Ριζοσπαστική και κοινότοπη σκέψη

Γιώργος Γιαννουλόπουλος, Η Εφημερίδα των Συντακτών, Δημοσιευμένο: 2020-01-25

Γιώργος Γιαννουλόπουλος
Γιώργος Γιαννουλόπουλος
Το επίθετο «ριζοσπαστικός» υποδηλώνει την πράξη ή την πρόθεση να απορρίψουμε το κοινότοπο, δηλαδή κάτι που δεχόμαστε παθητικά ως προφανές. Μολονότι η στάση αυτή χαρακτηρίζει διαφορετικές πολιτικές επιλογές –η ίδια η Θάτσερ διατυμπάνισε ως ριζοσπαστική την αλλαγή παραδείγματος που επέβαλε ο νεοφιλελευθερισμός–, η έννοια της τομής και της ανατροπής ταιριάζει περισσότερο στην Αριστερά. Και επειδή ο ΣΥΡΙΖΑ έχει συμπεριλάβει τον όρο «ριζοσπαστικός» στο όνομά του, τίθεται το ερώτημα: Ποιες είναι οι επιδόσεις του στο άθλημα;

Μια καλή αρχή θα ήταν δύο δημοσιεύματα στην «Εφημερίδα των Συντακτών». Το πιο πρόσφατο η συνέντευξη του Αντώνη Λιάκου και πριν από μερικές εβδομάδες ένα άρθρο του Σωτήρη Βαλντέν. Αμφότεροι αναφέρονται στα ελληνοτουρκικά και επεκτείνονται σε μια γενικότερη αποτίμηση της κατάστασης προτρέποντάς μας να ξανασκεφτούμε ορισμένα πράγματα τα οποία θεωρούμε δεδομένα και συνεπώς εκτός συζήτησης.

Δεν μπορώ να ξέρω πώς αντέδρασε ο κάθε αναγνώστης και δεν θα με ξάφνιαζε καθόλου αν μερικοί, για να μην πω οι περισσότεροι, ενοχλήθηκαν. Παραμένει όμως γεγονός, και γεγονός πολύ σημαντικό, ότι καταγράφτηκε, με στοιχεία και σοβαρά επιχειρήματα, μια διαφορετική ανάγνωση η οποία αντιβαίνει στην κοινή δόξα που αναπαράγουν ο δημόσιος λόγος και κυρίως τα ανεκδιήγητα τηλεοπτικά δελτία ειδήσεων. Με δυο λόγια, ο Αντώνης Λιάκος και ο Σωτήρης Βαλντέν μάς βοήθησαν να καταλάβουμε τη διάκριση ανάμεσα στην κοινότοπη και τη ριζοσπαστική σκέψη. Δυστυχώς όμως, στην Αριστερά εδώ και καιρό, αυτό αποτελεί την εξαίρεση και όχι τον κανόνα.

Είχε πάντως προηγηθεί μια άλλη εξαίρεση: η Συμφωνία των Πρεσπών για τη Μακεδονία που έκλεισε ένα από τα μελανότερα κεφάλαια της μεταπολεμικής ιστορίας μας και καταγράφεται στο ενεργητικό του ΣΥΡΙΖΑ, όποια γνώμη και να έχουμε για την πολιτική του γενικότερα. (Και μια και το ʼφερε η κουβέντα, η αρνητική στάση της Νέας Δημοκρατίας ήταν επαίσχυντη μεν, περίπου αναμενόμενη δε. Το ότι όμως τη σιγοντάρισαν κάποιοι που άλλα έλεγαν μέχρι τότε, δείχνει καθαρά πού σταματάει η κριτική στον ΣΥΡΙΖΑ και αρχίζει η δαιμονοποίησή του.) Οσον αφορά τα υπόλοιπα όμως, ο ΣΥΡΙΖΑ δεν αποδείχθηκε αντάξιος του ονόματός του.

Κοινότοπη ήταν η στάση του για την οικονομία. Οχι επειδή κατήγγειλε τον νεοφιλελευθερισμό, αλλά επειδή το έκανε με υπερβολική ευκολία και ρητορικά, χωρίς ουσιαστικό προβληματισμό, αφήνοντας έτσι αναπάντητα μια σειρά από δύσκολα ερωτήματα.

