Μπροστά στη Συνδιάσκεψη της Α΄ Θεσ/νίκης…
Κείμενο-συμβολή της Ανανεωτικής Συσπείρωσης
Νίκος Πάντζαλης, Σάκης Παπαθανασίου, Μυρτώ Παυλούδη, Νίκος Φωτίου, Δημοσιευμένο: 2005-03-18
Η συνδιάσκεψη πραγματοποιείται ελάχιστους μήνες μετά το 4ο Συνέδριο του κόμματός μας. Είναι πρόσφατες λοιπόν οι συζητήσεις επί των γενικών πολιτικών ζητημάτων και γνωστά τα αποτελέσματα του Συνεδρίου. Διαμορφώθηκε σαφής πλειοψηφία που εκφράστηκε τόσο στην πολιτική απόφαση όσο και στα όργανα.
Εμείς που καταθέτουμε αυτό το κείμενο προβληματισμού, μειοψηφήσαμε. Ως μειοψηφία, θα συμβάλουμε - ελπίζουμε εποικοδομητικά - στην πορεία του Συνασπισμού. Διατηρούμε φυσικά τις πολιτικές μας απόψεις, αλλά κρίνουμε πως δεν έχει έννοια να τις επαναθέσουμε στο σύνολο τους στη Συνδιάσκεψη.
Δεν θεωρούμε ιδιαίτερα χρήσιμη μια στάση αναμονής των αποτελεσμάτων της εφαρμοζόμενης από την πλειοψηφία πολιτικής. Φιλοδοξία μας είναι να συμβάλουμε στην εξέλιξη της πολιτικής του κόμματος αναπτύσσοντας παρεμβάσεις στη βάση των πολιτικών μας απόψεων. Να βοηθήσουμε στη συλλογική προσπάθεια υπερασπιζόμενοι τα κεκτημένα της Ανανεωτικής Αριστεράς αλλά και συμμετέχοντας στην παραγωγή νέων ιδεών και προτάσεων, αναπτύσσοντας πολιτικές πρωτοβουλίες και δράσεις εντός και εκτός του κομματικού σχηματισμού.
Θα επιμείνουμε να μην αποκτήσει ο ΣΥΝ χαρακτηριστικά που θα ικανοποιούν μεν μια αριστερή παραδοσιακή ταυτότητα αλλά ταυτόχρονα θα τον απομακρύνουν περαιτέρω από αυτούς που προσβλέπουν σε μια Αριστερά του 21ου αιώνα. Μια Αριστερά με οικουμενική θέαση και αντίληψη, σύγχρονο προγραμματικό και πολιτικό λόγο, πρωτοπόρα στη σύλληψη και προώθηση νέων ζητημάτων που ανακύπτουν από τις ραγδαίες επιστημονικές και τεχνολογικές αλλαγές, κυψέλη παραγωγής νέων ιδεών και προώθησης εναλλακτικών μορφών κοινωνικής οργάνωσης, κινητήρια δύναμη για την προώθηση ριζοσπαστικών διαρθρωτικών αλλαγών, χειραφετημένη και αυτοπροσδιοριζόμενη, ικανή να συγκρούεται και ταυτόχρονα να συνεργάζεται με άλλα ρεύματα, ώστε να επιδρά στην κατεύθυνση και το περιεχόμενο των κοινωνικοπολιτικών αλλαγών .
Παραμένει βέβαια κρίσιμο το ερώτημα αν από την πλευρά της πλειοψηφίας θα επιδιωχθούν ευρύτερες συνθέσεις ή αν θα αξιοποιηθούν οι συσχετισμοί για την απομάκρυνση της μειοψηφούσας άποψης ή και τη διολίσθηση σε θέσεις αναδημιουργίας του κόμματος μαζί με τις άλλες δυνάμεις του ΣΥΡΙΖΑ .
Εμείς διευκρινίζουμε ότι θεωρούμε τον ΣΥΝ επιλογή μακράς πνοής και επιδιώκουμε -σαν διακριτό ρεύμα- να συμβάλουμε σε μια ανοδική του πορεία. Παράλληλα τονίζουμε πως δεν είναι στη δική μας λογική η οριοθέτηση των τάσεων, αλλά αντιθέτως θεωρούμε απαραίτητη την πολιτική επικοινωνία ρευμάτων και ιδεών που αναπτύσσονται στο κόμμα και την κοινωνία.
Στην πορεία προς τη Συνδιάσκεψη, καταθέτουμε το παρόν κείμενο προβληματισμού, θέλοντας να συμβάλουμε σε ένα νέο, ορθότερο κατά τη γνώμη μας, προσανατολισμό της οργάνωσης Θεσσαλονίκης και να διατυπώσουμε προτάσεις για τους αναγκαίους στόχους και τις πρωτοβουλίες που πρέπει να αναληφθούν.Η εισήγηση της πλειοψηφίας της Πολιτικής Επιτροπής, παραθέτει τις δραστηριότητες της Οργάνωσης στην πόλη μας την τριετία που πέρασε. Αποφεύγει όμως να τις συγκρίνει με τις απαιτήσεις αλλά και με τις υπαρκτές δυνατότητες παρέμβασης που είχαμε στα κοινωνικά δρώμενα της Θεσσαλονίκης.
Δεν υποτιμούμε καμιά προσωπική συμβολή και προσφορά στη δουλειά του ΣΥΝ. Η μάχη των Βουλευτικών και Ευρωπαϊκών εκλογών στηρίχθηκε στην εργασία αρκετών συντρόφων. Θεωρούμε σημαντικές τις προσπάθειες που έγιναν για την ανάδειξη των προβλημάτων και τις παρεμβάσεις στο μαζικό κίνημα και τις συνδικαλιστικές οργανώσεις (ΕΔΟΘ, ΕΛΜΕ, Βιοτεχνικό Επιμελητήριο και ΟΒΣΘ, Εργατικό Κέντρο Θεσσαλονίκης κα). Επίσης κρίνουμε ως αξιοσημείωτες τις παρεμβάσεις σε ορισμένους Δήμους, τη συμβολή μας στις δραστηριότητές για τα περιβαλλοντικά θέματα (Δυτική Θεσσαλονίκη, Παραλία) και την εργασία που έγινε για την ανάπτυξη του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Φόρουμ στην πόλη μας.
