Εμείς και ο νέος Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων
Δημήτρης Μπίρμπας, Αυγή, Δημοσιευμένο: 2006-03-09
Δεν κυρώνει τις εκκρεμότητες απέναντι στον Ευρωπαϊκό Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας.
Δεν θεσμοθετεί την Αιρετή Περιφέρεια και την Φορολογική Αποκέντρωση (ανακατανομή πόρων υπέρ Τ.Α. και δυνατότητα φορολογικής εξουσίας χωρίς επιπλέον επιβάρυνση των πολιτών).
Δεν ενσωματώνει διατάξεις για την ολοκληρωμένη εφαρμογή της Συνταγματικής επιταγής για ισχύ των αρχών της εγγύτητας και της επικουρικότητας στην κατανομή των αρμοδιοτήτων (με τη μεταφορά και των αναγκαίων πόρων).
Δεν οριοθετεί με σαφήνεια τη σχέση δημόσιου και ιδιωτικού, με κίνδυνο την «ευκολία» νεοφιλελεύθερης προσαρμογής των ΣΔΙΤ κατά το δοκούν.
Δεν θεσμοθετεί το εκλέγειν και εκλέγεσθαι των μεταναστών.
Δεν κατοχυρώνει τον αναπτυξιακό ρόλο των ΟΤΑ, τις διαδικασίες του αναγκαίου δημοκρατικού προγραμματισμού και τον κομβικό ρόλο τους ως κοινωνικών εταίρων, συντηρώντας την κυβερνητική νομοθετική αυθαιρεσία.
Δεν απλοποιεί ουσιαστικά τους πολλαπλούς γραφειοκρατικούς και αναποτελεσματικού ελέγχους.
Δεν προωθεί ουσιαστικά την δημοτική αποκέντρωση (πόροι και αρμοδιότητες, ατελώς για τα τοπικά συμβούλια των καποδιστριακών δήμων - μηδενικά για τα διαμερίσματα των μεγάλων αστικών Δήμων)
Διατηρεί το δημαρχοκεντρικό μοντέλο.
Υποχωρεί στο ζήτημα της εκπροσώπησης των γυναικών 1/3 επί του αριθμού των θέσεων του ΔΣ και των Τοπικών Συμβουλίων και όχι επί των υποψηφίων του Συνδυασμού (προσαύξηση έως 50%).*
Τέλος, η μη καθιέρωση της απλής αναλογικής και πολύ περισσότερο η εφαρμογή του 42% ,πολώνει τραγικά το εκλογικό σώμα, πριμοδοτώντας τον δικομματισμό και επιβάλει ολοκληρωτικά στο πολιτικό μας σύστημα το πρότυπο της καθ΄οικονομία, πλειοψηφικής, κοινοβουλευτικής δημοκρατίας μας, μειώνοντας την νομιμοποιητική βάση των αιρετών και συνακόλουθα το πολιτικό τους βάρος.
Στα θετικά του:
Η καλύτερη καταγραφή και διεύρυνση των αρμοδιοτήτων (Συμβούλια παραβατικότητας, Γραφεία Ενημέρωσης για Απασχόληση κλπ).
Τα βήματα εμβάθυνσης της Τοπικής Δημοκρατίας (τοπικό δημοψήφισμα, χάρτα τοπικών δικαιωμάτων, διαδικασίες δημόσιας διαβούλευσης, δικαίωμα και υποχρέωση (ρητά και χρονικά) απάντησης στον πολίτη.
Η αναγνώριση του θεσμού της δημοτικής παράταξης (έστω και με ένα σύμβουλο- εν πολλοίς χάρις στις σταθερές πιέσεις του εκπροσώπου μας, σ.Χρήστου Παλαιολόγου ΓΓ ΚΕΔΚΕ, τόσο στο ΔΣ όσο και την Εθνική Επιτροπή), με αυξημένες πλέον δυνατότητες συμμετοχής και ελέγχου στα όργανα πολιτικής και διοίκησης του Δήμου.
Η καθιέρωση του θεσμού των επιχειρησιακών προγραμμάτων που, παρά τις ατέλειες του, θα συμβάλλει στην καλύτερη οργάνωση των ΟΤΑ και
Τέλος, πργματοποιεί ατελείς προσπάθειες βελτίωσης της εποπτείας των ΟΤΑ και μικρά βήματα εξορθολογισμού (πχ δημοτικές επιχειρήσεις - κατηγοριοποιήση, μη φορολόγηση κοινωφελών, σχετικά εύκολη διαδικασία κατάργησης, συγχώνευσης και μετατροπής κλπ).
Πρέπει επίσης να επισημάνουμε:
Την αύξηση κατά 2 του αριθμού των δημοτικών συμβούλων, στην υφιστάμενη πληθυσμιακή αναλογία.
Ότι ο Πρόεδρος του τοπικού συμβουλίου δεν είναι πλέον δημοτικός σύμβουλος.
Τα κοινοτικά συμβούλια έως 2000 κατοίκους είναι 9μελή και από 2001 έως 4000, είναι 11μελή.
* Η τελευταία εκδοχή του Κώδικα - και όχι η τελική που θα έχουμε όταν ολοκληρωθεί η κατάθεσή του στην Ολομέλεια από την Κοινοβουλευτική Επιτροπή - είναι αναρτημένη στην ιστοσελίδα της ΚΕΔΚΕ (www.kedke.gr). Σ’ αυτήν δεν υπάρχει η δυσμενής αλλαγή, που αναφέρεται προηγουμένως, για τις γυναίκες.