Το φαινόμενο Σπίρτζη
Γιώργος Κουκουβιτάκης, Μεταρρύθμιση, Δημοσιευμένο: 2016-06-16
4 Μαΐου 2014 : Ο κ. Σπίρτζης συστήνεται στην πολιτική ζωή του τόπου ως τεχνοκράτης.
Οκτώ μήνες πριν υπουργοποιηθεί, εκλέγεται πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητήριου. Προέρχεται από το ΠΑΣΟΚ με στήριξη συνδικαλιστικής παράταξης (Δημοκρατική Συμπαράταξη Μηχανικών- ΠΑΣΟΚ, ΔΗΜΑΡ, Οικολόγοι κ.α.) ανταγωνιστικής της αντίστοιχης του ΣΥΡΙΖΑ.
Ο επαγγελματικός χώρος που εκπροσωπεί χαρακτηρίζεται από την καθίζηση της οικοδομικής δραστηριότητας και διέρχεται σοβαρή κρίση. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ το 2010 οι έγγραφες στο ΤΕΕ(προϋπόθεση άσκησης επαγγέλματος) είναι 5πλασιες από τις διαγραφές μελών, το 2015 η κατάσταση αντιστρέφεται, και είναι οδυνηρή, με 500 εγγραφές έναντι περίπου 4000 διαγραφών !
Όμως στις καινούργιες συνθήκες ο κ. Σπίρτζης δεν θέτει σε προτεραιότητα την αντικατάσταση της παραδοσιακής λογικής «πωλήσεις νέων διαμερισμάτων». Δεν επιδιώκει να επανασχεδιαστεί ο ρόλος του μηχανικού και δεν ενδιαφέρεται να ανταποκριθεί στον θεσμικό του ρόλο που τον καλεί να συνεργαστεί με την τότε κυβέρνηση.
Για να οικοδομήσει πολιτική καριέρα θέτει νέους προσωπικούς στόχους, και εγκαταλείπει το βυθιζόμενο σκάφος που τον ανέδειξε. Προσεγγίζει τον πολλά υποσχόμενο ΣΥΡΙΖΑ που παρελαύνει ως υποψήφια κυβέρνηση, προφανώς με τη σκέψη ότι στη συγκυρία αυτή, πολλαπλασιάζονται και τα όρια της δικής του ανταλλακτικής αξίας…
Η επένδυση στο Ελληνικό από καταπληκτική ευκαιρία για να αναπνεύσει η οικονομία αλλά και να προσανατολιστούν εκατοντάδες χειμαζόμενοι συνάδελφοί του σε νέους διευρυμένους επαγγελματικούς ορίζοντες, μετατρέπεται σε όχημα προσωπικής ανέλιξης του κ. Σπίρτζη.
Παρά τους άγονους διαγωνισμούς ο κ. Σπίρτζης εμφανίζει μελέτη με υπερτιμημένη την αξία του Ελληνικού και προσφέρει τεχνοκρατική κάλυψη στην ανεύθυνη πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ που εξαγγέλλει ακύρωση της πώλησης του Ελληνικού. Προτείνουν εξ ολοκλήρου μητροπολιτικό χώρο πρασίνου κλείνοντας τα μάτια στην τραγική κατάσταση εγκατάλειψης που παρουσιάζει χωρίς κονδύλια συντήρησης η πολύ μικρότερη έκταση στο πεδίο του Άρεως…
Αγνοεί(;) ότι η τιμή πώλησης καθορίζεται με την πραγματικότητα που διαμορφώνεται από την εκτίμηση και την τιμή προσφοράς των υποψήφιων αγοραστών. Όχι από την αυθαίρετη επιθυμία του πωλητή… Αδιαφορεί για την δημιουργία 10.000 θέσεων εργασίας στην διάρκεια της κατασκευής των έργων που με την ολοκλήρωσή της θα προσφέρει 70.000 μόνιμες θέσεις εργασίας, θα συμβάλει στην αύξηση του ΑΕΠ κατά 2%, στα έσοδα του ασφαλιστικού και του φορολογικού συστήματος κατά 10 δις σε βάθος 25ετίας, και σε 1.000.000 πρόσθετους τουρίστες ετησίως !
