Για την Εκπαίδευση

Ελένη Καραντζόλα, Δημοσιευμένο: 2012-03-14

karantzola

Από τη μια, η εποχή στην οποία ζούμε και θα ζήσουν τα παιδιά μας. «Επαναστατική» λόγω της κλίμακας και του εύρους των αλλαγών. Οι τεχνολογικές καινοτομίες, για παράδειγμα: μεταμορφώνουν το πώς σκεφτόμαστε, εργαζόμαστε, διασκεδάζουμε και σχετιζόμαστε μεταξύ μας.

Από την άλλη, η κρίση και η ύφεση. Με τις χρηματοπιστωτικές φούσκες, που τροφοδοτούσαν την υπερκατανάλωση και την υπερπαραγωγή σε ολόκληρο τον κόσμο, και στη χώρα μας. Και τα υψηλότερα στα χρονικά παγκόσμια επίπεδα ανεργίας στους νέους ανθρώπους, μεταξύ 15-24 χρονών.

Για να έχουμε ή να επιστρέψουμε σε καλύτερες μέρες, δεν αρκεί να επιδιορθώσουμε μόνο τις τράπεζες, πρέπει και τα σχολειά μας.

Οι περισσότερες εθνικές πολιτικές (όχι απαραίτητα η δική μας, αν και θα έπρεπε…) ασχολούνται κατά κύριο λόγο με την αύξηση της παραγωγής αποφοίτων από τα σχολεία και τα πανεπιστήμια. Την ίδια στιγμή τα παρόντα συστήματα εκπαίδευσης γεννούν υπερ-προσοντούχους αφενός και εντελώς ανειδίκευτους αφετέρου.

Η μεταρρύθμιση του εκπαιδευτικού σύστηματος φαίνεται επιβεβλημένη: βέλτιστη χρήση των πόρων, περικοπή πλεονάζοντος προσωπικού, μεγαλύτερη παραγωγικότητα, έμφαση στην αλλαγή μοντέλου διοίκησης και στην αξιολόγηση.

Αρκεί όμως, σε περιόδους κρίσης και ύφεσης ένα καλό «κούρδισμα» της μηχανής; Τι θα κάνουμε με τις σοβαρές παθογένειες του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος; Όπως με το ότι αντιλαμβάνεται την εκπαίδευση ως προετοιμασία για κάτι που θα συμβεί αργότερα (παραγνωρίζει δηλαδή το γεγονός ότι οι μαθητές και οι μαθήτριες ζουν τις ζωές τους στο διάστημα αυτό); Ή με ότι δεν έχει σχεδιαστεί για να ανταποκριθεί τη χιονοστιβάδα των αλλαγών που θα επικαθορίσει τη ζωή των σημερινών μαθητών/τριών και αυριανών πολιτών; Πώς θα συνεχίσει να απουσιάζει από το ελληνικό σχολείο η δημιουργικότητα; Έως πότε οι καινοτόμες δράσεις θα γίνονται όχι στο πλαίσιο αλλά σε πείσμα της κυρίαρχης εκπαιδευτικής κουλτούρας;

Επιπλέον: Οι ανθρώπινες οργανωτικές δομές δεν είναι μηχανισμοί και οι άνθρωποι δεν είναι εξαρτήματά τους, όπως επισημαίνει εύστοχα ο Robinson. Οι άνθρωποι, σε αντίθεση με τα γρανάζια και τα εξαρτήματα, διαθέτουν αξίες και αισθήματα, αντιλήψεις, γνώμες, κίνητρα και βιογραφικά στοιχεία.

Η κυρία Διαμαντοπούλου δεν στόχευσε από την αρχή στα ουσιώδη. Απέτυχε όμως και σε όσα στόχευσε επειδή δεν θέλησε να καταλάβει ότι η εκπαίδευση αποτελείται από ανθρώπους, ανθρώπινες σχέσεις και δυναμισμούς. Αντιμετώπισε την εκπαίδευση ως μηχανισμό και όχι ως οργανισμό.

Με δυο λόγια: Το εκπαιδευτικό μας σύστημα χρειάζεται μετασχηματισμό, όχι μεταρρύθμιση.

Το ελληνικό σχολείο χρειάζεται επειγόντως μια κουλτούρα δημιουργικότητας. Που σημαίνει: λιγότερη ύλη, λιγότερη ακαδημαϊκότητα, περισσότερες τέχνες, περισσότερο ελεύθερο χώρο και χρόνο για να ασχοληθούν μαθητές/τριες και εκπαιδευτικοί με πράγματα που απολαμβάνου και στα οποία διαπρέπουν.

Πράγματι η εκπαίδευση είναι κλειδί για το μέλλον. Αλλά ένα κλειδί γυρνάει προς δύο κατευθύνσεις. Η μία κρατά κλειδωμένους τους διαθέσιμους πόρους – εκεί βρισκόμαστε σήμερα. Πρέπει να κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας για να γυρίσει προς την άλλη κατεύθυνση και να απελευθερωθούν οι πραγματικές δυνάμεις όλων μας.

