Δεν υπάρχει διασταλτική ερμηνεία του άρθρου 16

Φώτης Κουβέλης, Συνέντευξη στον Ανδρέα Παπαδόπουλο, Αυγή της Κυριακής, 25/05/2008

Η διάταξη του άρθρου 16 του Συντάγματος είναι σαφής, αυστηρή και συγκεκριμένη και δεν επιτρέπεται η οποιαδήποτε διαφορετική ερμηνεία από αυτή που αναδεικνύεται από την ίδια τη διάταξη. Δεν μπορεί να υπάρξει διασταλτική ερμηνεία», δηλώνει κατηγορηματικά ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ ΦΩΤΗΣ ΚΟΥΒΕΛΗΣ. Με συνέντευξή του στην «Κ.Α.» εξηγεί τη στάση του ΣΥΡΙΖΑ στην αναθεώρηση και τις ψηφοφορίες, ζητάει εξεταστική για τον ΟΤΕ, χαρακτηρίζει θρασύτατη τη στάση του κ. Βγενόπουλου, ζητώντας από την κυβέρνηση να πάρει καθαρή θέση, ενώ χαρακτηρίζει άσκηση επί χάρτου τη συζήτηση για προεκλογική συνεργασία με το ΠΑΣΟΚ.

Ποια θα είναι εντέλει η στάση του ΣΥΡΙΖΑ στην αναθεώρηση του Συντάγματος;

- Μείναμε στη διαδικασία αναθεώρησης του Συντάγματος με τις δικές μας θέσεις και προτάσεις. Μείναμε για να αναδείξουμε την αντίθεσή μας αναφορικά με την αναθεώρηση του άρθρου 16 και την επιχειρηθείσα αποδόμηση του δημόσιου χαρακτήρα της παιδείας. Μείναμε για να αναδείξουμε τα αδιέξοδα που θα μπορούσε να δημιουργήσει τυχόν αναθεώρηση του άρθρου 24 που αφορά την προστασία του περιβάλλοντος. Θα επιχειρηθεί η πλαγιοκόπη του άρθρου 24 με το γενικό χωροταξικό σχέδιο. Κατά συνέπεια πρέπει να υπάρξει η αναγκαία πολιτική ενεργοποίηση ώστε αυτό το χωροταξικό σχέδιο να μην υλοποιηθεί. Τυχόν υλοποίηση μπορεί να οδηγήσει στην εκ πλαγίου προσβολή των προστατευτικών του περιβάλλοντος διατάξεων.

Θα συμβάλει ο ΣΥΡΙΖΑ με τις ψήφους του ώστε να θεωρηθεί η αναθεώρηση γενόμενη;

- Σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί κινηθεί αναθεωρητική διαδικασία πριν την παρέλευση πενταετίας. Υπάρχει, όμως, η αντίθετη άποψη που λέει ότι η περαίωση της συνταγματικής διαδικασίας, σημαίνει και αναθεώρηση κάποιων διατάξεων. Ακόμα και για αυτό το ενδεχόμενο, παραμένουμε, ψηφίζοντας κάποιες διατάξεις, έτσι ώστε να συντελεστεί η αναθεωρητική διαδικασία, διότι δεν θέλουμε με τους υπάρχοντες συσχετισμούς να ανοίξει αμέσως νέα αναθεωρητική διαδικασία. Γιατί θα μπορούσαν τότε να υπάρξουν σε κοινό τόπο Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ, ιδιαίτερα για το άρθρο 16.

Μπορεί να υπάρξει διασταλτική ερμηνεία του άρθρου 16, όπως δήλωσε ο υπουργός Παιδείας και να δημιουργηθούν ιδιωτικά πανεπιστήμια χωρίς την αναθεώρηση του επίμαχου άρθρου;

- Η διάταξη του άρθρου 16 του Συντάγματος είναι σαφής, αυστηρή και συγκεκριμένη και δεν επιτρέπεται η οποιαδήποτε διαφορετική ερμηνεία από αυτή που αναδεικνύεται από την ίδια τη διάταξη. Δεν μπορεί να υπάρξει διασταλτική ερμηνεία. Εμείς είμαστε αντίθετοι με την ίδρυση της όποιας άλλης μορφής πανεπιστημίων. Πιστεύουμε ότι προέχει η στήριξη, η ενίσχυση και η αναβάθμιση του δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης. Η κυβέρνηση αξιοποιεί προηγούμενες ενέργειες στελεχών του ΠΑΣΟΚ, όσο και απόψεων που έχουν εκφράσει, σε σχέση με τη δυνατότητα, με βάση την υπάρχουσα συνταγματική ρύθμιση του άρθρου 16 να ιδρύονται πανεπιστήμια με άλλες μορφές.

