Τι ενώνει και τι χωρίζει

Γιώργος Γιαννουλόπουλος, Η Εφημερίδα των Συντακτών, Δημοσιευμένο: 2013-10-30

Νομίζω ότι δεν θα αδικούσα το κείμενο των «58» αν συνόψιζα το εγχείρημά τους ως εξής: «Ας μαζευτούμε όλοι εμείς οι σοβαροί και σκεπτόμενοι να κάνουμε κάτι καλό για την Ελλάδα». Συμβαίνει να γνωρίζω μερικούς απ’ αυτούς και τους εκτιμώ βαθύτατα, επειδή κατά τη γνώμη μου είναι και σοβαροί και σκεπτόμενοι. Μένει να οριστεί τι είναι καλό για την Ελλάδα, αλλά επ’ αυτού μάλλον δεν υπάρχει ομοφωνία. Φυσικά, όπως γίνεται πάντα όταν διαφορετικές απόψεις συγκλίνουν, το κοινό έδαφος υποτίθεται ότι θα βρεθεί αν δοθεί έμφαση σε όσα ενώνουν και όχι σε όσα χωρίζουν. Εδώ όμως ελλοχεύει ένας κίνδυνος: να θεωρηθεί κάτι σημαντικό μόνο και μόνο επειδή ενώνει και ταυτόχρονα να βγουν εκτός συζήτησης οι θεμελιακές ιδεολογικές θέσεις –δηλαδή τι είναι σε τελική ανάλυση καλό για την Ελλάδα– μόνο και μόνο επειδή χωρίζουν.

Για να οργανώσω τη σκέψη μου με βοήθησε ένα άρθρο της Αντιγόνης Λυμπεράκη με τίτλο «Γιατί δεν υπέγραψα το κείμενο των 58, αν και το σκέφτηκα», όπου η ιδεολογική διαχωριστική γραμμή χαράζεται ως εξής: από τη μια η Αριστερά και κυρίως ο ΣΥΡΙΖΑ που δεν θέλουν να αλλάξει τίποτα και από την άλλη εμείς που θέλουμε να γίνουν μεταρρυθμίσεις. Αν το ερμηνεύσουμε με την καχυποψία που καλό είναι να συνοδεύει την ανάγνωση ρητορικών αντιπαραθέσεων, θα ανακαλύψουμε δύο τεχνάσματα καλά κρυμμένα και πολύ αποτελεσματικά. Το πρώτο: όσοι μας λένε ότι οφείλουμε να διαλέξουμε ανάμεσα στην εκδοχή Α και την εκδοχή Β επειδή συγκρούονται μετωπικά, αποκρύπτουν το μεταξύ τους κοινό έδαφος που είναι ότι δεν υπάρχει εκδοχή Γ. Και το δεύτερο: η Αντ. Λυμπεράκη, παρά την αξιέπαινη καθαρότητα και σαφήνεια της θέσης της, στηρίζει τον λόγο της στην έννοια της μεταρρύθμισης, η οποία όμως δεν ορίζεται επειδή θεωρείται προφανής και αυτονόητα καλή. Το πώς εννοεί τις μεταρρυθμίσεις συνάγεται στο τέλος του κειμένου, όταν δηλώνει ότι δεν υπέγραψε το κείμενο των «58» και παραμένει στη ΔΡΑΣΗ. Με άλλα λόγια, μεταρρυθμίσεις είναι μόνο εκείνες που οδεύουν προς τον οικονομικό φιλελευθερισμό. Δηλαδή μεταρρύθμιση ίσον απορρύθμιση.

