Το σκάνδαλο Siemens και η Κομισιόν
Δημήτρης Παπαδημούλης, Αυγή της Κυριακής, Δημοσιευμένο: 2008-07-20
H ευρωπαϊκή οδηγία 18/2004 προβλέπει τη δυνατότητα αποκλεισμού της Siemens από τις προμήθειες του Δημοσίου, μετά από σχετική δικαστική απόφαση.
Αυτό προκύπτει με σαφήνεια από απάντηση της Κομισιόν τον Μάρτιο του 2007, σε σχετική ερώτηση που υπέβαλα τον Δεκέμβριο του 2006.
Zητούσα να πληροφορηθώ εάν η Κομισιόν έχει ενημέρωση από τις γερμανικές ή ελληνικές εθνικές αρχές για χρηματισμό κομμάτων ή προσώπων προκειμένου η Siemens να κερδίσει, παραβιάζοντας τη νομοθεσία, διαγωνισμούς του δημοσίου ή δημοσίων οργανισμών. Απαντώντας, ο τότε αρμόδιος Επίτροπος \κ. Φρατίνι\, δήλωνε ότι η Κομισιόν δεν είναι σε θέση να παράσχει σχετικές πληροφορίες "γιατί υπεύθυνα για τη διενέργεια ερευνών είναι τα κράτη μέλη" και επεσήμανε ότι "σχετικά με τους δημόσιους διαγωνισμούς, υπάρχει διάταξη, βάσει του άρθρου 45 της οδηγίας 2004/18/ΕΚ, να αποκλείεται υποψήφιος ή προσφέρων εις βάρος του οποίου υπάρχει οριστική δικαστική απόφαση, γνωστή στην αναθέτουσα αρχή, για έναν ή περισσότερους λόγους, περιλαμβανομένης της δωροδοκίας".
Στις 15 Ιουνίου 2008, συνεχίζοντας τις παρεμβάσεις προς την Ευρ. Επιτροπή, κατέθεσα νέα ερώτηση για τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα που έχει αναλάβει η Siemens. Zήτησα από την Kομισιόν, με τα μέσα που διαθέτει η ίδια και η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Καταπολέμησης της Απάτης (OLAF), να ερευνήσουν την υπόθεση και ιδιαίτερα την "νομιμότητα των διαδικασιών ανάθεσης και υλοποίησης συγκεκριμένων συγχρηματοδοτούμενων έργων", καθώς παραβιάζεται η ισχύουσα νομοθεσία περί ανταγωνισμού και εσωτερικής αγοράς.
Στη γερμανική δικογραφία υπάρχουν ομολογίες στελεχών της Siemens ότι έδιναν μίζες για να παίρνουν δουλειές. Ορισμένες από αυτές τις δουλειές που πήρε με σκανδαλώδεις διαδικασίες η Siemens στην Ελλάδα, είναι και για προγράμματα που συγχρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Άρα η λοβιτούρα αφορά πιθανότατα και στη διαχείριση κοινοτικών κονδυλίων.
