Δημοκρατία, οικογένειες και χρυσόβουλα

Νίκος Παρασκευόπουλος, Ελευθεροτυπία, Δημοσιευμένο: 2008-09-17

Ο καπιταλισμός, λέγεται, τρέφεται από τις κρίσεις του. Ο πληθωρισμός, οι χαμηλοί ρυθμοί ανάπτυξης, η φτώχεια πολλών μπορούν να σημαίνουν συσσώρευση κερδών για λίγους και προοπτικές ανάκαμψης με πιο συμφέροντες όρους. L’ etat c’ est moi, το κράτος είμαι εγώ, ήταν το σύνθημα του μονάρχη πριν από τη Γαλλική Επανάσταση. «Η αγορά είμαστε εμείς», πιστεύουν σήμερα κάποιοι ολιγαρχικοί.

Ακριβώς το αντίθετο ισχύει για τη δημοκρατία. Δεν ωφελείται από τις κρίσεις της, ούτε εξέρχεται ισχυρότερη. Οταν οι κοινωνικές και οι δικαιοκρατικές βάσεις της Πολιτείας κλονίζονται, η δημοκρατία κινδυνεύει να παραμείνει μόνο ένα όνομα. Το ελληνικό ιστορικό προηγούμενο έφθασε στα όρια του κωμικού. Μετά την παρωδία δημοψηφίσματος του 1973, οι απριλιανοί φώναζαν «ζήτω η δημοκρατία» και εννοούσαν αποκλειστικά «ζήτω εμείς»: οι δικτάτορες.

Η δημοκρατία ανέκαθεν ήταν ανταγωνιστική προς τις υπερεξουσίες των οικογενειών και των θρησκειών. Η Αθηναϊκή Δημοκρατία αναδείχθηκε και άνθησε παλεύοντας με τα αριστοκρατικά γένη. Η Φλωρεντία της Αναγέννησης διστακτικά, το Παρίσι της Γαλλικής Επανάστασης ριζικά, τις ίδιες αυτές εξουσίες περιόρισαν. Ακόμη και η επιλογή βασιλείας ή δημοκρατίας, πολιτειακό «άγχος» πολλών χωρών πριν από δεκαετίες, δεν ήταν άσχετη: οι βασιλείς πραγμάτωναν και ιδίως συμβόλιζαν την οικογενειακή και τη θεόθεν αναπαραγωγή των εξουσιών.

Μεταπολιτευτικά, το παράδειγμα των Γ. Ράλλη και Κ. Σημίτη, που δεν προώθησαν μέλη των οικογενειών τους σε θέσεις εξουσίας, είναι προτιμότερο για τη δημοκρατία από το διαφορετικό των οικογενειών Καραμανλή, Παπανδρέου και Μητσοτάκη. Η αναγνώριση αυτής της σύγκρουσης (δημοκρατία εναντίον οικογενειοκρατίας και θεοκρατίας) δεν οδηγεί, βέβαια, σε ριζοσπαστικές ιδέες και σε απαξίωση της οικογένειας και της θρησκείας. Απαξιώνει απλώς την αναγωγή τους σε συστήματα πολιτικής εξουσίασης και διαχείρισης.

Τα παραπάνω διαβάζονται σαν γενικότητες και σχεδόν σαν φλυαρίες, αν δεν συνδεθούν με επίκαιρες πολιτικοκοινωνικές εξελίξεις. Συνδέονται όμως. Αναφέρομαι στα σχετικά με τον τέως υπουργό κ. Γ. Βουλγαράκη και με την ακίνητη ιδιοκτησία της Ι.Μ. Βατοπεδίου γεγονότα. Με δυο λόγια: ένας πολιτικός φροντίζοντας τα παιδιά του μέσω τεχνασμάτων που ζημιώνουν το σύνολο των πολιτών που εκπροσωπεί, είναι ίσως καλός οικογενειάρχης, αλλά οπωσδήποτε κακός πολιτικός· ο ιερωμένος που πλουτίζει τη μονή του καταπιέζοντας το κοινωνικό περιβάλλον (τους πλησίον) ξεφεύγει από την αποστολή του. Ο νομικός εκείνος που κρίνει «φιλικά» τον διάδικο με τον οποίο ανήκει στον ίδιο θρησκευτικό κύκλο είναι ανάξιος λειτουργός της Δικαιοσύνης. Ολοι αυτοί, επιπλέον, υπονομεύουν τη δημοκρατία.

Πιο συγκεκριμένα: ο κ. Γ. Βουλγαράκης, αν και βαθύπλουτος, επιδόθηκε σε μεθοδεύσεις που αυξάνουν την ιδιωτική περιουσία με (έστω νόμιμη) αποφυγή φόρων. Εκτέθηκε και φάνηκε ασφαλώς ακατάλληλος ως υπόδειγμα δημοκρατικού πολίτη. Αν πάντως τα πράγματα έμεναν εδώ, η γενικευμένη κινδυνολογία περί πολιτικής αρρυθμίας θα ήταν υπερβολική. Ενα επεισόδιο με τα παραπάνω χαρακτηριστικά από μόνο του δεν θα οδηγούσε μια σύγχρονη Πολιτεία σε κρίση, ακόμη και στη δυσμενέστερη περίπτωση όπου ο πολιτικός, παρά την κριτική, θα διατηρούσε τη θέση του.