Εκτιμώντας όμως πολιτικά τον απολογισμό, κρίνουμε ότι η παρέμβαση του ΣΥΝ στην πόλη ήταν χαμηλότερη των δυνατοτήτων και όχι σωστά προσανατολισμένη. Η πολιτική του παρουσία στις διεργασίες της πόλης ήταν υποβαθμισμένη, αφού απουσίαζε ακόμη και από σοβαρά πολιτικά γεγονότα και παρουσίαζε μειωμένα αντανακλαστικά έναντι των τοπικών κοινωνικοπολιτικών ιδιαιτεροτήτων (όπως το έντονο κλίμα ξενοφοβίας και εθνικισμού, οι σχέσεις με τις Βαλκανικές χώρες, η παραγωγική υποβάθμιση της πόλης κ. α)
Η παρέμβαση μας στο Φόρουμ δεν κατάφερε να εμποδίσει την εκπομπή εκ μέρους του μιας φυσιογνωμίας αντιευρωπαϊκής, συχνά αριστερίστικης και τελικά εχθρικής στην ισότιμη συμμετοχή των αριστερών και προοδευτικών πολιτών.
Οι παρεμβάσεις στο μαζικό κίνημα και τα συλλογικά σχήματα ήταν κυρίως προσωπικές πρωτοβουλίες ορισμένων συντρόφων και όχι αντικείμενο ενασχόλησης του συλλογικού μας υποκειμένου.
Η εσωκομματική ζωή ακολούθησε φθίνουσα πορεία με υποχώρηση της πολιτικής λειτουργίας της Πολιτικής Επιτροπής και των Πολιτικών Κινήσεων
Για την κατάσταση αυτή είναι προφανής ο συλλογικός χαρακτήρας των ευθυνών, ελλείψεων και ανεπαρκειών. Σε κάθε περίπτωση όμως την κύρια ευθύνη έχει η πλειοψηφία, αφού αυτή καθορίζει την πολιτική και τη λειτουργία του Κόμματος. Συγκεκριμένα κρίνουμε ότι οι κύριες υποκειμενικές αιτίες αυτών των αδυναμιών σχετίζονται με την πρακτική που εφάρμοσε η πλειοψηφία της Πολιτικής Επιτροπής και της Γραμματείας η οποία:
• Περιορίστηκε σε ρόλο μεταβίβασης των κεντρικών πολιτικών αποφάσεων
• Παρουσίασε μερική εκχώρηση του πολιτικού της ρόλου στο Φόρουμ
• Έθεσε ως προτεραιότητα-αρκετές φορές- τη βελτίωση των συσχετισμών προς όφελος της τάσης και όχι την ενίσχυση της συλλογικής μας δράσης
• Υπερέβη συχνά τα όρια της καλώς εννοούμενης υπεράσπισης του κόμματος από τον αντίκτυπο των αποχωρήσεων στελεχών και επιχείρησε την ενοχοποίηση της διαφορετικής άποψης, δημιουργώντας την εντύπωση ότι προτιμάται η αναζήτηση αποδιοπομπαίων τράγων στη μειοψηφία, από την ευθυτενή αντιμετώπιση των κρίσιμων ζητημάτων που τίθενται ενώπιον μας
Είναι φανερή η αδυναμία της κυβέρνησης της Ν.Δ να αντιμετωπίσει με επάρκεια τα συσσωρευμένα προβλήματα της οικονομίας, να δώσει λύσεις στα λαϊκά προβλήματα και απαντήσεις στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα. Επιπροσθέτως μαζί με τις νεοφιλελεύθερες συνταγές παρουσιάζει μια τρομερή έλλειψη διαχειριστικής ικανότητας η οποία αρχίζει ήδη να κοστίζει στη χώρα.
Το ΠΑΣΟΚ δεν προχωρά στη διατύπωση προτάσεων, που να αποδεικνύουν στην πράξη τη διάθεσή του να επιχειρήσει μια τομή σε σχέση με το παρελθόν, για μια νέου τύπου οικονομική ανάπτυξη της χώρας και για τη ριζική αλλαγή του πολιτικού συστήματος, παραμένοντας σταθερά προσκολλημένο στην αντίληψη της δικομματικής εναλλαγής. Το μόνο νέο στοιχείο, είναι η επικοινωνιακή προσπάθεια να εμφανίσει τις αμφιβόλου ποιότητας αλλαγές στη δομή και τον τρόπο λειτουργίας του, ως ριζική ανανέωση νοοτροπίας και πολιτικής.
Το ΚΚΕ με το πρόσφατο συνέδριό του, επανεπιβεβαίωσε τις αναχρονιστικές του επιλογές. Επιλογές που απέχουν πολύ από τους προβληματισμούς της σύγχρονης ευρωπαϊκής αριστεράς και δείχνουν πως κάθε προσπάθεια «ενωτικής επίθεσης» από πλευράς μας, στερείται σοβαρού πολιτικού περιεχομένου.
Οι πολιτικές που εφαρμόζονται έως σήμερα έχουν φέρει την πόλη μας σε δυσχερή θέση. Η παραγωγική υποβάθμιση, η ανεργία, η υποβάθμιση της ποιότητας ζωής, η περιβαλλοντική επιβάρυνση, η ένταση των φαινομένων φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού κ.α, διαμορφώνουν μια εικόνα αποθάρρυνσης. Ανησυχητική είναι η καθυστέρηση στη συνειδητοποίηση και την αναζήτηση απαντήσεων επί των προκλήσεων της εποχής.
Τα συσσωρευμένα προβλήματα της πόλης από τη διακυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ , η υποτίμηση της από την κεντρική διοίκηση, η δημαγωγική εκμετάλλευσή τους και από τη Ν.Δ, η γενικότερη συντηρητική στροφή, αλλά και η έλλειψη πειστικής εναλλακτικής λύσης, οδήγησαν στη συντηρητική αναδίπλωση, την ανάπτυξη του εθνικισμού και όλων των αρνητικών χαρακτηριστικών που συνοψίζονται σήμερα στο «φαινόμενο Ψωμιάδη».
Μπροστά σε αυτή την κατάσταση το κρίσιμο ερώτημα είναι αν θα μπορούσε ο ΣΥΝ, στηριζόμενος στα συγκριτικά πλεονεκτήματα που διαθέτει από την ίδρυσή του, να παρέμβει απευθυνόμενος με πειστικότητα σε όλους εκείνους που δεν αισθάνονται ότι η εναλλακτική λύση στη Νέα Δημοκρατία είναι η πολιτική του ΠΑΣΟΚ; Αν θα μπορούσε ο ΣΥΝ να συμβάλει στην επεξεργασία και προβολή πολιτικών για τη Θεσσαλονίκη που θα ανέστρεφαν το κλίμα, θα οδηγούσαν σε ευρύτερες συσπειρώσεις, θα δημιουργούσαν συνθήκες ανάπτυξης των προοδευτικών ιδεών και δραστηριοτήτων, θα προωθούσαν λύσεις στα προβλήματα και ταυτόχρονα θα αναδείκνυαν τη χρησιμότητα και την αναγκαιότητα της πολιτικής ενίσχυσης του και γενικότερα της αλλαγής των συσχετισμών;
Αυτό κατά τη γνώμη μας είναι το διακύβευμα για την Οργάνωση μας. Εδώ βρίσκεται και η σημαντικότερη διαφωνία μας με την εισήγηση της πλειοψηφίας: Περιγράφονται προβλήματα αλλά δεν γίνεται μια ουσιαστική προσπάθεια ανάδυσης κάποιων αξόνων που θα μπορούσαν να εξελιχθούν σε στρατηγική πρόταση της Ανανεωτικής Αριστεράς για την πόλη μας.
