Ο φετιχισμός των δρομολογίων

Πάσχος Μανδραβέλης, Η Καθημερινή, Δημοσιευμένο: 2011-02-19

Xαράς ευαγγέλια στη Φλώρινα. Οπως διαβάζουμε, την περασμένη εβδομάδα έγινε για πρώτη φορά, μετά το 1990, διαδήλωση στην πόλη. Η πρώτη διαδήλωση διοργανώθηκε από τον τότε μητροπολίτη Αυγουστίνο Καντιώτη ως διαμαρτυρία στα γυρίσματα κάποιας ταινίας του Θόδωρου Αγγελόπουλου. Η δεύτερη έγινε –στις μέρες μας– ως διαμαρτυρία για τη διακοπή των δρομολογίων του ΟΣΕ Φλώρινας - Θεσσαλονίκης.

Βασικό σύνθημα της διαμαρτυρίας ήταν «Θέλουμε το τρένο μας πίσω». Το σύνθημα αυτό γεννά μια πρώτη απορία: Τι να το κάνουν; Να το κοιτούν; Οταν υπήρχαν δρομολόγια δεν το προτιμούσε σχεδόν κανείς. Η γραμμή Φλώρινας - Θεσσαλονίκης, με οκτώ δρομολόγια την ημέρα, εξυπηρετούσε 150.000 άτομα ετησίως. Αυτό σημαίνει ότι κάθε αμαξοστοιχία είχε περί τα 50 άτομα (λιγότερα από την πληρότητα ενός λεωφορείου) και επειδή υπήρχαν οι ενδιάμεσοι σταθμοί, τα τρένα έφταναν άδεια στη Θεσσαλονίκη. Τα έσοδα αυτής της γραμμής ήταν το 2009 εξακόσιες χιλιάδες ευρώ και τα έξοδα έξι εκατομμύρια! Πώς να επιζήσει μια τέτοια γραμμή;

Βεβαίως, σε έναν άλλο κόσμο, που αυτός πραγματικά είναι εφικτός, θα μπορούσαν να γίνουν επενδύσεις, να χαραχτούν νέες γραμμές που θα συντομεύσουν την απόσταση από Θεσσαλονίκη και θα κάνουν τον σιδηρόδρομο ανταγωνιστικό της Εγνατίας Οδού. Οι επενδύσεις όμως χρειάζονται λεφτά, που δεν έχουμε και χρόνο, που αν παρέμενε η γραμμή θα μάς κόστιζε 5,4 εκατομμύρια ετησίως, λεφτά που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στις υποδομές.

Ο σιδηρόδρομος είναι ένα στοίχημα για τη χώρα. Πρέπει να επιζήσει και να αναπτυχθεί. Είναι οικολογικά φιλικός και οικονομικά συμφέρων. Μόνο που πρέπει να ξεφύγουμε από τον τοπικιστικό φετιχισμό των δρομολογίων. Γιατί τι άλλο από τοπικιστικό φετιχισμό είναι μια διαμαρτυρία (η πρώτη μάλιστα μετά τον Καντιώτη) για ένα δρομολόγιο που όλοι πληρώναμε κι ελάχιστοι χρησιμοποιούσαν;

Αντί, λοιπόν, να σκορπάμε τα λίγα λεφτά που μάς έχουν απομείνει, σε δρομολόγια που δεν προτιμά κανείς, καλά είναι να τα επενδύσουμε σε υποδομές οι οποίες θα κάνουν το μέσο ελκυστικό και ανταγωνιστικό του αυτοκινήτου. Τόσο ελκυστικό που οι κάτοικοι και οι τοπικοί παράγοντες θα το χρειάζονται κάθε μέρα, αντί να το θυμούνται μόνο όταν κόβεται.

Θέματα επικαιρότητας: ΜΜΜ

Γιάννης Βούλγαρης

Σταθµός διοδίων η Ελλάς

Γιάννης Βούλγαρης, 2011-02-19

Αν δεν ήταν ανησυχητική, η κατάσταση θα µπορούσε να χαρακτηριστεί...

