Ομιλία του προέδρου της ΔΗΜΑΡ, Φώτη Κουβέλη στη συνεδρίαση της Κεντρικής Επιτροπής
Δημοσιευμένο: 2014-01-25
Οι στόχοι για τη νέα χρονιά είναι συγκεκριμένοι. Η χώρα και η κοινωνία δεν αντέχει τη συνέχιση αυτών των πολιτικών. Η αποφυγή της χρεοκοπίας και η σταθεροποίηση που επιτεύχθηκε, με δυσανάλογα μεγάλο κοινωνικό κόστος, δεν οδηγεί σε ανασυγκρότηση και ανάκαμψη. Η επιδίωξη της κυβέρνησης να πείσει πως με την ίδια πολιτική μπορεί να υπηρετήσει διαφορετικούς και νέους στόχους προσκρούει στην κοινωνική και οικονομική πραγματικότητα.
Υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να εγκλωβιστούμε σε μία χρόνια τελμάτωση που θα παγιώνει αδικίες, φτώχεια, ανεργία. Υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να ακολουθήσουν πολλά χρόνια στασιμότητας , όπου με ασθενική ανάπτυξη, χωρίς νέες θέσεις εργασίας, χωρίς δυναμική, χωρίς ουσιαστικές αλλαγές , θα αναπαράγεται η κρίση.
•Μείζων στόχος είναι η αποτροπή επικράτησης συντηρητικών απόψεων, η αποτροπή συντηρητικών «λύσεων» , που θα υπόσχονται ανάκαμψη αλλά θα επιφέρουν στην πραγματικότητα παγίωση των ανισοτήτων.
Αυτή η προσπάθεια δεν μπορεί όμως και δεν πρέπει να οδηγήσει σε προσεγγίσεις λαϊκιστικές, ανεδαφικές, βασισμένες σε παροχολογία και υποσχεσεολογία. Ένα άθροισμα επιθυμιών, πολλών επιμέρους υποσχέσεων και διευθετήσεων, συντεχνιακών διεκδικήσεων, δεν συνιστά προοδευτική πρόταση διεξόδου από την κρίση. Μία πρόταση που , στο βωμό της κοινωνικής αποδοχής και της διείσδυσης στα πλατιά λαϊκά στρώματα , υπόσχεται μια άκοπη και ανέξοδη επιστροφή στα προ της κρίσης επίπεδα δεν είναι ο δικός μας δρόμος. Η άρνηση βασικών δημοκρατικών μεταρρυθμίσεων, ο παρωχημένος κρατισμός και η διακηρυγμένη ευχέρεια ανάληψης υψηλού ρίσκου στο ευρωπαϊκό πεδίο, δεν είναι η εναλλακτική λύση. Και αυτό κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ.
•Εμείς επιδιώκουμε, σε αυτή τη φάση, να αποτραπεί η λήψη νέων μέτρων και να δημιουργηθεί μια πραγματική ελπίδα και προοπτική για ανάκαμψη μέσα από μια νέα συμφωνία με τους εταίρους. Βεβαίως δεν έχουμε αυταπάτες για τα περιθώρια της Νέας Δημοκρατία και του ΠΑΣΟΚ να προωθήσουν προοδευτικές πολιτικές για την αντιμετώπιση της κρίσης. Για αυτό είπαμε ότι αν προκύψει μια νέα συμφωνία με τους εταίρους που θα περιλαμβάνει νέα επαχθή μέτρα, αυτό θα συνιστά λόγο για προσφυγή στις κάλπες.
•Διεκδικούμε την αλλαγή των πολιτικών μέσα από τον ανακαθορισμό των κοινωνικών και πολιτικών στάσεων, τη συγκρότηση και ισχυροποίηση του προοδευτικού πόλου , του πόλου του δημοκρατικού σοσιαλισμού , και την αλλαγή των πολιτικών συσχετισμών. Αυτοί οι νέοι συσχετισμοί επιδιώκουμε να αποτυπωθούν και εκλογικά στις ευρωεκλογές.
Το πραγματικό δίλημμα των ευρωεκλογών δεν είναι εντός η εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το πραγματικό δίλημμα είναι με ποια πολιτική θα αντιμετωπιστεί η κρίση που μαστίζει την Ευρώπη και ειδικά τις χώρες του Ευρωπαϊκού Νότου. Είναι το πώς θα αλλάξει ο τρόπος αντιμετώπισης της κρίσης στην Ελλάδα.
Οι ευρωεκλογές πρέπει να στείλουν μήνυμα αλλαγής της πολιτικής, με άξονα τη σταθερή ευρωπαϊκή πορεία της χώρας μας, με δημοκρατία και κοινωνική συνοχή. Πρέπει να σταλεί ισχυρό μήνυμα για αλλαγή πολιτικής στην Ευρώπη και στην Ελλάδα και να δημιουργηθούν πολιτικοί συσχετισμοί για την μετακίνηση του άξονα της πολιτικής σε προοδευτική κατεύθυνση.
Οι ευρωεκλογές πρέπει να γίνουν σταθμός και να δημιουργήσουν νέα δεδομένα για λύσεις που θα υπερβαίνουν το σημερινό συντηρητικό πλαίσιο πολιτικών. Για αυτό χρειάζεται ισχυρός προοδευτικός πόλος.
Εμείς , η Δημοκρατική Αριστερά , καλούμαστε να διαδραματίσουμε σημαντικό ρόλο σε αυτή την αλλαγή.
Η πολιτική μας πρόταση διεξόδου από την κρίση είναι το πλαίσιο. Έχουμε θέσεις, επικαιροποιημένο προγραμματικό λόγο που συμπεριλαμβάνει τις εξελίξεις στον ευρωπαϊκό χώρο, αποκλείοντας εγχώριες λογικές του μονόδρομου.