Θα αναρωτηθεί κανείς, αυτά που ένας ευρωβουλευτής της αριστεράς τα ψάχνει εδώ και χρόνια, γιατί δεν τα έχει "ξετινάξει" η κυβέρνηση της Ν.Δ.; Ανακοίνωσαν, πριν μόλις λίγες μέρες, όταν πλέον είχαν ξεσηκωθεί και οι πέτρες, ότι θα ψάξουν τα λογιστικά βιβλία της Siemens. Οι μίζες όμως δεν περνάνε στα λογιστικά βιβλία. Aπό την ίδια την κυβερνητική ανακοίνωση προκύπτει ότι οι ισολογισμοί της Siemens από το 2003 έως σήμερα δεν έχουν ελεγχθεί, ούτε καν φορολογικά, από την Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων. Γιατί επί δύο σχεδόν χρόνια δεν έκαναν το αυτονόητο; Γιατί δεν έκαναν το καθήκον τους;
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί και οφείλει να ζητήσει στοιχεία από την εισαγγελική αρχή της Γερμανίας. Μέχρι τώρα δεν το έχει κάνει, καταφεύγοντας σε γενικόλογες αντιδράσεις του τύπου "απελθέτω απ’ εμού το ποτήριον τούτο". Δεν έχει ενεργοποιηθεί η OLAF, πιθανόν γιατί μέσα στους κόλπους της Κομισιόν υπάρχει ισχυρή γερμανική επιρροή. Η Siemens είναι ένας κολοσσός. Δύσκολα εφαρμόζεται η ισχύουσα νομοθεσία και ψάχνουν πολλοί να βρουν δικλίδες. Επισπεύδουσα σ’ αυτή την περίπτωση θα έπρεπε να είναι η ελληνική κυβέρνηση και όχι απλώς ένας έλληνας ευρωβουλευτής.
Να πάνε κάποιοι φυλακή
Για να αντιμετωπίσουμε τη διαφθορά στην Ελλάδα, που αναδεικνύεται σε γάγγραινα και κεντρικό πολιτικό πρόβλημα, χρειάζεται να τερματιστεί η ατιμωρησία. Nα πάνε κάποιοι φυλακή και μάλιστα από τα μεγάλα "ψάρια". Επίσης, εκτός από το να θεσπίζονται αυστηροί κανόνες, να φροντίζουμε έτσι ώστε οι κανόνες να εφαρμόζονται. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να έχουμε ισχυρούς μηχανισμούς έλεγχου και κυρώσεων. Στην Ελλάδα, εκτός του ότι η υπάρχουσα νομοθεσία έχει σοβαρές ελλείψεις -γι’ αυτό και οι σημαντικές προτάσεις που κατέθεσε η κοινοβουλευτική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ- το κυριότερο πρόβλημα είναι ότι οι ισχύουσες ρυθμίσεις δεν εφαρμόζονται. Οι ταγμένοι να φυλάνε Θερμοπύλες εναντίον της διαφθοράς, πολλές φορές βάζουν το δάχτυλο στο μέλι.
Αντίθετα, αν η κύρωση είναι πολύ σκληρή -πέρα από την πολιτική διαπόμπευση- τότε αυτοί που κάνουν τέτοιες βρωμοδουλειές, ενδεχομένως να το σκεφτούν πολύ περισσότερο. H θεωρία ότι "αυτά γίνονται και θα γίνονται" και ότι "στην Ελλάδα γίνονται όσο και αλλού", δεν ισχύει. Στην Ελλάδα δυστυχώς έχουμε αρνητικό ρεκόρ. Στο παγκόσμιο σκάνδαλο Siemens στο οποίο είναι ανακατεμένες 100 χώρες, η Ελλάδα φιγουράρει στην πρώτη τριάδα, μαζί με το Κουβέιτ και τη Νιγηρία.
Στη Γερμανία γίνονται δίκες, στη Νιγηρία υπάρχουν καταδίκες, στη Νορβηγία πέφτουν βαριά πρόστιμα. Στην Ελλάδα, μετά από ύποπτη αδράνεια δύο σχεδόν χρόνων, η κυβέρνηση της N.Δ. παριστάνει ότι ψάχνει... Ταυτόχρονα, οργανώνει τη διαδικασία συγκάλυψης, παραπέμποντας το ζήτημα στις καλένδες της παραγραφής. H έρευνα της δικαιοσύνης πηγαίνει σαν τον κάβουρα και μάλιστα με πολύ επιλεκτικότητα. Όλα δείχνουν ότι ο κύριος Σανιδάς -διορισμένος από τον κ. Καραμανλή και την κυβέρνησή του στην κορυφή της δικαιοσύνης- παίζει παιχνίδι πολιτικής σκοπιμότητας.
