Για την Εκπαίδευση

Ελένη Καραντζόλα, Δημοσιευμένο: 2012-03-14

karantzola

Από τη μια, η εποχή στην οποία ζούμε και θα ζήσουν τα παιδιά μας. «Επαναστατική» λόγω της κλίμακας και του εύρους των αλλαγών. Οι τεχνολογικές καινοτομίες, για παράδειγμα: μεταμορφώνουν το πώς σκεφτόμαστε, εργαζόμαστε, διασκεδάζουμε και σχετιζόμαστε μεταξύ μας.

Από την άλλη, η κρίση και η ύφεση. Με τις χρηματοπιστωτικές φούσκες, που τροφοδοτούσαν την υπερκατανάλωση και την υπερπαραγωγή σε ολόκληρο τον κόσμο, και στη χώρα μας. Και τα υψηλότερα στα χρονικά παγκόσμια επίπεδα ανεργίας στους νέους ανθρώπους, μεταξύ 15-24 χρονών.

Για να έχουμε ή να επιστρέψουμε σε καλύτερες μέρες, δεν αρκεί να επιδιορθώσουμε μόνο τις τράπεζες, πρέπει και τα σχολειά μας.

Οι περισσότερες εθνικές πολιτικές (όχι απαραίτητα η δική μας, αν και θα έπρεπε…) ασχολούνται κατά κύριο λόγο με την αύξηση της παραγωγής αποφοίτων από τα σχολεία και τα πανεπιστήμια. Την ίδια στιγμή τα παρόντα συστήματα εκπαίδευσης γεννούν υπερ-προσοντούχους αφενός και εντελώς ανειδίκευτους αφετέρου.

Η μεταρρύθμιση του εκπαιδευτικού σύστηματος φαίνεται επιβεβλημένη: βέλτιστη χρήση των πόρων, περικοπή πλεονάζοντος προσωπικού, μεγαλύτερη παραγωγικότητα, έμφαση στην αλλαγή μοντέλου διοίκησης και στην αξιολόγηση.

Αρκεί όμως, σε περιόδους κρίσης και ύφεσης ένα καλό «κούρδισμα» της μηχανής; Τι θα κάνουμε με τις σοβαρές παθογένειες του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος; Όπως με το ότι αντιλαμβάνεται την εκπαίδευση ως προετοιμασία για κάτι που θα συμβεί αργότερα (παραγνωρίζει δηλαδή το γεγονός ότι οι μαθητές και οι μαθήτριες ζουν τις ζωές τους στο διάστημα αυτό); Ή με ότι δεν έχει σχεδιαστεί για να ανταποκριθεί τη χιονοστιβάδα των αλλαγών που θα επικαθορίσει τη ζωή των σημερινών μαθητών/τριών και αυριανών πολιτών; Πώς θα συνεχίσει να απουσιάζει από το ελληνικό σχολείο η δημιουργικότητα; Έως πότε οι καινοτόμες δράσεις θα γίνονται όχι στο πλαίσιο αλλά σε πείσμα της κυρίαρχης εκπαιδευτικής κουλτούρας;

Επιπλέον: Οι ανθρώπινες οργανωτικές δομές δεν είναι μηχανισμοί και οι άνθρωποι δεν είναι εξαρτήματά τους, όπως επισημαίνει εύστοχα ο Robinson. Οι άνθρωποι, σε αντίθεση με τα γρανάζια και τα εξαρτήματα, διαθέτουν αξίες και αισθήματα, αντιλήψεις, γνώμες, κίνητρα και βιογραφικά στοιχεία.

Η κυρία Διαμαντοπούλου δεν στόχευσε από την αρχή στα ουσιώδη. Απέτυχε όμως και σε όσα στόχευσε επειδή δεν θέλησε να καταλάβει ότι η εκπαίδευση αποτελείται από ανθρώπους, ανθρώπινες σχέσεις και δυναμισμούς. Αντιμετώπισε την εκπαίδευση ως μηχανισμό και όχι ως οργανισμό.

Με δυο λόγια: Το εκπαιδευτικό μας σύστημα χρειάζεται μετασχηματισμό, όχι μεταρρύθμιση.

Το ελληνικό σχολείο χρειάζεται επειγόντως μια κουλτούρα δημιουργικότητας. Που σημαίνει: λιγότερη ύλη, λιγότερη ακαδημαϊκότητα, περισσότερες τέχνες, περισσότερο ελεύθερο χώρο και χρόνο για να ασχοληθούν μαθητές/τριες και εκπαιδευτικοί με πράγματα που απολαμβάνου και στα οποία διαπρέπουν.

Πράγματι η εκπαίδευση είναι κλειδί για το μέλλον. Αλλά ένα κλειδί γυρνάει προς δύο κατευθύνσεις. Η μία κρατά κλειδωμένους τους διαθέσιμους πόρους – εκεί βρισκόμαστε σήμερα. Πρέπει να κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας για να γυρίσει προς την άλλη κατεύθυνση και να απελευθερωθούν οι πραγματικές δυνάμεις όλων μας.

