1821, μια ανδρική υπόθεση;

Χριστίνα Κουλούρη, Η Καθημερινή, Δημοσιευμένο: 2021-03-23

Λίγο μετά την πτώση του Μεσολογγίου, η Ευανθία Καΐρη, αδελφή του Θεόφιλου, δημοσίευσε ένα θεατρικό έργο με τίτλο «Νικήρατος. Δράμα εις τρεις πράξεις υπό Ελληνίδος τινός συντεθέν», το οποίο αφιερωνόταν «τη ιερά κόνει των υπέρ της Ελλάδος θυσιασθεισών Ελληνίδων». Κεντρικό θέμα του έργου ήταν η ανατίναξη από τον γέροντα Χρήστο Καψάλη (ο «Νικήρατος» του δράματος) της πυριτιδαποθήκης, μετά την αποτυχία της Εξόδου των πολιορκημένων και την είσοδο του τουρκοαιγυπτιακών στρατευμάτων στο Μεσολόγγι. Η έμφυλη διάσταση του έργου είναι προφανής, όχι μόνο γιατί η συγγραφέας είναι γυναίκα, αλλά και γιατί η ίδια δίνει έμφαση στη γυναικεία θυσία στο Μεσολόγγι μέσω της κεντρικής της ηρωίδας, της Κλεονίκης. Στην όγδοη σκηνή του έργου εξάλλου, χορός γυναικών εμφανίζεται να λέει πριν από την απελπισμένη ηρωική Εξοδο: «Ή να σωθώμεν ελεύθεραι ή να αποθάνωμεν ελεύθεραι».

Η πράξη αυτή μιας λόγιας γυναίκας μέσα στην Επανάσταση είναι άγνωστη στο ευρύ κοινό· ίσως μάλιστα και να μη θεωρείται «σημαντική» για την ιστορία του αγώνα για την ανεξαρτησία, με βάση την κυρίαρχη αφήγηση η οποία διαχέεται μέσω της εκπαίδευσης και της δημόσιας ιστορίας. Ποια όμως ήταν η συμμετοχή των γυναικών στην Ελληνική Επανάσταση; Γιατί σήμερα θυμόμαστε μόνο την Μπουμπουλίνα και, δευτερευόντως, τη Μαντώ Μαυρογένους; Υπήρξαν προσπάθειες ανατροπής της ανδροκεντρικής αφήγησης της ιστορίας του ’21;

Ας ξεκινήσουμε από μια γενική διαπίστωση. Στην ιστορική αφήγηση, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς, σπανίζουν οι γυναικείες μορφές και μάλιστα οι επώνυμες, εκείνες που θα ονομάζαμε «ηρωίδες» σε αναλογία προς τους «ήρωες». Οι γυναίκες ανήκουν στους σιωπηλούς δράστες της Ιστορίας, των οποίων η φωνή δεν καταγράφεται και η δράση είναι σχεδόν αόρατη. Η Ιστορία θεωρείται έργο «μεγάλων ανδρών», οι οποίοι εκ των πραγμάτων, ως αποτέλεσμα της κατανομής των έμφυλων κοινωνικών ρόλων, ηγούνται των πολεμικών ανδραγαθημάτων και των πολιτικών πράξεων.

Η Ελληνική Επανάσταση δεν αποτελεί εξαίρεση. Λίγες είναι οι επώνυμες γυναίκες ηρωίδες και, όχι τυχαία, είναι οι ένοπλες γυναίκες, εφάμιλλες με τους άνδρες αγωνιστές, όπως η Μπουμπουλίνα, η Ασήμω Λιδωρίκη και η Δέσπω Τζαβέλλα. Αντίθετα, πολλές είναι οι ανώνυμες γυναίκες-θύματα όπως οι Χιώτισσες «σφαγείσαι, καείσαι, αιχμαλωτισθείσαι και πωληθείσαι ως δούλαι» το 1822. Ανώνυμες είναι και οι Σουλιώτισσες, οι γυναίκες που επιλέγουν οικειοθελώς και με αξιοπρέπεια τον θάνατο, που θυσιάζονται από αγάπη προς την πατρίδα. Η αυτοθυσία των γυναικών ως ύψιστη πράξη ηρωισμού καταγράφεται και στον «Νικήρατο» της Ευανθίας Καΐρη, συγκροτώντας ταυτόχρονα έναν νέο τόπο της ιστορικής μνήμης της Επανάστασης που εκπροσωπείται εμβληματικά από το Ζάλογγο. Ο γυναικείος ηρωισμός επομένως προσλαμβάνει κυρίως τα χαρακτηριστικά της θυσίας και προσιδιάζει με την κυρίαρχη αντίληψη για τον παθητικό «ρόλο» της γυναίκας.

