Δεν υπάρχει λόγος για ανασχηματισμό

Δημήτρης Χατζησωκράτης, Συνέντευξη στην Αν. Στιβακτάκη, Αγγελιοφόρος της Κυριακής, 07/04/2013

Το κόμμα του Φώτη Κουβέλη διαχωρίζει πλήρως τη στάση του από τα δύο βασικά αιτήματα του συνεταίρου του στον κυβερνητικό συνασπισμό, Ευάγγελου Βενιζέλου, για ανασχηματισμό αμέσως μετά την αναχώρηση της τρόικας και επικαιροποίηση της προγραμματικής συμφωνίας μεταξύ των τριών πολιτικών αρχηγών. Η ΔΗΜΑΡ δε διαπιστώνει «κάποιο πιεστικό λόγο που θα επέβαλε έναν ανασχηματισμό άμεσα», τονίζει ένας από τους στενότερους συνεργάτες του κ. Κουβέλη, ο Δημήτρης Χατζησωκράτης, μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής και υπεύθυνος προγράμματος του κόμματος. Μάλιστα, επαναβεβαιώνει τη στήριξη στον υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Αντώνη Μανιτάκη, επισημαίνοντας ότι η ΔΗΜΑΡ νιώθει δικαιωμένη για το σύνολο των προσώπων που πρότεινε.

Κύριε Χατζησωκράτη, η συμφωνία των πολιτικών αρχηγών για το χαράτσι της ΔΕΗ στην πρόταση Στουρνάρα ουσιαστικά, με κάποιες ενδεχομένως βελτιώσεις αυτής, συνιστά υποχώρηση από την καθαρή γραμμή που είχε υιοθετήσει αρχικά το κόμμα σας. Η πλήρης εφαρμογή του Ενιαίου Φόρου Ακινήτων παραπέμπεται πια για το 2014. Είστε πεπεισμένοι ότι η νέα κυβερνητική πρόταση θα γίνει δεκτή από την τρόικα;

Θα μου επιτρέψετε να διαφωνήσω με τη διαπίστωσή σας. Η απόφαση των πολιτικών αρχηγών δεν αναβαπτίζει το «χαράτσι», αλλά υιοθετεί την πρόταση της ΔΗΜΑΡ για αντικατάσταση του ΕΕΤΗΔΕ από έναν Ενιαίο Φόρο Ακίνητης Περιουσίας, ο οποίος χαρακτηρίζεται από προοδευτικότητα (δηλαδή την ύπαρξη φορολογικών κλιμάκων), από την ύπαρξη αφορολόγητου και από τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης. Ετσι, τα 3,176 δισ. έσοδα από τη φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας δε θα αναζητηθούν πλέον από τη φορολογική βάση των 450 δισ. που είναι τα ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα, αλλά από φορολογική βάση 1.300 δισ. που είναι το σύνολο της αξίας της ακίνητης περιουσίας. Αυτό, όπως καταλαβαίνεται, σημαίνει σημαντική ελάφρυνση των περισσοτέρων δεδομένου ότι «περισσότεροι πληρώνουν λιγότερα». Αντιστοίχως, αυτό επιτρέπει τη σημαντικότατη μείωση (σε ορισμένες περιπτώσεις κατάργηση) της φορολογικής επιβάρυνσης των φτωχότερων ομάδων. Βεβαίως, οι λεπτομέρειες του νέου φόρου μένει να διαμορφωθούν από τη σχετική επιτροπή. Οι πολιτικοί αρχηγοί όμως έθεσαν το πλαίσιο το οποίο είναι εντελώς διαφορετικό από το ΕΕΤΗΔΕ.

