Οι «παράπλευρες απώλειες» των βάσεων

Χρήστος Κάτσικας, Η ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ, 27/08/2021

Η ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής αναμένεται να αφήσει περίπου 15.000 θέσεις εισακτέων κενές. Το μεγαλύτερο μέρος από αυτές θα είναι συνέπεια της απόρριψης χιλιάδων υποψηφίων μέσω της ΕΒΕ [...] Στο βάθος περιμένει η «Αθηνά» Νο 2 και η αρχή μιας νέας «χρυσής εποχής» για τα κολέγια, τα φροντιστήρια και τα ιδιωτικά σχολεία.

Τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών με την ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής έχουν πολλαπλές συνέπειες, «προϊόντα» βεβαίως του νέου συστήματος πρόσβασης στα ΑΕΙ (με εκρηκτικό μίγμα την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, τις αλλαγές στο μηχανογραφικό με επιλογή λίγων τμημάτων και την εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων).

Αφενός, περίπου 15.000 θέσεις εισακτέων θα μείνουν κενές και θα φανεί καθαρά ότι η «προσφορά» 77.000 θέσεων εισακτέων ήταν μια «προσφορά» σε ανεπιθύμητους καλεσμένους, καθώς για το σύστημα Μητσοτάκη - Κεραμέως ο κάθε ένας πρέπει να κάνει τις σπουδές που αναλογούν στην κοινωνικοοικονομική θέση της οικογένειάς του.

Αφετέρου, υποψήφιοι με υψηλές βαθμολογίες, που είχαν την «ατυχία» να επιλέξουν σχολές με ειδικά μαθήματα τον καιρό της ΕΒΕ, πρόκειται να αποκλειστούν από σχολές και τμήματα της προτίμησής τους. Κοντολογίς, μια σαλάτα αποτελεσμάτων που οδηγεί υποψηφίους με υψηλές βαθμολογίες να μην μπορούν να πιάσουν τη σχολή της προτίμησής τους και άλλους να κόβονται από την είσοδο των Πανεπιστημίων από τις παράδοξες τεχνικές της ΕΒΕ.

Η απογείωση των βάσεων εισαγωγής και το ανακάτεμά της με τη δραματική αύξηση των αποκλεισμένων από τα πανεπιστήμια δεν επιφυλάσσουν δυσάρεστη πραγματικότητα μόνο στους χιλιάδες υποψηφίους αλλά στο σύνολο της μέσης (Λύκεια) και ανώτατης εκπαίδευσης (ΑΕΙ). Στο βάθος δεν περιμένει… κήπος αλλά η «Αθηνά» Νο 2 και η αρχή μιας νέας «χρυσής εποχής» για τα κολέγια, τα φροντιστήρια και τα ιδιωτικά σχολεία, δηλαδή, βαδίζουμε στην αποθέωση του ιδιωτικού τομέα και όποιος αντέξει. Ας δούμε όμως τα πράγματα με μια σειρά:

Πρώτον, η ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής αναμένεται να αφήσει περίπου 15.000 θέσεις εισακτέων κενές. Το μεγαλύτερο μέρος από αυτές θα είναι συνέπεια της απόρριψης χιλιάδων υποψηφίων μέσω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής. Ωστόσο, είναι φανερό ότι θα υπάρχει και ένα μέρος υποψηφίων που παρόλο που έχουν τα απαιτούμενα μόρια δεν θα καταλάβουν θέση σε διάφορες σχολές καθώς δεν τις έχουν συμπεριλάβει στο μηχανογραφικό τους, είτε γιατί οι σχολές αυτές είναι εκτός τόπου μόνιμης κατοικίας τους και δεν υπάρχει η οικονομική δυνατότητα, είτε γιατί δεν τους ενδιαφέρουν.

Οι χιλιάδες αυτές θέσεις εισακτέων που δεν θα καλυφθούν (σε συνδυασμό με τη «δράση των μετεγγραφών», που δρουν με τη λογική της «λιποαναρρόφησης») θα αποψιλώσουν περίπου 40-60 τμήματα κατά βάση περιφερειακών πανεπιστημίων.

Στο σημείο αυτό, το ΥΠΑΙΘ, επιδέξια και αθόρυβα, με τη βοήθεια του τακτοποιημένου λόγου μιας νέας (;) μεταρρυθμιστικής σταυροφορίας, όπου σκόπιμα έχει υποκατασταθεί η αναζήτηση των αιτιών από τη διαπίστωση των αποτελεσμάτων, οδηγεί τον προβληματισμό της κοινής γνώμης να μοιάζει με τη θεωρία του πεπρωμένου στη θρησκευτική σκέψη, όπου οι άνθρωποι αναφωνούν «είναι θέλημα θεού» για να εξηγήσουν ή να δικαιολογήσουν μια ορισμένη εξέλιξη των πραγμάτων: Οσα τμήματα δεν έχουν «φοιτητές-πελάτες» πρέπει να κλείσουν ή να αναμορφωθούν.

Ετσι το ΥΠΑΙΘ νομιμοποιημένα θα σύρει τα «κενά» τμήματα στον «ανακριτικό» φακό της Εθνικής Αρχής για την Ανώτατη Εκπαίδευση (ΕΘΑΑΕ), η οποία, σαν έτοιμη από καιρό, αναμένεται να εισηγηθεί μείωση των πανεπιστημιακών τμημάτων της χώρας.