Εάν οι Σουλιώτισσες συγκροτούν ένα είδος πληθυντικού θηλυκού ήρωα, η γυναικεία μορφή που συμπυκνώνει, σε ατομικό επίπεδο, όλα τα χαρακτηριστικά της εθνικής ηρωίδας και η μόνη που κατέκτησε μια θέση στο εθνικό πάνθεον ισότιμη με τους άνδρες είναι αναμφίβολα η Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα. Ηταν η μόνη γυναίκα που απεικονίστηκε στην επετειακή σειρά γραμματοσήμων για την εκατονταετηρίδα της Επανάστασης το 1930 ενώ και σήμερα, στα 200 χρόνια από το 1821, η δική της μορφή κυριαρχεί στις ποικίλες αναπαραστάσεις. Σε πρόσφατη δημοσκόπηση για τις κυρίαρχες προσωπικότητες της Ελληνικής Επανάστασης, η Μπουμπουλίνα βρέθηκε στην πρώτη τριάδα (ΚΕΦΙΜ, 2020). Η φήμη της χτίστηκε μέσα στην Επανάσταση, λόγω της ηγετικής συμμετοχής της σε πολεμικές συγκρούσεις, όπως η πρώτη πολιορκία του Ναυπλίου στην οποία συμμετείχε με το μπρίκι της «Αγαμέμνων», η πολιορκία της Μονεμβασιάς και η άλωση της Τριπολιτσάς. Αλλοι τη συνέκριναν με γυναίκες πολεμάρχους όπως οι Αμαζόνες, οι Σπαρτιάτισσες και η Ζαν ντ’ Αρκ, αποδίδοντάς της αρρενωπή συμπεριφορά, ηρωισμό και αποφασιστικότητα, ενώ άλλοι τη θεώρησαν άπληστη, σκληρή και υστερόβουλη. Η φιλελληνική εικονογραφία του Αγώνα την απεικόνισε νεαρή και όμορφη με δυτικά ρούχα ή ένοπλη και μεγαλόσωμη, με ανατολίτικη ενδυμασία. Οπως και άλλα πρόσωπα και θέματα της Επανάστασης, η Μπουμπουλίνα ενέπνευσε τη γαλλική μόδα και απεικονίστηκε σε είδη καθημερινής χρήσης μέσα στη δεκαετία του 1820.

Το ελληνικό φεμινιστικό κίνημα του τέλους του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα, με κεντρική προσωπικότητα την Καλλιρρόη Παρρέν, επιχείρησε να επιβάλει γυναικεία ηρωικά πρότυπα με έμπνευση από το 1821, αλλά τελικά δεν μπόρεσε να υπερβεί τον «κανόνα» που είχε δημιουργηθεί ούτε να ανατρέψει την ανδροκεντρική αφήγηση. Η Μπουμπουλίνα πρωταγωνιστούσε και στη φεμινιστική αφήγηση παρόλο που το γυναικείο κίνημα έδινε έμφαση μάλλον στα «γυναικεία» στοιχεία της δράσης και του χαρακτήρα της, εκείνα που παρέπεμπαν στην ηθική ανωτερότητα και τη γυναικεία αλληλεγγύη. Ταυτόχρονα, οι γυναίκες προβάλλονταν ως «μητέρες των ηρώων», ένα ρόλο-«εθνική αποστολή», κι επομένως ενδύονταν τον παραδοσιακό ρόλο της γυναίκας ως μητέρας. Οι γυναίκες της Επανάστασης θεωρούνταν λοιπόν σημαντικές επειδή γεννούσαν «ήρωες» και θυσιάζονταν τραγουδώντας «έχετε γεια βρυσούλες».

Η εικόνα παραμένει ίδια και σήμερα. Οπως οι κομψές Γαλλίδες πριν από διακόσια χρόνια φορούσαν το φόρεμα «Μπουμπουλίνα», έτσι και σήμερα ένας οίκος μόδας «εμπνέεται από τη γυναίκα-σύμβολο της Ελληνικής Επανάστασης του 1821, τη Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα, και δίνει το όνομά της σε μία συλλογή που έρχεται να τιμήσει το γυναικείο σθένος και το ένστικτο», σύμφωνα με τη σχετική διαφήμιση. Τελικά, η μόδα είναι γυναικεία υπόθεση, αλλά το 1821, ανδρική.

Θέματα επικαιρότητας: 1821

1821: Ελληνικό «success story» ή διεθνική εμπειρία;

Κωστής Κορνέτης, 2023-03-28

Ο τρόπος με τον οποίο βλέπουμε την Ιστορία σχετίζεται άμεσα...

Περισσότερα

Τι έμαθα κατά το 2021 για το 1821

Κωστής Κώστας, 2022-01-08

Φαίνεται πως στην Ελλάδα οι σχέσεις μας με την Ιστορία δεν...

