Η ΕΕ ως «μοναστήρι»...

Γιατί το Συμβούλιο της Ενωσης λαμβάνει τόσο κακές αποφάσεις

Π.Κ. Ιωακειμίδης, Τα Νέα, Δημοσιευμένο: 2013-09-20

Πολύ συχνά τίθεται το ερώτημα πώς είναι δυνατό να λαμβάνονται τόσο λανθασμένες, τόσο κακές αποφάσεις από τα όργανα της Ενωσης (ΕΕ) αλλά και από την τρόικα (κατά τα δύο τρίτα θεσμός της ΕΕ και κατά το ένα τρίτο του ΔΝΤ), ιδιαίτερα για τη διαχείριση της κρίσης σε χώρες - μέλη αλλά και ευρύτερα. Και ακόμη, πώς είναι δυνατόν οι αποφάσεις και οι πολιτικές που υλοποιούν να είναι τόσο στεγνά, δογματικά, οικονομιστικές, αγνοώντας ευρύτερες επιπτώσεις ή παραμέτρους, κοινωνικές, πολιτικές ή βαθύτερα οικονομικές. Οι αποφάσεις πολιτικής να εμφανίζονται, δηλαδή, πλήρως ξεκομμένες από την ευρωπαϊκή κοινωνία και τους πολίτες και, συνεπώς, ελάχιστα νομιμοποιημένες, όπως ακριβώς συμβαίνει την τρέχουσα περίοδο με τη δέσμη των αποφάσεων για την επιβολή πολιτικής ιδιαίτερα αυστηρής δημοσιονομικής πειθαρχίας και λιτότητας. Αναπόφευκτα οι αποφάσεις αυτές συναντούν, δικαίως ή αδίκως, την αντίθεση μεγάλης κατηγορίας πολιτών κυρίως στις χώρες - μέλη στις οποίες πρωτίστως εφαρμόζονται (Ελλάδα, Πορτογαλία, Ιρλανδία, αλλά και Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία κ.α.).

Δεν φταίει μόνο η Ανγκελα Μέρκελ. Το δημοκρατικό έλλειμμα (democratic deficit) που χαρακτηρίζει το θεσμικό σύστημα της ΕΕ έχει επισημανθεί ως βασικός παράγων. Η Ενωση, όντως, δεν είναι επαρκώς δημοκρατική και δεν εκφράζει στον επιθυμητό βαθμό την ευρύτερη κοινωνία και τους πολίτες. Οι Βρυξέλλες, ως ενσάρκωση του ευρωπαϊκού συστήματος, εμφανίζονται τεχνοκρατικές, γραφειοκρατικές, απομακρυσμένες από την κοινωνία και τον μέσο ευρωπαίο πολίτη. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και η ανάδειξη των μελών του με απευθείας, άμεσο τρόπο (ευρωεκλογές) δεν έφερε το ευρωπαϊκό σύστημα πλησιέστερα προς την κοινωνία και τους πολίτες, κάτι που αντανακλάται και στη φθίνουσα συμμετοχή των πολιτών στις ευρωεκλογές (από 63% το 1979, έτος των πρώτων εκλογών, σε 43% το 2009 - και θα δούμε στις επόμενες ευρωεκλογές, τον ερχόμενο Μάιο). Πάντως, μέχρι στιγμής, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο απέτυχε να συνδέσει το σύστημα της ΕΕ με την ευρωπαϊκή κοινωνία, παρά το ότι με διαδοχικές αναθεωρήσεις των Συνθηκών έχουν αυξηθεί εντυπωσιακά οι εξουσίες του στη διαδικασία διαμόρφωσης πολιτικής και λήψης αποφάσεων.

