Η κυβέρνηση και ο Δακτύλιος της ατολμίας
Άγγελος Κωβαίος, www.protagon.gr, Δημοσιευμένο: 2021-10-11
Η επιστροφή του Δακτυλίου ως αντίδραση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα φανερώνει τουλάχιστον διστακτικότητα ως προς την αντιμετώπιση άλλων «λεπτομερειών» που ταλαιπωρούν την πόλη. Φανερώνει όμως και μια απόσταση από τις γενικές, φιλόδοξες εξαγγελίες περί διαφορετικής αντίληψης στη λεγόμενη «χαμηλή πολιτική»
Παρακάμπτοντας την παλαιολιθικού τύπου πολιτική αντιπαράθεση, μία διαπίστωση είναι μάλλον αδιαμφισβήτητη. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη τα πηγαίνει περίφημα στα «μεγάλα». Εχει εκμεταλλευτεί στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό το διεθνές περιβάλλον, έχει εντάξει τη χώρα στον κύκλο των ισχυρών συνομιλητών, ο Πρωθυπουργός έχει μια αξιοσημείωτη δημοφιλία και αξιοπιστία μεταξύ των ξένων ηγετών, προσελκύει επενδύσεις και αποσπά επαίνους, υπογράφει πρωτοφανείς συμφωνίες με συμμαχικές δυνάμεις, έχει αντιμετωπίσει εξίσου πρωτοφανείς συνθήκες κρίσης (πανδημία, Εβρος, ένταση στο Αιγαίο κ.λπ.) και –δυστυχώς– πολλά από αυτά θα εξακολουθήσουν να απορροφούν μεγάλο μέρος δυνάμεων, ενέργειας και χρόνου. Αλλού, όμως, φαίνεται ότι παρά τη διαχειριστική επάρκειά της βρίσκεται λίγο-πολύ σε σημεία ανάλογα με τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Το καλοκαίρι, κατά δική της ομολογία, δεν τα πήγε καλά στις πυρκαγιές και τώρα, με τις πλημμύρες στην Εύβοια, φάνηκε ότι το παιχνίδι με τον χρόνο δεν μπόρεσε να το κερδίσει. Οφείλει κάποιος να δεχθεί και πάλι την παράμετρο των ακραίων φαινομένων, όμως τα φαινόμενα μάλλον θα είναι μονίμως ακραία, οπότε και η δράση οφείλει να προσαρμοστεί σε αυτά.
Μπορεί κάποιος να πει ότι και η κλιματική κρίση, όπως και πολλά άλλα ζητήματα, συγκαταλέγονται στα μεγάλα θέματα και τις μείζονες προκλήσεις. Υπό αυτήν την έννοια, κρίνεται κανείς από το πώς, έχοντας την ευθύνη και της διακυβέρνησης και της διαχείρισης, αίρεται στο ύψος των περιστάσεων. Το ζήτημα είναι ότι η κατά γενική ομολογία επαρκής κυβέρνηση μοιάζει να πελαγοδρομεί και να αντιδρά σπασμωδικά σε μικρά αλλά παγιωμένα προβλήματα της σύγχρονης (που λέει ο λόγος) Ελλάδας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, αυτό που συμβαίνει τις τελευταίες ημέρες με το κυκλοφοριακό στους δρόμους της Αθήνας. Remaining Time-0:00 Fullscreen Mute Από την ημέρα που άνοιξαν τα σχολεία, η ζωή των οδηγών σπαταλιέται σε μεγάλο βαθμό μέσα στα αυτοκίνητά τους. Και ποια είναι η απάντηση της κυβέρνησης; Οτι θα επαναφέρει τον Δακτύλιο, και μάλιστα πιο αυστηρό. Το μέτρο, υπενθυμίζεται, έχει ανασταλεί λόγω πανδημίας και αποφυγής του συνωστισμού στα