Είναι μια στάση που δεν πρέπει να μας εκπλήσσει, δεδομένου ότι η δική μας κακοδαιμονία απορρέει, όχι αποκλειστικά αλλά σε πολύ μεγάλο βαθμό, από τη νοσηρότητα του Ελληνικού Δημοσίου. Εκτός Ελλάδας όμως –και εννοώ τον υπόλοιπο κόσμο– η εικόνα αντιστρέφεται: η νοσηρότητα χρεώνεται στον ιδιωτικό, και συγκεκριμένα τον απορρυθμισμένο χρηματοπιστωτικό, τομέα που έφερε τον πλανήτη στο χείλος του γκρεμού. (Η «υγιής επιχειρηματικότητα» που εκθειάζουν όσοι πιστεύουν στην ελεύθερη αγορά συνιστά, επιεικώς, φραστική υπεκφυγή.) Είναι απορίας άξιον λοιπόν ότι οι ημεδαποί φιλελεύθεροι, ενώ δικαίως καταγγέλλουν τους Φωτόπουλους, τις συντεχνίες και τις αγκυλώσεις του Δημοσίου, αποφεύγουν να μιλήσουν για την απληστία και τον τυχοδιωκτισμό των ιδιωτών, τις offshore εταιρείες και τη θρασύτατη φοροαποφυγή των πολυεθνικών, τα απανωτά σκάνδαλα των τραπεζών (όπως η χειραγώγηση του libor από τα κοράκια στο Σίτι του Λονδίνου), το συνεχώς διευρυνόμενο χάσμα ανάμεσα στους πλούσιους και τους φτωχούς και πάνω απ’ όλα για το ότι για να σωθούν οι αμαρτωλές τράπεζες έπεσε μαχαίρι στο κοινωνικό κράτος. Το οποίο εκεί δεν σημαίνει λαμόγια και σπατάλες, αλλά εκφράζει τη στοιχειώδη ανθρωπιά της κοινωνικής αλληλεγγύης που μας βγάζει από το καβούκι της προσωπικής ιδιοτέλειας και μας θυμίζει ότι υπάρχουν κι άλλοι, όχι τεμπέληδες αλλά λιγότερο τυχεροί, που θα πρέπει να τους νοιαζόμαστε.

Οσο για το κείμενο των «58», θα ήθελα να αποδειχτεί η εκδοχή Γ που λέγαμε παραπάνω, δηλαδή η Σοσιαλδημοκρατία, αλλά δεν ξέρω αν θα συμβεί κάτι τέτοιο. Οι δυσκολίες είναι τεράστιες. Κατ’ αρχάς δεν ξέρω αν κάποιοι από τους υπογράψαντες το θέλουν. Εννοώ όσους ανήκουν στον χώρο της «φιλελεύθερης Αριστεράς»! (sic) Πάντως, πέρα από το γεγονός ότι οι πιστωτές μας βρίσκονται στην αντίπερα ιδεολογική όχθη, θα χαρακτήριζα τις δυσκολίες πολιτικές (μικροκομματισμός), πολιτιστικές (η αποθέωση του θυμικού μέσα από το οποίο μιλούν παρωχημένες και επικίνδυνες ιδεοληψίες) και εννοιολογικές (ο συνδυασμός θολούρας και ακαμψίας που κολλάει σε διάφορες λέξεις ένα θετικό ή αρνητικό πρόσημο για να τις περιφέρουμε σαν λάβαρα της πολιτικής μας στράτευσης). Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, υπάρχει και ο ετεροχρονισμός, η εθνική μας παραφωνία: ενώ στην Ελλάδα εξευτελίσαμε την έννοια του κράτους, εκτός συνόρων το μοντέλο της απορρυθμισμένης αγοράς που μερικοί θέλουν να εισαγάγουν για να απαλλαγούν από τον κρατισμό έχει αρχίσει να τρίζει και να αμφισβητείται ολοένα και περισσότερο.

Αν οι λέξεις δεν έχουν χάσει εντελώς το νόημά τους, η αληθινή Σοσιαλδημοκρατία, και όχι η εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσα στο πρόσφατο παρελθόν εκδοχή της, μας καλεί να φτιάξουμε ένα πραγματικά κοινωνικό κράτος αντί να υπερασπιζόμαστε, όπως ο ΣΥΡΙΖΑ, το κακέκτυπό του. Δεν ξέρω κατά πόσον την εκπροσωπεί σήμερα η ΔΗΜΑΡ επειδή έχω κενό ενημέρωσης. Είμαι όμως σίγουρος ότι πρέπει να το κάνει.

Θέματα επικαιρότητας: Αριστερά-κεντροαριστερά

Σταμάτης Μαλέλης

Τι φταίει στην Κεντροαριστερά

Σταμάτης Μαλέλης, 2025-05-06

...Εάν τα βασικά κόμματα της Κεντροαριστεράς δεν εκσυγχρονιστούν...

Περισσότερα

Οι περιστάσεις

Τάσος Παππάς, 2025-04-22

Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Φάμελλος μιλώντας στο ΜEGA...

Περισσότερα
Δημήτρης Χατζησωκράτης

Οι προοδευτικές δυνάμεις σε κοινό ψηφοδέλτιο

Δημήτρης Χατζησωκράτης, 2025-04-20

…Ας σκεφτούμε και την προοπτική για την πρόοδο της χώρας,...

