Πίστη
Μιχάλης Μητσός, Τα Νέα, Δημοσιευμένο: 2021-11-04
Πριν από τέσσερα χρόνια, κάτω από το σοκ του Brexit και της εκλογής Τραμπ, μια ομάδα του Polarization Lab υπό τον καθηγητή κοινωνιολογίας Κρίστοφερ Μπέιλ έκανε ένα πείραμα. Δεδομένου ότι όλοι μιλούσαν για τα κακά της «προσωποποίησης» του Internet, του γεγονότος δηλαδή ότι ο καθένας είναι παγιδευμένος στη «φούσκα» του και διαβάζει μόνο απόψεις με τις οποίες συμφωνεί με αποτέλεσμα να τις ενισχύει ακόμη περισσότερο, οι επιστήμονες έβαλαν 1.220 χρήστες του Twitter - δηλωμένους Δημοκρατικούς ή Ρεπουμπλικανούς - να παρακολουθούν επί έναν μήνα λογαριασμούς που δημοσίευαν τις αντίθετες απόψεις από αυτές που είχαν. Ηθελαν να δουν με τον τρόπο αυτό αν οι συμμετέχοντες θα αναθεωρούσαν κάποιες από τις απόψεις τους.
Εγινε το αντίθετο. Οπως γράφει η Μισέλ Γκόλντμπεργκ στους «New York Times», οι Ρεπουμπλικανοί έγιναν πολύ πιο συντηρητικοί και οι Δημοκρατικοί λίγο πιο φιλελεύθεροι. Συμπέρασμα: τα social media δεν συμβάλλουν στην ανάπτυξη της κοινής ειρήνης και των σχέσεων καλής γειτονίας. Οσο λιγότερα ξέρουμε και ακούμε για τους άλλους, τόσο περισσότερο τους ανεχόμαστε.
Αν επεκτείνουμε αυτό το εύρημα στη διαμάχη των ημερών, βάζοντας τους ανεμβολίαστους στη θέση των Ρεπουμπλικανών και τους εμβολιασμένους στη θέση των Δημοκρατικών, τα πράγματα δεν μοιάζουν πολύ ευοίωνα. Οσο περισσότερα επιχειρήματα ακούνε οι ανεμβολίαστοι από τους πολιτικούς ή τους επιστήμονες υπέρ των εμβολιασμών, τόσο περισσότερο θα πεισμώνουν, θα πιστεύουν ότι είναι θύματα μιας διεθνούς συνωμοσίας και θα τρέχουν στη Βουλγαρία να αγοράσουν πλαστά πιστοποιητικά εμβολιασμού. Το κόστος είναι μόλις 300 ευρώ, όσο 30 rapid test δηλαδή, οπότε η απόσβεση είναι γρήγορη.
Χρειάζονται λοιπόν πιο έξυπνες λύσεις. Μια έρευνα που δημοσίευσαν πριν από λίγες εβδομάδες «ΤΑ ΝΕΑ» έδειξε ότι ουσιαστική επιρροή στους ανεμβολίαστους ασκούν μόνο ο οικογενειακός γιατρός και ο παπάς της ενορίας. Ως προς τον πρώτο, δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια: πώς να σπρώξεις τον αρνητή να πάει στον γιατρό πριν αρρωστήσει; Η κυβέρνηση φαίνεται λοιπόν πως αποφάσισε να ενισχύσει τον ρόλο του δεύτερου: εξαιρώντας τις εκκλησίες από τους χώρους όπου θα πρέπει οι ανεμβολίαστοι να κάνουν τεστ για να εισέρχονται, ενθαρρύνει την πιο στενή τους επαφή με τους ιερείς. Υπάρχει βέβαια ο κίνδυνος να πέσουν σε ομοϊδεάτες τους, αλλά τότε τι είχαμε τι χάσαμε.
Ο υπουργός Επικρατείας Ακης Σκέρτσος πρόσθεσε και ένα ακόμη, ομολογουμένως πρωτότυπο, επιχείρημα γιʼ αυτή την εξαίρεση. Η εκκλησία, είπε χθες στον ΣΚΑΙ και στον Παύλο Τσίμα, υπάγεται στις κατηγορίες που καλύπτουν ζωτικές ανάγκες, όπως η τροφή και η νοσηλεία. Σε τέτοιες essential δραστηριότητες, όπως η πίστη, δεν μπορεί να μπει εμπόδιο.
