Οι νέες πρωτιές της Κίνας...
Κάκη Μπαλλή, Κυριακάτικη Αυγή, Δημοσιευμένο: 2010-01-17
Δυο πρωτιές κέρδισε η Κίνα με την έλευση του σωτήριου έτους 2010: Έγινε η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων του πλανήτη και παγκόσμια πρωταθλήτρια στις εξαγωγές. Το 2009 η Κίνα εξήγαγε προϊόντα αξίας 840 δισεκατομμυρίων δολαρίων στον υπόλοιπο κόσμο και προσπέρασε την μέχρι πρότινος πρωταθλήτρια Γερμανία, που …περιορίστηκε στα 816 δισ. Τα εργοστάσια μεταξύ του ποταμού Γιανγκ Τσε και της στέπας της εσωτερικής Μογγολίας συνέχισαν παρά την κρίση να παράγουν μαζικά για τις ξένες αγορές, τον περασμένο Δεκέμβριο, μάλιστα, οι κινεζικές εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 17% σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα.
Στο μεταξύ η συμμετοχή της Κίνας στο παγκόσμιο εμπόριο έχει φτάσει το χορταστικό ποσοστό του 10%, στις αρχές του αιώνα μας ήταν μόλις 3%. Οι Κινέζοι πούλησαν πέρσι πολύ περισσότερα ρούχα, παπούτσια, μηχανές και ηλεκτρικές συσκευές στην Αφρική και τη Νοτιοανατολική Ασία, σχεδόν όσα και στις Ηνωμένες Πολιτείες. Κατά τα φαινόμενα η Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας δεν εξαρτάται πλέον τόσο πολύ από τις αγορές της Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής.
Παράλληλα η οικονομία της Κίνας συνεχίζει να αναπτύσσεται ακάθεκτη, χάρη και στο γιγαντιαίο «πακέτο» αναθέρμανσης -ύψους 460 δισεκατομμυρίων σε ευρώ- και στη χαλαρή πιστωτική πολιτική των κρατικών τραπεζών. Οι περισσότεροι αναλυτές εκτιμούν ότι και φέτος ο ρυθμός ανάπτυξης της Κίνας θα κινηθεί γύρω στο 9%, ενδεχομένως και το ξεπεράσει.
Ένας από τους κλάδους που αναπτύχθηκε πάνω από το μέσο όρο το 2009 στην «αυτοκρατορία του κέντρου», ήταν η αυτοκινητοβιομηχανία. Όλο και περισσότεροι Κινέζοι μπορούν πλέον να πραγματοποιήσουν το -παγκόσμιο, κατά πως φαίνεται- όνειρο του δικού τους ΙΧ. Πάνω από 13,5 εκατομμύρια νέα αυτοκίνητα βγήκαν το 2009 στους κινεζικούς δρόμους, 44% περισσότερο από το 2008. Με το νούμερο αυτό η Κίνα έγινε η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον πλανήτη, ξεπερνώντας τις Ηνωμένες Πολιτείες. Οι νέοι αυτοκινητόδρομοι, κι ένα μοντέρνο σιδηροδρομικό δίκτυο -με «κόσμημά» του το νέο τραίνο υψηλής ταχύτητας που διανύει τα χίλια χιλιόμετρα από την Βουχάν στην Καντόνα σε 3,5 ώρες- διευκολύνουν πλέον τις μεταφορές στην απέραντη χώρα.
Ωστόσο, παρά τις εντυπωσιακές επιτυχίες, οι Κινέζοι πολιτικοί και οικονομολόγοι δεν έχουν καμία διάθεση να θριαμβολογήσουν. «Είναι πολύ πρόωρο να χαρακτηρίσουμε τη χώρα μας «εξαγωγική δύναμη», τόνιζε τις προάλλες ο οικονομικός σύμβουλος της κινεζικής κυβέρνησης Ζάο Γινπίνγκ στο κρατικό πρακτορείο «Νέα Κίνα». Το πρόβλημα που βλέπει ο Ζάο είναι ότι τα προϊόντα που πουλάει η χώρα του δεν είναι καινοτόμα, παρά το γεγονός ότι η Κίνα προσπαθεί να προχωρήσει από τη φθηνή παραγωγή εντάσεως εργασίας στην παραγωγή προϊόντων μεγαλύτερης προστιθέμενης αξίας.
Η διπλή προσπάθεια της Κίνας, αφενός να ενισχύσει σημαντικά την εσωτερική της κατανάλωση, αφετέρου να στρέψει την παραγωγή της σε καινοτόμα εξαγώγιμα προϊόντα δεν έχει φέρει ακόμη τα επιθυμητά αποτελέσματα. Γι αυτό και η κεντρική τράπεζα της χώρας προειδοποίησε την περασμένη εβδομάδα τις εμπορικές τράπεζες να μη δίνουν πιστώσεις σε επιχειρήσεις που σχεδιάζουν να χτίσουν νέες μονάδες παραγωγής, εάν αυτές δεν μπορούν να αποδείξουν ότι έχουν εξασφαλίσει την πρόσβαση στην αγορά- εσωτερική ή εξωτερική.
Αυτή τη στιγμή κανείς δεν ξέρει πόσα ρούχα, παπούτσια, αυτοκίνητα, ψυγεία ή τηλεοράσεις παράγονται στα εργοστάσια της Κίνας. Μέρα με τη μέρα αυξάνεται η ανησυχία των Κινέζων τι θα γίνει με την υπερπαραγωγή- και ο φόβος των άλλων ότι μπορεί να ρίξουν τα προϊόντα στις διεθνείς αγορές κάτω από την τιμή κόστους. Η Ε.Ε. ήδη αποφάσισε να ανανεώσει τους περιορισμούς της στις εισαγωγές κινεζικών παπουτσιών, ενώ οι ΗΠΑ ετοιμάζονται να επιβάλλουν αυξημένους δασμούς σε πολλά κινεζικά προϊόντα.