Οι συμμαχίες που επιδιώκουμε και συνάπτουμε με προοδευτικές δυνάμεις , στο πλαίσιο δημιουργίας του προοδευτικού πόλου, είναι ο τρόπος με τον οποίο φιλοδοξούμε να υλοποιήσουμε αυτές τις προτάσεις προς όφελος της κοινωνίας και της χώρας.
Αυτοδιοικητικές εκλογές
Τον Μάιο έχουμε μαζί με τις εκλογές για το Ευρωκοινοβούλιο και εκλογές για την Περιφερειακή και Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Μέσα από αυτές τις εκλογές επιδιώκουμε να κινητοποιηθούν δυνάμεις της κοινωνίας των πολιτών και αναδειχθούν αιρετοί που θα εργάζονται για μια νέα Ελλάδα.
•Οι εκλογές για την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση έχουν ταυτόχρονα και αυτοδιοικητικά και πολιτικά χαρακτηριστικά. Δίνουμε προτεραιότητα σε αυτή τη μάχη με τη συγκρότηση συμπαρατάξεων στη βάση μιας πολιτικής προγραμματικής συμφωνίας, που θα αποτυπώνει την προοδευτική και δημοκρατική αντίληψη για τα κοινωνικά και αναπτυξιακά ζητήματα της περιφέρειας και την έξοδο από την κρίση.
Μαζί με το αίτημα για ενίσχυση της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης , με επιπλέον αρμοδιότητες αλλά κυρίως με πόρους, επιδιώκουμε να ενισχυθούν οι πρωτοβουλίες για το σχεδιασμό και την προώθηση πολιτικών μιας νέου τύπου ανάπτυξης. Στο έδαφος των αρμοδιοτήτων των Περιφερειών - υπάρχουν βεβαίως περιορισμοί αλλά και δυνατότητες - μπορεί και πρέπει να προωθηθούν δυναμικά πολιτικές που θα υποστηρίζουν το πέρασμα σε ένα νέο αναπτυξιακό μοντέλο , με αξιοποίηση των τοπικών συγκριτικών πλεονεκτημάτων, με αρμονική σύνδεση της οικονομικής δραστηριότητας , με την προστασία του περιβάλλοντος , με αντιμετώπιση κοινωνικών προβλημάτων και τη δημιουργία θέσεων εργασίας.
Οι εκλογές για την Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να σηματοδοτήσουν την ενίσχυση των δυνάμεων που εργάζονται για τη μεταρρύθμιση και την ενίσχυση των αυτοδιοικητικών θεσμών, να κινητοποιήσουν τους πολίτες στα τοπικά θέματα και να αναδείξουν Δημάρχους και Δημοτικά Συμβούλια στη βάση αυτοδιοικητικών προγραμμάτων και αξιοσύνης προσώπων.
Επιδιώκουμε η Τοπική Αυτοδιοίκηση να αναδειχθεί πραγματικά ως ο πλησιέστερος θεσμός στον πολίτη και να πρωταγωνιστήσει σε δράσεις κοινωνικής αλληλεγγύης σε τοπικό επίπεδο. Σε δράσεις περιβαλλοντικής διαχείρισης στις μεταφορές, στην κατανάλωση ενέργειας και νερού , στα απορρίμματα. Στην προώθηση συμπράξεων και δράσεων για την τοπική ανάπτυξη. Και βεβαίως να αγωνιστεί για τη διεύρυνση των αρμοδιοτήτων και των πόρων της με την ταυτόχρονη εγκαθίδρυση συστημάτων διαφανούς και αποτελεσματικής διαχείρισης.
Υποστηρίζουμε τη συγκρότηση, σε όλη την Ελλάδα , ανεξάρτητων αυτοδιοικητικών κινήσεων προοδευτικού προσανατολισμού, που στηρίζονται στην αυτενέργεια των ενεργών πολιτών πάνω και πέρα από κομματική προτίμηση. Η δημοκρατική λειτουργία τέτοιων σχημάτων και η προγραμματική τους συνέπεια είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για την ανταπόκριση στους στόχους τους.
Η εξαγγελία της κυβέρνησης για την διεξαγωγή των ευρωεκλογών στον δεύτερο γύρο των αυτοδιοικητικών εκλογών είναι καταφανώς αντίθετη με τον νόμο. Καλούμε την κυβέρνηση να επανεξετάσει την θέση της, εναρμονίζοντας την ημερομηνία των εκλογών με το γράμμα και τον σκοπό του νόμου. Τυχόν εμμονή στην αρχική εξαγγελία της συνιστά πρόδηλη παραβίαση της νομιμότητας στο όνομα μικροκομματικών σκοπιμοτήτων.
Αντιμετώπιση των δυνάμεων που υπονομεύουν τη δημοκρατία.
Η αντιμετώπιση των δυνάμεων που υπονομεύουν τη δημοκρατία αποτελεί προτεραιότητα.
•Δυστυχώς επανήλθε το ζήτημα της τρομοκρατίας. Η αποκρουστική εικόνα των απειλών του Χριστόδουλου Ξηρού αποτελεί πρόκληση για τη δημοκρατία και την πολιτική ομαλότητα. Η μεταχείριση ενός δήθεν φιλολαϊκού λεξιλογίου δεν ξεγελά κανέναν. Καμία ανοχή στην τρομοκρατία. Δεν πρόκειται για μορφή πολιτικής δράσης. Είναι εγκληματική δράση που επιχειρείται να καλυφθεί με φτηνή πολιτικολογία.
Είναι χρέος όλων των πολιτικών δυνάμεων η πολιτική και κοινωνική απομόνωση της τρομοκρατίας.