Χειρότερη για το κλίμα της δημοκρατίας θα ήταν η εκδήλωση μιας πολιτικοκοινωνικής ανοσίας καθώς και εξοικείωσης απέναντι σε ανάλογα φαινόμενα. Η κυκλοφορία, δηλαδή, επιλόγων ότι «δεν έγινε κάτι σημαντικό» ή ότι παρόμοια περιστατικά είναι κανονικά στη δημοκρατία κι όποιος μπορεί ας τα μιμείται. Αυτά τα ιδεολογήματα τρέπουν τη λοξοδρόμηση σε κανόνα και σε διδασκαλία για τα πολιτικά και κοινωνικά ήθη σε βάθος χρόνου. Ισως ο κ. Γ. Βουλγαράκης δεν το συνειδητοποίησε, αλλά ο ηχηρός ισχυρισμός του, ότι τα τεχνάσματά του αποτελούσαν έργα ενάρετα, ήταν πιο επικίνδυνος πολιτικά από αυτά τα ίδια.

Παράδειγμα, η προφανώς αβάσιμη ρήση του, πως «ό,τι είναι νόμιμο είναι και ηθικό, αλλά και αντιστρόφως». Αν μια εξουσία, έστω πλειοψηφική, κάλυπτε νομοθετικά κάθε τι που θα θεωρούσε ηθικό ή ανήθικο, θα προέκυπτε καθεστώς ολοκληρωτισμού. Ενας πολιτικός, εξάλλου, δεν έχει μόνο νομικές αλλά και πολιτικές ευθύνες για διαχειρίσεις και επιλογές του στο πλαίσιο της (νόμιμης-διακριτικής) ευχέρειάς του.

Αντιδημοκρατικό είναι ακριβώς το μήνυμα της αποφυγής φόρων για χάρη «των παιδιών μας» (και μάλιστα όχι χάρη της επιβίωσης, αλλά για τον παραπέρα πλουτισμό τους). Οι πελατειακές σχέσεις, δεδομένες παρακάμψεις του δημόσιου συμφέροντος για χάρη του ιδιωτικού και ενεργά καρκινώματα του νεοελληνικού κράτους, στο όνομα της βοήθειας προς τα «παιδιά μας» αναπτύσσονταν ανέκαθεν.

Ανάγλυφη η αντίφαση: ο πολιτικός που διαφεύγει φόρους για χάρη των παιδιών του μοιάζει πάντως στον μέσο πολίτη. Γι’ αυτό διεκδικεί με γλυκό χαμόγελο τη συμπάθειά του. Κάποιος θα έσπευδε να δεχθεί ότι η σχέση εκπροσώπησης μεταξύ λαού και πολιτικών λειτουργεί εδώ ομαλά. Κανείς όμως δεν υποστηρίζει τη στάση αυτή ως μοντέλο δημοκρατικής συμπεριφοράς. Οποιος φοροδιαφεύγει «για τα παιδιά του» θέλει οι άλλοι να πληρώνουν φόρους κανονικά και οπωσδήποτε ο πολιτικός να τους ωθεί στην κατεύθυνση αυτή, ώστε να υπάρχουν κονδύλια για δημόσιες δαπάνες.

Στην περίπτωση, τέλος, της «θείας» ιδιοκτησίας λιμνών και γαιών με βάση βυζαντινά χρυσόβουλα, η διείσδυση θεοκρατικών δομών στο σύγχρονο κράτος έγινε θεόρατη. Οι πολιτικές δομές, οι κανόνες του Αστικού Δικαίου και οι ανάγκες της ασφάλειας των συναλλαγών και της οικονομίας, όλα έδειξαν να υπάγονται ευσεβώς στην ιδιοκτησιακή λογική.

Χωρίς άλλο, τα παραπάνω περιγράφουν σύγχρονα φαινόμενα κρίσης της δημοκρατίας. Η πρωθυπουργική κάλυψη για κάποια από αυτά δεν έκαμψε, αλλά όξυνε την έντασή τους. Απέμεινε, ως σημαντικό πολιτικό όφελος, η ευρύτερη κοινωνική τους αποδοκιμασία.

*καθηγητής Νομικής ΑΠΘ

Θέματα επικαιρότητας: Εκκλησία -Κράτος

Το δικαίωμα στην ανυπακοή δεν ισχύει για όλους

Τάσος Παππάς, 2021-01-09

«Εμείς ανυπακοή, η κυβέρνηση ανοχή». Αυτό είναι το μήνυμα...