προβληματικά ΜΜΜ. Η πανδημία είναι ακόμη εδώ και τα ΜΜΜ παραμένουν προβληματικά. Υπό αυτήν την έννοια, η επιστροφή του Δακτυλίου δεν έχει νόημα. Για να μη μιλήσουμε για τη φημολογούμενη μοναδική εξαίρεση της κυκλοφορίας των ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Από τη στιγμή που ο Δακτύλιος επιστρέφει για λόγους αποσυμφόρησης, τα ηλεκτρικά οχήματα είναι προφανές ότι επιβαρύνουν το κυκλοφοριακό όσο και τα υπόλοιπα. Και πώς θα πηγαίνει ο άλλος το παιδί του στο σχολείο, αν δεν έχει ηλεκτρικό όχημα; Ενα παράδειγμα απορίας. Λεπτομέρειες. Την ίδια στιγμή, όμως, η κυβέρνηση αποφεύγει να δει άλλα και να κάνει πιο γενναίες παρεμβάσεις. Εξακολουθεί να αφήνει σε ισχύ τον θλιβερό Μεγάλο Περίπατο, που παρά τα όσα λένε οι συγκοινωνιολόγοι του δημάρχου, έχει επιβαρύνει το Κέντρο δραματικά. «Τι να κάνει η κυβέρνηση, αφού είναι θέμα του δήμου;», θα αναρωτηθεί κάποιος. Να κάνει ό,τι έκανε και με την Ηρώδου Αττικού, που με παρέμβαση Πρωθυπουργού παραδόθηκε στην κυκλοφορία. Δεν είναι ώρα για τέτοια έργα, πόσο μάλλον αν στην πράξη εδώ και ένα χρόνο έχει αποδειχθεί ότι πολύ περισσότερα προβλήματα δημιουργούν, παρά λύνουν. Πάντως, ο δήμαρχος βιάζεται και στέλνει δελτία Τύπου για το έργο της Πανεπιστημίου… Και τι γίνεται με την παράνομη στάθμευση; Οχι στους ελεγχόμενους χώρους, αλλά σε κεντρικές αρτηρίες και σε σημεία όπως η Βασιλίσσης Σοφίας, ο χώρος πέριξ της Ακρόπολης και της Πλάκας, η Σόλωνος, το Παγκράτι και αλλού, σε όλη την Αθήνα. Οσοι κυκλοφορούν στην Αθήνα ξέρουν ότι σε μεγάλο βαθμό τέτοιου παραβάσεις είναι αρκετές για να βραχυκυκλώσουν την πόλη επί ώρες. Οπως άλλωστε συμβαίνει και στον Κηφισό, όταν τρακάρουν δύο ή περισσότερα οχήματα στην Παραλιακή. Και γιατί δεν ασχολείται κανείς με τις πορείες στο Κέντρο; Πολύ απλά, εξακολουθούν να γίνονται ανά πάσα ώρα και στιγμή, δίχως να υπολογίζονται οι επιπτώσεις στην κυκλοφορία, στην οικονομία κ.α. Κάνουν λάθος όσοι υψηλά ιστάμενοι πιστεύουν ότι η σύγκρουση με αυτούς που ευθύνονται για την ταλαιπωρία θα πλήξει την κυβέρνηση περισσότερο από την ενόχληση όσων ταλαιπωρούνται – και που είναι περισσότεροι. Οποιος είναι εγκλωβισμένος σε ένα όχημα λόγω πορείας, δεν βλαστημά τους διαδηλωτές, αλλά εκείνους που τους αφήνουν ανενόχλητους. Ή, τουλάχιστον, και τους δύο. Και πάντως, αν επανέλθει ο Δακτύλιος, τίποτε δεν θα αλλάξει σε αυτά τα πεδία. Τα «μικρά» αυτά ζητήματα είναι λάθος να υποτιμώνται. Μεταξύ όλων των άλλων, επειδή σε ένα πολύ σημαντικό βαθμό, αυτή η κυβέρνηση έχει εκλεγεί για να τα αντιμετωπίσει και για να δείξει ότι εμφορείται από άλλες ιδέες και αντιλήψεις. Και όσο δεν το κάνει, θα πληθαίνουν εκείνοι που λησμονούν τα προηγούμενα χάλια.