•Η άλλη πλευρά της υπονόμευσης της δημοκρατίας, η λεγόμενη <<Χρυσή Αυγή>> , θα επιχειρήσει να ανασυγκροτήσει τη δράση της. Ο κίνδυνος εκφασισμού της κοινωνίας παραμένει υπαρκτός και οι προσπάθειες πρέπει να είναι συνεχείς. Η αποδόμηση της στρατηγικής της έντασης, της βίας, της ρητορικής μίσους είναι βασικός στόχος και πρέπει να υπηρετηθεί από όλες τις δημοκρατικές δυνάμεις του τόπου, πέρα και πάνω από οποιεσδήποτε πολιτικές διαφορές.
Η απάντηση πρέπει να δοθεί σε όλα τα επίπεδα: ενίσχυση της θεσμικής θωράκισης, ενεργοποίηση όλων των θεσμών του κράτους και των οργανώσεων των πολιτών, πολιτικό και ιδεολογικό μέτωπο απέναντι σε εθνικιστικές, ρατσιστικές, αντικοινοβουλευτικές ιδέες και συμπεριφορές . Η αντιμετώπιση του ναζιστικού μορφώματος θα γίνεται αποτελεσματικότερη όσο αναβαθμίζεται η ποιότητα της δημοκρατίας, εξυγιαίνεται η πολιτική λειτουργία, αποτρέπονται συνθήκες κοινωνικής ασφυξίας και δημιουργείται αίσθημα ασφάλειας στους πολίτες.
Φαρμακονήσι και μεταναστευτικό
Προ ολίγων ημερών είχαμε την τραγωδία στο Φαρμακονήσι. Για άλλη μια φορά η ελπίδα για μια καλύτερη ζωή, εξελίχθηκε σε τραγωδία. Οι πρόσφυγες, τα θύματα διωγμών και πολέμων, δεν είναι εγκληματίες, αλλά πρόσωπα ευάλωτα που χρήζουν υποστήριξης. Στη θάλασσα του Αιγαίου μετράται ο πολιτισμός και ο ανθρωπισμός μας. Ο δικός μας αλλά και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και προφανώς κανείς δεν ζητά να ανοίξουμε τα σύνορα για όλους τους μετανάστες. Όμως πρέπει- αξιοποιώντας και την Ελληνική Προεδρία στην Ευρωπαϊκή Ένωση - να επαναφέρουμε στο ευρωπαϊκό προσκήνιο το ζήτημα της μεταναστευτικής πολιτικής, στη βάση της κοινοτικής αλληλεγγύης και της συνεργασίας των χωρών-μελών. Να αναθεωρηθεί η Συνθήκη Δουβλίνο II του 2003, η οποία εγκλωβίζει στις χώρες πρώτης εισόδου οικονομικούς μετανάστες των οποίων τελικός προορισμός είναι η Κεντρική και Δυτική Ευρώπη. Απαιτείται ουσιαστική ενεργοποίηση για τη διαμόρφωση ευρωπαϊκής μεταναστευτικής πολιτικής με έμφαση στις διμερείς συμφωνίες με τρίτες χώρες, εμπλοκή της ΕΕ στη φύλαξη των συνόρων και στις διαδικασίες επαναπροωθήσεων, αναβάθμιση του Ελληνοτουρκικού Συμφώνου Επανεισδοχής σε Ευρωτουρκικό.
Οικονομικά και πρόγραμμα προσαρμογής.
Έχουμε πει πολλές φορές ότι αυτός ο τρόπος δημοσιονομικής προσαρμογής δεν είναι ούτε κοινωνικά δίκαιος και ούτε οικονομικά αποτελεσματικός. Έχει επιτευχθεί το πρωτογενές πλεόνασμα, όμως δεν υπάρχει μια πραγματική πορεία εξόδου από την κρίση. Και συνιστά αυτοπαγίδευση της κυβέρνησης να καλλιεργεί μια υπεραισιοδοξία για τα αποτελέσματα της οικονομικής πολιτικής.
Αυτή τη στιγμή το κοινωνικό πρόβλημα παραμένει οξύ, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις στενάζουν από την έλλειψη ρευστότητας, τα εισοδήματα μειώνονται, τα έξοδα διαβίωσης είναι πιεστικά, το κοινωνικό κράτος υποχωρεί, οι φόροι είναι δυσβάσταχτοι και εκατομμύρια άνθρωποι χάνουν την πρόσβαση τους στο σύστημα υγείας. Στην ελληνική κοινωνία η απαισιοδοξία μονιμοποιείται. Η αδυναμία του κράτους σε κρίσιμους τομείς παγιώνει μια εικόνα κατακερματισμένης κοινωνίας. Η εμφανής αναποτελεσματικότητα προς την κατεύθυνση της ανάταξης δημιουργεί μια ροπή σε λαϊκιστικές πολιτικές και ενισχύει τον ευρωσκεπτικισμό.
Αυτή η κατάσταση πρέπει να αλλάξει.
Το ύψος του δημοσίου χρέους στην Ελλάδα είναι πανθομολογούμενο πως δεν επιτρέπει σκέψεις εξυπηρέτησης και απομείωσής του στο επίπεδο που απαιτούν οι νέοι δημοσιονομικοί κανόνες αποκλειστικά μόνο με εθνικές προσπάθειες. Μια τέτοια προσέγγιση θα αποδειχθεί ατελέσφορη και αν επιχειρηθεί θα οδηγήσει σε δραματική επιδείνωση της κρίσης.
Πρέπει άμεσα να ξεκινήσει η διαδικασία επαναδιαπραγμάτευσης με τους εταίρους για την αντικατάσταση του μνημονίου με μια νέα συμφωνία ανάπτυξης. Η επίτευξη μιας νέας συμφωνίας είναι η μόνη επιλογή.
Η ουσιαστική μείωση του χρέους και των επιβαρύνσεών του, η σύνδεση του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής με την ανάπτυξη και την κοινωνική προστασία, η παροχή μέτρων χρηματοοικονομικής υποβοήθησης, η ενίσχυση με ένα αναπτυξιακό πρόγραμμα που θα δημιουργεί θέσεις εργασίας και τέλος η συντεταγμένη απεμπλοκή από την επίβλεψη μνημονιακού τύπου, πρέπει να αποτελέσουν βασικές παραμέτρους της συμφωνίας. Η Ελλάδα για να μπορέσει να ανταποκριθεί στις δανειακές της υποχρεώσεις πρέπει να ζήσει και να παράγει.
