Οι Ολυμπιακοί Αγώνες εκπορνεύονται

Αλμπέρ Ζακάρ, Συνέντευξη στην Ελένη ΤΣΕΡΕΖΟΛΕ, Αυγή, 22/08/2004

Ο καθηγητής Αλμπέρ Ζακάρ, βιολόγος, γενετιστής, συγγραφέας πολλών βιβλίων, εξέδωσε πρόσφατα ένα άκρως επίκαιρο έργο. Τίτλος του, "Halte Aux Jeux" ("Τους αγώνες παύσατε", που μόλις μεταφράστηκε και στα ελληνικά). Στο βιβλίο του ο έγκριτος Γάλλος καθηγητής τα βάζει με τον σύγχρονο μύθο των Ολυμπιακών Αγώνων, που στηρίζεται στον άνευ όρων ανταγωνισμό. "Οι βιολογικές επεμβάσεις έχουν γίνει τόσο αποτελεσματικές, που επιτρέπουν την επίτευξη φοβερών επιδόσεων, βάζοντας πολύ ψηλά τα όρια όσων μπορούν να πετύχουν οι άνθρωποι. Ο μύθος του μαγικού φίλτρου θα μοιάζει όλο και περισσότερο πραγματικότητα, αλλά ο αθλητής δεν θα είναι παρά ένας οργανισμός, που πριν από τον αγώνα, οι γιατροί θα καθορίζουν επιδέξια τις διάφορες βιολογικές παραμέτρους. Θα μοιάζει έτσι με μια Φεράρι της οποίας οι μηχανικοί ρυθμίζουν τα μηχανικά χαρακτηριστικά τις παραμονές του Γκραν Πρι. Τι θα γίνει ο αθλητισμός σε αυτήν την αναμέτρηση τεχνοκρατών", γράφει, προφητικά σχεδόν, ο Ζακάρ στο βιβλίο του. Η "Κ.Α". μίλησε με τον καθηγητή Ζακάρ με αφορμή τις πρόσφατες υποθέσεις ντόπινγκ και η συζήτηση επεκτάθηκε στην ουσία των σημερινών Ολυμπιακών. Πέρα από το ντόπινγκ ο Ζακάρ θεωρεί "σκανδαλώδη" και τον θεσμό των χορηγών...



\* Όλος αυτός ο ντόρος με τις υποψίες για ντοπαρισμένους αθλητές στους Αγώνες, θεωρείτε ότι δικαιολογεί τη θέση του βιβλίου σας "Halte Aux Jeux" κατά των σύγχρονων Ολυμπιακών;\

Δεν είναι μόνο αυτό. Γιατί κατά βάθος θα υπάρχουν πάντα άνθρωποι που θα κάνουν πράγματα που απαγορεύονται. Δεν πρέπει να γενικεύουμε. Εκείνο που εγώ θα ήθελα να κάνουμε είναι να κατανοήσουμε ότι αυτού του είδους τα δράματα θα συμβαίνουν πάντα, από τη στιγμή που δοξάζουμε και δίνουμε τόση έμφαση στον ανταγωνισμό. Ο προσωπικός μου αγώνας είναι κατά της ίδιας της ιδέας του ανταγωνισμού. Πρόκειται για ένα σχεδόν φιλοσοφικό όραμα. Γιατί βρισκόμαστε σε τούτη τη γη; Για να ανταγωνιζόμαστε με τους άλλους; Ή για να συναγωνιζόμαστε με τον ίδιο μας τον εαυτό, με τη βοήθεια των άλλων; Η επιλογή μου δεν θέλει καν ρώτημα. Και γι’ αυτό προσάπτω, δυστυχώς, στους Ολυμπιακούς της Αθήνας και γενικότερα στους Ολυμπιακούς Αγώνες ότι δίνουν τεράστια έμφαση στον ανταγωνισμό ενώ εκείνο που πρέπει να προωθούμε είναι η συνεργασία.

\* Ο ανταγωνισμός λοιπόν απαιτεί υπερ-επιδόσεις και άρα οδηγεί αναπόφευκτα στο ντόπινγκ...\

Ναι, περίπου έτσι είναι. Σχεδόν αναπόφευκτα. Ο πειρασμός είναι πάρα πολύ μεγάλος. Και υπάρχουν πολλά είδη ντόπινγκ. Θα έλεγα μάλιστα ότι και η υπερβολική προπόνηση αποτελεί και αυτή είδος ντόπινγκ. Αυτό άλλωστε έχει ήδη ειπωθεί από τους αρχαίους Έλληνες, πριν από πολλούς αιώνες. Όταν παρατηρεί κανείς τη προπόνηση ορισμένων, που περνούν 10 - 15 ώρες κολυμπώντας σε μια πισίνα, αντιλαμβάνεται ότι πρόκειται για ένα είδος ντόπινγκ...