Είναι τόσο συντριπτικά τα οφέλη της ελληνικής οικονομίας από την επένδυση που μια εισαγγελική έρευνα για την καθυστέρηση της επένδυσης θα ήταν πιο πειστική από την εισαγγελική έρευνα κατά των εμπειρογνωμόνων του ΤΑΙΠΕΔ που ξεκίνησε μετά από υπομνήματα στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ…
Λίγο πριν ο ΣΥΡΙΖΑ αλλάξει πολιτική και στο Ελληνικό, ο κ. Σπίρτζης δεν έγινε γνωστός από κάποια μεταρρύθμιση ως Υπουργός, αλλά από μια φωτογράφηση ! Ποζάρει με την Ραχήλ Μακρή και με τρόπο που να κυριαρχεί ένας πίνακας του Άρη Βελουχιώτη που διακοσμεί το γραφείο του και φρόντισε επιμελώς να δημοσιοποιήσει ! Ο Βελουχιώτης ως γνωστό, μεταβιβάζει επαναστατικότητα και με τα διαπιστευτήρια αυτά ο κ. Σπίρτζης δεν υστερεί σε ριζοσπαστισμό, από τους συναδέλφους του στο Υπουργικό Συμβούλιο και δίκαια συμπεριλαμβάνεται ανάμεσά τους !
Αργότερα βέβαια ο κ. Σπίρτζης θα πρωταγωνιστήσει με την αντιμεταρρύθμιση στις συγκοινωνίες της πρωτεύουσας :
Καθαίρεσε ένα επιτυχημένο manager (Δημητριάδη), που κατάφερε να πείσει την τρόικα όχι μόνον να μην αυξηθεί το εισιτήριο στο 1,80 από 1,40 ευρώ και να μην γίνουν 850 απολύσεις όπως προέβλεπε το μνημόνιο, αλλά να σχεδιάσει και να υλοποιήσει ένα διετές πρόγραμμα ενοποίησης των συγκοινωνιακών εταιρειών (Τραμ, Μετρό, Λεωφορεία) και να πετύχει την μείωση του εισιτηρίου στα 1,20 ευρώ και να αποδεχτεί η τρόικα την πρόσληψη 450 νέων υπαλλήλων !
Δεν μπορούσε να συνεργαστεί με τον άνθρωπο που εργάστηκε για τη συμπληρωματικότητα των Μέσων, το ξεμπλοκάρισμα και την υπογραφή του Ηλεκτρονικού Εισιτηρίου, την εισαγωγή της Τηλεματικής και βραβεύτηκε στο εξωτερικό η αγορά εισιτηρίων από το κινητό τηλέφωνο επειδή δεν ήταν κομματικός φίλος του !
Και το πιο εξοργιστικό : Στη θέση του κ. Δημητριάδη, βόλεψε δύο δικούς του και μας στέλνει τον ετήσιο λογαριασμό αυξημένο με 100.000 ευρώ παραπάνω…
Αντίστοιχη παραφροσύνη συναντάται στις ιδιωτικοποιήσεις των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Αν και αρμόδιος Υπουργός, στις 3/9/15 εύχεται να μην «καρποφορήσει» ο διαγωνισμός και στις 14/12/2015 διαφωνεί παρά την υπογραφή του : «Δεν δώσαμε εμείς τα περιφερειακά αεροδρόμια – Υπογράψαμε τη σύμβαση με πολύ πόνο»…
Είναι ειρωνικό και φυσικά παράλογο για την ανάπτυξη που δικαιούται η χώρα μας, οι πλέον σοβαρές ιδιωτικοποιήσεις να έχουν ανατεθεί στον άνθρωπο που κτίζει πολιτική καριέρα με πολιτική κατά των ιδιωτικοποιήσεων !
Για να είμαστε όμως δίκαιοι, οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι το απογοητευτικό φαινόμενο Σπίρτζη (όπως και το θλιβερό φαινόμενο Καμμένος) δεν έπεσε από τον ουρανό, ούτε διαπαιδαγωγείται και αναδεικνύεται αποκλειστικά στον ΣΥΡΙΖΑ.
Αποτελεί αντιπροσωπευτικό δείγμα της ποιότητας του πολιτικού μας συστήματος και ερμηνεύει την πορεία που μας έφερε στην σημερινή κατάσταση. Δηλαδή :
Υποβάθμιση του κοινωνικού ρόλου συνδικαλιστικών και επαγγελματικών φορέων. Υιοθέτηση και επικράτηση προσωπικών και συντεχνιακών στρατηγικών στην εκπροσώπηση τους.
Καθυστερήσεις και αναβολές στην αξιοποίηση παραγωγικών δυνάμεων και υποδομών. Υπεροχή του έτοιμου χρήματος έναντι της επένδυσης που αποδίδει πολλαπλάσια.
Διπλά και αντιφατικά κυβερνητικά μηνύματα που δεν ενοποιούν ούτε συσπειρώνουν την κοινωνία, στην επίτευξη στόχων. Οι δεσμευτικές αποφάσεις προγενέστερων περιόδων, δεν ενσωματώνονται στη ασκούμενη γενικότερη κυβερνητική πολιτική, δεν προωθούνται και τελικά αφυδατώνονται.
Θεοποίηση του κομματισμού στη Διοίκηση.