Τα μεγάλα αυτά ζητήματα δεν μπορούν φυσικά να λυθούν εξολοκλήρου και άπαξ δια παντός. Είναι δυνατόν όμως να γίνει η εκκίνηση και να υπάρξει δέσμευση της νέας Πολιτικής Επιτροπής στην εκπόνηση και υλοποίηση ενός σχεδίου παρέμβασης που θα αναδείξει το ΣΥΝ ως χρήσιμο παράγοντα για την πόλη, μαχητική δύναμη που κρατά ανοικτά μέτωπα με τον κοινωνικό συντηρητισμό και τις άλλες πολιτικές δυνάμεις, καταθέτει σύγχρονες εναλλακτικές προτάσεις, λαμβάνει έμπρακτες πρωτοβουλίες για τη λύση των προβλημάτων και την προώθηση αλλαγών με κοινωνικό και δημοκρατικό περιεχόμενο. Βασικά σημεία ενός τέτοιου σχεδίου πιστεύουμε ότι πρέπει να είναι:
Α) Επεξεργασία και προώθηση ενός στρατηγικού σχεδίου για τη Θεσσαλονίκη.
Το ζήτημα για την προοπτική και το ρόλο της Θεσσαλονίκης, έχει ήδη τεθεί και η Ανανεωτική Αριστερά πρέπει να συμμετάσχει καταλυτικά. Επείγει να επεξεργαστούμε και να προβάλουμε πολιτικές που θα δίνουν απαντήσεις στα προβλήματα της πόλης και των κατοίκων της , όχι από τη σκοπιά της ακινησίας και του προστατευτισμού, αλλά σε εναρμόνιση με τις νέες συνθήκες.
Ο ΣΥΝ ως σύγχρονη δύναμη της Αριστεράς καλείται να πρωταγωνιστήσει στην προβολή μιας διαφορετικής άποψης για την ανάπτυξη που θα έχει διεθνικό ορίζοντα και θα συγκροτεί θετική πρόταση για την παγκόσμια κοινωνική εξέλιξη από την σκοπιά των συμφερόντων της μεγάλης κοινωνικής πλειοψηφίας.
Στο πλαίσιο αυτό προβάλουμε την προοπτική μιας Θεσσαλονίκης που θα αναπτύσσεται ως δυναμικό αστικό κέντρο της Ευρώπης των περιφερειών, μια πόλη που δεν θα φθίνει εγκλωβισμένη στο ρόλο μιας εσωστρεφούς επαρχιακής μεγαλούπολης. Μια πόλη με νευραλγικό -εν δυνάμει- ρόλο στο πλαίσιο της Βαλκανικής συνανάπτυξης, που θα έχει επιτύχει πραγματική σύγκλιση με τα άλλα ευρωπαϊκά κέντρα, θα διαθέτει επαρκείς σύγχρονες υποδομές, συμβατότητα με τις τεχνολογικές αλλαγές, ανταγωνιστικότητα σε προϊόντα και υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας, ανθρώπινο δυναμικό με παιδεία και κατάρτιση, υψηλό βαθμό απασχόλησης, επαρκές σύστημα κοινωνικής προστασίας, αυξημένα μέτρα περιβαλλοντικής προστασίας, ποιότητα ζωής, πλούσια πολιτιστική δραστηριότητα. Μια πόλη πολυπολιτισμική, φιλική προς τους ξένους, τους μετανάστες και το διαφορετικό.
Σε ένα τέτοιο σχέδιο προφανώς αξιοποιούμε το επιστημονικό δυναμικό και τις επεξεργασίες των φορέων της πόλης, αλλά δεν περιοριζόμαστε σε τεχνοκρατικά ζητήματα. Επιδιώκουμε να δώσουμε τη δική μας σφραγίδα, μιας νέου τύπου ανάπτυξης που θα έχει ως βασικούς άξονες:
- την αειφόρο ανάπτυξη και την περιβαλλοντική προστασία
- την προώθηση κοινής αναπτυξιακής πορείας με τις γειτονικές χώρες
- την ενίσχυση των ΜΜΕ και του τρίτου (κοινωνικού) τομέα της οικονομίας
- τη λειτουργία ενός σύγχρονου και επαρκούς συστήματος κοινωνικής προστασίας ιδιαίτερα για τις ομάδες που θίγονται από τις αναδιαρθρώσεις ώστε να υποστηρίζονται με κατάλληλα και επαρκή μέσα προσαρμογής
- την αντιμετώπιση των φαινομένων φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού
- την υποστήριξη της υποδοχής και ένταξης των οικονομικών μεταναστών
Γνωρίζουμε πως η προώθηση αυτού του σχεδίου δεν συνιστά μετασχηματισμό της κοινωνίας. Συνιστά όμως ρήξη με τις κυρίαρχες πολιτικές και τις κατεστημένες λογικές, Αντιμετωπίζει ως ένα βαθμό τα προβλήματα των κατοίκων, προωθεί ριζοσπαστικές αλλαγές, αλλάζει νοοτροπίες, δημιουργεί ευρύτερες συσπειρώσεις, «εκπαιδεύει» τους πολίτες και το κίνημα, προετοιμάζει το έδαφος για μεγαλύτερες και βαθύτερες αλλαγές, ανεβάζει το επίπεδο της κοινωνικής και πολιτικής διαπάλης. Θεωρούμε ότι ένα τέτοιο σχέδιο λειτουργεί ανασχετικά στην κοινωνική συντηρητικοποίηση, είναι συμβατό με τις γενικότερες επιδιώξεις μας για την κοινωνική εξέλιξη και δημιουργεί ευνοϊκότερες συνθήκες για την ευόδωση των στόχων μας.
Η επεξεργασία και προώθηση ενός τέτοιου σχεδίου απαιτεί εκ μέρους μας αλλαγή στοχεύσεων και νοοτροπίας. Κύρια σημεία αυτής της αλλαγής είναι:
- να επιδιώκουμε τη γνώση της κατάσταση όχι απλώς για να την καταγγείλουμε ή να επιβεβαιώσουμε την ορθότητα του τελικού σκοπού, αλλά για να παρέμβουμε σε αυτήν ως δύναμη ισχυρού μεταρρυθμισμού.