Όσοι καλόπιστοι ακόμη αμφιβάλλουν, ας ανατρέξουν στο νεοδημοκρατικό Know-How των υποκλοπών, των Πακιστανών, κουμπάρων", των δομημένων ομολόγων κ.λπ. ...
Αυτό προκύπτει με σαφήνεια από απάντηση της Κομισιόν τον Μάρτιο του 2007, σε σχετική ερώτηση που υπέβαλα τον Δεκέμβριο του 2006.
Zητούσα να πληροφορηθώ εάν η Κομισιόν έχει ενημέρωση από τις γερμανικές ή ελληνικές εθνικές αρχές για χρηματισμό κομμάτων ή προσώπων προκειμένου η Siemens να κερδίσει, παραβιάζοντας τη νομοθεσία, διαγωνισμούς του δημοσίου ή δημοσίων οργανισμών. Απαντώντας, ο τότε αρμόδιος Επίτροπος \κ. Φρατίνι\, δήλωνε ότι η Κομισιόν δεν είναι σε θέση να παράσχει σχετικές πληροφορίες "γιατί υπεύθυνα για τη διενέργεια ερευνών είναι τα κράτη μέλη" και επεσήμανε ότι "σχετικά με τους δημόσιους διαγωνισμούς, υπάρχει διάταξη, βάσει του άρθρου 45 της οδηγίας 2004/18/ΕΚ, να αποκλείεται υποψήφιος ή προσφέρων εις βάρος του οποίου υπάρχει οριστική δικαστική απόφαση, γνωστή στην αναθέτουσα αρχή, για έναν ή περισσότερους λόγους, περιλαμβανομένης της δωροδοκίας".
Στις 15 Ιουνίου 2008, συνεχίζοντας τις παρεμβάσεις προς την Ευρ. Επιτροπή, κατέθεσα νέα ερώτηση για τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα που έχει αναλάβει η Siemens. Zήτησα από την Kομισιόν, με τα μέσα που διαθέτει η ίδια και η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Καταπολέμησης της Απάτης (OLAF), να ερευνήσουν την υπόθεση και ιδιαίτερα την "νομιμότητα των διαδικασιών ανάθεσης και υλοποίησης συγκεκριμένων συγχρηματοδοτούμενων έργων", καθώς παραβιάζεται η ισχύουσα νομοθεσία περί ανταγωνισμού και εσωτερικής αγοράς.
Στη γερμανική δικογραφία υπάρχουν ομολογίες στελεχών της Siemens ότι έδιναν μίζες για να παίρνουν δουλειές. Ορισμένες από αυτές τις δουλειές που πήρε με σκανδαλώδεις διαδικασίες η Siemens στην Ελλάδα, είναι και για προγράμματα που συγχρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Άρα η λοβιτούρα αφορά πιθανότατα και στη διαχείριση κοινοτικών κονδυλίων.
Θα αναρωτηθεί κανείς, αυτά που ένας ευρωβουλευτής της αριστεράς τα ψάχνει εδώ και χρόνια, γιατί δεν τα έχει "ξετινάξει" η κυβέρνηση της Ν.Δ.; Ανακοίνωσαν, πριν μόλις λίγες μέρες, όταν πλέον είχαν ξεσηκωθεί και οι πέτρες, ότι θα ψάξουν τα λογιστικά βιβλία της Siemens. Οι μίζες όμως δεν περνάνε στα λογιστικά βιβλία. Aπό την ίδια την κυβερνητική ανακοίνωση προκύπτει ότι οι ισολογισμοί της Siemens από το 2003 έως σήμερα δεν έχουν ελεγχθεί, ούτε καν φορολογικά, από την Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων. Γιατί επί δύο σχεδόν χρόνια δεν έκαναν το αυτονόητο; Γιατί δεν έκαναν το καθήκον τους;
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί και οφείλει να ζητήσει στοιχεία από την εισαγγελική αρχή της Γερμανίας. Μέχρι τώρα δεν το έχει κάνει, καταφεύγοντας σε γενικόλογες αντιδράσεις του τύπου "απελθέτω απ’ εμού το ποτήριον τούτο". Δεν έχει ενεργοποιηθεί η OLAF, πιθανόν γιατί μέσα στους κόλπους της Κομισιόν υπάρχει ισχυρή γερμανική επιρροή. Η Siemens είναι ένας κολοσσός. Δύσκολα εφαρμόζεται η ισχύουσα νομοθεσία και ψάχνουν πολλοί να βρουν δικλίδες. Επισπεύδουσα σ’ αυτή την περίπτωση θα έπρεπε να είναι η ελληνική κυβέρνηση και όχι απλώς ένας έλληνας ευρωβουλευτής.
