Χωρισμός σχολείου - κατηχητικού

Πάσχος Μανδραβέλης, Η Καθημερινή, Δημοσιευμένο: 2008-11-26

Κατάλαβε κανείς ποια είναι η θέση του υπουργού Παιδείας για τη διδασκαλία των Θρησκευτικών στα σχολεία; Σύμφωνα με τον κ. Ευριπίδη Στυλιανίδη το μάθημα είναι υποχρεωτικό για τους ορθόδοξους και προαιρετικό για τους αλλόδοξους. Αλλά πάλι αυτό ίσχυε έτσι κι αλλιώς τα τελευταία χρόνια: αρκούσε μια δήλωση γονέα ότι είναι αλλόδοξος για να απαλλαγεί ο βλαστός του από το μάθημα. Με την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου ο γονέας δεν κάνει δήλωση αλλοδοξίας - οφείλει μόνο να δηλώσει ότι δεν θέλει για λόγους συνειδήσεως ο υιός ή η θυγατέρα του να παρακολουθήσει το μάθημα.

Κατά τον κ. Στυλιανίδη το μάθημα για τους ορθόδοξους είναι υποχρεωτικό. Το ερώτημα είναι πώς θα γνωρίζουν οι μηχανισμοί του υπουργείου το ορθόδοξον ενός γονιού για να υποχρεώσουν τον μαθητή να παρακολουθεί το μάθημα. Μπορεί δηλαδή κάποιος ορθόδοξος να έχει άλλους λόγους συνειδήσεως και να μην θέλει το παιδί του να παρακολουθεί Θρησκευτικά. Πρέπει να αποκηρύξει την πίστη του για να το κάνει; Και οι ιερωμένοι που σχίζουν τα ιμάτιά τους για το υποχρεωτικό του μαθήματος, νομίζουν ότι τέτοιες τακτικές ενισχύουν την Εκκλησία; Πώς συμβιβάζεται, δηλαδή, το υποχρεωτικόν της σχολικής κατήχησης με τη ρήση του ιδρυτή της χριστιανικής θρησκείας που έλεγε «όστις θέλει οπίσω μου ελθείν»;

Το μπέρδεμα με τα Θρησκευτικά στα σχολεία έχει να κάνει με το γεγονός ότι σε θέματα συνειδήσεως η πολιτεία οφείλει να μην επεμβαίνει. Οχι μόνο για ηθικούς λόγους, αλλά για πολύ πρακτικούς. Δεν υπάρχουν αντικειμενικά μέτρα συνειδήσεως, ούτε καντάρι μέτρησης της πίστης κάποιου. Οταν όμως δεν υπάρχει ασφαλές έδαφος άσκησης πολιτικής, η πολιτική καταντάει κωμωδία. Οταν το κράτος παίρνει τη μεζούρα μέτρησης της συνείδησης κάποιου το αποτέλεσμα είναι τραγελαφικό. Η πίστη των ανθρώπων δεν χωρά στις γραφειοκρατικές νόρμες οποιουδήποτε κοσμικού μηχανισμού. Γι’ αυτό καλά είναι να την αφήνουμε να την διαχειρίζεται το άτομο μόνο του. Αν κάποιος θέλει να ενισχύσει την πίστη του, υπάρχει το κατηχητικό της γειτονιάς όπου μπορεί να στείλει τα παιδιά του. Η ανάμιξη του θρησκευτικού με το κοσμικό παλαιότερα στη Δύση γεννούσε πόνο και αίμα. Σήμερα δημιουργεί ιλαρότητα, σαν την προσπάθεια του υπουργείου Παιδείας να κάνει υποχρεωτικά τα Θρησκευτικά, χωρίς να είναι υποχρεωτικά.

Οι ελιγμοί του κ. Στυλιανίδη και στο θέμα των Θρησκευτικών είναι συνεπής μόνο με το ιδεολόγημα του μεσαίου χώρου. Αυτό που κυριάρχησε την πενταετία της διακυβέρνησης και θέλει ως μεταρρύθμιση τη θέση συν την αντίθεση διά δύο. Ξεχνά όμως τον απλό μαθηματικό κανόνα που λέει ότι αν προσθέσουμε το «α» με το «-α» το αποτέλεσμα είναι μηδέν ασχέτως με το τι θα το διαιρέσουμε.

Αυτό το ιδεολόγημα που χαρακτήρισε τη διακυβέρνηση είναι ένα από τα αίτια της σημερινής τελμάτωσης. Οχι μόνο στα σχολεία, αλλά και στην οικονομία και στη διαχείριση του κράτους. Διότι αν είναι να σπας αυγά και να ρίχνεις μέσα και τα τσόφλια, τότε και τα αυγά χάνεις και ομελέτα δεν τρως. Αυτό έκανε και ο κ. Στυλιανίδης: υιοθέτησε ένα νεωτερικό μέτρο, το μπόλιασε με προνεωτερικές παραμέτρους για να καταλήξουμε στον τέλειο παραλογισμό.

Θέματα επικαιρότητας: Εκκλησία -Κράτος

Το δικαίωμα στην ανυπακοή δεν ισχύει για όλους

Τάσος Παππάς, 2021-01-09

«Εμείς ανυπακοή, η κυβέρνηση ανοχή». Αυτό είναι το μήνυμα...