- να πάρουμε πρωτοβουλίες υποστήριξης αυτού του σχεδίου, ως κόμμα και μέσω του Φόρουμ, ιδιαίτερα σε θέματα αιχμής που αφορούν στο πολιτικό περιβάλλον(π.χ εθνικισμός, ρόλος εκκλησίας) και τη ζωή των κατοίκων(π.χ απασχόληση,περιβάλλον)
- να συνδέουμε τις παρεμβάσεις στο μαζικό κίνημα για συγκεκριμένα θέματα με αυτό το σχέδιο, τη «φιλοσοφία» και την οπτική του, να δημιουργήσουμε πρωτοβουλίες που εμπράκτως θα προωθούν πλευρές αυτού του σχεδίου π.χ για την αλληλεγγύη στους μετανάστες
- να παίρνουμε πρωτοβουλίες ώστε η Θεσσαλονίκη να γίνει χώρος προώθησης της συνεργασίας των χωρών της ευρύτερης περιοχής
- να επεξεργαστούμε και να προωθήσουμε προτάσεις για τη διοικητική αναδιοργάνωση της πόλης (Μητροπολιτική Θεσσαλονίκη)
Ως ξεκίνημα θα μπορούσαμε να διαμορφώσουμε ένα σχέδιο μιας σύγχρονης «Χάρτας της Θεσσαλονίκης» και να την προωθήσουμε για συζήτηση σε μαζικούς φορείς, πνευματικούς ανθρώπους, ενεργούς πολίτες.
Η μεγάλη αυτή πρωτοβουλία του Συνασπισμού στην πόλη μας, συνδέεται με την ανάδυση μιας «άλλης Θεσσαλονίκης», ριζικά διαφορετικής από τη Θεσσαλονίκη του εθνικισμού, της ξενοφοβίας, του Ψωμιάδη, της παρεμβατικής εκκλησίας. Αφουγκράζεται την πολιτισμική προσβολή που συνιστούν τα παραπάνω φαινόμενα για πολύ μεγάλη μερίδα συμπολιτών μας και συναντιέται μαζί τους.
Β) Δυναμική παρέμβαση στις εκλογές της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Βασικό πολιτικό ζήτημα που θα αντιμετωπίσουμε το επόμενο διάστημα, αποτελούν οι εκλογές για την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Δεν πρόκειται για γενικές πολιτικές εκλογές, δεν κρίνονται τα προγράμματα των πολιτικών κομμάτων, ούτε αποτελούν πρόκριμα για μελλοντικές εξελίξεις. Αντίθετα αποτελούν ευκαιρία, ιδιαίτερα για τις δυνάμεις του Συνασπισμού, να υποστηριχθούν πλευρές αυτού του στρατηγικού σχεδίου σε σύνδεση με τα τοπικά θέματα και τις αρμοδιότητες των ΟΤΑ, να προβληθεί μια νέα αντίληψη για την Τοπική Αυτοδιοίκηση ότι αφορά τις αρμοδιότητες, τη λειτουργία της και τη διαχείριση των τοπικών προβλημάτων και υποθέσεων και να διαμορφωθούν καλύτερες συνθήκες για την αντιμετώπισή τους.
Ο ιδιαίτερος χαρακτήρας των δημοτικών εκλογών αλλά και αυτή καθαυτή η θεματολογία τους, καθορίζει και την εκλογική τακτική που πρέπει να ακολουθήσει ο ΣΥΝ. Κάθε μηχανιστική μεταφορά των γενικών πολιτικών αντιπαραθέσεων, σε τοπικό επίπεδο με αφορμή τις δημοτικές εκλογές, που θα οδηγήσει σε μονοσήμαντες επιλογές σε ότι αφορά στις μορφές της εκλογικής καθόδου, τη θεωρούμε απολύτως λαθεμένη.
Ο ΣΥΝ πρέπει να επιδιώξει την ευρύτερη δυνατή κοινωνική και πολιτική συνεργασία με όλες τις δυνάμεις που μπορούν στους δήμους ή στη νομαρχία να συμφωνήσουν στις προγραμματικές προτεραιότητες και στα πρόσωπα που θα αναλάβουν την υλοποίησή τους, με όρους φυσικά πολιτικής αξιοπιστίας.
Ιδιαίτερα πρέπει να ληφθεί υπόψη και η ανάγκη αντιμετώπισης του νεοσυντηρητισμού, του εθνικισμού και της ξενοφοβίας που σε πολλές περιπτώσεις προβάλλονται από εκλεγμένους αυτοδιοικητικούς άρχοντες, με προεξάρχοντα το Νομάρχη Θεσσαλονίκης κ. Ψωμιάδη.
Η νέα Πολιτική Επιτροπή πρέπει να πάρει τολμηρές πρωτοβουλίες, λαμβάνοντας υπόψη τόσο την ανάγκη αντιμετώπισης των τοπικών προβλημάτων, όσο και την πολιτική κατάσταση στην περιοχή μας και στη χώρα, αναδεικνύοντας το Συνασπισμό ως δύναμη ευθύνης και όχι ως μια δύναμη που ενδιαφέρεται απλά για καταγραφή των ποσοστών της.
Η επόμενη μέρα των εκλογών πρέπει να μας βρει με ενισχυμένες δυνάμεις σε νομάρχες, δημάρχους και δημοτικούς συμβούλους. Αυτό θα είναι και το κριτήριο της ορθότητας των επιλογών του κόμματος
Γ) Ανάπτυξη του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Φόρουμ
Για να υπάρξουν ουσιαστικά αποτελέσματα στην ανάπτυξη του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Φόρουμ ότι αφορά στη συμμετοχή των πολιτών είναι απαραίτητο να υπερβούμε απόψεις και πρακτικές που περιορίζουν το Φόρουμ σε συντονιστικό του ΣΥΝ με ομάδες της κομουνιστικής Αριστεράς και να εργασθούμε συστηματικά για τη μετατροπή του σε φόρουμ όλων των κοινωνικών φορέων και οργανώσεων που αντιστέκονται στις κυρίαρχες πολιτικές.
Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να δώσουμε τη μάχη για μια εικόνα του Φόρουμ που εκτός από την καταγγελία της σημερινής κατάστασης αναπτύσσει και εναλλακτικές προτάσεις, λειτουργεί δημοκρατικά και διευκολύνει την ουσιαστική συμμετοχή των πολιτών στο καθορισμό της πολιτικής και των δράσεων του. Η μάχη αυτή βέβαια θα πρέπει να δοθεί παράλληλα με την ενίσχυση της συμμετοχής μας σε κεντρικό και τοπικό επίπεδο, με τον επιπρόσθετο λόγο της διεξαγωγής του 4ου Ε.Κ.Φ στην Αθήνα στις αρχές του 2006
Επίλογος
Υπάρχουν φυσικά και πολλά άλλα θέματα που θα μας απασχολήσουν το επόμενο διάστημα. Δεν αναφερόμαστε σε αυτά διότι στόχος μας δεν ήταν να διαμορφώσουμε μια «αντιεισήγηση», αλλά να καταθέσουμε ένα κείμενο προβληματισμού, που περιλαμβάνει τις διαφωνίες μας σε κομβικά σημεία της εισήγησης της πλειοψηφίας της Πολιτικής Επιτροπής και τις βασικότερες προτάσεις μας για την δράση της Οργάνωσης Θεσσαλονίκης.
