Η άρνηση της αριστεροσύνης παιδική «αρρώστια» του ψευδοφιλελευθερισμού

Μια οφειλόμενη απάντηση

Γιώργος Σιακαντάρης, Μεταρρύθμιση, Δημοσιευμένο: 2013-10-30

Υπάρχουν πολλά σημεία στο άρθρο του καθηγητή των οικονομικών της υγείας Λυκούργου Λιαρόπουλου με τίτλο «Και άλλη Αριστερά;» (Μεταρρύθμιση 28-10-2013), τα οποία δεν μου επιτρέπουν να το αφήσω ασχολίαστο. Η κεντρική αντίληψη του άρθρου αφορά την ανάγκη να αμφισβητηθεί η «αριστεροσύνη» ως «idée fixe που έχει περισσότερη σχέση με life-style, παρά με αποδεδειγμένη πολιτική αποτελεσματικότητα». Βεβαίως ο συγγραφέας μέσα σ’ ένα ωκεανό δημοκρατικότητας και πνεύματος ανοχής κάνει τη χάρη να θεωρεί ότι δεν είναι δα άρρωστοι όλοι όσοι «αυτοαποκαλούνται αριστεροί». Δημοκρατικά σκεπτόμενος αφήνει χώρο μερικοί να είναι υγιείς. Σίγουρα είναι αυτοί που βρίσκονται στη φάση της ανάρρωσης από την αριστεροσύνη. Οι υπόλοιποι ας πρόσεχαν. Παλαιότερα ο Λένιν ως πατέρας του κομμουνιστικού ολοκληρωτισμού ανακάλυπτε την αρρώστια του αριστερισμού. Σήμερα τα ορφανά του ελληνικού ψευδοφιλελευθερισμού, με την «ένταξή» τους στην Κεντροαριστερά ανακαλύπτουν την «αρρώστια της αριστεροσύνης». Η ολοκληρωτική σκέψη είναι διαχρονικά παρούσα.

Εδώ θα μείνω σ’ ένα κεντρικό απόσπασμα από το άρθρο. «Δεν υπάρχει- γράφει ο αρθρογράφος- αριστερή ή δεξιά λύση στην ανεργία, την αμορφωσιά, την έλλειψη ανοχής για το διαφορετικό και τη ροπή προς την κάθε μορφής μικρή παρανομία και αντικοινωνική συμπεριφορά. Διάλεξα τέσσερα τυχαία αλλά καίρια χαρακτηριστικά της κοινωνικής, πολιτισμικής και οικονομικής μας πραγματικότητας που πιστεύω ότι βρίσκονται στη ρίζα της σημερινής, αλλά και διαχρονικής μας παρακμής».

Για για να προσδώσει κύρος σ’ αυτή την άποψη επικαλείται ακόμη και το βιβλίο του Τόνι Τζάντ Η Ευρώπη μετά τον πόλεμο. Το να επικαλείσαι αυτό το βιβλίο για να υποστηρίξεις ότι δεν υπάρχουν αριστερές ή δεξιές προτάσεις και λύσεις για προβλήματα όπως η ανεργία, η αμορφωσιά, η έλλειψη ανοχής και η αντικοινωνική συμπεριφορά, ένα βιβλίο αφιερωμένο στην κεντρική σημασία αυτής της διάκρισης, είναι σαν επικαλείται κανείς τα γραπτά του Ντιντερό και του βαρόνου του Χόλμπαχ για να υποστηρίξει ότι δεν υπάρχει διάκριση μεταξύ αθεΐας και θρησκευτικής πιστής.

Ο Τόνι Τζαντ μέχρι την τελευταία μέρα της ζωής του έγραφε για τη διαρκή σημασία και επικαιρότητα της διάκρισης μεταξύ αριστερών( φιλελεύθερα σοσιαλδημοκρατικών) και δεξιών λύσεων. Αν είχα μεταφυσικές αγωνίες θα χαιρόμουν να γράφονται τέτοια για τον Τζαντ, γιατί τότε θα ήμουν σίγουρος ότι αυτός δεν θα μπορούσε να αντέξει, εκεί μακριά που βρίσκεται, και θα γυρνούσε πίσω για να ξαναγράψει ότι μόνο ο διαχωρισμός Αριστερά- Δεξιά εκφράζει το πνεύμα της νεωτερικότητας. Οποιαδήποτε αμφισβήτησή του ακυρώνει την νεωτερικότητα, τον αστικό πολιτισμό, τον Διαφωτισμό και προπαντός τον Φιλελευθερισμό. Δυστυχώς δεν έχω καμία μεταφυσική αγωνία και θα αρκεστώ στα όσα καταπληκτικά περί αυτού έχει γράψει μέχρι τώρα ο Τόνι Τζάντ