Τελικά όσο δεν συνειδητοποιούμε και δεν διορθώνουμε τις αδυναμίες μας, τόσο θα διαιωνίζεται γιατί θα αναπαράγεται, η καταστροφική πορεία της χώρας.
Οκτώ μήνες πριν υπουργοποιηθεί, εκλέγεται πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητήριου. Προέρχεται από το ΠΑΣΟΚ με στήριξη συνδικαλιστικής παράταξης (Δημοκρατική Συμπαράταξη Μηχανικών- ΠΑΣΟΚ, ΔΗΜΑΡ, Οικολόγοι κ.α.) ανταγωνιστικής της αντίστοιχης του ΣΥΡΙΖΑ.
Ο επαγγελματικός χώρος που εκπροσωπεί χαρακτηρίζεται από την καθίζηση της οικοδομικής δραστηριότητας και διέρχεται σοβαρή κρίση. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ το 2010 οι έγγραφες στο ΤΕΕ(προϋπόθεση άσκησης επαγγέλματος) είναι 5πλασιες από τις διαγραφές μελών, το 2015 η κατάσταση αντιστρέφεται, και είναι οδυνηρή, με 500 εγγραφές έναντι περίπου 4000 διαγραφών !
Όμως στις καινούργιες συνθήκες ο κ. Σπίρτζης δεν θέτει σε προτεραιότητα την αντικατάσταση της παραδοσιακής λογικής «πωλήσεις νέων διαμερισμάτων». Δεν επιδιώκει να επανασχεδιαστεί ο ρόλος του μηχανικού και δεν ενδιαφέρεται να ανταποκριθεί στον θεσμικό του ρόλο που τον καλεί να συνεργαστεί με την τότε κυβέρνηση.
Για να οικοδομήσει πολιτική καριέρα θέτει νέους προσωπικούς στόχους, και εγκαταλείπει το βυθιζόμενο σκάφος που τον ανέδειξε. Προσεγγίζει τον πολλά υποσχόμενο ΣΥΡΙΖΑ που παρελαύνει ως υποψήφια κυβέρνηση, προφανώς με τη σκέψη ότι στη συγκυρία αυτή, πολλαπλασιάζονται και τα όρια της δικής του ανταλλακτικής αξίας…
Η επένδυση στο Ελληνικό από καταπληκτική ευκαιρία για να αναπνεύσει η οικονομία αλλά και να προσανατολιστούν εκατοντάδες χειμαζόμενοι συνάδελφοί του σε νέους διευρυμένους επαγγελματικούς ορίζοντες, μετατρέπεται σε όχημα προσωπικής ανέλιξης του κ. Σπίρτζη.
Παρά τους άγονους διαγωνισμούς ο κ. Σπίρτζης εμφανίζει μελέτη με υπερτιμημένη την αξία του Ελληνικού και προσφέρει τεχνοκρατική κάλυψη στην ανεύθυνη πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ που εξαγγέλλει ακύρωση της πώλησης του Ελληνικού. Προτείνουν εξ ολοκλήρου μητροπολιτικό χώρο πρασίνου κλείνοντας τα μάτια στην τραγική κατάσταση εγκατάλειψης που παρουσιάζει χωρίς κονδύλια συντήρησης η πολύ μικρότερη έκταση στο πεδίο του Άρεως…
Αγνοεί(;) ότι η τιμή πώλησης καθορίζεται με την πραγματικότητα που διαμορφώνεται από την εκτίμηση και την τιμή προσφοράς των υποψήφιων αγοραστών. Όχι από την αυθαίρετη επιθυμία του πωλητή… Αδιαφορεί για την δημιουργία 10.000 θέσεων εργασίας στην διάρκεια της κατασκευής των έργων που με την ολοκλήρωσή της θα προσφέρει 70.000 μόνιμες θέσεις εργασίας, θα συμβάλει στην αύξηση του ΑΕΠ κατά 2%, στα έσοδα του ασφαλιστικού και του φορολογικού συστήματος κατά 10 δις σε βάθος 25ετίας, και σε 1.000.000 πρόσθετους τουρίστες ετησίως !
Είναι τόσο συντριπτικά τα οφέλη της ελληνικής οικονομίας από την επένδυση που μια εισαγγελική έρευνα για την καθυστέρηση της επένδυσης θα ήταν πιο πειστική από την εισαγγελική έρευνα κατά των εμπειρογνωμόνων του ΤΑΙΠΕΔ που ξεκίνησε μετά από υπομνήματα στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ…
Λίγο πριν ο ΣΥΡΙΖΑ αλλάξει πολιτική και στο Ελληνικό, ο κ. Σπίρτζης δεν έγινε γνωστός από κάποια μεταρρύθμιση ως Υπουργός, αλλά από μια φωτογράφηση ! Ποζάρει με την Ραχήλ Μακρή και με τρόπο που να κυριαρχεί ένας πίνακας του Άρη Βελουχιώτη που διακοσμεί το γραφείο του και φρόντισε επιμελώς να δημοσιοποιήσει ! Ο Βελουχιώτης ως γνωστό, μεταβιβάζει επαναστατικότητα και με τα διαπιστευτήρια αυτά ο κ. Σπίρτζης δεν υστερεί σε ριζοσπαστισμό, από τους συναδέλφους του στο Υπουργικό Συμβούλιο και δίκαια συμπεριλαμβάνεται ανάμεσά τους !