Νίκος Πάντζαλης,
Σάκης Παπαθανασίου,
Μυρτώ Παυλούδη,
Νίκος Φωτίου
Εμείς που καταθέτουμε αυτό το κείμενο προβληματισμού, μειοψηφήσαμε. Ως μειοψηφία, θα συμβάλουμε - ελπίζουμε εποικοδομητικά - στην πορεία του Συνασπισμού. Διατηρούμε φυσικά τις πολιτικές μας απόψεις, αλλά κρίνουμε πως δεν έχει έννοια να τις επαναθέσουμε στο σύνολο τους στη Συνδιάσκεψη.
Δεν θεωρούμε ιδιαίτερα χρήσιμη μια στάση αναμονής των αποτελεσμάτων της εφαρμοζόμενης από την πλειοψηφία πολιτικής. Φιλοδοξία μας είναι να συμβάλουμε στην εξέλιξη της πολιτικής του κόμματος αναπτύσσοντας παρεμβάσεις στη βάση των πολιτικών μας απόψεων. Να βοηθήσουμε στη συλλογική προσπάθεια υπερασπιζόμενοι τα κεκτημένα της Ανανεωτικής Αριστεράς αλλά και συμμετέχοντας στην παραγωγή νέων ιδεών και προτάσεων, αναπτύσσοντας πολιτικές πρωτοβουλίες και δράσεις εντός και εκτός του κομματικού σχηματισμού.
Θα επιμείνουμε να μην αποκτήσει ο ΣΥΝ χαρακτηριστικά που θα ικανοποιούν μεν μια αριστερή παραδοσιακή ταυτότητα αλλά ταυτόχρονα θα τον απομακρύνουν περαιτέρω από αυτούς που προσβλέπουν σε μια Αριστερά του 21ου αιώνα. Μια Αριστερά με οικουμενική θέαση και αντίληψη, σύγχρονο προγραμματικό και πολιτικό λόγο, πρωτοπόρα στη σύλληψη και προώθηση νέων ζητημάτων που ανακύπτουν από τις ραγδαίες επιστημονικές και τεχνολογικές αλλαγές, κυψέλη παραγωγής νέων ιδεών και προώθησης εναλλακτικών μορφών κοινωνικής οργάνωσης, κινητήρια δύναμη για την προώθηση ριζοσπαστικών διαρθρωτικών αλλαγών, χειραφετημένη και αυτοπροσδιοριζόμενη, ικανή να συγκρούεται και ταυτόχρονα να συνεργάζεται με άλλα ρεύματα, ώστε να επιδρά στην κατεύθυνση και το περιεχόμενο των κοινωνικοπολιτικών αλλαγών .
Παραμένει βέβαια κρίσιμο το ερώτημα αν από την πλευρά της πλειοψηφίας θα επιδιωχθούν ευρύτερες συνθέσεις ή αν θα αξιοποιηθούν οι συσχετισμοί για την απομάκρυνση της μειοψηφούσας άποψης ή και τη διολίσθηση σε θέσεις αναδημιουργίας του κόμματος μαζί με τις άλλες δυνάμεις του ΣΥΡΙΖΑ .
Εμείς διευκρινίζουμε ότι θεωρούμε τον ΣΥΝ επιλογή μακράς πνοής και επιδιώκουμε -σαν διακριτό ρεύμα- να συμβάλουμε σε μια ανοδική του πορεία. Παράλληλα τονίζουμε πως δεν είναι στη δική μας λογική η οριοθέτηση των τάσεων, αλλά αντιθέτως θεωρούμε απαραίτητη την πολιτική επικοινωνία ρευμάτων και ιδεών που αναπτύσσονται στο κόμμα και την κοινωνία.
Στην πορεία προς τη Συνδιάσκεψη, καταθέτουμε το παρόν κείμενο προβληματισμού, θέλοντας να συμβάλουμε σε ένα νέο, ορθότερο κατά τη γνώμη μας, προσανατολισμό της οργάνωσης Θεσσαλονίκης και να διατυπώσουμε προτάσεις για τους αναγκαίους στόχους και τις πρωτοβουλίες που πρέπει να αναληφθούν.Η εισήγηση της πλειοψηφίας της Πολιτικής Επιτροπής, παραθέτει τις δραστηριότητες της Οργάνωσης στην πόλη μας την τριετία που πέρασε. Αποφεύγει όμως να τις συγκρίνει με τις απαιτήσεις αλλά και με τις υπαρκτές δυνατότητες παρέμβασης που είχαμε στα κοινωνικά δρώμενα της Θεσσαλονίκης.
Δεν υποτιμούμε καμιά προσωπική συμβολή και προσφορά στη δουλειά του ΣΥΝ. Η μάχη των Βουλευτικών και Ευρωπαϊκών εκλογών στηρίχθηκε στην εργασία αρκετών συντρόφων. Θεωρούμε σημαντικές τις προσπάθειες που έγιναν για την ανάδειξη των προβλημάτων και τις παρεμβάσεις στο μαζικό κίνημα και τις συνδικαλιστικές οργανώσεις (ΕΔΟΘ, ΕΛΜΕ, Βιοτεχνικό Επιμελητήριο και ΟΒΣΘ, Εργατικό Κέντρο Θεσσαλονίκης κα). Επίσης κρίνουμε ως αξιοσημείωτες τις παρεμβάσεις σε ορισμένους Δήμους, τη συμβολή μας στις δραστηριότητές για τα περιβαλλοντικά θέματα (Δυτική Θεσσαλονίκη, Παραλία) και την εργασία που έγινε για την ανάπτυξη του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Φόρουμ στην πόλη μας.
Εκτιμώντας όμως πολιτικά τον απολογισμό, κρίνουμε ότι η παρέμβαση του ΣΥΝ στην πόλη ήταν χαμηλότερη των δυνατοτήτων και όχι σωστά προσανατολισμένη. Η πολιτική του παρουσία στις διεργασίες της πόλης ήταν υποβαθμισμένη, αφού απουσίαζε ακόμη και από σοβαρά πολιτικά γεγονότα και παρουσίαζε μειωμένα αντανακλαστικά έναντι των τοπικών κοινωνικοπολιτικών ιδιαιτεροτήτων (όπως το έντονο κλίμα ξενοφοβίας και εθνικισμού, οι σχέσεις με τις Βαλκανικές χώρες, η παραγωγική υποβάθμιση της πόλης κ. α)
Η παρέμβαση μας στο Φόρουμ δεν κατάφερε να εμποδίσει την εκπομπή εκ μέρους του μιας φυσιογνωμίας αντιευρωπαϊκής, συχνά αριστερίστικης και τελικά εχθρικής στην ισότιμη συμμετοχή των αριστερών και προοδευτικών πολιτών.