Περισσότερα
Νίκος Μουζέλης

Οταν η Εκκλησία απογοητεύει

Νίκος Μουζέλης, 2020-06-13

Α. Οταν μετά τον θάνατο του Τζορτζ Φλόιντ ο αρχιεπίσκοπος...

Περισσότερα

Θεομπαίχτες με ράσα και πολιτικά ρούχα

Τάσος Παππάς, 2020-05-19

Τρεις αφορισμοί σε μισή ώρα είναι ασφαλώς σπουδαία επίδοση,...

Περισσότερα

Η πεπαλαιωμένη Ορθοδοξία μας

Νίκος Δήμου, 2020-03-22

Τι θα γίνει με την Εκκλησία μας;Δύο χιλιάδες χρόνια πέρασαν...

Περισσότερα
Γιώργος Σιακαντάρης

Διαχωρίζεται η Εκκλησία από τη θρησκεία;

Γιώργος Σιακαντάρης, 2020-03-22

Πολλοί μέμφονται την ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία γιατί...

Περισσότερα
Σταύρος Ζουμπουλάκης

Επιδημία,θεία κοινωνία και μετάληψη

Σταύρος Ζουμπουλάκης, 2020-03-14

Ο ΦΟΒΟΣ ΤΗΣ ΕΠΙΔΗΜΙΑΣ COVID-19 πλάκωσε τη ζωή μας και μαύρισε...

Περισσότερα

Η ευθύνη μας προς τον πλησίον

Σταύρος Τζίμας, 2020-03-13

H Εκκλησία της Ελλάδος αναλαμβάνει μεγάλη ευθύνη τούτες...

Περισσότερα

Ειδικοί και «ειδικοί» της συμφοράς

Τάσος Παππάς, 2020-03-12

Ποιον πρέπει να εμπιστευθούμε για να αντισταθούμε στην...

Περισσότερα

Άρθρα

Δημήτρης Χριστόπουλος

Η αλβανική εθνική επέτειος της 28ης Νοέμβρη πρέπει να γιορταστεί επισήμως στην Ελλάδα

Δημήτρης Χριστόπουλος, 2024-12-04

Dita e Pavarësisë. Ημέρα της Αλβανικής Ανεξαρτησίας! Στις 28 Νοεμβρίου...

Νίκος Μπίστης

Γιά ένα νέο Μέτωπο Λογικής στην εεξωτερική πολιτική

Νίκος Μπίστης, 2024-12-02

Πριν μια βδομάδα η Εποχή είχε φιλοξενήσει άρθρο μου για...

Κώστας Καλλίτσης

Ένα προβληματικό νομοσχέδιο

Κώστας Καλλίτσης, 2024-12-01

Τις επόμενες ημέρες θα απασχολήσει την Ολομέλεια της Βουλής...

Σωτήρης Βαλντέν

Όχι στο ”πατριωτικό Μέτωπο”

Σωτήρης Βαλντέν, 2024-12-01

Κάθε μέρα που περνά, τα «ήρεμα νερά» στις ελληνοτουρκικές...

Δημήτρης Λιάκος

Σκέψεις, με αφορμή το βιβλίο της Άνγκελα Μέρκελ

Δημήτρης Λιάκος, 2024-12-01

Η έκδοση των απομνημονευμάτων της Άνγκ. Μέρκελ και οι αναφορές...

Στέργιος Καλπάκης

Αφετηρία μιας νέας εποχής ανάκαμψης

Στέργιος Καλπάκης, 2024-11-26

Μετά από όσα συνέβησαν τη χρονιά που πέρασε απαιτούνται...

Χρήστος Ροζάκης

Ανατρέχοντας στο παρελθόν των ελληνοτουρκικών

Χρήστος Ροζάκης, 2024-11-23

Οι ομάδες του «πατριωτικού μετώπου» έχουν οργιάσει με μια...

Αντώνης Λιάκος

Μπορεί να επιβιώσει η Αριστερά;

Αντώνης Λιάκος, 2024-11-24

Δεδομένων του κατακερματισμού, της απώλειας επιρροής και...

Δημήτρης Χατζησωκράτης

Συνέδριο καμπής…

Δημήτρης Χατζησωκράτης, 2024-11-07

Αύριο το απόγευμα ξεκινάει τις εργασίες του το Έκτακτο...

Κώστας Καλλίτσης

Το αγαθό της σταθερότητας

Κώστας Καλλίτσης, 2024-11-24

Μόνιμο και διακηρυγμένο μέλημα του υπουργού Εθνικής Οικονομίας...

Κώστας Καλλίτσης

Τέλειωσαν τα μνημόνια;

Κώστας Καλλίτσης, 2024-11-17

Έχει τελειώσει η περίοδος του αποπληθωρισμού – όταν έπεφταν...

Κώστας Καλλίτσης

Το τέλος ενός κύκλου

Κώστας Καλλίτσης, 2024-11-10

Η ιστορία λέει ότι ένας κύκλος άνοιξε πριν από περίπου μισό...

×
×