Δεν είμαστε επαγγελματίες συνδικαλιστές αλλά πανεπιστημιακοί
Ευγενία Μπουρνόβα, Συνέντευξη στον Νίκο Μάστορα, Τα Νέα, Δημοσιευμένο: 2009-04-22
«Στα Πανεπιστήμια διαμορφώθηκε μια νέα πλειοψηφία προοδευτικών δυνάμεων που είναι αποφασισμένες να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες των ανθρώπων που είναι αφοσιωμένοι στο ελληνικό Πανεπιστήμιο και να αντιμετωπίσουν τα προβλήματά του» λέει η κ. Ευγενία Μπουρνόβα, γενική γραμματέας της ΠΟΣΔΕΠ. Υποστηρίζει ότι οι τρεις πληγές των Πανεπιστημίων σήμερα είναι η έλλειψη χρηματοδότησης, ο τεράστιος όγκος φοιτητών και η έλλειψη σαφούς ερευνητικής πολιτικής.
Νέα ηγεσία στην ΠΟΣΔΕΠ. Η επόμενη μέρα...
Μια νέα πλειοψηφία προοδευτικών πανεπιστημιακών αποφασισμένων να αξιοποιήσουν τις μεγάλες πνευματικές δυνάμεις των ανθρώπων που εργάζονται με αφοσίωση στο ελληνικό Πανεπιστήμιο.
Συμμετοχή σε διάλογο για την Παιδεία. Μέχρι πού φθάνει το «ναι»;
Ο διάλογος είναι ο καλύτερος τρόπος επίλυσης των προβλημάτων. Όμως δεν μπορεί να είναι ούτε ατέρμονος ούτε προσχηματικός. Αν εξαντληθούν τα όρια, δεν θα διστάσουμε και να αποχωρήσουμε, χωρίς να κόβουμε διαύλους επικοινωνίας.
Ναι ή όχι στις φοιτητικές μη καταστροφικές καταλήψεις;
Η κατάληψη είναι μορφή πάλης που δικαιολογείται μόνο σε έκτακτες καταστάσεις. Ακόμη και τότε όμως πρέπει να εκφράζει μαζικές διαθέσεις και να έχει μαζική δημιουργική συμμετοχή και όχι στόχο την άσκηση «επαναστατικής βίας». Υπό αυτές τις προϋποθέσεις ναι!
Τι πρέπει να γίνει για να σταματήσει το φαινόμενο των καταστροφικών καταλήψεων;
Περισσότερη αυτοσυγκράτηση από τη νεολαία. Περισσότερη υπευθυνότητα από τις πρυτανικές αρχές. Λιγότερη υποκρισία από την κυβέρνηση.
Κουκούλα ίσον...
Πολλά πράγματα μπορεί να κρύβονται κάτω από μια κουκούλα, τα οποία μου προκαλούν διάφορα συναισθήματα: από απορία έως αποστροφή. Μη γινόμαστε όμως και υπερβολικοί.
Η απόφαση της παράταξης ΑΡΜΕ να συνεργαστεί στην ηγεσία της Ομοσπονδίας με τις παρατάξεις που αντιπολιτεύονταν την επίσημη παράταξη Συσπείρωση (ΣΥΝ) προκάλεσε μεγάλη αντιπαράθεση στο κόμμα;
Η αυτονομία των μαζικών φορέων σημαίνει αυτονομία χειρισμών στο συνδικαλιστικό επίπεδο. Ο ΣΥΝ πρέπει να μελετήσει με νηφαλιότητα τα αίτια που οδήγησαν στην άνοδο της ΑΡΜΕ και στην πτώση της Συσπείρωσης.
Ζητήθηκε ακόμα και η διαγραφή σας...
Στον ΣΥΝ υπάρχει πλουραλισμός απόψεων. Οι ακραίες φωνές που πρότειναν διοικητικά μέτρα σε πολιτικές διαφωνίες δεν εισακούστηκαν.
Βλέπετε διαζύγιο ΑνανεωτώνΣΥΝ;
Ο ΣΥΝ είναι ένα εγχείρημα πολυτασικού κόμματος. Πιθανόν κάποιοι να μην το αντέχουν.