Περισσότερα
Τάκης Καμπύλης

Το Μνημείο

Τάκης Καμπύλης, 2021-11-26

Μία από τις εκδηλώσεις της χτεσινής μέρας για την εξάλειψη...

Περισσότερα
Αντώνης Λιάκος

821 – 2021 / Γιατί έγινε και πώς πέτυχε η Επανάσταση;

Αντώνης Λιάκος, 2021-05-30

Αντώνης Λιάκος: Η μελέτη ξεκινά από μακροϊστορικές διαπιστώσεις,...

Περισσότερα
Γιάννης Μπαλαμπανίδης

1821

Γιάννης Μπαλαμπανίδης, 2021-04-28

Πριν λίγο καιρό κυκλοφόρησε ένα μάλλον ανεπίσημο αφισάκι...

Περισσότερα

Τα σκέλεθρα του «21»

Τάκης Καφετζής, 2021-04-04

Πόσα πολλά δεν έχουν γραφτεί, δεκάδες χρόνια τώρα, για τον...

Περισσότερα
Σωτήρης Βαλντέν

Περί επετείων και εθνικού αφηγήματος

Σωτήρης Βαλντέν, 2021-04-03

Ας μου επιτραπεί να παρέμβω και εγώ στη συζήτηση για τους...

Περισσότερα

Οι γυναίκες, χριστιανές και μουσουλμάνες, ήταν ο αδύναμος κρίκος το 1821

Βασιλική Λάζου, 2021-03-28

Η Μπουμπουλίνα και η Μαυρογένους δεν γίνονταν αποδεκτές...

Περισσότερα

Άρθρα/ Πολιτική

Λάμπρος Αθανάσιος Τσουκνίδας

Το μακρύ ζεϊμπέκικο του Π. Πολάκη δεν ξεκίνησε (ούτε τελείωσε) χθες

Λάμπρος Αθανάσιος Τσουκνίδας, 2024-07-26

Όταν το Νοέμβριο του 2023 ο Παύλος Πολάκης τασσόταν υπέρ των...

Θόδωρος Τσίκας

50 χρόνια: Αναζητείται πολιτική βούληση για λύση του Κυπριακού

Θόδωρος Τσίκας, 2024-07-20

Το τελευταίο διάστημα φάνηκε ότι αναθερμαίνονται οι διεργασίες...

Αλέξης Ηρακλείδης

Εξωτερική πολιτική:τρία μέτωπα

Αλέξης Ηρακλείδης, 2024-07-09

Η Ελλάδα σήμερα έχει να αντιμετωπήσει τρία μέτωπα ταυτόχρονα...

Στέργιος Καλπάκης

Η Γαλλία τρομάζει ήδη Μητσοτάκη και συμφέροντα

Στέργιος Καλπάκης, 2024-07-09

Ανησυχούν: Αυτό που έγινε για να αποτραπεί η νίκη της Ακροδεξιάς...

Θόδωρος Τσίκας

”Οι Γάλλοι στον πρώτο γύρο τιμωρούν. Στο δεύτερο επιλέγουν”

Θόδωρος Τσίκας, 2024-07-08

Δεν είναι βέβαιο αν ο πρώτος σοσιαλιστής Πρόεδρος της Γαλλίας,...

Η απόλυτη ανατροπή στη Γαλλία

2024-07-08

Μια τεράστια ανακούφιση του Γαλλικού λαού και της προοδευτικής...

Θανάσης Θεοχαρόπουλος

Ισχυρή Κεντροαριστερά απέναντι στη Δεξιά

Θανάσης Θεοχαρόπουλος, 2024-07-07

...Ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία οφείλει να συμμετέχει...

Δημήτρης Χατζησωκράτης

Όλοι/ες είμαστε σήμερα του Νέου Λαϊκού Μετώπου(NFP)

Δημήτρης Χατζησωκράτης, 2024-07-06

Δεν αρκεί όμως να δηλώνουμε τη στήριξή στο NFP και να μην...

Θανάσης Θεοχαρόπουλος

Για μία μεγάλη Κεντροαριστερά με ανανέωση

Θανάσης Θεοχαρόπουλος, 2024-06-28

H ΝΔ μέσα σε λιγότερο από έναν χρόνο διακυβέρνησης έχασε...

ΕΚΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΣΥΝΘΕΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ

2024-06-24

.Επειδή οι καιροί ου μενετοί, αποφασίσαμε να απευθύνουμε...

Χάρης Τσιόκας

Πώς και γιατί πρέπει τώρα μαζί…

Χάρης Τσιόκας, 2024-06-23

...Ο κατακερματισμος του προοδευτικού χώρου ,οι άγονοι και...

Εγκλήματα διαρκείας στη Ράφα

2024-05-29

Τραγικό λάθος ο κυριακάτικος βομβαρδισμόςκαταυλισμού...

×
×