Περισσότερα

Ο φετιχισμός των δρομολογίων

Πάσχος Μανδραβέλης, 2011-02-19

Xαράς ευαγγέλια στη Φλώρινα. Οπως διαβάζουμε, την περασμένη...

Περισσότερα
Γιάννης Σακιώτης

Ποιος πληρώνει την αξιοπρέπεια;

Γιάννης Σακιώτης, 2011-02-09

Δεν θα ασχοληθώ με τους εργολάβους και τα διόδια. Το ταξίδι...

Περισσότερα

Ενισχύστε τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς

2010-12-22

Ένα από τα πλέον ανορθολογικά συστήματα που λειτούργησαν...

Περισσότερα

Άρθρα/ Πολιτική

Δημήτρης Χατζησωκράτης

Πού και Πώς θα ΕΠΙΣΤΡΕΨΕΤΕ τους μετανάστες κ. Υπουργέ;

Δημήτρης Χατζησωκράτης, 2025-07-19

Μιά και «μιζάρετε» στις επιστροφές από πού προκύπτει ότι...

Στέργιος Καλπάκης

Ισχυρός ΣΥΡΙΖΑ για την προοδευτική αλλαγή

Στέργιος Καλπάκης, 2025-07-12

Για το στοίχημα της στενότερης διασύνδεσης των νέων με...

Μια ενδεκάδα «προσωπικά στοιχήματα»

Παντελής Μπουκάλας, 2025-07-22

Μετά τον ιερομόναχο Διονύσιο τον εκ Φουρνά, αγιογράφο και...

Κώστας Καλλίτσης

Μακριά από την πολιτική;

Κώστας Καλλίτσης, 2025-07-20

Τί γίνεται σε μια ευρωπαϊκή χώρα όταν υπάρχουν ενδείξεις...

Οι προτάσεις των άλλων

Πάσχος Μανδραβέλης, 2025-07-19

Το αποστομωτικό επικοινωνιακό τέχνασμα κάθε κυβέρνησης...

Κώστας Καλλίτσης

Η κούρσα των εξοπλισμών

Κώστας Καλλίτσης, 2025-07-13

Διακηρυγμένος στόχος ήταν, αρχικά, η Ευρώπη να ανταποκριθεί...

Κώστας Καλλίτσης

Τα γεγονότα εκδικούνται

Κώστας Καλλίτσης, 2025-07-06

Ηκοινή εμπειρία δείχνει ότι όταν χρειάζεται φως και καθαρές...

Ποιά εκεχειρία και για πόσο στη Μέση Ανατολή;

Λουκάς Τσούκαλης, 2025-06-25

Ο πρωθυπουργός του Ισραήλ άνοιξε τις πύλες της κολάσεως...

Στέργιος Καλπάκης

Ισχυρός ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ, καταλύτης για την προοδευτική αλλαγή

Στέργιος Καλπάκης, 2025-06-18

Οι αρνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Αριστεράς στην ειλικρινή...

Θόδωρος Τσίκας

Το αδιέξοδο με το Ιράν και η Συμφωνία του Ομπάμα

Θόδωρος Τσίκας, 2025-06-18

Το 2015 ο τότε πρόεδρος των ΗΠΑ, Μπάρακ Ομπάμα, έφτασε μετά...

Σωκράτης Φάμελλος

Κυβερνητική πρόταση από το Συνέδριο

Σωκράτης Φάμελλος, 2025-06-08

Η Ιστορία, όχι μόνο στην Ελλάδα, έχει δείξει ότι οι πολιτικές...

Κώστας Καλλίτσης

Προεκλογική περίοδος

Κώστας Καλλίτσης, 2025-06-08

Κάτι μάλλον ασυνήθιστο (ακόμα και) για τα ελληνικά δεδομένα...

×
×