Αναφέρεστε προφανώς στα πεπραγμένα του κ. Παπανδρέου όταν ήταν υπουργός Παιδείας;

- Ακριβώς, αναφέρομαι στην ίδρυση της Σχολής της Ολυμπίας, που επικαλέστηκε ο κ. Στυλιανίδης, αλλά και στις απόψεις που έχει διατυπώσει σε επιστημονικό κείμενο ο Ευάγγελος Βενιζέλος. Βεβαίως εξήγησε ότι οι προϋποθέσεις που ο ίδιος θέτει για κάτι τέτοιο είναι τελείως διαφορετικές από εκείνες που αναφέρει ο κ. Στυλιανίδης.

Η κυβέρνηση επιλέγει στρατηγική έντασης στο χώρο της παιδείας.

Στο ζήτημα της παιδείας επιλέγει στρατηγική σύγκρουσης η κυβέρνηση;

- Επιλέγει στρατηγική έντασης, υπολογίζοντας στο γεγονός ότι ένα μέρος της σπουδάζουσας νεολαίας και της πανεπιστημιακής κοινότητας, αλλά και της κοινωνίας, δεν θέλει να υπάρχει η οποιαδήποτε αναταραχή στα πανεπιστήμια. Με αυτή την επιλογή βρήκε τη στιγμή για να τροφοδοτήσει την ένταση και στη λεγόμενη διασταλτική ερμηνεία του άρθρου 16 του συντάγματος για να προωθήσει την άποψη ότι είναι δυνατή η ίδρυση πανεπιστημίων έξω από το δημόσιο.

Πρέπει να υπάρξει συμμετοχή στην εκλογή των πρυτάνεων και είναι σε θετική κατεύθυνση η καθολική ψηφοφορία;

- Η καθολική ψηφοφορία θα μπορούσε να είναι σε θετική κατεύθυνση. Όως το ζήτημα δεν πρέπει να περιορίζεται και να εντοπίζεται στις πρυτανικές εκλογές. Διότι η απόσπαση της διαδικασίας των πρυτανικών εκλογών από τα άλλα ζητήματα προωθεί μια μηχανιστική αντίληψη και ερμηνεία, όσο και σκόπιμη ερμηνεία για τη στάση της σπουδάζουσας νεολαίας ή ενός κομματιού της, να μην θέλει να γίνουν πρυτανικές εκλογές. Δεν είναι το κυρίαρχο. Το κυρίαρχο είναι τα ζητήματα της υποβάθμισης του αυτοδιοίκητου του δημόσιου πανεπιστημίου, της μη στήριξης, της αλλαγής του χαρακτήρα του μέσα από ένα νόμο πλαίσιο που ο ΣΥΡΙΖΑ έχει καταγγείλει. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν περιορίστηκε στο να καταγγείλει το νόμο πλαίσιο. Ταυτόχρονα κατέθετε τις δικές του πολλές τροπολογίες αναφορικά με συγκεκριμένες ρυθμίσεις που θα έπρεπε να υπάρξουν.

Έχετε αντιληφθεί γιατί η κυβέρνηση προχώρησε στην ιδιωτικοποίηση του ΟΤΕ;

- η κυβέρνηση υπηρετεί μια νεοφιλελεύθερη συντηρητική αντίληψη. Πιστεύει ότι θα πρέπει να παραδοθούν στον ιδιωτικό τομέα οι δημόσιες υπηρεσίες. Δεν υπάρχει κανένα οικονομικό στοιχείο που να πείθει ότι έπρεπε να γίνει αυτή η σύμπραξη. Η κυβέρνηση επέλεξε μια διαδικασία που ελέγχεται, εγείρει σκέψεις και δημιουργεί υπόνοιες για ιδιοτελείς συμπεριφορές. Αν ήθελε να προχωρήσει σε αυτή τη σύμπραξη θα μπορούσε να βγει σε δημόσια αναζήτηση στρατηγικού συμμάχου στον ευρωπαϊκό χώρο.

Τίθεται ζήτημα απιστίας; Θα είχε νόημα η προανακριτική επιτροπή, όπως ζήτησε ο κ. Παπανδρέου;

- Εκείνο που έχει νόημα είναι η σύσταση εξεταστικής επιτροπής. Αν προκύψουν στοιχεία από την εξεταστική επιτροπή, τότε βεβαίως μπορούν να αξιοποιηθούν όλες οι διατάξεις του Συντάγματος ακόμα και για την αναζήτηση προσωποποιημένων ευθυνών, πέραν των πολιτικών ευθυνών.