Αλλά πέρα από το γενικότερο πρόβλημα του δημοκρατικού ελλείμματος - η επίλυση του οποίου είναι εξαιρετικά δύσκολη και περίπλοκη διαδικασία - οι προβληματικές αποφάσεις πολιτικής που απορρέουν από το Συμβούλιο, και ιδιαίτερα από το Συμβούλιο Οικονομικών και Χρηματοδοτικών Υποθέσεων (γνωστό ως Ecofin), οφείλονται κατά την άποψή μου σ’ ένα επιμέρους φαινόμενο: στο επικοινωνιακό χάσμα και στον οιονεί μοναστηριακό τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το Ecofin και ειδικότερα το Eurogroup (Συμβούλιο Υπουργών των 17 χωρών - μελών που συμμετέχουν σήμερα στην ευρωζώνη). Το Συμβούλιο αυτό συγκροτείται από τους υπουργούς Οικονομικών και προετοιμάζεται από ομάδα εργασίας (Euro Working Group) που αποτελείται από στελέχη των υπουργείων Οικονομικών. Κανένας άλλος εκτός των στελεχών των υπουργείων Οικονομικών, της Επιτροπής και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) δεν συμμετέχει. Οι άνθρωποι αυτοί βλέπουν, συζητούν, αναλύουν την οικονομική πραγματικότητα μέσα από προκαθορισμένες οικονομικές προσεγγίσεις. Εάν μελετήσει κάποιος τα έγγραφα των συναντήσεων, εύκολα το διαπιστώνει. Οι κοινωνικές μεταβλητές αγνοούνται (πέραν από κάποιες αναφορές στην ανεργία). Υπάρχει άλλος σχηματισμός του Συμβουλίου για τα κοινωνικά θέματα που λειτουργεί ανεξάρτητα και ξέχωρα από το Ecofin. Αλλά και ευρύτερες μακροοικονομικές παράμετροι, π.χ. η ανταγωνιστικότητα, συζητούνται ξεκομμένα σε άλλον σχηματισμό.

Χρειάζεται ακόμα να τονιστεί ότι το πολιτικό πλαίσιο, οι πολιτικές διαστάσεις και οι προεκτάσεις οιωνδήποτε αποφάσεων παραμένουν στο θολό υπόβαθρο των συζητήσεων. Αλλωστε, τα όργανα της Ενωσης (υποτίθεται ότι) δεν υπεισέρχονται στην πολιτική διαδικασία των κρατών - μελών. Ετσι, Ecofin και Eurogroup εστιάζουν σχεδόν μονόπλευρα στο δημοσιονομικό σκέλος. Το τι συμβαίνει ευρύτερα στην κοινωνία (ανεργία, φτώχεια, άστεγοι, κοινωνική εξαθλίωση) αποτελούν άλλου παπά ή μάλλον άλλου «βυζαντινού μοναστηριού ευαγγέλιο».

Διότι, πράγματι, η κουλτούρα των Συμβουλίων (όπως την έζησα) είναι λίγο πολύ αυτή του μοναστηριού: εσώκλειστη, αυτοτροφοδοτούμενη, δογματικά θεολογική, αδιάφορη για την εκτός των τειχών πραγματικότητα. Με αυτή τη διαδικασία διαμόρφωσης πολιτικής, και αν ακόμη όλες οι άλλες δημοκρατικές προϋποθέσεις επληρούντο, ακόμη κι αν η Μέρκελ ήταν... η Μελίνα Μερκούρη και δεν επέβαλλε την πολιτική που επιβάλλει, είναι αναπόφευκτο οι αποφάσεις να έχουν τη συγκεκριμένη ποιότητα, ειδικά για τον Νότο: αδυναμία να αποτυπώσουν τη «μεγάλη οικονομική και κοινωνική εικόνα». Είναι αναγκαίο, επομένως, το Συμβούλιο να ανοίξει ένα θεσμικό παράθυρο για να μπει λίγος καθαρός αέρας.

Θέματα επικαιρότητας: Η Ευρώπη των 27

«Αν το 2009 είχαμε υιοθετήσει τα ευρωομόλογα, τα πράγματα θα ήταν πιο εύκολα»

Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ, 2021-02-20

Στην εφʼ όλης της ύλης συζήτηση, ο Ζ.-Κ. Γιούνκερ -ο οποίος...

Περισσότερα

ΕΕ: Σταυρόλεξο ή άλυτος γρίφος;

Πολυδεύκης Παπαδόπουλος, 2018-10-23

H διαπίστωση ότι η ευρωπαϊκή ενοποίηση διέρχεται μια από...

Περισσότερα

Εμμανουέλ Μακρόν: Η Ευρώπη Μπροστά! Όχι στους υπνοβάτες ευρωσκεπτικιστές!

Τέτα Παπαδοπούλου, 2018-05-24

Στο Στρασβούργο τον Απρίλιο, τις ημέρες της Ολομέλειας...

