Προεκλογικά κόλπα Βορίδη με αξιολόγηση και bonus δημοσίων υπαλλήλων

Κώστας Ζαχαριάδης, Γρηγόρης Θεοδωράκης, Αυγή, Δημοσιευμένο: 2022-06-03

zahatheo
Tι ωραίος τίτλος: «Σύστημα στοχοθεσίας, αξιολόγησης και ανταμοιβής για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης και άλλες διατάξεις για το ανθρώπινο δυναμικό του δημοσίου τομέα». Ποια είναι όμως η πραγματικότητα; Εκθέσεις ιδεών και προεκλογικές υποσχέσεις για μπόνους σε εκλεκτούς.

Ο υπουργός Εσωτερικών κ. Βορίδης παρουσίασε σε σχετική συνέντευξη Τύπου το νέο νομοσχέδιο για την αξιολόγηση στο Δημόσιο. Το νομοσχέδιο θα μπορούσε να είναι απλώς ένα προβληματικό νομοσχέδιο. Δυστυχώς, αρκεί μια απλή ανάγνωσή του για να καταλάβει κανείς ότι δεν είναι απλώς προβληματικό, αλλά επικίνδυνο εγχείρημα.

Είναι προβληματικό για μια σειρά λόγους:

* Πρώτα από όλα, αντίθετα με ό,τι συνηθίζεται στα νομικά κείμενα, βρίθει από αόριστες έννοιες, τις οποίες επιχειρεί να εξηγήσει, σαν να πρόκειται για έκθεση ιδεών και όχι για σύνολο κανόνων δικαίου. Η λεξιλογική αυτή φλυαρία, που ίσως θα μπορούσε να περιλαμβάνεται στην αιτιολογική έκθεση, δεν έχει σχέση με τη λιτότητα και τη διαύγεια που οφείλει να χαρακτηρίζει ένα κείμενο τυπικού νόμου. Αντίθετα, επιχειρεί να διαμορφώσει ένα γενικό πλαίσιο που δεν μπορεί να θεωρηθεί διάταξη, αλλά παραδιοικητικό νεφέλωμα που περιβάλλει τις ούτως ή άλλως προβληματικές διοικητικές διαδικασίες που εισάγει. Επιπρόσθετα, η προσπάθεια πιστής αντιγραφής επιχειρηματικών πρακτικών και αντίστοιχων όρων καταδεικνύει ότι οι συντάκτες της πρότασης δεν έχουν απολύτως καμία ιδέα για την πραγματικότητα και τις ιδιαιτερότητες, πρακτικές και θεσμικές λειτουργίες της δημόσιας διοίκησης.

* Ένα ακόμη, ιδιαίτερα σημαντικό στοιχείο που καθιστά προβληματικό το σύστημα αξιολόγησης που εγκαθιδρύει είναι ο βαθιά αντιδημοκρατικός χαρακτήρας του στη διαδικασία καθορισμού της στοχοθεσίας, όπου ακολουθείται το μοντέλο «top down» χωρίς καμία εμπλοκή και συμμετοχή των υπαλλήλων. Εκτός από την αυταρχική του διάσταση, που δεν μας εκπλήσσει ιδιαίτερα, το μοντέλο αυτό παραγνωρίζει την πολύτιμη γνώση και εμπειρία των στελεχών του διοικητικού πεδίου, που μετατρέπονται σε κομπάρσους σε μια διαδικασία απαιτητική από τη φύση της, που θα έπρεπε να είναι βαθιά συμμετοχική ώστε να μπορεί να έχει πιθανότητες επιτυχίας.

* Επιπλέον, δημιουργεί μια σειρά από νέες διαδικασίες, που θα δημιουργήσουν μια εσωτερική γραφειοκρατία εσωστρέφειας, η οποία είναι βέβαιο ότι θα καταναλώσει πολύτιμους διοικητικούς πόρους, αποσπώντας τους έτσι από την ουσιαστική λειτουργία κάθε υπηρεσίας αφού θα λειτουργεί παράλληλα με αυτήν. Προβλέπεται ακόμη και η δημιουργία νέων θέσεων («Σύμβουλος ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού»), με μια σειρά γενικών και αμφιλεγόμενων αρμοδιοτήτων, όπως η παροχή συμβουλών, μεταξύ άλλων για «διαδρομές μάθησης».

* Το πλέον ωστόσο προβληματικό σημείο είναι οι προβλέψεις για «Σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής υπαλλήλων». Σύμφωνα με αυτό, ο εκάστοτε διευθυντής ορίζει τους υπαλλήλους «οι οποίοι εμπλέκονται άμεσα στην υλοποίηση των ανωτέρω στόχων και είναι επιλέξιμοι για την καταβολή της επιπλέον ανταμοιβής». Λαμβάνοντας υπόψη μάλιστα ότι η αμοιβή αυτή μπορεί να φτάνει και σε ύψος δύο μισθών ετησίως, εύκολα συμπεραίνει κανείς ότι πρόκειται για ρύθμιση η οποία αφήνει ορθάνοιχτο παράθυρο για πελατειακές, αναξιοπρεπείς, αναξιοκρατικές και ευνοιοκρατικές ρυθμίσεις, οι οποίες, αν εφαρμοστούν, θα λειτουργήσουν διαλυτικά για τη συνοχή των δημοσίων υπηρεσιών.