\* Και όλες οι μεγαλεπήβολες δηλώσεις της ΔΟΕ κατά του ντόπινγκ;\

Πιστεύω ότι δεν είναι δυνατό κάτι τέτοιο. Κατά συνέπεια δεν έχουν νόημα. Εξάλλου η υπέρτατη υποκρισία είναι όταν λένε ότι το πιο σημαντικό είναι η συμμετοχή στους Αγώνες και όχι η νίκη. Σύμφωνοι, αλλά αυτό μένει στα λόγια. Στην πράξη, οι πάντες επιδιώκουν τη νίκη. Και όταν σκέφτονται όλοι τη νίκη, το ντόπινγκ γίνεται αμέσως το μέσο για να φθάσουν σε αυτή.

\* Στο βιβλίο σας λέτε ότι αν μπορούσατε θα προτείνατε στους οργανωτές των Αγώνων στο Παρίσι, αν επιλεγεί η πόλη, να μην υπάρχουν βάθρα...\

Ναι, και επίσης θα ήθελα να καταργούσαν και όλες τις στατιστικές. Τι σημαίνει ότι η Γαλλία βρίσκεται στην πέμπτη ή στην έβδομη ή στην τελευταία θέση; Δεν έχει καμία σημασία. Η Γαλλία, όπως άλλωστε και η Ελλάδα, δεν είναι μόνο τα ρεκόρ. Οι Έλληνες δεν έχουν δίκιο να στενοχωρούνται με αυτή την υπόθεση του ντόπινγκ των δύο αθλητών. Γιατί κατά βάθος η Ελλάδα είναι άλλο πράγμα. Για μένα Ελλάδα είναι ο ήλιος, το φως και η λογική.

\* Ο τίτλος του βιβλίου σας "Halte aux Jeux" μπορεί να σοκάρει ορισμένους...\

Ξέρετε, ο τίτλος έχει σχέση με αυτό που λέμε στον στρατό: "Πυρ" και μετά από λίγο ο αξιωματικός λέει "Παύσατε Πυρ", που σημαίνει ότι η μάχη σταματά. Λοιπόν πιστεύω ότι είναι πλέον καιρός να σταματήσουμε τη μάχη, να σταματήσουμε να είμαστε ανταγωνιστικοί, να μην αναζητούμε την επικράτηση έναντι του άλλου αλλά έναντι του ίδιου μας του εαυτού.

\* Αλλά ορισμένοι ισχυρίζονται ότι αν οι επιδόσεις ήσαν πολύ χαμηλές, δεν θα υπήρχαν θεατές...\

Αυτό συμβαίνει γιατί τα πλήθη δεν γνωρίζουν καλά τα πράγματα, δεν έχουν την κατάλληλη εκπαίδευση. Αν οι θεατές θέλουν να βλέπουν μονομάχους, τότε πρέπει να αλλάξουμε τους θεατές και όχι να ικανοποιήσουμε τις διαθέσεις τους. Ο στόχος της πολιτικής δεν είναι να δίνει στα πλήθη αυτά που ζητούν αλλά να επιδιώκει τα πλήθη να ζητούν λογικά πράγματα.

\* Η πρότασή σας δεν μοιάζει ουτοπική; Πόσο μάλλον όταν γνωρίζουμε την εμπλοκή στην υπόθεση των πολυεθνικών...\

Ναι, πρόκειται για τμήμα του σκανδάλου. Ακούστε. Πριν από λίγες ημέρες, όταν έμαθα ότι η ολυμπιακή φλόγα θα περνούσε από τη γειτονιά μου στο Παρίσι, είδα μια τεράστια αφίσα που ανακοίνωνε το γεγονός. Στο κάτω μέρος της έγραφε "Κόκα Κόλα". Έγινα έξαλλος. Τι δουλειά έχει αυτό το αναψυκτικό, που άλλωστε είναι δηλητήριο, με τα ιδανικά του ολυμπισμού, με τη φλόγα που διασχίζει όλο τον κόσμο; Αυτή τη καταπληκτική φλόγα που περνά από το ένα χέρι στο άλλο; Τι δουλειά έχει η Κόκα Κόλα με όλα αυτά; Θεωρώ ότι η παρουσία χορηγών είναι τόσο σημαντικό σκάνδαλο όσο και το ντόπινγκ.

\* Η Αθήνα που ισχυριζόταν ότι θα έκανε διαφορετικούς Αγώνες, φαίνεται ότι δεν τα κατάφερε...\

Πρέπει λοιπόν να ξαναπροσπαθήσουμε. Πιστεύω ότι πρέπει να παραδεχθούμε ότι ακόμη και η ιδέα της χορηγίας, είναι κατά βάθος μια έννοια εκπόρνευσης. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες εκπορνεύονται γιατί ζητούν χρήματα από τη Nike ή από την Κόκα Κόλα.

Θέμα επικαιρότητας:
Αθήνα 2004

Σύνολο: 25 Κείμενα

Πρόσφατα κείμενα

Ημερολόγιο κειμένων

Θέματα επικαιρότητας

Αρθρογράφοι