Ποιο μοντέλο θα τον υποκαταστήσει; Τι συνεπάγεται αυτή η κατά τα άλλα επιθυμητή αλλαγή για την ανάπτυξη και κατ’ επέκταση για τον τρόπο ζωής που οι Ελληνες έχουν συνηθίσει; Πώς θα εξυγιανθεί ο δημόσιος τομέας, του οποίου ο εξευτελισμός από τον κακώς εννοούμενο συνδικαλισμό άνοιξε τον δρόμο στους λάτρεις της ελεύθερης αγοράς; Τι σημαίνει μεικτή οικονομία; Την αποδέχεται ή δεν την αποδέχεται ο ΣΥΡΙΖΑ; Και αν την αποδέχεται, γιατί στιγματίζει τους ιδιώτες επειδή το κίνητρό τους είναι το κέρδος; Νοείται ιδιωτικός τομέας που δεν προσβλέπει στο κέρδος;

Κοινότοπη ήταν η εμμονική επίκληση του ηρωικού παρελθόντος της Αριστεράς –«τότε που είχαμε δίκιο και είμαστε παλικάρια»– για να εισπράξει το ηθικό πλεονέκτημα (δηλαδή το ηθικό μέρισμα) το οποίο αποκλείει εξ ορισμού να ευθύνεται ένας αριστερός για πράγματα που μόνο οι δεξιοί τα κάνουν. Και επίσης για να επιβάλει μια επιλεκτική ανάγνωση της πρόσφατης ιστορίας η οποία δεν αδικεί τη Δεξιά –ό,τι και να λένε οι διάφοροι ανανήψαντες– αλλά αντιμετωπίζει αγιογραφικά την Αριστερά, αποσιωπώντας ή υποτιμώντας τα δικά της άπλυτα διότι αυτό επιβάλλει η λογική του μείζονος και του ελάσσονος. Ή αλλιώς, να θυμόμαστε τη Μακρόνησο και να ξεχνάμε το Μπούλκες.

Κοινότοπο ήταν και το ύφος, με την έννοια μιας περιρρέουσας ατμόσφαιρας ή μιας γενικότερης αίσθησης ότι τα προβλήματα θα λυθούν όταν οι αριστεροί γίνουν μαχητικότεροι. Και μαχητικότητα, όπως διαπιστώσαμε, σημαίνει για πολλούς στον ΣΥΡΙΖΑ να φωνάζεις πιο δυνατά εκείνο που οι άνθρωποι θέλουν να ακούσουν.

Ας δούμε το πρόβλημα διαφορετικά: όταν μιλάμε, δεν αποκαλύπτουμε μόνο τις σκέψεις μας αλλά ταυτόχρονα κατασκευάζουμε αυτόν που μας ακούει. Και δυστυχώς ο ΣΥΡΙΖΑ αποδέχθηκε τον ήδη κατασκευασμένο Ελληνα από το ΠΑΣΟΚ κυρίως. Σε αυτό συνίσταται ο λαϊκισμός του.

Για να επανέλθω στον Λιάκο και τον Βαλντέν, ο λόγος τους προτείνει όχι μόνο τι πρέπει να κάνουμε για τα ελληνοτουρκικά, αλλά και ένα είδος αναγνώστη που θα αμφισβητήσει τα αυτονόητα της κοινής δόξας, θα απευθύνει μερικές δύσκολες ερωτήσεις και στον εαυτό του, θα καταλάβει ότι η κριτική σκέψη δεν περιορίζεται στην επίκριση των αντιπάλων μας και θα συνειδητοποιήσει ότι μολονότι δεν μπορούμε να απαλλαγούμε από τα γυαλιά μέσα από τα οποία βλέπουμε τον κόσμο, οφείλουμε να ξέρουμε ότι τα φοράμε. Κοντολογίς, έναν αναγνώστη πραγματικά ριζοσπάστη.

Θέματα επικαιρότητας: Αριστερά-κεντροαριστερά

Αντώνης Λιάκος

Μπορεί να επιβιώσει η Αριστερά;

Αντώνης Λιάκος, 2024-11-24

Δεδομένων του κατακερματισμού, της απώλειας επιρροής και...

Περισσότερα
Γιώργος Σιακαντάρης

Μια συζήτηση: Αγαθούληδες ή πονηρούληδες;

Γιώργος Σιακαντάρης, 2024-02-11

Η προγραμματισμένη συζήτηση της Έφης Αχτσιόγλου, του Διονύση...

Περισσότερα

Ένας νέος αστερισμός;

Παύλος Τσίμας, 2024-02-10

Το βράδυ των εκλογών του 1981- αφηγείται ο Μίμης Ανδρουλάκης...