Θα αναρωτηθεί κανείς: Είναι κακό να υπάρχει ανταμοιβή των υπαλλήλων που διακρίνονται κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους; Προφανώς όχι. Όμως η έλλειψη των αναγκαίων δικλίδων αντικειμενικότητας και διαφάνειας και η απόλυτη εξουσία που δίνεται σε διευθυντές, οι οποίοι προφανώς θα λειτουργούν ως εντολοδόχοι της πολιτικής εξουσίας (στον ΕΦΚΑ π.χ. θα είναι μετακλητοί...), να καθορίζουν το ποιοι συνάδελφοί τους θα λαμβάνουν «ανταμοιβή», αντιστρέφει κάθε έννοια διοικητικής επιστήμης αλλά και ηθικών αρχών και θα μετατρέψει τη δημόσια διοίκηση σε πεδίο δοσοληψίας και αυθαιρεσίας. Σε μια εποχή πρωτοφανούς ακρίβειας και εκρηκτικού πληθωρισμού, όπου οι μισθοί των δημοσίων υπαλλήλων παραμένουν καθηλωμένοι και συνολικά το πραγματικό εισόδημα των εργαζομένων συρρικνώνεται, η κυβέρνηση υπόσχεται μπόνους προεκλογικού τύπου και με αδιαφανή κριτήρια. Αλήθεια, ποιος μπορεί να εμπιστευθεί μια κυβέρνηση η οποία δεν φρόντισε ούτε για τη μισθολογική αναβάθμιση του προσωπικού του ΕΣΥ μέσα στην πανδημία;

Νομοσχέδιο - μνημείο διάλυσης

Είναι η κυβέρνηση αποφασισμένη να προχωρήσει σε αξιοκρατικές κρίσεις προϊσταμένων στη δημόσια διοίκηση και στη θέσπιση πραγματικά αντικειμενικών διαδικασιών για τη χορήγηση των σχετικών «μπόνους»; Ρητορικό το ερώτημα, καθώς στο ίδιο το κείμενο του σχεδίου νόμου εισάγονται για μια ακόμη φορά πελατειακές ρυθμίσεις, όπως αυτή με την οποία παρέχεται η δυνατότητα σε υπαλλήλους που αποσπώνται στο ΕΚΔΔΑ να τοποθετούνται ως προϊστάμενοι των οργανικών μονάδων του φορέα, έναντι των ήδη υπηρετούντων υπαλλήλων. Αλήθεια, δεν είναι ικανοί οι υπάλληλοι του ΕΚΔΔΑ για τις θέσεις των προϊσταμένων; Τι πελατειακά παιχνίδια ετοιμάζει πάλι ο κ. Βορίδης;

Υπάρχει ωστόσο στο νομοσχέδιο αυτό και κάτι εξαιρετικά θετικό: Δεν πρόκειται να εφαρμοστεί. Όχι μόνο γιατί αυτό αποτελεί την πάγια πρακτική του κ. Βορίδη. Ψηφίζει νομοσχέδια με μεγαλεπήβολους τίτλους, τα οποία δεν εφαρμόζει ποτέ. Ακόμη αναμένουμε την εφαρμογή του νόμου για την επιλογή των διοικήσεων των οργανισμών του Δημοσίου, ακόμη περιμένουμε την ουσιαστική εφαρμογή του συστήματος επιλογής προϊσταμένων, ακόμη περιμένουμε την εφαρμογή του νόµου για την τηλεργασία και το Π.Δ. για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, ακόμη περιμένουμε την εφαρμογή του νέου συστήματος προσλήψεων στο Δημόσιο...

Αλλά, κυρίως, διότι αυτή η κυβέρνησή οδεύει προς το τέλος της κάτω από το βάρος των καταστροφικών πολιτικών και επιλογών της. Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο θα μείνει μόνο ως μνημείο απόπειρας διάλυσης του διοικητικού μηχανισμού και καταρράκωσης του ηθικού των στελεχών, που κανένα «κείμενο σφυγμού» δεν θα καταγράψει. Η επόμενη, προοδευτική κυβέρνηση της χώρας έχει ούτως ή άλλως τεράστιο έργο μπροστά της για τον γενναίο εκδημοκρατισμό της δημόσιας διοίκησης και τη δημιουργία ενός σύγχρονου και αποτελεσματικού δημόσιου τομέα.

* Ο Κώστας Ζαχαριάδης είναι τομεάρχης Εσωτερικών, βουλευτής στη Β1 εκλογική περιφέρεια Βορείου Τομέα Αθηνών

** Ο Γρηγόρης Θεοδωράκης είναι πρώην γενικός γραμματέας του υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης

Θέματα επικαιρότητας: Νέα Δημοκρατία

Κουράστηκαν να λιβανίζουν

Τάσος Παππάς, 2024-03-26

Οταν τα μέσα ενημέρωσης όλων των κατηγοριών είναι ιμάντες...