Αντί , για παράδειγμα , μιας μεγάλης, και δίκαιης φορολογικής μεταρρύθμισης , που πέραν της ουσιαστικής διάστασης θα αναπτέρωνε το ηθικό των πολιτών και θα επιδρούσε θετικά και στο συμβολικό πεδίο, επιλέχθηκε το κόστος της δημοσιονομικής προσαρμογής και της σταθεροποίησης των δημοσίων οικονομικών της χώρας να επιβαρύνει του συνεπείς φορολογούμενους.
Στις διαπραγματεύσεις με τους εταίρους η κυβέρνηση πρέπει να κάνει καθαρό ότι η χώρα δεν πρόκειται να δεχθεί τη λήψη νέων μέτρων.
•Οφείλει να αποκρούσει τις απαράδεκτες αξιώσεις της τρόικας και να διεκδικήσει ουσιαστικές αλλαγές στο πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής. Αλλαγές στο πρόγραμμα τώρα , αναθεώρηση αποτυχημένων και αναποτελεσματικών ρυθμίσεων και αποφυγή νέων μέτρων , έναρξη διαπραγμάτευσης με στόχο την απεμπλοκή από το μνημόνιο και την αντικατάστασή του με νέα συμφωνία, με συγκεκριμένα βήματα και σαφή στρατηγική.
Ας μην ξεχνάμε εξάλλου την εδώ παρουσία τις επόμενες μέρες της αντιπροσωπείας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, που διερευνά τη λειτουργία της τρόικας στην Ελλάδα. Μια σαφής τοποθέτηση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου υπέρ της αλλαγής του προγράμματος προσαρμογής, αλλά και της αλλαγής του τρόπου παρακολούθησης του προγράμματος θα συνιστά σημαντική εξέλιξη.
Μόνον με αλλαγές στο πρόγραμμα προσαρμογής μπορεί μια προωθημένη μεταρρυθμιστική προσπάθεια να έχει τη στήριξη των πολιτών . Μεταρρυθμίσεις βέβαια δημοκρατικές, επωφελείς για το κοινωνικό σύνολο και απαλλαγμένες από ιδεοληψίες της τρόικας και της κυβέρνησης.
Για παράδειγμα : δείτε σήμερα την διολίσθηση της μεγάλης διοικητικής μεταρρύθμισης σε μία αναζήτηση δεξαμενών απολύσεων από το δημόσιο. Αντί του φιλόδοξου σχεδίου της κινητικότητας που θα αναβάθμιζε το δημόσιο , δίνοντάς του τη δυνατότητα να μεταχειριστεί και αξιοποιήσει ορθολογικά το ανθρώπινο δυναμικό, συζητείται συνεχώς ο αριθμός απομακρύνσεων και απολύσεων. Έτσι όπως υλοποιείται η διοικητική μεταρρύθμιση δεν δημιουργεί καμιά αρχή και πίστη στην ανάγκη εξορθολογισμού, όπως εύστοχα παρατήρησε ο Αντώνης Μανιτάκης . Όλο το πρόγραμμα της αξιολόγησης των δομών και της αξιολόγησης της απόδοσης του προσωπικού, που είχε ξεκινήσει, πήγε στράφι, διότι κανείς πια δεν έχει εμπιστοσύνη, κανένας δημόσιος υπάλληλος δεν μπορεί να εμπιστευτεί κανένα πρόγραμμα διοικητικής μεταρρύθμισης.
•Αυτό είναι το πλαίσιο που προτείνει η Δημοκρατική Αριστερά για τη διαπραγμάτευση, αυτή πρέπει να είναι η στρατηγική για τη χώρα. Αυτό είναι το πεδίο που θα καθορίσει το μεσοπρόθεσμο μέλλον στην Ελλάδα. Αυτό είναι το πεδίο το οποίο θα καθορίσει το βιοτικό επίπεδο των Ελλήνων τα επόμενα χρόνια. Εδώ καλούνται να πάρουν θέση οι πολιτικές δυνάμεις και όχι να σκιαμαχούν και να υπηρετούν μία τεχνητή πόλωση άνευ αντικειμένου.
Όλα αυτά πρέπει να αξιοποιηθούν με το μεγαλύτερο δυνατό όφελος για τη χώρα μας. Δεν πρέπει να παραμείνουν εξελίξεις ασύμπτωτες και παράλληλες που δεν θα έχουν καμία επίδραση στο ελληνικό πρόγραμμα και εν τέλει στην καθημερινότητα του πολίτη.
Διαφθορά και διαφάνεια
Το τελευταίο διάστημα σειρά σκανδάλων έχουν αποκαλυφθεί. Συνισταμένη αυτών των αποκαλύψεων είναι πως η διαλεύκανση και η δικαστική αντιμετώπιση όλων των υποθέσεων διαφθοράς και παράνομης διαχείρισης του δημόσιου χρήματος είναι μείζον ζήτημα για τη δημοκρατία. Είτε πρόκειται για περιπτώσεις που αφορούν σε άνομο πλουτισμό μέσω επιλογής οπλικών συστημάτων, είτε πρόκειται για αποκάλυψη προνομιακής πρόσβασης στο τραπεζικό σύστημα επιχειρηματιών και ημετέρων – το συμπέρασμα είναι ένα:
Πρέπει να προχωρήσει σε βάθος χρόνου ο έλεγχος των «πόθεν έσχες» όλων όσοι διαχειρίστηκαν δημόσιο χρήμα. Η απόφαση για την έρευνα όλων αυτών των υποθέσεων πρέπει να είναι σταθερή και χωρίς ταλαντεύσεις. Οι παρεμβάσεις και οι πρωτοβουλίες που απαιτούνται είναι συγκεκριμένες και αφορούν κυρίως στο θεσμικό πλαίσιο. Αποδεικνύεται η ανάγκη δημιουργίας ενός καθολικού συστήματος διαφάνειας που θα καταπολεμήσει ουσιαστικά τέτοια φαινόμενα και πρακτικές. Με ανέπαφο τον πυρήνα αυτών των άνομων συμφερόντων και της διαφθοράς ναρκοθετείται , υπονομεύεται και προσβάλλεται το δημόσιο συμφέρον, και παραμένει η διαφθορά .