Οι παρεμβάσεις στο μαζικό κίνημα και τα συλλογικά σχήματα ήταν κυρίως προσωπικές πρωτοβουλίες ορισμένων συντρόφων και όχι αντικείμενο ενασχόλησης του συλλογικού μας υποκειμένου.
Η εσωκομματική ζωή ακολούθησε φθίνουσα πορεία με υποχώρηση της πολιτικής λειτουργίας της Πολιτικής Επιτροπής και των Πολιτικών Κινήσεων
Για την κατάσταση αυτή είναι προφανής ο συλλογικός χαρακτήρας των ευθυνών, ελλείψεων και ανεπαρκειών. Σε κάθε περίπτωση όμως την κύρια ευθύνη έχει η πλειοψηφία, αφού αυτή καθορίζει την πολιτική και τη λειτουργία του Κόμματος. Συγκεκριμένα κρίνουμε ότι οι κύριες υποκειμενικές αιτίες αυτών των αδυναμιών σχετίζονται με την πρακτική που εφάρμοσε η πλειοψηφία της Πολιτικής Επιτροπής και της Γραμματείας η οποία:
• Περιορίστηκε σε ρόλο μεταβίβασης των κεντρικών πολιτικών αποφάσεων
• Παρουσίασε μερική εκχώρηση του πολιτικού της ρόλου στο Φόρουμ
• Έθεσε ως προτεραιότητα-αρκετές φορές- τη βελτίωση των συσχετισμών προς όφελος της τάσης και όχι την ενίσχυση της συλλογικής μας δράσης
• Υπερέβη συχνά τα όρια της καλώς εννοούμενης υπεράσπισης του κόμματος από τον αντίκτυπο των αποχωρήσεων στελεχών και επιχείρησε την ενοχοποίηση της διαφορετικής άποψης, δημιουργώντας την εντύπωση ότι προτιμάται η αναζήτηση αποδιοπομπαίων τράγων στη μειοψηφία, από την ευθυτενή αντιμετώπιση των κρίσιμων ζητημάτων που τίθενται ενώπιον μας
Είναι φανερή η αδυναμία της κυβέρνησης της Ν.Δ να αντιμετωπίσει με επάρκεια τα συσσωρευμένα προβλήματα της οικονομίας, να δώσει λύσεις στα λαϊκά προβλήματα και απαντήσεις στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα. Επιπροσθέτως μαζί με τις νεοφιλελεύθερες συνταγές παρουσιάζει μια τρομερή έλλειψη διαχειριστικής ικανότητας η οποία αρχίζει ήδη να κοστίζει στη χώρα.
Το ΠΑΣΟΚ δεν προχωρά στη διατύπωση προτάσεων, που να αποδεικνύουν στην πράξη τη διάθεσή του να επιχειρήσει μια τομή σε σχέση με το παρελθόν, για μια νέου τύπου οικονομική ανάπτυξη της χώρας και για τη ριζική αλλαγή του πολιτικού συστήματος, παραμένοντας σταθερά προσκολλημένο στην αντίληψη της δικομματικής εναλλαγής. Το μόνο νέο στοιχείο, είναι η επικοινωνιακή προσπάθεια να εμφανίσει τις αμφιβόλου ποιότητας αλλαγές στη δομή και τον τρόπο λειτουργίας του, ως ριζική ανανέωση νοοτροπίας και πολιτικής.
Το ΚΚΕ με το πρόσφατο συνέδριό του, επανεπιβεβαίωσε τις αναχρονιστικές του επιλογές. Επιλογές που απέχουν πολύ από τους προβληματισμούς της σύγχρονης ευρωπαϊκής αριστεράς και δείχνουν πως κάθε προσπάθεια «ενωτικής επίθεσης» από πλευράς μας, στερείται σοβαρού πολιτικού περιεχομένου.
Οι πολιτικές που εφαρμόζονται έως σήμερα έχουν φέρει την πόλη μας σε δυσχερή θέση. Η παραγωγική υποβάθμιση, η ανεργία, η υποβάθμιση της ποιότητας ζωής, η περιβαλλοντική επιβάρυνση, η ένταση των φαινομένων φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού κ.α, διαμορφώνουν μια εικόνα αποθάρρυνσης. Ανησυχητική είναι η καθυστέρηση στη συνειδητοποίηση και την αναζήτηση απαντήσεων επί των προκλήσεων της εποχής.
Τα συσσωρευμένα προβλήματα της πόλης από τη διακυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ , η υποτίμηση της από την κεντρική διοίκηση, η δημαγωγική εκμετάλλευσή τους και από τη Ν.Δ, η γενικότερη συντηρητική στροφή, αλλά και η έλλειψη πειστικής εναλλακτικής λύσης, οδήγησαν στη συντηρητική αναδίπλωση, την ανάπτυξη του εθνικισμού και όλων των αρνητικών χαρακτηριστικών που συνοψίζονται σήμερα στο «φαινόμενο Ψωμιάδη».
Μπροστά σε αυτή την κατάσταση το κρίσιμο ερώτημα είναι αν θα μπορούσε ο ΣΥΝ, στηριζόμενος στα συγκριτικά πλεονεκτήματα που διαθέτει από την ίδρυσή του, να παρέμβει απευθυνόμενος με πειστικότητα σε όλους εκείνους που δεν αισθάνονται ότι η εναλλακτική λύση στη Νέα Δημοκρατία είναι η πολιτική του ΠΑΣΟΚ; Αν θα μπορούσε ο ΣΥΝ να συμβάλει στην επεξεργασία και προβολή πολιτικών για τη Θεσσαλονίκη που θα ανέστρεφαν το κλίμα, θα οδηγούσαν σε ευρύτερες συσπειρώσεις, θα δημιουργούσαν συνθήκες ανάπτυξης των προοδευτικών ιδεών και δραστηριοτήτων, θα προωθούσαν λύσεις στα προβλήματα και ταυτόχρονα θα αναδείκνυαν τη χρησιμότητα και την αναγκαιότητα της πολιτικής ενίσχυσης του και γενικότερα της αλλαγής των συσχετισμών;
Αυτό κατά τη γνώμη μας είναι το διακύβευμα για την Οργάνωση μας. Εδώ βρίσκεται και η σημαντικότερη διαφωνία μας με την εισήγηση της πλειοψηφίας: Περιγράφονται προβλήματα αλλά δεν γίνεται μια ουσιαστική προσπάθεια ανάδυσης κάποιων αξόνων που θα μπορούσαν να εξελιχθούν σε στρατηγική πρόταση της Ανανεωτικής Αριστεράς για την πόλη μας.
