Πόσο εφικτή η εκκοσμίκευση;
Σοφιανός Χρυσοστομίδης, Αυγή της Κυριακής, Δημοσιευμένο: 2005-10-23
ΔΙΚΑΙΩΜΑ, ασφαλώς, του αρχιεπισκόπου κ. Χριστόδουλου (ή οποιουδήποτε άλλου επισκόπου) να μην δέχεται τον "επανακαθορισμό" των σχέσεων πολιτείας και Εκκλησίας. "Και έτσι -- σου λένε -- καλά είμαστε, αφού η μοίρα (= η συγκυρία) μάς καταξιώνει και το παίζουμε μικροί καίσαρες στην επαρχία μας"... Άλλο η τοποθέτηση, όμως, και άλλο η θρασύτητα. Άλλο να εναντιώνεσαι στις προτάσεις της Ελληνικής Ένωσης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και του Πολίτη (για τον διαχωρισμό κράτους και Εκκλησίας) και άλλο να καθυβρίζεις επιφανή μέλη της Ένωσης, όπως, λόγου χάρη, τον καθηγητή του Συνταγματικού Δικαίου Νίκο Αλιβιζάτο, τον καθηγητή του Αστικού Δικαίου Γ. Κουμάντο ή τον πρόεδρο της Ένωσης Δ. Χριστόπουλο ή τον γενικό γραμματέα της Γ. Κτιστάκη.
ΑΠΟ ΠΟΥ αντλούν, όμως, (οι σεβασμιότατοι) το θράσος τους αυτό, ώστε να αποκαλούν, συλλήβδην, τα μέλη της Ένωσης για τα Δικαιώματα του Πολίτη "αυτοσχέδιους μάγους της αλλοτρίωσης" Εν πρώτοις, δεν είμαι βέβαιος ότι όλοι οι δεσποτάδες μας κατανοούν τη λέξη "αλλοτρίωση", η οποία δεν σημαίνει μόνο την "αποξένωση του εργάτη από την εργασία του" (για να θυμηθούμε τον Ροζέ Γκαροντί, έτους 1966), αλλά και την "υπαγωγή του εαυτού μας σε άλλους... Συνειδητοποιώ ότι ανοίγω μεγάλα θέματα και, φυσικά, δεν παίρνω όρκο ότι ο νεόδμητος μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος παρακολουθεί τα όσα συμβαίνουν εντός ή εκτός Ελλάδας. Διερωτώμαι: Πληροφορήθηκε, άραγε, ο άγιος Πατρών ότι υπάρχει και "κοσμική ηθική", ότι "η ζωή μας έχει ηθικό νόημα μόνο στη σχέση της με τον Άλλο" και ότι -- σε αντίθεση με τις "κλίσεις" του κ. Χριστόδουλου (αμάν και πότε θα "συγκυβερνήσουμε"...) -- η Εκκλησία, στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, ασχολείται με θέματα όπως είναι η κλωνοποίηση, η βλαστοκυτταρική έρευνα, οι νέες δυνατότητες γενετικού ελέγχου και επιλογών; Ασφαλώς, δεν μου διαφεύγει ότι, στις περισσότερες περιπτώσεις, οι παρεμβάσεις αυτές είναι παρεμβάσεις ανάσχεσης και συντήρησης. Αλλά ούτε στη Γαλλία, ούτε στη Γερμανία ή την Ολλανδία ή τη Δανία, κάποιος επίσκοπος, πρίγκιπας της Εκκλησίας, διανοήθηκε ποτέ να... "συγκυβερνήσει".
ΓΙΑΤΙ, ΟΜΩΣ, δεν συναινεί η Διαρκής Ιερά Σύνοδος (ΔΙΣ) στον διαχωρισμό πολιτείας και Εκκλησίας ή -- για να χρησιμοποιήσω τη διατύπωση του προέδρου της Ένωσης Δ. Χριστόπουλου -- σε "μια διαδικασία σταδιακής απεξάρτησης της Εκκλησίας από την πολιτεία", ακριβέστερα σε μια "οιονεί νομοθετική πρόταση, με διατάξεις που μπορούν να εφαρμοσθούν τμηματικά ή συνολικά" Απάντηση: Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος ενίσταται διότι στόχος της Ένωσης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και του Πολίτη δεν είναι ο διαχωρισμός πολιτείας και Εκκλησίας, αλλά η "βάναυση μετατροπή της χώρας σε άθρησκη πολιτεία, χωρίς, βέβαια, τη συναίνεση του λαού". Και αμέσως παρακάτω: "Η ΔΙΣ δεν αναγνωρίζει στους αυτόκλητους και αυτοσχέδιους μάγους της αλλοτρίωσης, όποιοι και αν είναι αυτοί, το δικαίωμα να διαταράσσουν, σε εποχές πολλαπλά δεινής κρίσεως, την ειρήνη (...) και την ενότητα του λαού".