Περισσότερα
Κώστας Ζαχαριάδης

Πρότυπο για τη συνεργασία το εγχείρημα του Δήμου της Αθήνας

Κώστας Ζαχαριάδης, 2025-04-08

Να επιλέξει ο κόσμος της παράταξης την ηγεσία του κόμματος...

Περισσότερα
Παναγιώτης Παναγιώτου

Συνεργασία ή πολιτική αυτοκτονία

Παναγιώτης Παναγιώτου, 2025-04-07

Η ΝΔ φθίνει πολιτικά και εκλογικά. Και η ισχυρή πρωθυπουργική...

Περισσότερα
Γιώργος Σταθάκης

Η «τελευταία ευκαιρία» για την προοδευτική αντιπολίτευση

Γιώργος Σταθάκης, 2025-04-03

...Η παραδοσιακή «πολυσυλλεκτικότητα» πέθανε μαζί με την...

Περισσότερα
Αντώνης Λιάκος

Μπορεί να επιβιώσει η Αριστερά;

Αντώνης Λιάκος, 2024-11-24

Δεδομένων του κατακερματισμού, της απώλειας επιρροής και...

Περισσότερα
Γιώργος Σιακαντάρης

Μια συζήτηση: Αγαθούληδες ή πονηρούληδες;

Γιώργος Σιακαντάρης, 2024-02-11

Η προγραμματισμένη συζήτηση της Έφης Αχτσιόγλου, του Διονύση...

Περισσότερα

Άρθρα

Σωκράτης Φάμελλος

Πολύ λίγα και πολύ αργά κύριε Μητσοτάκη....

Σωκράτης Φάμελλος, 2025-04-26

Οι εσπευσμένες ανακοινώσεις του κ. Μητσοτάκη, για τη διάθεση...

Γιώργος Σιακαντάρης

Ο Πάπας της νεωτερικότητας

Γιώργος Σιακαντάρης, 2025-04-22

Ο Πάπας Φραγκίσκος άφησε την επίγεια πόλη ίσως για την ουράνια,...

Δημήτρης Λιάκος

Η αντιμετώπιση της δημογραφικής πρόκλησης

Δημήτρης Λιάκος, 2025-05-07

Ο πληθυσμός της χώρας αναμένεται να μειωθεί έως το 2050 κατά...

Σταμάτης Μαλέλης

Τι φταίει στην Κεντροαριστερά

Σταμάτης Μαλέλης, 2025-05-06

...Εάν τα βασικά κόμματα της Κεντροαριστεράς δεν εκσυγχρονιστούν...

Κώστας Καλλίτσης

Ο προπομπός

Κώστας Καλλίτσης, 2025-05-04

Η πολιτική ζωή σήμερα έχει δύο χαρακτηριστικά που ίσως...

Κώστας Ζαχαριάδης*

Γιατί η Αριστερά αγάπησε τον Πάπα;

Κώστας Ζαχαριάδης*, 2025-04-28

Τον Πάπα Φραγκίσκο δεν τον θρηνούν µόνο οι καθολικοί χριστιανοί...

Κώστας Καλλίτσης

Μειώσεις φόρων;

Κώστας Καλλίτσης, 2025-04-27

...Δεν χρειάζονται γενικά μειώσεις φόρων –και τί θα γίνει,...

Οι περιστάσεις

Τάσος Παππάς, 2025-04-22

Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Φάμελλος μιλώντας στο ΜEGA...

Δημήτρης Χατζησωκράτης

Οι προοδευτικές δυνάμεις σε κοινό ψηφοδέλτιο

Δημήτρης Χατζησωκράτης, 2025-04-20

…Ας σκεφτούμε και την προοπτική για την πρόοδο της χώρας,...

Κώστας Καλλίτσης

Αδύναμη κυβέρνηση

Κώστας Καλλίτσης, 2025-04-19

Διάχυτη είναι η πεποίθηση ότι τα πράγματα δεν πάνε καλά....

Κώστας Καλλίτσης

Δασμοί, συνέπειες και αντιδράσεις

Κώστας Καλλίτσης, 2025-04-13

Τα τύμπανα του δασμολογικού πολέμου δεν φαίνεται να σιγούν...

Διαφάνεια Ποτέμκιν

Πάσχος Μανδραβέλης, 2025-04-10

Θεσμοί υπάρχουν», που θα ‘λεγε και ο Γιώργος Παπανδρέου,...

×
×