Είναι εξάλλου γνωστό ότι μετά την ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής, μέσα στον Σεπτέμβριο, στο πλαίσιο αναδιάρθρωσης του ακαδημαϊκού χάρτη, θα έχουμε «ζυμώσεις» μεταξύ της Ν. Κεραμέως και πρυτάνεων για τα 50 τμήματα που «καίγονται» από την ΕΒΕ και τα 37 τμήματα του Γαβρόγλου που κρατιούνται στο «μούσκιο».

Και να το αποκαλύψουμε: Η «αναδιάρθρωση» made by Κεραμέως εκτός από λουκέτα και συγχωνεύσεις σημαίνει και δημιουργία τμημάτων δυο ταχυτήτων. Να τι προβλέπει το Σχέδιο Κυβερνητικής Πολιτικής 2021: «Στο πλαίσιο διασύνδεσης με την αγορά εργασίας, δημιουργούνται προγράμματα σπουδών τριετούς διάρκειας, με προσανατολισμό στις εφαρμογές των επιστημών και της τεχνολογίας και στην ενίσχυση του θεσμού της πρακτικής άσκησης». Είναι φανερό ότι σε αυτήν την κατηγορία θα ενταχθούν, σταδιακά, τμήματα που δεν θα έχουν φοιτητές, εξαιτίας της θεσμοθέτης της κατώτατης βάσης εισαγωγής.

Η «ορθολογικοποίηση του αριθμού των εισακτέων» (μείωση των προσφερόμενων θέσεων) στα δημόσια ΑΕΙ γίνεται εργαλείο για τη μετακύλιση του κόστους σπουδών στις οικογένειες των υποψηφίων. Και αυτό εξυπηρετείται με διπλό τρόπο. Πρώτον, με τη μεταφορά υποψηφίων κατευθείαν στα κολέγια. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το υπουργείο Παιδείας μπορεί να φρόντισε να «κόβονται» από τα δημόσια Πανεπιστήμια υποψήφιοι με 8.000 μόρια, φρόντισε, όμως, παράλληλα, να μπορούν με 8.000 ευρώ να γραφτούν στα ιδιωτικά λεγόμενα κολέγια.

Δεύτερον, με τον σταδιακό μετασχηματισμό των τριτοβάθμιων ιδρυμάτων σε επιχειρήσεις παροχής εκπαιδευτικών υπηρεσιών, τη μετάλλαξη της γνώσης από κοινωνικό αγαθό σε εμπορικό προϊόν και τη μετατροπή της μόρφωσης από συλλογικό δικαίωμα σε ατομική επιλογή. Ας μην αμφιβάλλει κανείς. Με το σκιάχτρο της ίδρυσης των ιδιωτικών Πανεπιστημίων θα σπρωχθούν τα δημόσια να λειτουργήσουν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, να μειώσουν τα χρόνια σπουδών και να στραφούν στην αγορά σε αναζήτηση νέων πηγών εσόδων (ίδρυση σχολών στην αγγλική γλώσσα με δίδακτρα, τέλη εγγραφής, σύνδεση με επιχειρήσεις, μετατροπή σε επιχειρήσεις πώλησης υπηρεσιών).

Μια ματιά να ρίξει κανείς στις διαφημίσεις αυτής της περιόδου θα διαπιστώσει ότι υπάρχει μια διογκωμένη (ακόμη και για την εποχή) προσφορά υπηρεσιών εκπαίδευσης εκτός από κολέγια και από μεγάλους φροντιστηριακούς οργανισμούς. Παράλληλα, σύμφωνα με εμπειρική έρευνα, οι προσδοκίες καθηγητών φροντιστηρίων είναι αισιόδοξες για αύξηση εγγραφών.

Καθόλου τυχαίο. Η «μαύρη σκιά» των μαζικών αποκλεισμών υποψηφίων στις πανελλαδικές εξετάσεις «πρακτορεύει» πελατειακά τους επιχειρηματίες των φροντιστηρίων, οι οποίοι θα εκταμιεύουν το άγχος και την ανασφάλεια της οικογένειας, παρουσιάζοντας τις «υπηρεσίες» τους ως μοναδικό και ασφαλές στέγαστρο «προστασίας».

Οι παραλήπτες του «μηνύματος», που προβάλλεται σαν το τέλος της «εποχής χάριτος», δεν θα περιοριστούν, βεβαίως, στους φετινούς «αποτυχόντες». Στήνεται ήδη ένας ολοκληρωμένος και «θωρακισμένος μηχανισμός αναχαίτισης» όσων ετοιμάζονται στο μέλλον να χτυπήσουν τις πόρτες των Πανεπιστημίων.

Την ίδια ώρα, αν κανείς ανιχνεύσει το «σώμα» του νέου Γενικού Λυκείου που οικοδομεί το ΥΠΑΙΘ, θα διαπιστώσει ότι το «παιδαγωγικό ευαγγέλιό» του καθορίζεται με τέτοιο τρόπο ώστε να πριμοδοτεί, χωρίς να το δηλώνει, την «παλινόρθωση» μιας εξεταστικοκεντρικής οργάνωσης.

Δεν υπάρχει καλύτερη λωρίδα ταχείας κυκλοφορίας για να τρέξουν ακόμη πιο γρήγορα οι εργολάβοι των εξετάσεων, τα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα! Χέρι χέρι, ο πάλαι ποτέ «Μέγας Εξισωτής», όχι μόνο δεν θα ελαφρώνει αλλά θα επικυρώνει και θα νομιμοποιεί με τον πιο «αντικειμενικό» τρόπο το στένεμα των διόδων!

Θέμα επικαιρότητας:
Παιδεία

Σύνολο: 298 Κείμενα

Πρόσφατα κείμενα

Ημερολόγιο κειμένων

Θέματα επικαιρότητας

Αρθρογράφοι