Αυτό περιλαμβάνει προφανώς και την πιο essential εκδήλωση της πίστης, τη θεία κοινωνία, που ο εμβολιασμένος πρέπει να μοιράζεται με το ίδιο κουταλάκι με τον ανεμβολίαστο και εν δυνάμει νοσούντα. Εμπόδια δεν μπαίνουν. Οπως είπε κι ο υπουργός, «δεν είμαστε απολυταρχικό καθεστώς».
Εγινε το αντίθετο. Οπως γράφει η Μισέλ Γκόλντμπεργκ στους «New York Times», οι Ρεπουμπλικανοί έγιναν πολύ πιο συντηρητικοί και οι Δημοκρατικοί λίγο πιο φιλελεύθεροι. Συμπέρασμα: τα social media δεν συμβάλλουν στην ανάπτυξη της κοινής ειρήνης και των σχέσεων καλής γειτονίας. Οσο λιγότερα ξέρουμε και ακούμε για τους άλλους, τόσο περισσότερο τους ανεχόμαστε.
Αν επεκτείνουμε αυτό το εύρημα στη διαμάχη των ημερών, βάζοντας τους ανεμβολίαστους στη θέση των Ρεπουμπλικανών και τους εμβολιασμένους στη θέση των Δημοκρατικών, τα πράγματα δεν μοιάζουν πολύ ευοίωνα. Οσο περισσότερα επιχειρήματα ακούνε οι ανεμβολίαστοι από τους πολιτικούς ή τους επιστήμονες υπέρ των εμβολιασμών, τόσο περισσότερο θα πεισμώνουν, θα πιστεύουν ότι είναι θύματα μιας διεθνούς συνωμοσίας και θα τρέχουν στη Βουλγαρία να αγοράσουν πλαστά πιστοποιητικά εμβολιασμού. Το κόστος είναι μόλις 300 ευρώ, όσο 30 rapid test δηλαδή, οπότε η απόσβεση είναι γρήγορη.
Χρειάζονται λοιπόν πιο έξυπνες λύσεις. Μια έρευνα που δημοσίευσαν πριν από λίγες εβδομάδες «ΤΑ ΝΕΑ» έδειξε ότι ουσιαστική επιρροή στους ανεμβολίαστους ασκούν μόνο ο οικογενειακός γιατρός και ο παπάς της ενορίας. Ως προς τον πρώτο, δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια: πώς να σπρώξεις τον αρνητή να πάει στον γιατρό πριν αρρωστήσει; Η κυβέρνηση φαίνεται λοιπόν πως αποφάσισε να ενισχύσει τον ρόλο του δεύτερου: εξαιρώντας τις εκκλησίες από τους χώρους όπου θα πρέπει οι ανεμβολίαστοι να κάνουν τεστ για να εισέρχονται, ενθαρρύνει την πιο στενή τους επαφή με τους ιερείς. Υπάρχει βέβαια ο κίνδυνος να πέσουν σε ομοϊδεάτες τους, αλλά τότε τι είχαμε τι χάσαμε.
Ο υπουργός Επικρατείας Ακης Σκέρτσος πρόσθεσε και ένα ακόμη, ομολογουμένως πρωτότυπο, επιχείρημα γιʼ αυτή την εξαίρεση. Η εκκλησία, είπε χθες στον ΣΚΑΙ και στον Παύλο Τσίμα, υπάγεται στις κατηγορίες που καλύπτουν ζωτικές ανάγκες, όπως η τροφή και η νοσηλεία. Σε τέτοιες essential δραστηριότητες, όπως η πίστη, δεν μπορεί να μπει εμπόδιο.
Αυτό περιλαμβάνει προφανώς και την πιο essential εκδήλωση της πίστης, τη θεία κοινωνία, που ο εμβολιασμένος πρέπει να μοιράζεται με το ίδιο κουταλάκι με τον ανεμβολίαστο και εν δυνάμει νοσούντα. Εμπόδια δεν μπαίνουν. Οπως είπε κι ο υπουργός, «δεν είμαστε απολυταρχικό καθεστώς».