Θέματα επικαιρότητας: Παιδεία

Γιώργος Σταθάκης

Η μάχη της ΝΔ για την ίδρυση ιδιωτικής Πανεπιστημιακής «παιδείας»

Γιώργος Σταθάκης, 2023-08-28

Η συζήτηση περί ιδιωτικών πανεπιστημίων έχει πολύ ποταπά...

Περισσότερα
Γιώργος Γιαννουλόπουλος

Το δικαίωμα στην παιδεία

Γιώργος Γιαννουλόπουλος, 2022-06-25

Πριν από δύο εβδομάδες και με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα...

Περισσότερα

Ένα αυταρχικό σχέδιο νόμου για τα Πανεπιστήμια

Γρηγόριος Π. Καλφέλης, 2022-06-04

Ο πρωθυπουργός έβαλε στη Βουλή ένα αξιακό δίλημμα: Είναι...

Περισσότερα
Παναγιώτης Νούτσος

Πανεπιστημιακοί στον «τόπο» τους…

Παναγιώτης Νούτσος, 2021-10-05

Τι συνεπάγεται η ασκούμενη από τη Νέα Δημοκρατία πολιτική...

Περισσότερα

Κενά Δημοτικού

Άννα Δαμιανίδη, 2021-09-21

Τα δίδυμα της γειτόνισσας πήγαν φέτος νηπιαγωγείο κι εκείνη...

Περισσότερα
Ηλίας Κικίλιας

Μια επένδυση για τα παιδιά

Ηλίας Κικίλιας, 2021-09-20

Οι επιπτώσεις της πανδημίας στην εκπαίδευση ήταν σχεδόν...

Περισσότερα
Γιάννης Σπιλάνης

Πολιτεία, κοινωνία και εκπαιδευτική κοινότητα σε σύγχυση

Γιάννης Σπιλάνης, 2021-09-19

Κάθε χρόνο, η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των εισαγωγικών...

Περισσότερα

Οι γονείς δεν είναι ΟΚ

Λένα Παπαδημητρίου, 2021-08-29

Τελευταίες μέρες διακοπών. Χαζεύω κάτι πιτσιρίκια που παίζουν...

Περισσότερα

Άρθρα/ Πολιτική

Σόσιαλ μίντια και φενάκες εν αφθονία

Παντελής Μπουκάλας, 2024-02-20

Από τον πλατωνικό «Φαίδρο» διδαχτήκαμε να είμαστε επιφυλακτικοί...

Καίγοντας εμπιστοσύνη

Παύλος Τσίμας, 2024-03-02

Την πρώτη φορά που μια δημοσκόπηση έθεσε το ερώτημα «πόση...

Γιατί υποχώρησε το κράτος δικαίου στην Ελλάδα;

Παύλος Ελευθεριάδης, 2024-02-17

Το ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου της 7ης Φεβρουαρίου...

Θανάσης Θεοχαρόπουλος

Στροφή σε ένα νέο, υγιές παραγωγικό μοντέλο

Θανάσης Θεοχαρόπουλος, 2024-02-15

Η κυβέρνηση της ΝΔ μετά τις εκλογές και το 41%, που το θεώρησε...

Δημοκρατική αφύπνιση

Λάμπρος Αθανάσιος Τσουκνίδας, 2024-02-11

Να που φτάσαμε να πρέπει να (ξανα)μάθουμε να κουβεντιάζουμε...

Γιώργος Σιακαντάρης

Μια συζήτηση: Αγαθούληδες ή πονηρούληδες;

Γιώργος Σιακαντάρης, 2024-02-11

Η προγραμματισμένη συζήτηση της Έφης Αχτσιόγλου, του Διονύση...

Εξωτερική πολιτική σε έναν απρόβλεπτο κόσμο

Λουκάς Τσούκαλης, 2024-02-10

Το παγκόσμιο οικοδόμημα στην εποχή της αμερικανικής παντοδυναμίας...

Ένας νέος αστερισμός;

Παύλος Τσίμας, 2024-02-10

Το βράδυ των εκλογών του 1981- αφηγείται ο Μίμης Ανδρουλάκης...

Πάνος Σκοτινιώτης

Ζητείται εναλλακτική

Πάνος Σκοτινιώτης, 2024-02-09

Σε λίγες ημέρες συμπληρώνονται 68 χρόνια από τις εκλογές...

Δημήτρης Χατζησωκράτης

120 ημέρες πριν τις ευρωεκλογές

Δημήτρης Χατζησωκράτης, 2024-02-09

Όλες οι δημοσκοπήσεις στο τέλος Ιανουαρίου καταγράφουν...

Τα τουρνικέ στο μουσείο της Μεταπολίτευσης

Αλέξης Παπαχελάς, 2024-02-04

Πριν από αρκετό καιρό, στην προηγούμενη θητεία του, ο πρωθυπουργός...

Αλήθειες και μύθοι για το πακέτο Μπλίνκεν

Βασίλης Νέδος, 2024-02-04

Δεν έχουν ακόμη συμπληρωθεί παρά λίγες ημέρες από τη στιγμή...

×
×