Περισσότερα
Πάνος Σκοτινιώτης

Ζητείται εναλλακτική

Πάνος Σκοτινιώτης, 2024-02-09

Σε λίγες ημέρες συμπληρώνονται 68 χρόνια από τις εκλογές...

Περισσότερα
Ξενοφών Κοντιάδης

ΣΥΡΙΖΑ και ΠαΣοΚ στον δρόμο του Επινέ

Ξενοφών Κοντιάδης, 2023-11-19

Μετά τις εκλογές έχει διαμορφωθεί ένα πρωτόγνωρο πολιτικό...

Περισσότερα

Η επόμενη μέρα για τη σύνολη Αριστερά

Τάσος Παππάς, 2023-11-18

Και τώρα τι; Το πολιτικό σκηνικό αυτό που περιλαμβάνει τα...

Περισσότερα
Γιώργος Σωτηρέλης

Μετά τα Συνέδρια τί; ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ απέναντι στις προκλήσεις των καιρών

Γιώργος Σωτηρέλης, 2022-06-08

Είναι αναμφισβήτητο ότι η ολοκλήρωση των συνεδριακών διαδικασιών...

Περισσότερα
Πάνος Σκοτινιώτης

Η κεντροαριστερή «πολυκατοικία» και οι «μηχανικοί» της: γρίφοι και προσδοκίες

Πάνος Σκοτινιώτης, 2021-12-19

Θα ξεκινήσουμε από πέντε παραδοχές:Η πρώτη παραδοχή είναι...

Περισσότερα

Άρθρα/ Πολιτική

Σωτήρης Βαλντέν

Πού έχει δίκιο ο Αντώνης Σαμαράς

Σωτήρης Βαλντέν, 2024-12-16

Ακούγοντας την τελευταία ομιλία του Αντώνη Σαμαρά (12/12),...

Νίκος Μπίστης

Γιά ένα νέο Μέτωπο Λογικής στην εεξωτερική πολιτική

Νίκος Μπίστης, 2024-12-02

Πριν μια βδομάδα η Εποχή είχε φιλοξενήσει άρθρο μου για...

Δημήτρης Λιάκος

Σκέψεις, με αφορμή το βιβλίο της Άνγκελα Μέρκελ

Δημήτρης Λιάκος, 2024-12-01

Η έκδοση των απομνημονευμάτων της Άνγκ. Μέρκελ και οι αναφορές...

Στέργιος Καλπάκης

Αφετηρία μιας νέας εποχής ανάκαμψης

Στέργιος Καλπάκης, 2024-11-26

Μετά από όσα συνέβησαν τη χρονιά που πέρασε απαιτούνται...

Χρήστος Ροζάκης

Ανατρέχοντας στο παρελθόν των ελληνοτουρκικών

Χρήστος Ροζάκης, 2024-11-23

Οι ομάδες του «πατριωτικού μετώπου» έχουν οργιάσει με μια...

Αντώνης Λιάκος

Μπορεί να επιβιώσει η Αριστερά;

Αντώνης Λιάκος, 2024-11-24

Δεδομένων του κατακερματισμού, της απώλειας επιρροής και...

Δημήτρης Χατζησωκράτης

Συνέδριο καμπής…

Δημήτρης Χατζησωκράτης, 2024-11-07

Αύριο το απόγευμα ξεκινάει τις εργασίες του το Έκτακτο...

Σωτήρης Βαλντέν

Όχι στο ”πατριωτικό Μέτωπο”

Σωτήρης Βαλντέν, 2024-12-01

Κάθε μέρα που περνά, τα «ήρεμα νερά» στις ελληνοτουρκικές...

Σωτήρης Βαλντέν

Ελληνοτουρκικά: ο Μητσοτάκης, ο Σαμαράς και η αντιπολίτευση

Σωτήρης Βαλντέν, 2024-10-29

Οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για αποκλιμάκωση και διάλογο...

Μαριλένα Κοππά

Κάποιες σκέψεις για τον ελληνοτουρκικό διάλογο

Μαριλένα Κοππά, 2024-10-26

Χρειάζεται αποφασιστικότητα, σχεδιασμός και εξαιρετικά...

Δειλά βήματα στο Κυπριακό

Κυριάκος Πιερίδης, 2024-10-20

Η «διευρυμένη συνάντηση» που προανήγγειλε ο Γκουτέρες...

Τα μίλια και η θάλασσα

Παύλος Τσίμας, 2024-10-19

Συμπληρώνονται, αυτές τις ημέρες, 51 χρόνια από τότε που...

×
×