Δυστυχώς , αντί στο επίκεντρο να τεθούν αυτά και σειρά άλλων ζητημάτων που απασχολούν την ελληνική κοινωνία, το τελευταίο διάστημα η πολιτική αντιπαράθεση επικαθορίζεται από ατυχείς ανακοινώσεις, πολεμικό λόγο, ένδεια επιχειρημάτων και υφολογική ρηχότητα. Η επαναφορά της στρατηγικής της έντασης ανάμεσα στην κυβέρνηση και την αξιωματική αντιπολίτευση προτιμάται από τους εν λόγο << πρωταγωνιστές>> για να αποκρύψει τις υστερήσεις , τις αδυναμίες και την απουσία εναλλακτικού ρεαλιστικού σχεδίου για τη χώρα.
Αναδεικνύονται ζητήματα ήσσονος σημασίας, επιλέγονται αδιάφορα πεδία αντιπαράθεσης και επιχειρείται μέσω της οξύτητας η δημιουργία περιβάλλοντος πόλωσης. Αυτή είναι η ποιότητα του νέου μικρού δικομματισμού, ενός δικομματισμού καρικατούρα , όπου τα μείζονα αποσιωπώνται και αναδεικνύονται όσα εξυπηρετούν μικροπολιτικές και κομματικές σκοπιμότητες .
Τρίτος πόλος
Από την μία συντηρητισμός, αναποτελεσματικότητα, υποχωρητικότητα σε ανορθολογικές επιταγές της τρόικας και από την άλλη αριστερόστροφος λαϊκισμός, ξεπερασμένος κρατισμός, απουσία μεταρρυθμιστικής ατζέντας και υποσχεσεολογία.
Είναι ανάγκη η δημιουργία του προοδευτικού πόλου. Μιας πολιτικής συμπαράταξης με σαφή κοινωνική αναφορά, με σαφείς προτεραιότητες, με προγραμματική πληρότητα και ισοτιμία των συμμετεχόντων.
Οι αποφάσεις του συνεδρίου μας είναι ξεκάθαρες. Προχωράμε τις επόμενες μέρες με βήματα συγκεκριμένα. Ανοιχτό κάλεσμα σε όλες τις δυνάμεις που αντιπαρατίθενται στις συντηρητικές κυβερνητικές πολιτικές και στον αριστερό λαϊκισμό. Συμπαράταξη που απευθύνεται σε όλους τους δημοκράτες, τους προοδευτικούς πολίτες, που αγκαλιάζει, τα νέα κοινωνικά κινήματα, αλλά και τα γνωστά ρεύματα : σοσιαλιστές , σοσιαλδημοκράτες, οικολόγους. Συμπαράταξη που απευθύνεται στον κόσμο της εργασίας και τον μικρό και μεσαίο επιχειρηματία. Στον κόσμο της δημιουργίας, του πνεύματος και της τέχνης. Στη νέα γενιά.
•Η Εκτελεστική Επιτροπή τις αμέσως επόμενες μέρες θα πάρει τις αναγκαίες πρωτοβουλίες και θα προβεί σε όλες τις προπαρασκευαστικές ενέργειες στη βάση των αποφάσεων του συνεδρίου. Και αφού προχωρήσει τις εργασίες θα φέρει σε έκτακτη συνεδρίαση της Κ.Ε το πλήρες πλαίσιο της συγκρότησης του προοδευτικού πόλου. Το πολιτικό πλαίσιο και το μοντέλο οργανωτικής λειτουργίας.
•Τα μηνύματα είναι θετικά. Μπορούμε να το καταφέρουμε. Με πίστη στις ιδέες μας, χωρίς ηγεμονισμούς και μικρομεγαλισμούς .
Η προοδευτική αυτή συμπαράταξη θα παίξει ρόλο την επόμενη μέρα των εκλογών όποτε και αν αυτές γίνουν. Ρόλο σταθεροποιητικό, ρόλο που θα μετακινήσει τον άξονα προς πολιτικές προοδευτικές κατευθύνσεις.
Στο Συνέδριό μας λάβαμε τις αποφάσεις μας και διαμορφώσαμε την πολιτική που θα ακολουθήσουμε . Αυτές οι αποφάσεις μας δεσμεύουν όλους και θα εργασθούμε συλλογικά για την υλοποίησή τους .
Υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να εγκλωβιστούμε σε μία χρόνια τελμάτωση που θα παγιώνει αδικίες, φτώχεια, ανεργία. Υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να ακολουθήσουν πολλά χρόνια στασιμότητας , όπου με ασθενική ανάπτυξη, χωρίς νέες θέσεις εργασίας, χωρίς δυναμική, χωρίς ουσιαστικές αλλαγές , θα αναπαράγεται η κρίση.
•Μείζων στόχος είναι η αποτροπή επικράτησης συντηρητικών απόψεων, η αποτροπή συντηρητικών «λύσεων» , που θα υπόσχονται ανάκαμψη αλλά θα επιφέρουν στην πραγματικότητα παγίωση των ανισοτήτων.