ΕΡΩΤΗΜΑ ΠΡΩΤΟ: Αλλά, αφού οι Συνοδικοί αγαπούν τόσο πολύ τον λαό, γιατί δεν διανοήθηκαν ποτέ να τον εισαγάγουν ως "συμβαλλόμενο μέρος" στις επί μέρους εκλογές τους, για την ανάδειξη αρχιερέσεων; [Παράδειγμα: Για τη μεταφύτευση, λόγου χάρη, του Πελοποννήσιου κ. Ανθίμου στη Θεσσαλονίκη, δεν θα ήταν προτιμότερο και δημοκρατικότερο, αν είχε ερωτηθεί, για τη μεταφύτευση αυτή, και ο λαός της συμπρωτεύουσας;] Ερώτημα δεύτερο: Αλλά, αν "η αποκρατικοποίηση της Εκκλησίας" ή η "εκκοσμίκευση του κράτους" ταυτίζονται με την επικράτηση του... Απολλύωνα, του άγγελου της Αβύσσου, τότε, κατά ποια λογική ο αρχιεπίσκοπος κ. Χριστόδουλος, ως μητροπολίτης Μαγνησίας, είχε ταχθεί υπέρ του χωρισμού κράτους και Εκκλησίας;
ΜΟΥ ΛΕΓΟΥΝ ότι ο αρχιεπίσκοπος κ. Χριστόδουλος "περιπατεί κατά σάρκα και ζει εν κόσμω"... Συνεπώς, δεν πρέπει να εκπλήσσομαι ούτε για τη θέση που είχε υιοθετήσει παλαιότερα (ως μητροπολίτης Βόλου). Ούτε ν’ αποκλείω ενδεχόμενη συμφωνία στο τέλος της διαδρομής -- in the long run, καταπώς θα έλεγε ο ιδρυτής του ΠΑΣΟΚ Ανδρέας Παπανδρέου. Καλή η αισιοδοξία, δεν αντιλέγω, αλλά, επί του παρόντος, σημειώνω τη συγχορδία Σαρτζετάκη - Χριστόδουλου εναντίον κάθε προοδευτικής, εκσυγχρονιστικής σκέψης. Τον πρώτο (τον Κύριο) τον ενοχλούν, εν έτει 2005, οι κομμουνιστοσυμμορίτες, τον δεύτερο (τον Μακαριότατο) οι "προοδευτικάριοι". Χρειάζεται να συνεχίσω; Παρ’ όλα αυτά, θέλω να πιστεύω ότι κάποια βήματα προς την εκκοσμίκευση του κράτους μπορούν να γίνουν.
ΑΠΟ ΠΟΥ αντλούν, όμως, (οι σεβασμιότατοι) το θράσος τους αυτό, ώστε να αποκαλούν, συλλήβδην, τα μέλη της Ένωσης για τα Δικαιώματα του Πολίτη "αυτοσχέδιους μάγους της αλλοτρίωσης" Εν πρώτοις, δεν είμαι βέβαιος ότι όλοι οι δεσποτάδες μας κατανοούν τη λέξη "αλλοτρίωση", η οποία δεν σημαίνει μόνο την "αποξένωση του εργάτη από την εργασία του" (για να θυμηθούμε τον Ροζέ Γκαροντί, έτους 1966), αλλά και την "υπαγωγή του εαυτού μας σε άλλους... Συνειδητοποιώ ότι ανοίγω μεγάλα θέματα και, φυσικά, δεν παίρνω όρκο ότι ο νεόδμητος μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος παρακολουθεί τα όσα συμβαίνουν εντός ή εκτός Ελλάδας. Διερωτώμαι: Πληροφορήθηκε, άραγε, ο άγιος Πατρών ότι υπάρχει και "κοσμική ηθική", ότι "η ζωή μας έχει ηθικό νόημα μόνο στη σχέση της με τον Άλλο" και ότι -- σε αντίθεση με τις "κλίσεις" του κ. Χριστόδουλου (αμάν και πότε θα "συγκυβερνήσουμε"...) -- η Εκκλησία, στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, ασχολείται με θέματα όπως είναι η κλωνοποίηση, η βλαστοκυτταρική έρευνα, οι νέες δυνατότητες γενετικού ελέγχου και επιλογών; Ασφαλώς, δεν μου διαφεύγει ότι, στις περισσότερες περιπτώσεις, οι παρεμβάσεις αυτές είναι παρεμβάσεις ανάσχεσης και συντήρησης. Αλλά ούτε στη Γαλλία, ούτε στη Γερμανία ή την Ολλανδία ή τη Δανία, κάποιος επίσκοπος, πρίγκιπας της Εκκλησίας, διανοήθηκε ποτέ να... "συγκυβερνήσει".