Φέτος οι πανεπιστημιακοί έστρεψαν το ενδιαφέρον τους στα κοινά, αυξάνοντας κατά πολύ τη συμμετοχή στις εκλογές για την Ομοσπονδία τους. Γιατί;
Ο τρόπος εκπροσώπησης του κλάδου από την προηγούμενη ηγεσία οδήγησε πολλούς συναδέλφους να αισθανθούν αγανάκτηση και ευθύνη.
Νόμος- πλαίσιο:
βασικά προβλήματα... Πολλή γραφειοκρατία χωρίς ουσιαστικά αποτελέσματα.
Τι ζητάτε από τον υπουργό Παιδείας;
Πάντως, όχι επικοινωνιακές κορόνες.
Εξεταστικό: πρέπει να έχουν λόγο τα ΑΕΙ στην επιλογή των υποψηφίων τους;
Οπωσδήποτε, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι θα έχουν την ευθύνη διεξαγωγής των εξετάσεων. Η Ευρώπη βαδίζει προς μεγαλύτερη σύνδεση πανεπιστημίου και αγοράς εργασίας. Ορισμένοι μιλούν για επιχειρηματικό πανεπιστήμιο. Μέχρι πού; Το θέμα δεν είναι εάν η σύνδεση με την αγορά θα πρέπει να υπάρχει, αλλά με ποιους όρους. Εμείς λέμε με απόλυτη αυτονομία στις διδακτικές και ερευνητικές προτεραιότητες ενός δημόσιου πανεπιστημίου που είναι όμως ανοιχτό στην κοινωνία, όχι «γυάλινος πύργος».
Είναι όμως διαπραγματεύσιμη πλέον η «Μπολόνια»;
Η διαδικασία της συγκρότησης ενός Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης είναι συνεχώς αντικείμενο διαπραγμάτευσης από όσους συμμετέχουν σε αυτήν. Από τη διαδικασία αυτή τα ελληνικά Πανεπιστήμια μέχρι τώρα απείχαν. Είναι καιρός να πάρουμε μέρος, με αντιπροτάσεις και πρωτοβουλίες.
Αναγνώριση κολεγίων: τι έχουν να φοβηθούν τα ΑΕΙ και αντιδρούν;
Τα κολέγια δεν ενδιαφέρονται να δίνουν ουσιαστικές γνώσεις, πουλάνε απλώς «χαρτιά».
Τρεις πληγές των Πανεπιστημίων σήμερα;
Έλλειψη χρηματοδότησης και κατά συνέπεια αναγκαίων υποδομών, τεράστιος όγκος φοιτητών, έλλειψη σαφούς ερευνητικής πολιτικής.
Υπάρχουν συγκριτικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τον ευρωπαϊκό ανταγωνισμό στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση;
Υπάρχουν στη χώρα μας πανεπιστημιακά τμήματα που δεν έχουν τίποτε να ζηλέψουν από τα αντίστοιχα των άλλων χωρών.
Έλληνες πανεπιστημιακοί διαπρέπουν στο εξωτερικό. Όταν προσπαθούν να επιστρέψουν όμως αντιμετωπίζουν συνθήκες «συντεχνίας». Υπάρχει λύση;
Διαφάνεια, κοινωνική λογοδοσία, αξιολόγηση.
Ζητάτε πλήρη αυτοτέλεια, όταν τα ακαδημαϊκά και οικονομικά σκάνδαλα δεν σπανίζουν. Πώς θα απαλλαγεί η αυτοδιοίκηση από την αυθαιρεσία;
Η πλήρης αυτοτέλεια δεν αποκλείει τον έλεγχο, ο οποίος επιβάλλεται. Τα σκάνδαλα στα Πανεπιστήμια έχουν πάρει τον δρόμο της δικαιοσύνης. Μπορούμε να υποστηρίξουμε το ίδιο για τα πολιτικά ή δικαστικά σκάνδαλα;
Συνδικαλισμός Vs αμφιθεάτρου...
Δεν είμαστε επαγγελματίες συνδικαλιστές, αλλά πανεπιστημιακοί που αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με τα κοινά επειδή αγαπάμε τη δουλειά μας, το Πανεπιστήμιο και προσπαθούμε να το κάνουμε καλύτερο.