Περισσότερα

Χωρίς ντροπή

Δημήτρης Ρηγόπουλος, 2024-03-23

Υπάρχουν τρία έργα που είναι συνώνυμα μιας σχεδόν ξεδιάντροπης...

Περισσότερα
Κώστας Καλλίτσης

Η κυριαρχία της Ν.Δ

Κώστας Καλλίτσης, 2024-03-23

Κάτι, αλήθεια, συμβαίνει εδώ; Μια πρόχειρη απάντηση θα ήταν...

Περισσότερα

«Πατρίς, θρησκεία, Ροδόπη, οικογένεια»

Ξένια Κουναλάκη, 2023-06-15

Είναι έκδηλη η μετεκλογική ανησυχία της Νέας Δημοκρατίας,...

Περισσότερα
Σωτήρης Βαλντέν

Ν.Δ. στη Θράκη: η (επαν)εμφάνιση του Mr Hyde

Σωτήρης Βαλντέν, 2023-06-12

Συζήτηση για τα λεγόμενα «εθνικά θέματα» και ειδικότερα...

Περισσότερα
Στάθης Σχινάς

ΝΔ / Η μυθολογία της αύξησης των ξένων επενδύσεων

Στάθης Σχινάς, 2023-06-04

Οι κυβερνητικοί πανηγυρισμοί διά στόματος Άδωνη Γεωργιάδη...

Περισσότερα

Στην τελική ευθεία

Άγγελος Τσέκερης, 2023-03-29

Ο κύβος ερρίφθη. Οι εκλογές θα γίνουν στις 21 Μαΐου. Τη Μεγάλη...

Περισσότερα

Καθρέφτη, καθρεφτάκι μου…

Νίκος Μαραντζίδης, 2023-03-26

Καμία κυβέρνηση δεν αγάπησε τόσο πολύ τον εαυτό της όσο...

Περισσότερα

Άρθρα/ Πολιτική

Θανάσης Θεοχαρόπουλος

Ισχυρή Κεντροαριστερά απέναντι στη Δεξιά

Θανάσης Θεοχαρόπουλος, 2024-07-07

...Ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία οφείλει να συμμετέχει...

Στέργιος Καλπάκης

Η Γαλλία τρομάζει ήδη Μητσοτάκη και συμφέροντα

Στέργιος Καλπάκης, 2024-07-09

Ανησυχούν: Αυτό που έγινε για να αποτραπεί η νίκη της Ακροδεξιάς...

Η απόλυτη ανατροπή στη Γαλλία

2024-07-08

Μια τεράστια ανακούφιση του Γαλλικού λαού και της προοδευτικής...

Θόδωρος Τσίκας

”Οι Γάλλοι στον πρώτο γύρο τιμωρούν. Στο δεύτερο επιλέγουν”

Θόδωρος Τσίκας, 2024-07-08

Δεν είναι βέβαιο αν ο πρώτος σοσιαλιστής Πρόεδρος της Γαλλίας,...

Δημήτρης Χατζησωκράτης

Όλοι/ες είμαστε σήμερα του Νέου Λαϊκού Μετώπου(NFP)

Δημήτρης Χατζησωκράτης, 2024-07-06

Δεν αρκεί όμως να δηλώνουμε τη στήριξή στο NFP και να μην...

Θανάσης Θεοχαρόπουλος

Για μία μεγάλη Κεντροαριστερά με ανανέωση

Θανάσης Θεοχαρόπουλος, 2024-06-28

H ΝΔ μέσα σε λιγότερο από έναν χρόνο διακυβέρνησης έχασε...

ΕΚΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΣΥΝΘΕΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ

2024-06-24

.Επειδή οι καιροί ου μενετοί, αποφασίσαμε να απευθύνουμε...

Χάρης Τσιόκας

Πώς και γιατί πρέπει τώρα μαζί…

Χάρης Τσιόκας, 2024-06-23

...Ο κατακερματισμος του προοδευτικού χώρου ,οι άγονοι και...

Εγκλήματα διαρκείας στη Ράφα

2024-05-29

Τραγικό λάθος ο κυριακάτικος βομβαρδισμόςκαταυλισμού...

Σωτήρης Βαλντέν

Η Βόρεια Μακεδονία και τα όρια της πολιτικής της ισχύος

Σωτήρης Βαλντέν, 2024-05-26

Εν μέσω πολλαπλών διεθνών και περιφερειακών κρίσεων, μερικές...

Στέργιος Καλπάκης

Τα πολλά πρόσωπα της υποκρισίας και της ανευθυνότητας

Στέργιος Καλπάκης, 2024-05-25

Άλλοτε πολέμιοι της Συμφωνίας, σήμερα ομνύουν στην τήρησή...

Θανάσης Θεοχαρόπουλος

Ισχυρή προοδευτική λύση διακυβέρνησης απέναντι στη ΝΔ

Θανάσης Θεοχαρόπουλος, 2024-05-21

Θεωρώ ότι υπάρχει κοινωνικό αίτημα του προοδευτικού κόσμου...

×
×