ΓΙΑΤΙ, ΟΜΩΣ, δεν συναινεί η Διαρκής Ιερά Σύνοδος (ΔΙΣ) στον διαχωρισμό πολιτείας και Εκκλησίας ή -- για να χρησιμοποιήσω τη διατύπωση του προέδρου της Ένωσης Δ. Χριστόπουλου -- σε "μια διαδικασία σταδιακής απεξάρτησης της Εκκλησίας από την πολιτεία", ακριβέστερα σε μια "οιονεί νομοθετική πρόταση, με διατάξεις που μπορούν να εφαρμοσθούν τμηματικά ή συνολικά" Απάντηση: Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος ενίσταται διότι στόχος της Ένωσης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και του Πολίτη δεν είναι ο διαχωρισμός πολιτείας και Εκκλησίας, αλλά η "βάναυση μετατροπή της χώρας σε άθρησκη πολιτεία, χωρίς, βέβαια, τη συναίνεση του λαού". Και αμέσως παρακάτω: "Η ΔΙΣ δεν αναγνωρίζει στους αυτόκλητους και αυτοσχέδιους μάγους της αλλοτρίωσης, όποιοι και αν είναι αυτοί, το δικαίωμα να διαταράσσουν, σε εποχές πολλαπλά δεινής κρίσεως, την ειρήνη (...) και την ενότητα του λαού".
ΕΡΩΤΗΜΑ ΠΡΩΤΟ: Αλλά, αφού οι Συνοδικοί αγαπούν τόσο πολύ τον λαό, γιατί δεν διανοήθηκαν ποτέ να τον εισαγάγουν ως "συμβαλλόμενο μέρος" στις επί μέρους εκλογές τους, για την ανάδειξη αρχιερέσεων; [Παράδειγμα: Για τη μεταφύτευση, λόγου χάρη, του Πελοποννήσιου κ. Ανθίμου στη Θεσσαλονίκη, δεν θα ήταν προτιμότερο και δημοκρατικότερο, αν είχε ερωτηθεί, για τη μεταφύτευση αυτή, και ο λαός της συμπρωτεύουσας;] Ερώτημα δεύτερο: Αλλά, αν "η αποκρατικοποίηση της Εκκλησίας" ή η "εκκοσμίκευση του κράτους" ταυτίζονται με την επικράτηση του... Απολλύωνα, του άγγελου της Αβύσσου, τότε, κατά ποια λογική ο αρχιεπίσκοπος κ. Χριστόδουλος, ως μητροπολίτης Μαγνησίας, είχε ταχθεί υπέρ του χωρισμού κράτους και Εκκλησίας;
ΜΟΥ ΛΕΓΟΥΝ ότι ο αρχιεπίσκοπος κ. Χριστόδουλος "περιπατεί κατά σάρκα και ζει εν κόσμω"... Συνεπώς, δεν πρέπει να εκπλήσσομαι ούτε για τη θέση που είχε υιοθετήσει παλαιότερα (ως μητροπολίτης Βόλου). Ούτε ν’ αποκλείω ενδεχόμενη συμφωνία στο τέλος της διαδρομής -- in the long run, καταπώς θα έλεγε ο ιδρυτής του ΠΑΣΟΚ Ανδρέας Παπανδρέου. Καλή η αισιοδοξία, δεν αντιλέγω, αλλά, επί του παρόντος, σημειώνω τη συγχορδία Σαρτζετάκη - Χριστόδουλου εναντίον κάθε προοδευτικής, εκσυγχρονιστικής σκέψης. Τον πρώτο (τον Κύριο) τον ενοχλούν, εν έτει 2005, οι κομμουνιστοσυμμορίτες, τον δεύτερο (τον Μακαριότατο) οι "προοδευτικάριοι". Χρειάζεται να συνεχίσω; Παρ’ όλα αυτά, θέλω να πιστεύω ότι κάποια βήματα προς την εκκοσμίκευση του κράτους μπορούν να γίνουν.