Πώς θα διασφαλιστεί ότι όλες οι ρυθμίσεις, και οι νομοθετικές που είναι αναγκαίες, για αναπροσαρμογή των αξιών των ακινήτων, τη φορολόγηση των εκτός σχεδίου, θα προωθηθούν σύντομα, ώστε να μην παραμείνουμε απλά στην αλλαγή του ονόματος στο φόρο;

Από τη στιγμή που η απόφαση των πολιτικών αρχηγών έθεσε το γενικό πλαίσιο του νέου φόρου τα υπόλοιπα ζητήματα θα λυθούν γρήγορα. Το υπουργείο Οικονομικών έχει ήδη στη διάθεσή του την αναλυτική πρόταση της επιτροπής των τριών κομμάτων που στηρίζουν την κυβέρνηση εθνικής ευθύνης, καθώς και τις λεπτομερείς θέσεις τους σε σχέση με το νέο φόρο. Αμέσως μετά την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων με την τρόικα αυτό θα είναι το ζήτημα προτεραιότητας.

Τόσο το κόμμα σας όσο και το ΠΑΣΟΚ έχουν παρουσιάσει συγκεκριμένες προτάσεις για την αντιμετώπιση της ανεργίας. Δεν υπάρχει όμως ένα ενιαίο και κυρίως άμεσα εφαρμόσιμο εθνικό σχέδιο. Πώς το εξηγείτε;

Η κυβέρνηση άργησε να δώσει στην ανεργία την προσοχή που απαιτείται. Η ΔΗΜΑΡ ήδη από τις εκλογές του Ιουνίου είχε τονίσει την ανάγκη υλοποίησης ενός έκτακτου προγράμματος για την ανάσχεση της ανεργίας και τη στήριξη των ανέργων. Προς αυτήν την κατεύθυνση καταθέσαμε τις αναλυτικές μας προτάσεις. Σήμερα, αντίστοιχες προτάσεις υπάρχουν και από το ΠΑΣΟΚ. Συνοπτικά, οι προτάσεις ΠΑΣΟΚ και ΔΗΜΑΡ για την αντιμετώπιση της ανεργίας είναι συμπληρωματικές. Εκείνοι (ΠΑΣΟΚ) δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στην ανάσχεση του ρυθμού αύξησης, εμείς δίνουμε μεγαλύτερη έμφαση στην αύξηση και επέκταση του επιδόματος ανεργίας. Και τα δύο απαιτούνται. Ελπίζω ότι σύντομα το υπουργείο Εργασίας θα ενσωματώσει τις προτάσεις αυτές στο σχεδιασμό του. Εμείς σίγουρα θα πιέσουμε γι’ αυτό.

Μήπως είναι η ώρα για αναθεώρηση εκ βάθρων του τρόπου λειτουργίας και δράσης του κυβερνητικού σχήματος; Eνδεχομένως και για ανασχηματισμό, όπως ζητά η Ιπποκράτους;

Εχω κατ’ επανάληψη τονίσει ότι ως ΔΗΜΑΡ δε διαπιστώνουμε κάποιο πιεστικό λόγο που θα επέβαλε έναν ανασχηματισμό άμεσα. Για μας ως κύριο παραμένει η σταθερή και συστηματική συνεννόηση, συνεργασία, κοινός προγραμματισμός και συντονισμός του κυβερνητικού έργου. Και προ πάντων σταθερότητα στις κεντρικές κατευθύνσεις της Πολιτικής Συμφωνίας για τη συγκρότηση της κυβέρνησης εθνικής ευθύνης. Αυτό βέβαια δεν αποκλείει επιμέρους αλλαγές στη σύνθεση της κυβέρνησης. Ο ανασχηματισμός θα μας απασχολήσει όταν έλθει στην ημερήσια διάταξη και με τους όρους που θα επιβάλλονται από τη συγκυρία. Με την ευκαιρία αυτή θα ήθελα να τονίσω ότι η ΔΗΜΑΡ αισθάνεται δικαιωμένη για το σύνολο των ανθρώπων που πρότεινε να συμμετάσχουν στην κυβέρνηση.