Ο Φιλελευθερισμός είναι ο γεννήτορας της διάκρισης Αριστεράς- Δεξιάς. Αυτός ο Φιλελευθερισμός χρειάζεται να διαπερνά οριζόντια το πνεύμα της όποιας Κεντροαριστεράς ή Σοσιαλδημοκρατίας και να μην προβάλλει απλά ως μία συνένωση κεντροαριστερών και «νέο» φιλελεύθερων έναντι δεξιών και νεοκομμουνιστών (sic). Φιλελεύθερη Σοσιαλδημοκρατία είναι αυτός ο πολιτικός χώρος, που σε πείσμα των παλαιών δοξασιών, θεωρεί ότι η προστασία και τα δικαιώματα των ατόμων και όχι των κοινωνικών ομάδων αποτελούν τον κινητήριο μοχλό της ανθρώπινης προόδου. Είναι όμως και αυτός ο χώρος που διαμορφώνει τις πολιτικές του με βάση την αρχή ότι κάθε αυτόνομο άτομο στη νεωτερική κοινωνία διατηρεί αυτήν του την αυτονομία, μόνο όταν έχει ταξική συνείδηση και ταυτότητα

Η ελληνική Κεντροαριστερά η θα εμπνευστεί από τον Φιλελευθερισμό ή δεν θα υπάρξει. Αυτή όμως δεν έχει ανάγκη από τέτοιους «φιλελεύθερους», οι οποίοι δεν γνωρίζουν ότι ο πυρήνας της φιλελεύθερης αντίληψης εντοπίζεται στην παραδοχή ότι η αυτονομία του ανθρώπου από εξωπολιτικές αυθεντίες, ολοκληρώνεται με την ένταξη των ατόμων σε τάξεις. Είναι ακριβώς η προτεραιότητα και η αυτονομία του ατόμου που μετατρέπει σε αίτημα της νεωτερικότητας το πάντρεμα της ισότητας με την ελευθερία. Αυτό το αίτημα έχει τις ιστορικές του ρίζες στον Φιλελευθερισμό και στη συνέχεια βρίσκει έκφραση στη μαρξιστική θεώρηση.

Αυτά θέλω να πιστεύω ότι δεν εκλαμβάνονται ως «αριστερές αναπαλαιώσεις». Γιατί τότε κινδυνεύουμε στο όνομα του ψευδοφιλελευθερισμού να δημιουργήσουμε μια Κεντροαριστερά που δεν θα έχει τίποτα αριστερό, αλλά και τίποτα φιλελεύθερο. Και τότε, θα μου επιτραπεί η έκφραση, βράσε όριζα, είτε είμαστε 58 είτε εκατομμύρια 58.

Θέματα επικαιρότητας: Αριστερά-κεντροαριστερά

Θανάσης Θεοχαρόπουλος

Ενιαίος λόγος, όχι συνεχείς παραφωνίες και ομαδοποιήσεις

Θανάσης Θεοχαρόπουλος, 2025-05-17

Η«Ομάδα Αλήθειας» και η Νέα Δημοκρατία, η κομματική λειτουργία...

Περισσότερα
Σταμάτης Μαλέλης

Τι φταίει στην Κεντροαριστερά

Σταμάτης Μαλέλης, 2025-05-06

...Εάν τα βασικά κόμματα της Κεντροαριστεράς δεν εκσυγχρονιστούν...

Περισσότερα

Οι περιστάσεις

Τάσος Παππάς, 2025-04-22

Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Φάμελλος μιλώντας στο ΜEGA...

Περισσότερα
Δημήτρης Χατζησωκράτης

Οι προοδευτικές δυνάμεις σε κοινό ψηφοδέλτιο

Δημήτρης Χατζησωκράτης, 2025-04-20

…Ας σκεφτούμε και την προοπτική για την πρόοδο της χώρας,...