Θέματα επικαιρότητας: Παιδεία

Διονύσης-Χαράλαμπος Καλαματιανός

Ιδιωτικά πανεπιστήμια: Εξυπηρέτηση συμφερόντων σε βάρος των κοινωνικών αναγκών

Διονύσης-Χαράλαμπος Καλαματιανός, 2024-03-03

Η κυβέρνηση ετοιμάζεται να ολοκληρώσει ένα ακόμα ιδεοληπτικό...

Περισσότερα
Γιώργος Σταθάκης

Η μάχη της ΝΔ για την ίδρυση ιδιωτικής Πανεπιστημιακής «παιδείας»

Γιώργος Σταθάκης, 2023-08-28

Η συζήτηση περί ιδιωτικών πανεπιστημίων έχει πολύ ποταπά...

Περισσότερα
Γιώργος Γιαννουλόπουλος

Το δικαίωμα στην παιδεία

Γιώργος Γιαννουλόπουλος, 2022-06-25

Πριν από δύο εβδομάδες και με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα...

Περισσότερα

Ένα αυταρχικό σχέδιο νόμου για τα Πανεπιστήμια

Γρηγόριος Π. Καλφέλης, 2022-06-04

Ο πρωθυπουργός έβαλε στη Βουλή ένα αξιακό δίλημμα: Είναι...

Περισσότερα
Παναγιώτης Νούτσος

Πανεπιστημιακοί στον «τόπο» τους…

Παναγιώτης Νούτσος, 2021-10-05

Τι συνεπάγεται η ασκούμενη από τη Νέα Δημοκρατία πολιτική...

Περισσότερα

Κενά Δημοτικού

Άννα Δαμιανίδη, 2021-09-21

Τα δίδυμα της γειτόνισσας πήγαν φέτος νηπιαγωγείο κι εκείνη...

Περισσότερα
Ηλίας Κικίλιας

Μια επένδυση για τα παιδιά

Ηλίας Κικίλιας, 2021-09-20

Οι επιπτώσεις της πανδημίας στην εκπαίδευση ήταν σχεδόν...

Περισσότερα
Γιάννης Σπιλάνης

Πολιτεία, κοινωνία και εκπαιδευτική κοινότητα σε σύγχυση

Γιάννης Σπιλάνης, 2021-09-19

Κάθε χρόνο, η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των εισαγωγικών...

Περισσότερα

Άρθρα/ Πολιτική

Δημήτρης Χατζησωκράτης

Πού και Πώς θα ΕΠΙΣΤΡΕΨΕΤΕ τους μετανάστες κ. Υπουργέ;

Δημήτρης Χατζησωκράτης, 2025-07-19

Μιά και «μιζάρετε» στις επιστροφές από πού προκύπτει ότι...

Θόδωρος Τσίκας

Ζητείται ωριμότητα στις σχέσεις με Λιβύη

Θόδωρος Τσίκας, 2025-07-31

Για να υπάρξει ΑΟΖ και οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας, απαιτείται...

Κώστας Καλλίτσης

Μια μεγάλη πολιτική

Κώστας Καλλίτσης, 2025-07-27

Πόσο ανεβαίνει η θερμοκρασία, γιατί δεν πέφτει τις νύχτες,...

Μια ενδεκάδα «προσωπικά στοιχήματα»

Παντελής Μπουκάλας, 2025-07-22

Μετά τον ιερομόναχο Διονύσιο τον εκ Φουρνά, αγιογράφο και...

Κώστας Καλλίτσης

Μακριά από την πολιτική;

Κώστας Καλλίτσης, 2025-07-20

Τί γίνεται σε μια ευρωπαϊκή χώρα όταν υπάρχουν ενδείξεις...

Οι προτάσεις των άλλων

Πάσχος Μανδραβέλης, 2025-07-19

Το αποστομωτικό επικοινωνιακό τέχνασμα κάθε κυβέρνησης...

Κώστας Καλλίτσης

Η κούρσα των εξοπλισμών

Κώστας Καλλίτσης, 2025-07-13

Διακηρυγμένος στόχος ήταν, αρχικά, η Ευρώπη να ανταποκριθεί...

Στέργιος Καλπάκης

Ισχυρός ΣΥΡΙΖΑ για την προοδευτική αλλαγή

Στέργιος Καλπάκης, 2025-07-12

Για το στοίχημα της στενότερης διασύνδεσης των νέων με...

Κώστας Καλλίτσης

Τα γεγονότα εκδικούνται

Κώστας Καλλίτσης, 2025-07-06

Ηκοινή εμπειρία δείχνει ότι όταν χρειάζεται φως και καθαρές...

Ποιά εκεχειρία και για πόσο στη Μέση Ανατολή;

Λουκάς Τσούκαλης, 2025-06-25

Ο πρωθυπουργός του Ισραήλ άνοιξε τις πύλες της κολάσεως...

Στέργιος Καλπάκης

Ισχυρός ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ, καταλύτης για την προοδευτική αλλαγή

Στέργιος Καλπάκης, 2025-06-18

Οι αρνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Αριστεράς στην ειλικρινή...

Θόδωρος Τσίκας

Το αδιέξοδο με το Ιράν και η Συμφωνία του Ομπάμα

Θόδωρος Τσίκας, 2025-06-18

Το 2015 ο τότε πρόεδρος των ΗΠΑ, Μπάρακ Ομπάμα, έφτασε μετά...

×
×