Τα μεγάλα αυτά ζητήματα δεν μπορούν φυσικά να λυθούν εξολοκλήρου και άπαξ δια παντός. Είναι δυνατόν όμως να γίνει η εκκίνηση και να υπάρξει δέσμευση της νέας Πολιτικής Επιτροπής στην εκπόνηση και υλοποίηση ενός σχεδίου παρέμβασης που θα αναδείξει το ΣΥΝ ως χρήσιμο παράγοντα για την πόλη, μαχητική δύναμη που κρατά ανοικτά μέτωπα με τον κοινωνικό συντηρητισμό και τις άλλες πολιτικές δυνάμεις, καταθέτει σύγχρονες εναλλακτικές προτάσεις, λαμβάνει έμπρακτες πρωτοβουλίες για τη λύση των προβλημάτων και την προώθηση αλλαγών με κοινωνικό και δημοκρατικό περιεχόμενο. Βασικά σημεία ενός τέτοιου σχεδίου πιστεύουμε ότι πρέπει να είναι:
Α) Επεξεργασία και προώθηση ενός στρατηγικού σχεδίου για τη Θεσσαλονίκη.
Το ζήτημα για την προοπτική και το ρόλο της Θεσσαλονίκης, έχει ήδη τεθεί και η Ανανεωτική Αριστερά πρέπει να συμμετάσχει καταλυτικά. Επείγει να επεξεργαστούμε και να προβάλουμε πολιτικές που θα δίνουν απαντήσεις στα προβλήματα της πόλης και των κατοίκων της , όχι από τη σκοπιά της ακινησίας και του προστατευτισμού, αλλά σε εναρμόνιση με τις νέες συνθήκες.
Ο ΣΥΝ ως σύγχρονη δύναμη της Αριστεράς καλείται να πρωταγωνιστήσει στην προβολή μιας διαφορετικής άποψης για την ανάπτυξη που θα έχει διεθνικό ορίζοντα και θα συγκροτεί θετική πρόταση για την παγκόσμια κοινωνική εξέλιξη από την σκοπιά των συμφερόντων της μεγάλης κοινωνικής πλειοψηφίας.
Στο πλαίσιο αυτό προβάλουμε την προοπτική μιας Θεσσαλονίκης που θα αναπτύσσεται ως δυναμικό αστικό κέντρο της Ευρώπης των περιφερειών, μια πόλη που δεν θα φθίνει εγκλωβισμένη στο ρόλο μιας εσωστρεφούς επαρχιακής μεγαλούπολης. Μια πόλη με νευραλγικό -εν δυνάμει- ρόλο στο πλαίσιο της Βαλκανικής συνανάπτυξης, που θα έχει επιτύχει πραγματική σύγκλιση με τα άλλα ευρωπαϊκά κέντρα, θα διαθέτει επαρκείς σύγχρονες υποδομές, συμβατότητα με τις τεχνολογικές αλλαγές, ανταγωνιστικότητα σε προϊόντα και υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας, ανθρώπινο δυναμικό με παιδεία και κατάρτιση, υψηλό βαθμό απασχόλησης, επαρκές σύστημα κοινωνικής προστασίας, αυξημένα μέτρα περιβαλλοντικής προστασίας, ποιότητα ζωής, πλούσια πολιτιστική δραστηριότητα. Μια πόλη πολυπολιτισμική, φιλική προς τους ξένους, τους μετανάστες και το διαφορετικό.
Σε ένα τέτοιο σχέδιο προφανώς αξιοποιούμε το επιστημονικό δυναμικό και τις επεξεργασίες των φορέων της πόλης, αλλά δεν περιοριζόμαστε σε τεχνοκρατικά ζητήματα. Επιδιώκουμε να δώσουμε τη δική μας σφραγίδα, μιας νέου τύπου ανάπτυξης που θα έχει ως βασικούς άξονες:
- την αειφόρο ανάπτυξη και την περιβαλλοντική προστασία
- την προώθηση κοινής αναπτυξιακής πορείας με τις γειτονικές χώρες
- την ενίσχυση των ΜΜΕ και του τρίτου (κοινωνικού) τομέα της οικονομίας
- τη λειτουργία ενός σύγχρονου και επαρκούς συστήματος κοινωνικής προστασίας ιδιαίτερα για τις ομάδες που θίγονται από τις αναδιαρθρώσεις ώστε να υποστηρίζονται με κατάλληλα και επαρκή μέσα προσαρμογής
- την αντιμετώπιση των φαινομένων φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού
- την υποστήριξη της υποδοχής και ένταξης των οικονομικών μεταναστών
Γνωρίζουμε πως η προώθηση αυτού του σχεδίου δεν συνιστά μετασχηματισμό της κοινωνίας. Συνιστά όμως ρήξη με τις κυρίαρχες πολιτικές και τις κατεστημένες λογικές, Αντιμετωπίζει ως ένα βαθμό τα προβλήματα των κατοίκων, προωθεί ριζοσπαστικές αλλαγές, αλλάζει νοοτροπίες, δημιουργεί ευρύτερες συσπειρώσεις, «εκπαιδεύει» τους πολίτες και το κίνημα, προετοιμάζει το έδαφος για μεγαλύτερες και βαθύτερες αλλαγές, ανεβάζει το επίπεδο της κοινωνικής και πολιτικής διαπάλης. Θεωρούμε ότι ένα τέτοιο σχέδιο λειτουργεί ανασχετικά στην κοινωνική συντηρητικοποίηση, είναι συμβατό με τις γενικότερες επιδιώξεις μας για την κοινωνική εξέλιξη και δημιουργεί ευνοϊκότερες συνθήκες για την ευόδωση των στόχων μας.
Η επεξεργασία και προώθηση ενός τέτοιου σχεδίου απαιτεί εκ μέρους μας αλλαγή στοχεύσεων και νοοτροπίας. Κύρια σημεία αυτής της αλλαγής είναι:
- να επιδιώκουμε τη γνώση της κατάσταση όχι απλώς για να την καταγγείλουμε ή να επιβεβαιώσουμε την ορθότητα του τελικού σκοπού, αλλά για να παρέμβουμε σε αυτήν ως δύναμη ισχυρού μεταρρυθμισμού.