Να πάνε κάποιοι φυλακή
Για να αντιμετωπίσουμε τη διαφθορά στην Ελλάδα, που αναδεικνύεται σε γάγγραινα και κεντρικό πολιτικό πρόβλημα, χρειάζεται να τερματιστεί η ατιμωρησία. Nα πάνε κάποιοι φυλακή και μάλιστα από τα μεγάλα "ψάρια". Επίσης, εκτός από το να θεσπίζονται αυστηροί κανόνες, να φροντίζουμε έτσι ώστε οι κανόνες να εφαρμόζονται. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να έχουμε ισχυρούς μηχανισμούς έλεγχου και κυρώσεων. Στην Ελλάδα, εκτός του ότι η υπάρχουσα νομοθεσία έχει σοβαρές ελλείψεις -γι’ αυτό και οι σημαντικές προτάσεις που κατέθεσε η κοινοβουλευτική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ- το κυριότερο πρόβλημα είναι ότι οι ισχύουσες ρυθμίσεις δεν εφαρμόζονται. Οι ταγμένοι να φυλάνε Θερμοπύλες εναντίον της διαφθοράς, πολλές φορές βάζουν το δάχτυλο στο μέλι.
Αντίθετα, αν η κύρωση είναι πολύ σκληρή -πέρα από την πολιτική διαπόμπευση- τότε αυτοί που κάνουν τέτοιες βρωμοδουλειές, ενδεχομένως να το σκεφτούν πολύ περισσότερο. H θεωρία ότι "αυτά γίνονται και θα γίνονται" και ότι "στην Ελλάδα γίνονται όσο και αλλού", δεν ισχύει. Στην Ελλάδα δυστυχώς έχουμε αρνητικό ρεκόρ. Στο παγκόσμιο σκάνδαλο Siemens στο οποίο είναι ανακατεμένες 100 χώρες, η Ελλάδα φιγουράρει στην πρώτη τριάδα, μαζί με το Κουβέιτ και τη Νιγηρία.
Στη Γερμανία γίνονται δίκες, στη Νιγηρία υπάρχουν καταδίκες, στη Νορβηγία πέφτουν βαριά πρόστιμα. Στην Ελλάδα, μετά από ύποπτη αδράνεια δύο σχεδόν χρόνων, η κυβέρνηση της N.Δ. παριστάνει ότι ψάχνει... Ταυτόχρονα, οργανώνει τη διαδικασία συγκάλυψης, παραπέμποντας το ζήτημα στις καλένδες της παραγραφής. H έρευνα της δικαιοσύνης πηγαίνει σαν τον κάβουρα και μάλιστα με πολύ επιλεκτικότητα. Όλα δείχνουν ότι ο κύριος Σανιδάς -διορισμένος από τον κ. Καραμανλή και την κυβέρνησή του στην κορυφή της δικαιοσύνης- παίζει παιχνίδι πολιτικής σκοπιμότητας.
Όσοι καλόπιστοι ακόμη αμφιβάλλουν, ας ανατρέξουν στο νεοδημοκρατικό Know-How των υποκλοπών, των Πακιστανών, κουμπάρων", των δομημένων ομολόγων κ.λπ. ...