Ο κατώτατος μισθός και οι συντάξεις όσων είναι κάτω των 60 ετών κινδυνεύουν με νέο «ψαλίδι»;

Οπως δήλωσε επανειλημμένα ο πρόεδρος της ΔΗΜΑΡ, Φώτης Κουβέλης, αλλά και ο κ. πρωθυπουργός δεν πρόκειται να υπάρξουν άλλες μειώσεις μισθών, συντάξεων και επιδομάτων.

Οι ανακοινώσεις Ευρωπαίων αξιωματούχων ότι το «κούρεμα» των καταθέσεων έγινε μόνο στην Κύπρο και δε θα γίνει πουθενά αλλού σας πείθει;

Το «κούρεμα» των καταθέσεων ήταν μια ατυχής πολιτική. Ελπίζω οι εμπνευστές της να το έχουν κατανοήσει. Οι πρόσφατες κατηγορηματικές δηλώσεις του διοικητή της ΕΚΤ, Μ. Ντράγκι, ότι η περίπτωση αυτής της εφαρμογής ισχύει μόνο για την Κύπρο και ότι οι δηλώσεις του προέδρου του Εurogroup διαστρεβλώθηκαν, δείχνουν ότι το μήνυμα της αντίδρασης των περισσότερων χωρών της ΕΕ «ελήφθη» από τις ηγέτιδες δυνάμεις με τη βαρύτητα που του αρμόζει. Μιλήσαμε από την πρώτη στιγμή με παρρησία για τη μοναδικότητα αυτής της παρέμβασης στην Κύπρο. Είναι σαφές ότι διαφωνούμε με αυτή την προοπτική, όπως είναι σαφές ότι δεν τίθεται αντίστοιχο θέμα για την Ελλάδα.

Η κυβέρνηση κυρίως διά του κ. Στουρνάρα έχει διαμηνύσει ότι οι καταθέσεις άνω των 100.000 ευρώ στις ελληνικές τράπεζες είναι εγγυημένες. Ισως να ήταν σκόπιμο, για να διαλυθούν κι οι όποιες ανησυχίες υπάρχουν, να ανακοινώσει και ότι δε θα δεχτεί «κούρεμα» των καταθέσεων ως αντιστάθμισμα στη λήψη νέων μέτρων;

Μα εάν ανακοινώσει κάτι τέτοιο θα ήταν σαν να συζητιόταν! Ξαναλέω, δεν υπάρχει καμία συζήτηση για «κούρεμα» των καταθέσεων στην Ελλάδα.

Η περίπτωση της Κύπρου τι απέδειξε κατά εσάς σε σχέση με τη βιωσιμότητα της ευρωζώνης και περαιτέρω της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Κατά ορισμένους σηματοδοτεί την αρχή του τέλους για τον ευρωπαϊκό οργανισμό. Τι λέτε;

Γνωρίζετε ότι ο ευρωπαϊκός προσανατολισμός της ΔΗΜΑΡ έχει βαθιές ιστορικές ρίζες. Γι’ αυτό μας προκαλεί ανησυχία και θλίψη η σημερινή κατάσταση της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Παραμένουμε φανατικοί υποστηρικτές μιας ομόσπονδης, πολιτικά ενοποιημένης Ευρωπαϊκής Ενωσης με δημοκρατικούς θεσμούς και ομόσπονδη δομή. Σε αυτό το πλαίσιο, έχουμε μόνιμο ανοιχτό μέτωπο με τις αντιευρωπαϊκές δυνάμεις είτε αυτές προέρχονται από το χώρο της Αριστεράς είτε από το χώρο της Δεξιάς.

Θέμα επικαιρότητας:
Κυβέρνηση Εθνικής Ευθύνης

Σύνολο: 160 Κείμενα

Πρόσφατα κείμενα

Ημερολόγιο κειμένων

Θέματα επικαιρότητας

Αρθρογράφοι