- να πάρουμε πρωτοβουλίες υποστήριξης αυτού του σχεδίου, ως κόμμα και μέσω του Φόρουμ, ιδιαίτερα σε θέματα αιχμής που αφορούν στο πολιτικό περιβάλλον(π.χ εθνικισμός, ρόλος εκκλησίας) και τη ζωή των κατοίκων(π.χ απασχόληση,περιβάλλον)
- να συνδέουμε τις παρεμβάσεις στο μαζικό κίνημα για συγκεκριμένα θέματα με αυτό το σχέδιο, τη «φιλοσοφία» και την οπτική του, να δημιουργήσουμε πρωτοβουλίες που εμπράκτως θα προωθούν πλευρές αυτού του σχεδίου π.χ για την αλληλεγγύη στους μετανάστες
- να παίρνουμε πρωτοβουλίες ώστε η Θεσσαλονίκη να γίνει χώρος προώθησης της συνεργασίας των χωρών της ευρύτερης περιοχής
- να επεξεργαστούμε και να προωθήσουμε προτάσεις για τη διοικητική αναδιοργάνωση της πόλης (Μητροπολιτική Θεσσαλονίκη)
Ως ξεκίνημα θα μπορούσαμε να διαμορφώσουμε ένα σχέδιο μιας σύγχρονης «Χάρτας της Θεσσαλονίκης» και να την προωθήσουμε για συζήτηση σε μαζικούς φορείς, πνευματικούς ανθρώπους, ενεργούς πολίτες.
Η μεγάλη αυτή πρωτοβουλία του Συνασπισμού στην πόλη μας, συνδέεται με την ανάδυση μιας «άλλης Θεσσαλονίκης», ριζικά διαφορετικής από τη Θεσσαλονίκη του εθνικισμού, της ξενοφοβίας, του Ψωμιάδη, της παρεμβατικής εκκλησίας. Αφουγκράζεται την πολιτισμική προσβολή που συνιστούν τα παραπάνω φαινόμενα για πολύ μεγάλη μερίδα συμπολιτών μας και συναντιέται μαζί τους.
Β) Δυναμική παρέμβαση στις εκλογές της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Βασικό πολιτικό ζήτημα που θα αντιμετωπίσουμε το επόμενο διάστημα, αποτελούν οι εκλογές για την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Δεν πρόκειται για γενικές πολιτικές εκλογές, δεν κρίνονται τα προγράμματα των πολιτικών κομμάτων, ούτε αποτελούν πρόκριμα για μελλοντικές εξελίξεις. Αντίθετα αποτελούν ευκαιρία, ιδιαίτερα για τις δυνάμεις του Συνασπισμού, να υποστηριχθούν πλευρές αυτού του στρατηγικού σχεδίου σε σύνδεση με τα τοπικά θέματα και τις αρμοδιότητες των ΟΤΑ, να προβληθεί μια νέα αντίληψη για την Τοπική Αυτοδιοίκηση ότι αφορά τις αρμοδιότητες, τη λειτουργία της και τη διαχείριση των τοπικών προβλημάτων και υποθέσεων και να διαμορφωθούν καλύτερες συνθήκες για την αντιμετώπισή τους.
Ο ιδιαίτερος χαρακτήρας των δημοτικών εκλογών αλλά και αυτή καθαυτή η θεματολογία τους, καθορίζει και την εκλογική τακτική που πρέπει να ακολουθήσει ο ΣΥΝ. Κάθε μηχανιστική μεταφορά των γενικών πολιτικών αντιπαραθέσεων, σε τοπικό επίπεδο με αφορμή τις δημοτικές εκλογές, που θα οδηγήσει σε μονοσήμαντες επιλογές σε ότι αφορά στις μορφές της εκλογικής καθόδου, τη θεωρούμε απολύτως λαθεμένη.
Ο ΣΥΝ πρέπει να επιδιώξει την ευρύτερη δυνατή κοινωνική και πολιτική συνεργασία με όλες τις δυνάμεις που μπορούν στους δήμους ή στη νομαρχία να συμφωνήσουν στις προγραμματικές προτεραιότητες και στα πρόσωπα που θα αναλάβουν την υλοποίησή τους, με όρους φυσικά πολιτικής αξιοπιστίας.
Ιδιαίτερα πρέπει να ληφθεί υπόψη και η ανάγκη αντιμετώπισης του νεοσυντηρητισμού, του εθνικισμού και της ξενοφοβίας που σε πολλές περιπτώσεις προβάλλονται από εκλεγμένους αυτοδιοικητικούς άρχοντες, με προεξάρχοντα το Νομάρχη Θεσσαλονίκης κ. Ψωμιάδη.
Η νέα Πολιτική Επιτροπή πρέπει να πάρει τολμηρές πρωτοβουλίες, λαμβάνοντας υπόψη τόσο την ανάγκη αντιμετώπισης των τοπικών προβλημάτων, όσο και την πολιτική κατάσταση στην περιοχή μας και στη χώρα, αναδεικνύοντας το Συνασπισμό ως δύναμη ευθύνης και όχι ως μια δύναμη που ενδιαφέρεται απλά για καταγραφή των ποσοστών της.
Η επόμενη μέρα των εκλογών πρέπει να μας βρει με ενισχυμένες δυνάμεις σε νομάρχες, δημάρχους και δημοτικούς συμβούλους. Αυτό θα είναι και το κριτήριο της ορθότητας των επιλογών του κόμματος
Γ) Ανάπτυξη του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Φόρουμ
Για να υπάρξουν ουσιαστικά αποτελέσματα στην ανάπτυξη του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Φόρουμ ότι αφορά στη συμμετοχή των πολιτών είναι απαραίτητο να υπερβούμε απόψεις και πρακτικές που περιορίζουν το Φόρουμ σε συντονιστικό του ΣΥΝ με ομάδες της κομουνιστικής Αριστεράς και να εργασθούμε συστηματικά για τη μετατροπή του σε φόρουμ όλων των κοινωνικών φορέων και οργανώσεων που αντιστέκονται στις κυρίαρχες πολιτικές.
Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να δώσουμε τη μάχη για μια εικόνα του Φόρουμ που εκτός από την καταγγελία της σημερινής κατάστασης αναπτύσσει και εναλλακτικές προτάσεις, λειτουργεί δημοκρατικά και διευκολύνει την ουσιαστική συμμετοχή των πολιτών στο καθορισμό της πολιτικής και των δράσεων του. Η μάχη αυτή βέβαια θα πρέπει να δοθεί παράλληλα με την ενίσχυση της συμμετοχής μας σε κεντρικό και τοπικό επίπεδο, με τον επιπρόσθετο λόγο της διεξαγωγής του 4ου Ε.Κ.Φ στην Αθήνα στις αρχές του 2006
Επίλογος
Υπάρχουν φυσικά και πολλά άλλα θέματα που θα μας απασχολήσουν το επόμενο διάστημα. Δεν αναφερόμαστε σε αυτά διότι στόχος μας δεν ήταν να διαμορφώσουμε μια «αντιεισήγηση», αλλά να καταθέσουμε ένα κείμενο προβληματισμού, που περιλαμβάνει τις διαφωνίες μας σε κομβικά σημεία της εισήγησης της πλειοψηφίας της Πολιτικής Επιτροπής και τις βασικότερες προτάσεις μας για την δράση της Οργάνωσης Θεσσαλονίκης.
Νίκος Πάντζαλης,
Σάκης Παπαθανασίου,
Μυρτώ Παυλούδη,
Νίκος Φωτίου