Περισσότερα

Ευρωπαϊκές ανισορροπίες

Χρίστος Αλεξόπουλος, 2018-01-21

Ο πρόεδρος του Σοσιαλδημοκρατικού Κόμματος της Γερμανίας...

Περισσότερα
Π.Κ. Ιωακειμίδης

Τα τέσερα «αντί» της Ευρώπης

Π.Κ. Ιωακειμίδης, 2017-10-20

Ανεξάρτητα από τον κυβερνητικό συνασπισμό που θα προκύψει...

Περισσότερα

Στην Καταλωνία διακυβεύεται το μέλλον της ΕΕ

Joschka Fischer, 2017-10-20

...Μόνο να ελπίζει κανείς μπορεί πως η λογική θα επικρατήσει,...

Περισσότερα
Γιάννης Παπαθεοδώρου

Παλιοί δαίμονες

Γιάννης Παπαθεοδώρου, 2017-09-25

Χτες, για πρώτη φορά μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ένα ακροδεξιό...

Περισσότερα
Γεράσιμος Γεωργάτος

Επαναπολιτικοποίηση των ευρωπαϊκών διαδικασιών

Γεράσιμος Γεωργάτος, 2017-09-09

Η ομιλία Μακρόν στην Πνύκα ήταν μια ομιλία για την Ευρώπη....

Περισσότερα

Άρθρα

Γιώργος Σωτηρέλης

Ενάμισι εκατομμύριο υπογραφές δείχνουν τον δρόμο της συνταγματικής αναθεώρησης

Γιώργος Σωτηρέλης, 2024-03-22

Το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών είναι αναμφίβολα ένα εξαιρετικά...

Θόδωρος Τσίκας

Οι «κόκκινες γραμμές» Ισραήλ-Ιράν

Θόδωρος Τσίκας, 2024-04-20

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα χτυπήματα μεταξύ Ιράν και...

Η άθραυστη αλυσίδα των «αντιποίνων»

Παντελής Μπουκάλας, 2024-04-16

Στην επαληθευμένη από αμερόληπτες πηγές Ιστορία, το δόγμα...

Κώστας Καλλίτσης

Η εθνική μας αφωνία

Κώστας Καλλίτσης, 2024-04-14

Βαδίζουμε προς τις ευρωεκλογές συζητώντας επί παντός επιστητού,...

Θόδωρος Τσίκας

Ιράν-Ισραήλ: Γόητρο, προσχήματα και ισορροπίες

Θόδωρος Τσίκας, 2024-04-14

Είναι γνωστό ότι το καθεστώς των φανατικών μουλάδων του...

Το δίλημμα της Τεχεράνης

Γιώργος Καπόπουλος, 2024-04-08

H ηγεσία της Ισλαμικής Δημοκρατίας βρίσκεται σε ένα άβολο...

Κώστας Καλλίτσης

Δύο εν σειρά παράδοξα

Κώστας Καλλίτσης, 2024-04-07

Με ποια κριτήρια διαμορφώνεται η ευρωπαϊκή στρατηγική...

Πώς απαντούν στην Ακροδεξιά τα άλλα κόμματα

Ξένια Κουναλάκη, 2024-04-04

Aπό την εποχή της ανόδου της Χρυσής Αυγής τα συστημικά κόμματα...

Η ατιμωρησία των ελίτ

Τάσος Παππάς, 2024-04-01

Αντιγράφω από τη στήλη «ΕΝΑ ΒΛΕΜΜΑ» στις Νησίδες της «Εφημερίδας...

Το νέο τουρκικό παζλ

Βαγγέλης Αρεταίος, 2024-04-01

Η «έκπληξη του CHP», όπως λένε από χθες το βράδυ Τούρκοι αναλυτές,...

Θόδωρος Τσίκας

Τουρκία: διαμαρτυρία για οικονομία και φθορά εξουσίας

Θόδωρος Τσίκας, 2024-04-01

Ακόμα μια φορά, η οικονομία έπαιξε ρόλο στις πολιτικές εξελίξεις....

Κώστας Καλλίτσης

Η Eurostat και η θωρακισμένη οικονομία

Κώστας Καλλίτσης, 2024-03-31

Στα καθήκοντα κάθε κυβέρνησης είναι και η διαχείριση της...

×
×