Περισσότερα
Νίκος Μουζέλης

Οταν η Εκκλησία απογοητεύει

Νίκος Μουζέλης, 2020-06-13

Α. Οταν μετά τον θάνατο του Τζορτζ Φλόιντ ο αρχιεπίσκοπος...

Περισσότερα

Θεομπαίχτες με ράσα και πολιτικά ρούχα

Τάσος Παππάς, 2020-05-19

Τρεις αφορισμοί σε μισή ώρα είναι ασφαλώς σπουδαία επίδοση,...

Περισσότερα

Η πεπαλαιωμένη Ορθοδοξία μας

Νίκος Δήμου, 2020-03-22

Τι θα γίνει με την Εκκλησία μας;Δύο χιλιάδες χρόνια πέρασαν...

Περισσότερα
Γιώργος Σιακαντάρης

Διαχωρίζεται η Εκκλησία από τη θρησκεία;

Γιώργος Σιακαντάρης, 2020-03-22

Πολλοί μέμφονται την ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία γιατί...

Περισσότερα
Σταύρος Ζουμπουλάκης

Επιδημία,θεία κοινωνία και μετάληψη

Σταύρος Ζουμπουλάκης, 2020-03-14

Ο ΦΟΒΟΣ ΤΗΣ ΕΠΙΔΗΜΙΑΣ COVID-19 πλάκωσε τη ζωή μας και μαύρισε...

Περισσότερα

Η ευθύνη μας προς τον πλησίον

Σταύρος Τζίμας, 2020-03-13

H Εκκλησία της Ελλάδος αναλαμβάνει μεγάλη ευθύνη τούτες...

Περισσότερα

Ειδικοί και «ειδικοί» της συμφοράς

Τάσος Παππάς, 2020-03-12

Ποιον πρέπει να εμπιστευθούμε για να αντισταθούμε στην...

Περισσότερα

Άρθρα/ Πολιτική

Νίκος Μπίστης

Γιά ένα νέο Μέτωπο Λογικής στην εεξωτερική πολιτική

Νίκος Μπίστης, 2024-12-02

Πριν μια βδομάδα η Εποχή είχε φιλοξενήσει άρθρο μου για...

Σωτήρης Βαλντέν

Όχι στο ”πατριωτικό Μέτωπο”

Σωτήρης Βαλντέν, 2024-12-01

Κάθε μέρα που περνά, τα «ήρεμα νερά» στις ελληνοτουρκικές...

Δημήτρης Λιάκος

Σκέψεις, με αφορμή το βιβλίο της Άνγκελα Μέρκελ

Δημήτρης Λιάκος, 2024-12-01

Η έκδοση των απομνημονευμάτων της Άνγκ. Μέρκελ και οι αναφορές...

Στέργιος Καλπάκης

Αφετηρία μιας νέας εποχής ανάκαμψης

Στέργιος Καλπάκης, 2024-11-26

Μετά από όσα συνέβησαν τη χρονιά που πέρασε απαιτούνται...

Χρήστος Ροζάκης

Ανατρέχοντας στο παρελθόν των ελληνοτουρκικών

Χρήστος Ροζάκης, 2024-11-23

Οι ομάδες του «πατριωτικού μετώπου» έχουν οργιάσει με μια...

Αντώνης Λιάκος

Μπορεί να επιβιώσει η Αριστερά;

Αντώνης Λιάκος, 2024-11-24

Δεδομένων του κατακερματισμού, της απώλειας επιρροής και...

Δημήτρης Χατζησωκράτης

Συνέδριο καμπής…

Δημήτρης Χατζησωκράτης, 2024-11-07

Αύριο το απόγευμα ξεκινάει τις εργασίες του το Έκτακτο...

Σωτήρης Βαλντέν

Ελληνοτουρκικά: ο Μητσοτάκης, ο Σαμαράς και η αντιπολίτευση

Σωτήρης Βαλντέν, 2024-10-29

Οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για αποκλιμάκωση και διάλογο...

Μαριλένα Κοππά

Κάποιες σκέψεις για τον ελληνοτουρκικό διάλογο

Μαριλένα Κοππά, 2024-10-26

Χρειάζεται αποφασιστικότητα, σχεδιασμός και εξαιρετικά...

Δειλά βήματα στο Κυπριακό

Κυριάκος Πιερίδης, 2024-10-20

Η «διευρυμένη συνάντηση» που προανήγγειλε ο Γκουτέρες...

Τα μίλια και η θάλασσα

Παύλος Τσίμας, 2024-10-19

Συμπληρώνονται, αυτές τις ημέρες, 51 χρόνια από τότε που...

Θόδωρος Τσίκας

Ελλάδ, Ισραήλ και κρίση στη Μέση Ανατολή

Θόδωρος Τσίκας, 2024-10-12

Στη χώρα μας ο δημόσιος διάλογος διεξάγεται μεταξύ δύο...

×
×