Υπάρχουν πλέον νομικές και πολιτικές δυνατότητες για να αλλάξει η συμφωνία;

- Ναι, υπο την προϋόθεση ότι θα κινηθούν χρήματα για να εξαγοραστεί ένα πλειοψηφικό πακέτο και να ανακτήσει το ελληνικό δημόσιο την υπεροχή.

Πώς κρίνεται τις αγωγές του κ. Βγενόπουλου και πως σχολιάζετε τη στάση της κυβέρνησης;

- Μαρτυρά θρασύτητα η στάση του κ. Βγενόπουλου. Θρασύτητα εναντίον πολιτικών δυνάμεων που επιλέγει να τις ελέγξει με αγωγές και μηνύσεις για ζητήματα που αφορούν υποχρέωσή τους. Αυτή η θρασύτητα και η αναιδής συμπεριφορά αναπτύσσεται και καλλιεργείται σε ένα κλίμα ασυδοσίας που υπάρχει στη σχέση δημοσίου και ιδιωτικού. Σε αυτό έχει ευθύνη η κυβέρνηση. Η κυβέρνηση πρέπει να μιλήσει με σαφήνεια και καθαρότητα για τη στάση του κ. Βγενόπουλου απέναντι στους δυο πολιτικούς αρχηγούς.

Δεδομένου ότι ο εκλογικός νόμος επιτρέπει τις προεκλογικές συμμαχίες, αλλά και τις δημοσκοπήσεις σύμφωνα με τις οποίες οι πολίτες προτιμούν τις κυβερνήσεις συνεργασίας, υπάρχουν δυνατότητες για συνεργασία με το ΠΑΣΟΚ;

- Δεν είναι θέμα εκλογικού νόμου. Αυτό που δεν επιτρέπει την υποστήριξη της άποψης ότι είναι δυνατή η συνεργασία, είναι η διάσταση και η αντίθεση σε καίρια προγραμματικά ζητήματα. Όποιος ερήμην αυτών των στοιχείων μιλάει για τέτοιες συνεργασίες με το ΠΑΣΟΚ και μάλιστα προεκλογικού χαρακτήρα, κάνει ασκήσεις επί χάρτου. Βεβαίως υπάρχει ανάγκη εξορθλογισμού των σχέσεων των κομμάτων της αντιπολίτευσης. Υπάρχει ανάγκη πάνω σε ένα πρόγραμμα ριζικών τομών και ουσιωδών μεταρρυθμιστικών παρεμβάσεων να διαμορφωθεί ένα βάθρο για να προκύψει μια νέα κοινωνική και πολιτική πλειοψηφία.

Πώς θα διαπιστώσετε ότι δεν υπάρχουν προγραμματικές συμφωνίες αν δεν κάτσετε στο τραπέζι του διαλόγου;

- Ο διάλογος γίνεται δημόσια, στη βάση των προτάσεων και των θέσεων που τα κόμματα εκφράζουν με δημόσιο λόγο στην ελληνική κοινωνία. Θα ήταν μηχανιστικό να αναζητήσει κανείς αυτό το διάλογο σε ένα κοινό τραπέζι. Αυτό που βαρύνει τον ΣΥΝ ως υποχρέωση, είναι να καταθέσει τη δική του εναλλακτική πολιτική πρόταση. Πάνω σε αυτή την πρόταση είναι δυνατόν να προκύψουν συμπορεύσεις και με το χώρο της ριζοσπαστικής αριστεράς και με το χώρο της αριστερής σοσιαλδημοκρατίας και με υπαρκτές οικολογικές δυνάμεις.

Έγινε αρκετή συζήτηση στον ΣΥΝ για τη σύνθεση των οργάνων. Γιατί;

- Πρέπει η σύνθεση των οργάνων να αξιοποιεί, ανεξάρτητα από πλειοψηφίες και μειοψηφίες, υπαρκτές δυνατότητες και υπαρκτές δυνάμεις. Αυτό είναι παρούσα και μέλλουσα υποχρέωση του ΣΥΝ.

Θέμα επικαιρότητας:
Παιδεία

Σύνολο: 264 Κείμενα

Πρόσφατα κείμενα

Ημερολόγιο κειμένων

Θέματα επικαιρότητας

Αρθρογράφοι