Αυτή η προσπάθεια δεν μπορεί όμως και δεν πρέπει να οδηγήσει σε προσεγγίσεις λαϊκιστικές, ανεδαφικές, βασισμένες σε παροχολογία και υποσχεσεολογία. Ένα άθροισμα επιθυμιών, πολλών επιμέρους υποσχέσεων και διευθετήσεων, συντεχνιακών διεκδικήσεων, δεν συνιστά προοδευτική πρόταση διεξόδου από την κρίση. Μία πρόταση που , στο βωμό της κοινωνικής αποδοχής και της διείσδυσης στα πλατιά λαϊκά στρώματα , υπόσχεται μια άκοπη και ανέξοδη επιστροφή στα προ της κρίσης επίπεδα δεν είναι ο δικός μας δρόμος. Η άρνηση βασικών δημοκρατικών μεταρρυθμίσεων, ο παρωχημένος κρατισμός και η διακηρυγμένη ευχέρεια ανάληψης υψηλού ρίσκου στο ευρωπαϊκό πεδίο, δεν είναι η εναλλακτική λύση. Και αυτό κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ.
•Εμείς επιδιώκουμε, σε αυτή τη φάση, να αποτραπεί η λήψη νέων μέτρων και να δημιουργηθεί μια πραγματική ελπίδα και προοπτική για ανάκαμψη μέσα από μια νέα συμφωνία με τους εταίρους. Βεβαίως δεν έχουμε αυταπάτες για τα περιθώρια της Νέας Δημοκρατία και του ΠΑΣΟΚ να προωθήσουν προοδευτικές πολιτικές για την αντιμετώπιση της κρίσης. Για αυτό είπαμε ότι αν προκύψει μια νέα συμφωνία με τους εταίρους που θα περιλαμβάνει νέα επαχθή μέτρα, αυτό θα συνιστά λόγο για προσφυγή στις κάλπες.
•Διεκδικούμε την αλλαγή των πολιτικών μέσα από τον ανακαθορισμό των κοινωνικών και πολιτικών στάσεων, τη συγκρότηση και ισχυροποίηση του προοδευτικού πόλου , του πόλου του δημοκρατικού σοσιαλισμού , και την αλλαγή των πολιτικών συσχετισμών. Αυτοί οι νέοι συσχετισμοί επιδιώκουμε να αποτυπωθούν και εκλογικά στις ευρωεκλογές.
Το πραγματικό δίλημμα των ευρωεκλογών δεν είναι εντός η εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το πραγματικό δίλημμα είναι με ποια πολιτική θα αντιμετωπιστεί η κρίση που μαστίζει την Ευρώπη και ειδικά τις χώρες του Ευρωπαϊκού Νότου. Είναι το πώς θα αλλάξει ο τρόπος αντιμετώπισης της κρίσης στην Ελλάδα.
Οι ευρωεκλογές πρέπει να στείλουν μήνυμα αλλαγής της πολιτικής, με άξονα τη σταθερή ευρωπαϊκή πορεία της χώρας μας, με δημοκρατία και κοινωνική συνοχή. Πρέπει να σταλεί ισχυρό μήνυμα για αλλαγή πολιτικής στην Ευρώπη και στην Ελλάδα και να δημιουργηθούν πολιτικοί συσχετισμοί για την μετακίνηση του άξονα της πολιτικής σε προοδευτική κατεύθυνση.
Οι ευρωεκλογές πρέπει να γίνουν σταθμός και να δημιουργήσουν νέα δεδομένα για λύσεις που θα υπερβαίνουν το σημερινό συντηρητικό πλαίσιο πολιτικών. Για αυτό χρειάζεται ισχυρός προοδευτικός πόλος.
Εμείς , η Δημοκρατική Αριστερά , καλούμαστε να διαδραματίσουμε σημαντικό ρόλο σε αυτή την αλλαγή.
Η πολιτική μας πρόταση διεξόδου από την κρίση είναι το πλαίσιο. Έχουμε θέσεις, επικαιροποιημένο προγραμματικό λόγο που συμπεριλαμβάνει τις εξελίξεις στον ευρωπαϊκό χώρο, αποκλείοντας εγχώριες λογικές του μονόδρομου.
Οι συμμαχίες που επιδιώκουμε και συνάπτουμε με προοδευτικές δυνάμεις , στο πλαίσιο δημιουργίας του προοδευτικού πόλου, είναι ο τρόπος με τον οποίο φιλοδοξούμε να υλοποιήσουμε αυτές τις προτάσεις προς όφελος της κοινωνίας και της χώρας.
Αυτοδιοικητικές εκλογές
Τον Μάιο έχουμε μαζί με τις εκλογές για το Ευρωκοινοβούλιο και εκλογές για την Περιφερειακή και Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Μέσα από αυτές τις εκλογές επιδιώκουμε να κινητοποιηθούν δυνάμεις της κοινωνίας των πολιτών και αναδειχθούν αιρετοί που θα εργάζονται για μια νέα Ελλάδα.
•Οι εκλογές για την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση έχουν ταυτόχρονα και αυτοδιοικητικά και πολιτικά χαρακτηριστικά. Δίνουμε προτεραιότητα σε αυτή τη μάχη με τη συγκρότηση συμπαρατάξεων στη βάση μιας πολιτικής προγραμματικής συμφωνίας, που θα αποτυπώνει την προοδευτική και δημοκρατική αντίληψη για τα κοινωνικά και αναπτυξιακά ζητήματα της περιφέρειας και την έξοδο από την κρίση.
Μαζί με το αίτημα για ενίσχυση της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης , με επιπλέον αρμοδιότητες αλλά κυρίως με πόρους, επιδιώκουμε να ενισχυθούν οι πρωτοβουλίες για το σχεδιασμό και την προώθηση πολιτικών μιας νέου τύπου ανάπτυξης. Στο έδαφος των αρμοδιοτήτων των Περιφερειών - υπάρχουν βεβαίως περιορισμοί αλλά και δυνατότητες - μπορεί και πρέπει να προωθηθούν δυναμικά πολιτικές που θα υποστηρίζουν το πέρασμα σε ένα νέο αναπτυξιακό μοντέλο , με αξιοποίηση των τοπικών συγκριτικών πλεονεκτημάτων, με αρμονική σύνδεση της οικονομικής δραστηριότητας , με την προστασία του περιβάλλοντος , με αντιμετώπιση κοινωνικών προβλημάτων και τη δημιουργία θέσεων εργασίας.
