Η αντιπαράθεση με το ΛΑΟΣ
Θόδωρος Μαργαρίτης, Αυγή της Κυριακής, Δημοσιευμένο: 2007-11-11
Αυτή η στάση του, πιθανώς, να αποτέλεσε και ένα πειστικό στοιχείο μιας συγκεκριμένης και διακριτής ταυτότητας της ανανεωτικής και ριζοσπαστικής Αριστεράς, στοιχείο που συνέβαλε στην αυξημένη εκλογική καταγραφή.
Ένα άλλο επιχείρημα των ενστάσεων για τις αντιπαραθέσεις με το ΛΑΟΣ αφορά την ατζέντα των θεμάτων. Ορισμένοι θεωρούν ως θέματα "χαμηλής πολιτικής" όσα σχετίζονται με συγκρούσεις αξιών και συμβόλων (π.χ. παρελάσεις, ποιος σηκώνει τη σημαία, βιβλίο ΣΤ Δημοτικού, ρόλος της εκκλησίας κ.λπ.). Διαπράττουν σοβαρό λάθος, γιατί αυτά τα ζητήματα δεν είναι τελικά "χαμηλής πολιτικής", αλλά συγκροτούν καθημερινά το εθνολαϊκιστικό στερεότυπο που αντιμάχεται κάθε προσπάθεια εκσυγχρονισμού. Ορισμένοι άλλοι επίσης υποτιμούν αυτή την ατζέντα γιατί απλούστατα δεν έχουν πάρει διαζύγιο από τις εθνικιστικές παρεκκλίσεις του προοδευτικού χώρου. Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα της συγκεκριμένης εκδοχής ήταν η στάση προοδευτικών ανθρώπων για το βιβλίο της ΣΤ Δημοτικού, όπου συνειδητά αγνόησαν ό,τι συμβόλιζε σε αξιακό επίπεδο η γραμμή της απόσυρσης.
Το πρόβλημα επομένως δεν πρέπει να τίθεται για το αν πρέπει ή όχι να γίνεται η δημόσια αντιπαράθεση με το ΛΑΟΣ, αλλά για την ουσία των θεμάτων που προκαλούν την ίδια τη σύγκρουση. Ακούγεται καλοπροαίρετα ότι δεν θα έπρεπε ο ΣΥΝ να καθιστά μόνιμους συνομιλητές του στα τηλεοπτικά παράθυρα τα στελέχη του ΛΑΟΣ. Η επιλογή αυτή αφορά βεβαίως τα κανάλια. Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι όπως όλα δείχνουν τα στελέχη της Ν.Δ., του ΠΑΣΟΚ και του ΚΚΕ δεν επιλέγουν να βρεθούν απέναντι στο ΛΑΟΣ σε μια θεματολογία που δεν είναι δημοφιλής στο μέσο τηλεθεατή, αποφεύγουν μια αντιπαράθεση η οποία θέτει σκληρά διλήμματα και δεν "χαϊδεύει τα αυτιά". Οποιαδήποτε φυγομαχία σε αυτό το επίπεδο οδηγεί συχνά σε μια μονόπλευρη εκπομπή επιχειρημάτων από το χώρο του Καρατζαφέρη και επομένως διαμορφώνει πιο άνετα τις στρεβλές συνειδήσεις. Στον προοδευτικό χώρο, οφείλουμε να κατανοήσουμε όλοι ότι ο μεγάλος αντίπαλος με όρους ιδεολογικούς και πολιτικούς είναι προφανώς η κυβέρνηση αλλά ο μεγάλος ιδεολογικός εχθρός είναι τα κηρύγματα της ακροδεξιάς που δεν είναι ούτε ασήμαντα ούτε περιθωριακά.
Πολύ περισσότερο που στα θέματα "μείζονος πολιτικής" όπως το ασφαλιστικό, η ανεργία, οι συντάξεις, οι μισθοί, τα οποία είναι πολύ πιο σημαντικά, είναι όμως ταυτόχρονα και πολύ πιο "εύκολα" για να "κρυφτούν" οι πραγματικές διαφορές ανάμεσα στις απόψεις του σκοταδισμού από τη μια και της ανοιχτής σύγχρονης κοινωνίας από την άλλη. Είναι θέματα δηλαδή που μπορούν να αποκρύψουν σε μια πρώτη ματιά τις βαθύτερες διαφορές γιατί ο μαξιμαλισμός και η φιλολαϊκότητα αποτελούν προσχήματα της νέας ακροδεξιάς. Ακόμα και το ζήτημα της αναδιανομής εισοδήματος χρησιμοποιείται στη ρητορική από τους ακροδεξιούς ηγέτες σε όλη την Ευρώπη για να φτιάξουν το κατάλληλο περιτύλιγμα των νεοφασιστικών τους προθέσεων. Από εκεί τεκμαίρεται και η πρόσβασή τους σε λαϊκά και μικρομεσαία στρώματα.
Η ανανεωτική και ριζοσπαστική Αριστερά, η δύναμη των πιο δημοκρατικών, σύγχρονων και ελευθεριακών ευαισθησιών, δεν μπορεί παρά να είναι και η πρωτεύουσα δύναμη αυτής της μάχης. Στις φτωχογειτονιές, στις κινητοποιήσεις, στους θεσμούς, στα media. Παντού...
ΥΓ.: Ας αναζητήσουν όσοι μπορούν ένα ενδιαφέρον άρθρο στα "Ενθέματα" της 21/10/07 των Π. Καλκανδή - Δ. Παπαδάτου για τη "Βεντέτα με το ΛΑΟΣ". Διατυπώνει με ένα συνολικό τρόπο τη σημασία αυτής της ιδεολογικής διαπάλης με τον εθνικισμό.