Αργότερα βέβαια ο κ. Σπίρτζης θα πρωταγωνιστήσει με την αντιμεταρρύθμιση στις συγκοινωνίες της πρωτεύουσας :
Καθαίρεσε ένα επιτυχημένο manager (Δημητριάδη), που κατάφερε να πείσει την τρόικα όχι μόνον να μην αυξηθεί το εισιτήριο στο 1,80 από 1,40 ευρώ και να μην γίνουν 850 απολύσεις όπως προέβλεπε το μνημόνιο, αλλά να σχεδιάσει και να υλοποιήσει ένα διετές πρόγραμμα ενοποίησης των συγκοινωνιακών εταιρειών (Τραμ, Μετρό, Λεωφορεία) και να πετύχει την μείωση του εισιτηρίου στα 1,20 ευρώ και να αποδεχτεί η τρόικα την πρόσληψη 450 νέων υπαλλήλων !
Δεν μπορούσε να συνεργαστεί με τον άνθρωπο που εργάστηκε για τη συμπληρωματικότητα των Μέσων, το ξεμπλοκάρισμα και την υπογραφή του Ηλεκτρονικού Εισιτηρίου, την εισαγωγή της Τηλεματικής και βραβεύτηκε στο εξωτερικό η αγορά εισιτηρίων από το κινητό τηλέφωνο επειδή δεν ήταν κομματικός φίλος του !
Και το πιο εξοργιστικό : Στη θέση του κ. Δημητριάδη, βόλεψε δύο δικούς του και μας στέλνει τον ετήσιο λογαριασμό αυξημένο με 100.000 ευρώ παραπάνω…
Αντίστοιχη παραφροσύνη συναντάται στις ιδιωτικοποιήσεις των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Αν και αρμόδιος Υπουργός, στις 3/9/15 εύχεται να μην «καρποφορήσει» ο διαγωνισμός και στις 14/12/2015 διαφωνεί παρά την υπογραφή του : «Δεν δώσαμε εμείς τα περιφερειακά αεροδρόμια – Υπογράψαμε τη σύμβαση με πολύ πόνο»…
Είναι ειρωνικό και φυσικά παράλογο για την ανάπτυξη που δικαιούται η χώρα μας, οι πλέον σοβαρές ιδιωτικοποιήσεις να έχουν ανατεθεί στον άνθρωπο που κτίζει πολιτική καριέρα με πολιτική κατά των ιδιωτικοποιήσεων !
Για να είμαστε όμως δίκαιοι, οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι το απογοητευτικό φαινόμενο Σπίρτζη (όπως και το θλιβερό φαινόμενο Καμμένος) δεν έπεσε από τον ουρανό, ούτε διαπαιδαγωγείται και αναδεικνύεται αποκλειστικά στον ΣΥΡΙΖΑ.
Αποτελεί αντιπροσωπευτικό δείγμα της ποιότητας του πολιτικού μας συστήματος και ερμηνεύει την πορεία που μας έφερε στην σημερινή κατάσταση. Δηλαδή :
Υποβάθμιση του κοινωνικού ρόλου συνδικαλιστικών και επαγγελματικών φορέων. Υιοθέτηση και επικράτηση προσωπικών και συντεχνιακών στρατηγικών στην εκπροσώπηση τους.
Καθυστερήσεις και αναβολές στην αξιοποίηση παραγωγικών δυνάμεων και υποδομών. Υπεροχή του έτοιμου χρήματος έναντι της επένδυσης που αποδίδει πολλαπλάσια.
Διπλά και αντιφατικά κυβερνητικά μηνύματα που δεν ενοποιούν ούτε συσπειρώνουν την κοινωνία, στην επίτευξη στόχων. Οι δεσμευτικές αποφάσεις προγενέστερων περιόδων, δεν ενσωματώνονται στη ασκούμενη γενικότερη κυβερνητική πολιτική, δεν προωθούνται και τελικά αφυδατώνονται.
Θεοποίηση του κομματισμού στη Διοίκηση.
Τελικά όσο δεν συνειδητοποιούμε και δεν διορθώνουμε τις αδυναμίες μας, τόσο θα διαιωνίζεται γιατί θα αναπαράγεται, η καταστροφική πορεία της χώρας.