Ελεγχόμενες από το ΣτΕ οι απολύσεις

Φώτης Κουβέλης, Κυριακάτικη Αυγή, Δημοσιευμένο: 2010-04-18

Ο συνταγματικός θεσμός της προστασίας του διοικητικού υπαλλήλου ρυθμίζεται με το άρθρο 103 παρ. 4, 5 και 6 του Συντάγματος. Ειδικότερα, σε σχέση με τη μονιμότητα του δημοσίου υπαλλήλου, στο άρθρο 103 παρ. 4, ορίζεται: «Οι δημόσιοι υπάλληλοι που κατέχουν οργανικές θέσεις είναι μόνιμοι εφόσον αυτές οι θέσεις υπάρχουν».

Η πρώτη θέσπιση της αρχής της μονιμότητας των δημοσίων υπαλλήλων έγινε με το άρθρο 102 του Συντάγματος το 1911. Το άρθρο 102 του Συντάγματος του 1927 απαγόρευσε την απόλυση του υπαλλήλου «εφόσον υφίσταντο αι σχετικαί υπηρεσίαι». Τα Συντάγματα που ακολούθησαν περιόρισαν τη μονιμότητα και την εξάρτησαν από την ύπαρξη της θέσης που κατέχουν οι δημόσιοι υπάλληλοι. Η αρχή της μονιμότητας αποτελεί βασικό στοιχείο της αρχής του κράτους δικαίου, προστατεύει τη νομιμότητα της λειτουργίας των διοικητικών οργάνων και τη μη εξάρτησή τους από την εκάστοτε κυβέρνηση. Στη θεσμική εγγύηση του άρθρου 103 παρ. 4 του Συντάγματος δεν εμπίπτουν ορισμένες κατηγορίες κρατικών λειτουργών και υπαλλήλων, με ιδιαίτερη περίπτωση τους δικαστικούς λειτουργούς, για τους οποίους το Σύνταγμα θεσπίζει τη μείζονα προστασία της ισοβιότητας.

Ο νομοθέτης -δηλαδή η Βουλή των Ελλήνων και με την εκάστοτε πλειοψηφία- μπορεί να καταστρατηγεί τον θεσμό της μονιμότητας, καταργώντας τη θέση που κατέχει ο δημόσιος υπάλληλος. Μια τέτοια μεθόδευση ελέγχεται από το ΣτΕ με αυστηρά κριτήρια στη διάγνωση της υποκρυπτόμενης καταστρατήγησης. Οι δημόσιοι υπάλληλοι που απομακρύνονται με την κατάργηση της θέσης τους δεν λαμβάνουν ειδική αποζημίωση λόγω της απομάκρυνσής τους και στερούνται του ασφαλιστικού δικαιώματος της σύνταξης, εάν δεν έχουν θεμελιώσει το δικαίωμα αυτό. Είναι προφανείς οι δυσβάσταχτες και εξοντωτικές συνέπειες γιʼ αυτούς, σ’ ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Η τυχόν επιλογή της κυβέρνησης για κατάργηση θέσεων προκειμένου να απομακρυνθούν δημόσιοι υπάλληλοι, ανεξάρτητα από την πολιτική κριτική και αντίθεση σʼ αυτή, συνιστά, κατά τη γνώμη μου, καταστρατήγηση της αρχής της μονιμότητας.

Με δεδομένη την έλλειψη εκτελεστικής νομοθεσίας του άρθρου 104 παρ. 4 του Συντάγματος, επισημαίνεται ότι η διαρκής συνταγματική πρακτική, μετά το 1974, να μετατάσσονται οι υπάλληλοι όταν καταργείται η θέση τους και όχι να απολύονται -άλλωστε το Σύνταγμα δεν ομιλεί για απόλυση- έχει δημιουργήσει συνταγματικό έθιμο, το οποίο, κατά γενική παραδοχή, συμπληρώνει το Σύνταγμα. Έτσι, τυχόν κατάργηση θέσεων υποχρεώνει το κράτος να μετατάσσει τον υπάλληλο και όχι να τον απολύει.

