε. Αλλά δεν ήταν ομόφυλο ζευγάρι. Αυτό που έγινε στην Φολέγανδρο ήταν γυναικοκτονία. Δηλαδή, η Γαρυφαλιά δολοφονήθηκε επειδή ήταν γυναίκα και ως γυναίκα δεν είχε κανένα δικαίωμα, σύμφωνα με την κυρίαρχη πατριαρχική αντίληψη, να «χαλάσει τη φάση» του συντρόφου της.

Στερεότυπα

Μιχάλης Μητσός, Τα Νέα, Δημοσιευμένο: 2021-07-20

Το σοκ που προκαλούν γυναικοκτονίες όπως εκείνες των Γλυκών Νερών και της Φολεγάνδρου δεν οφείλεται μόνο στη φύση των εγκλημάτων. Προκαλείται και από την απόλυτη αδυναμία να διατρέξει κανείς με τον νου του τη διαδρομή που οδηγεί τους γυναικοκτόνους στην πράξη τους. Εχουν μιλήσει ψυχολόγοι, έχουν κάνει αναλύσεις κοινωνιολόγοι, έχει κάνει καίριες παρεμβάσεις η πολύτιμη Πρόεδρος της Δημοκρατίας για τον ρόλο της οικογένειας, του σχολείου, των χώρων εργασίας. Και πάλι: πώς μπορεί να φτάσει κάποιος να δώσει ένα τόσο άγριο τέλος στον άνθρωπο με τον οποίο αποφάσισε ελεύθερα κάποια στιγμή να συνδέσει τη ζωή του; Τι όπλισε το χέρι του; Και από ποια δεξαμενή θα μπορέσει να αντλήσει έστω και μια λέξη στη συνέχεια για να υπερασπιστεί τον εαυτό του;
×
×