Περισσότερα
Κώστας Ζαχαριάδης

Πρότυπο για τη συνεργασία το εγχείρημα του Δήμου της Αθήνας

Κώστας Ζαχαριάδης, 2025-04-08

Να επιλέξει ο κόσμος της παράταξης την ηγεσία του κόμματος...

Περισσότερα
Παναγιώτης Παναγιώτου

Συνεργασία ή πολιτική αυτοκτονία

Παναγιώτης Παναγιώτου, 2025-04-07

Η ΝΔ φθίνει πολιτικά και εκλογικά. Και η ισχυρή πρωθυπουργική...

Περισσότερα
Γιώργος Σταθάκης

Η «τελευταία ευκαιρία» για την προοδευτική αντιπολίτευση

Γιώργος Σταθάκης, 2025-04-03

...Η παραδοσιακή «πολυσυλλεκτικότητα» πέθανε μαζί με την...

Περισσότερα
Αντώνης Λιάκος

Μπορεί να επιβιώσει η Αριστερά;

Αντώνης Λιάκος, 2024-11-24

Δεδομένων του κατακερματισμού, της απώλειας επιρροής και...

Περισσότερα

Άρθρα

Σωκράτης Φάμελλος

Κυβερνητική πρόταση από το Συνέδριο

Σωκράτης Φάμελλος, 2025-06-08

Η Ιστορία, όχι μόνο στην Ελλάδα, έχει δείξει ότι οι πολιτικές...

Ποιά εκεχειρία και για πόσο στη Μέση Ανατολή;

Λουκάς Τσούκαλης, 2025-06-25

Ο πρωθυπουργός του Ισραήλ άνοιξε τις πύλες της κολάσεως...

Κώστας Καλλίτσης

Η εκδίκηση των γεγονότων

Κώστας Καλλίτσης, 2025-06-22

Ο λήθαργος δεν είναι μόνο της καθ’ ημάς ελίτ πρόβλημα. Είναι...

Στέργιος Καλπάκης

Ισχυρός ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ, καταλύτης για την προοδευτική αλλαγή

Στέργιος Καλπάκης, 2025-06-18

Οι αρνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Αριστεράς στην ειλικρινή...

Θόδωρος Τσίκας

Το αδιέξοδο με το Ιράν και η Συμφωνία του Ομπάμα

Θόδωρος Τσίκας, 2025-06-18

Το 2015 ο τότε πρόεδρος των ΗΠΑ, Μπάρακ Ομπάμα, έφτασε μετά...

Κώστας Καλλίτσης

Η μεγάλη ασυμμετρία

Κώστας Καλλίτσης, 2025-06-15

Ο πληθωρισμός στην Ευρώπη αποκλιμακώνεται, καθ΄ ημάς κλιμακώνεται....

Μάνος Ματσαγγάνης

Το χαμένο στοίχημα της γεωργίας

Μάνος Ματσαγγάνης, 2025-06-08

Είναι τόσο εξόφθαλμα και τόσο εξοργιστικά όσα έχουν έρθει...

Κώστας Καλλίτσης

Προεκλογική περίοδος

Κώστας Καλλίτσης, 2025-06-08

Κάτι μάλλον ασυνήθιστο (ακόμα και) για τα ελληνικά δεδομένα...

Η “έσχατη προδοσία” έλειπε από την χορηγία της αντιπολίτευσης προς τον Μητσοτάκη

Γιάννης Τριάντης, 2025-06-07

...Τι εισπράττει η κοινωνία όταν ακούει ότι εγκαλείται κάποιος...

Τα Τέμπη επιστρέφουν

Αγγελική Σπανού, 2025-06-05

Με τέσσερις προτάσεις για τη σύσταση Προανακριτικής, δύο...

Γιώργος Σιακαντάρης

Ο Μακρόν, ο Αντρέας, η Μονή του Σινά και ο υπερήλικας

Γιώργος Σιακαντάρης, 2025-06-04

Το χειρότερο ήταν τ’ ότι ο Μακρόν κατηγορήθηκε πως επέτρεψε...

Ο πελαργός, η αλεπού και το Ταμείο Ανάκαμψης

Αλέκος Κρητικός, 2025-06-04

...Σύμφωνα με το σχετικό ρεπορτάζ, σήμερα αναμένουμε την...

×
×