Οι εκλογές για την Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να σηματοδοτήσουν την ενίσχυση των δυνάμεων που εργάζονται για τη μεταρρύθμιση και την ενίσχυση των αυτοδιοικητικών θεσμών, να κινητοποιήσουν τους πολίτες στα τοπικά θέματα και να αναδείξουν Δημάρχους και Δημοτικά Συμβούλια στη βάση αυτοδιοικητικών προγραμμάτων και αξιοσύνης προσώπων.
Επιδιώκουμε η Τοπική Αυτοδιοίκηση να αναδειχθεί πραγματικά ως ο πλησιέστερος θεσμός στον πολίτη και να πρωταγωνιστήσει σε δράσεις κοινωνικής αλληλεγγύης σε τοπικό επίπεδο. Σε δράσεις περιβαλλοντικής διαχείρισης στις μεταφορές, στην κατανάλωση ενέργειας και νερού , στα απορρίμματα. Στην προώθηση συμπράξεων και δράσεων για την τοπική ανάπτυξη. Και βεβαίως να αγωνιστεί για τη διεύρυνση των αρμοδιοτήτων και των πόρων της με την ταυτόχρονη εγκαθίδρυση συστημάτων διαφανούς και αποτελεσματικής διαχείρισης.
Υποστηρίζουμε τη συγκρότηση, σε όλη την Ελλάδα , ανεξάρτητων αυτοδιοικητικών κινήσεων προοδευτικού προσανατολισμού, που στηρίζονται στην αυτενέργεια των ενεργών πολιτών πάνω και πέρα από κομματική προτίμηση. Η δημοκρατική λειτουργία τέτοιων σχημάτων και η προγραμματική τους συνέπεια είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για την ανταπόκριση στους στόχους τους.
Η εξαγγελία της κυβέρνησης για την διεξαγωγή των ευρωεκλογών στον δεύτερο γύρο των αυτοδιοικητικών εκλογών είναι καταφανώς αντίθετη με τον νόμο. Καλούμε την κυβέρνηση να επανεξετάσει την θέση της, εναρμονίζοντας την ημερομηνία των εκλογών με το γράμμα και τον σκοπό του νόμου. Τυχόν εμμονή στην αρχική εξαγγελία της συνιστά πρόδηλη παραβίαση της νομιμότητας στο όνομα μικροκομματικών σκοπιμοτήτων.
Αντιμετώπιση των δυνάμεων που υπονομεύουν τη δημοκρατία.
Η αντιμετώπιση των δυνάμεων που υπονομεύουν τη δημοκρατία αποτελεί προτεραιότητα.
•Δυστυχώς επανήλθε το ζήτημα της τρομοκρατίας. Η αποκρουστική εικόνα των απειλών του Χριστόδουλου Ξηρού αποτελεί πρόκληση για τη δημοκρατία και την πολιτική ομαλότητα. Η μεταχείριση ενός δήθεν φιλολαϊκού λεξιλογίου δεν ξεγελά κανέναν. Καμία ανοχή στην τρομοκρατία. Δεν πρόκειται για μορφή πολιτικής δράσης. Είναι εγκληματική δράση που επιχειρείται να καλυφθεί με φτηνή πολιτικολογία.
Είναι χρέος όλων των πολιτικών δυνάμεων η πολιτική και κοινωνική απομόνωση της τρομοκρατίας.
•Η άλλη πλευρά της υπονόμευσης της δημοκρατίας, η λεγόμενη <<Χρυσή Αυγή>> , θα επιχειρήσει να ανασυγκροτήσει τη δράση της. Ο κίνδυνος εκφασισμού της κοινωνίας παραμένει υπαρκτός και οι προσπάθειες πρέπει να είναι συνεχείς. Η αποδόμηση της στρατηγικής της έντασης, της βίας, της ρητορικής μίσους είναι βασικός στόχος και πρέπει να υπηρετηθεί από όλες τις δημοκρατικές δυνάμεις του τόπου, πέρα και πάνω από οποιεσδήποτε πολιτικές διαφορές.
Η απάντηση πρέπει να δοθεί σε όλα τα επίπεδα: ενίσχυση της θεσμικής θωράκισης, ενεργοποίηση όλων των θεσμών του κράτους και των οργανώσεων των πολιτών, πολιτικό και ιδεολογικό μέτωπο απέναντι σε εθνικιστικές, ρατσιστικές, αντικοινοβουλευτικές ιδέες και συμπεριφορές . Η αντιμετώπιση του ναζιστικού μορφώματος θα γίνεται αποτελεσματικότερη όσο αναβαθμίζεται η ποιότητα της δημοκρατίας, εξυγιαίνεται η πολιτική λειτουργία, αποτρέπονται συνθήκες κοινωνικής ασφυξίας και δημιουργείται αίσθημα ασφάλειας στους πολίτες.