Αν η κυβέρνηση επιλέξει τη μεθόδευση της κατάργησης θέσεων για την απομάκρυνση δημοσίων υπαλλήλων, θα καταστρατηγήσει το Σύνταγμα, θα προσβάλει την αναγνωρισμένη και δεσμευτική αρχή της προστατευόμενης εμπιστοσύνης του διοικουμένου υπαλλήλου, ο οποίος εμπιστεύθηκε τη ρύθμιση της μονιμότητας, και κυρίως θα τραυματίσει σημαντικό μέρος της κοινωνίας, με πρόδηλες και αυτονόητες τις συνέπειες και για την κοινωνική συνοχή. Η αναβάθμιση, ο εκσυγχρονισμός και η αποτελεσματικότητα του κράτους δεν βρίσκονται στην απομάκρυνση δημοσίων υπαλλήλων, αλλά στην αξιοποίησή τους και στη δημοκρατική, λειτουργική αναδόμηση της δημόσιας διοίκησης.

Άρθρα/ Αυτοδιοίκηση-Διοίκηση

Χωρίς ντροπή

Δημήτρης Ρηγόπουλος, 2024-03-23

Υπάρχουν τρία έργα που είναι συνώνυμα μιας σχεδόν ξεδιάντροπης...

Κώστας Ζαχαριάδης

Τι κερδίσαμε στην ΚΕΔΕ και τι μένει για το μέλλον

Κώστας Ζαχαριάδης, 2024-03-12

Οι αναλύσεις και τα πρωτοσέλιδα ήταν έτοιμα πριν ανακοινωθεί...

Καθημερινότητα και Χιλιετίες

Δημήτρης Ψυχογιός, 2023-09-12

Τα επιχειρήματα για το μέγεθος της καταστροφής, ότι «τόσο...

Τάκης Καμπύλης

Η ελαφρότητα του project «Μύκονος»

Τάκης Καμπύλης, 2023-03-29

Στις 24 Μαΐου 2008 δημοσιεύεται στα ΝΕΑ συνέντευξη του Ρομπέρτο...

Απο-μαφιοποίηση της Μυκόνου τώρα!

δρ Δέσποινα Νάζου, 2023-03-13

Εστω και αργά είναι καιρός οι τοπικές κοινωνίες των Κυκλάδων...

Προετοιμάζοντας τη διακυβέρνηση

Θεόδωρος Ν. Τσέκος, 2023-02-13

Η εφαρμοσμένη πολιτική μέσα από τα συγκοινωνούντα δοχεία...

Καλή διακυβέρνηση την εποχή της μετα-αλήθειας

Θεόδωρος Ν. Τσέκος, 2022-12-02

Τις συζητήσεις περί τη Δημόσια Διοίκηση συχνά μονοπωλούν...

Γιώργος Σωτηρέλης

Η εκ των υστέρων νομοθετική αλλοίωση του αντιπροσωπευτικού συστήματος των ΟΤΑ υπό το πρίσμα του Συντάγματος, της ΕΣΔΑ και του Eυρωπαϊκού Χάρτη Tοπικής Αυτονομίας

Γιώργος Σωτηρέλης, 2020-02-26

Α. Με τον ν. 4555/2018 καθιερώθηκε, για πρώτη φορά στην περίοδο...

Αποκέντρωση ναι, αλλά πώς;

Παναγιώτης Μαΐστρος, 2019-10-16

Τα τελευταία 40 χρόνια, από την εποχή που εφαρμόστηκε η μεταρρύθμιση...

Σάκης Παπαθανασίου

Η συντηρητική παλινόρθωση στη Θεσσαλονίκη είναι αναπόφευκτη;

Σάκης Παπαθανασίου, 2018-12-02

Η ανεξάρτητη δημοτική κίνηση ενεργών πολιτών «Πρωτοβουλία...

Θωμάς Ψύρρας

Το ν/σχέδιο Κλεισθένης Ι δεν καλύπτει ουσιαστικές πλευρές εκσυγχρονισμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Θωμάς Ψύρρας, 2018-05-14

...Το νομοσχέδιο Κλεισθένης Ι, όπως κατατέθηκε βιαστικά...

Θανάσης Θεοχαρόπουλος

Η απλή αναλογική δεν είναι πασπαρτού

Θανάσης Θεοχαρόπουλος, 2018-04-19

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ειδικεύεται στις κατεδαφίσεις....

×
×