Φαρμακονήσι και μεταναστευτικό
Προ ολίγων ημερών είχαμε την τραγωδία στο Φαρμακονήσι. Για άλλη μια φορά η ελπίδα για μια καλύτερη ζωή, εξελίχθηκε σε τραγωδία. Οι πρόσφυγες, τα θύματα διωγμών και πολέμων, δεν είναι εγκληματίες, αλλά πρόσωπα ευάλωτα που χρήζουν υποστήριξης. Στη θάλασσα του Αιγαίου μετράται ο πολιτισμός και ο ανθρωπισμός μας. Ο δικός μας αλλά και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και προφανώς κανείς δεν ζητά να ανοίξουμε τα σύνορα για όλους τους μετανάστες. Όμως πρέπει- αξιοποιώντας και την Ελληνική Προεδρία στην Ευρωπαϊκή Ένωση - να επαναφέρουμε στο ευρωπαϊκό προσκήνιο το ζήτημα της μεταναστευτικής πολιτικής, στη βάση της κοινοτικής αλληλεγγύης και της συνεργασίας των χωρών-μελών. Να αναθεωρηθεί η Συνθήκη Δουβλίνο II του 2003, η οποία εγκλωβίζει στις χώρες πρώτης εισόδου οικονομικούς μετανάστες των οποίων τελικός προορισμός είναι η Κεντρική και Δυτική Ευρώπη. Απαιτείται ουσιαστική ενεργοποίηση για τη διαμόρφωση ευρωπαϊκής μεταναστευτικής πολιτικής με έμφαση στις διμερείς συμφωνίες με τρίτες χώρες, εμπλοκή της ΕΕ στη φύλαξη των συνόρων και στις διαδικασίες επαναπροωθήσεων, αναβάθμιση του Ελληνοτουρκικού Συμφώνου Επανεισδοχής σε Ευρωτουρκικό.
Οικονομικά και πρόγραμμα προσαρμογής.
Έχουμε πει πολλές φορές ότι αυτός ο τρόπος δημοσιονομικής προσαρμογής δεν είναι ούτε κοινωνικά δίκαιος και ούτε οικονομικά αποτελεσματικός. Έχει επιτευχθεί το πρωτογενές πλεόνασμα, όμως δεν υπάρχει μια πραγματική πορεία εξόδου από την κρίση. Και συνιστά αυτοπαγίδευση της κυβέρνησης να καλλιεργεί μια υπεραισιοδοξία για τα αποτελέσματα της οικονομικής πολιτικής.
Αυτή τη στιγμή το κοινωνικό πρόβλημα παραμένει οξύ, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις στενάζουν από την έλλειψη ρευστότητας, τα εισοδήματα μειώνονται, τα έξοδα διαβίωσης είναι πιεστικά, το κοινωνικό κράτος υποχωρεί, οι φόροι είναι δυσβάσταχτοι και εκατομμύρια άνθρωποι χάνουν την πρόσβαση τους στο σύστημα υγείας. Στην ελληνική κοινωνία η απαισιοδοξία μονιμοποιείται. Η αδυναμία του κράτους σε κρίσιμους τομείς παγιώνει μια εικόνα κατακερματισμένης κοινωνίας. Η εμφανής αναποτελεσματικότητα προς την κατεύθυνση της ανάταξης δημιουργεί μια ροπή σε λαϊκιστικές πολιτικές και ενισχύει τον ευρωσκεπτικισμό.
Αυτή η κατάσταση πρέπει να αλλάξει.
Το ύψος του δημοσίου χρέους στην Ελλάδα είναι πανθομολογούμενο πως δεν επιτρέπει σκέψεις εξυπηρέτησης και απομείωσής του στο επίπεδο που απαιτούν οι νέοι δημοσιονομικοί κανόνες αποκλειστικά μόνο με εθνικές προσπάθειες. Μια τέτοια προσέγγιση θα αποδειχθεί ατελέσφορη και αν επιχειρηθεί θα οδηγήσει σε δραματική επιδείνωση της κρίσης.
Πρέπει άμεσα να ξεκινήσει η διαδικασία επαναδιαπραγμάτευσης με τους εταίρους για την αντικατάσταση του μνημονίου με μια νέα συμφωνία ανάπτυξης. Η επίτευξη μιας νέας συμφωνίας είναι η μόνη επιλογή.
Η ουσιαστική μείωση του χρέους και των επιβαρύνσεών του, η σύνδεση του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής με την ανάπτυξη και την κοινωνική προστασία, η παροχή μέτρων χρηματοοικονομικής υποβοήθησης, η ενίσχυση με ένα αναπτυξιακό πρόγραμμα που θα δημιουργεί θέσεις εργασίας και τέλος η συντεταγμένη απεμπλοκή από την επίβλεψη μνημονιακού τύπου, πρέπει να αποτελέσουν βασικές παραμέτρους της συμφωνίας. Η Ελλάδα για να μπορέσει να ανταποκριθεί στις δανειακές της υποχρεώσεις πρέπει να ζήσει και να παράγει.
Αντί , για παράδειγμα , μιας μεγάλης, και δίκαιης φορολογικής μεταρρύθμισης , που πέραν της ουσιαστικής διάστασης θα αναπτέρωνε το ηθικό των πολιτών και θα επιδρούσε θετικά και στο συμβολικό πεδίο, επιλέχθηκε το κόστος της δημοσιονομικής προσαρμογής και της σταθεροποίησης των δημοσίων οικονομικών της χώρας να επιβαρύνει του συνεπείς φορολογούμενους.
Στις διαπραγματεύσεις με τους εταίρους η κυβέρνηση πρέπει να κάνει καθαρό ότι η χώρα δεν πρόκειται να δεχθεί τη λήψη νέων μέτρων.
•Οφείλει να αποκρούσει τις απαράδεκτες αξιώσεις της τρόικας και να διεκδικήσει ουσιαστικές αλλαγές στο πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής. Αλλαγές στο πρόγραμμα τώρα , αναθεώρηση αποτυχημένων και αναποτελεσματικών ρυθμίσεων και αποφυγή νέων μέτρων , έναρξη διαπραγμάτευσης με στόχο την απεμπλοκή από το μνημόνιο και την αντικατάστασή του με νέα συμφωνία, με συγκεκριμένα βήματα και σαφή στρατηγική.
Ας μην ξεχνάμε εξάλλου την εδώ παρουσία τις επόμενες μέρες της αντιπροσωπείας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, που διερευνά τη λειτουργία της τρόικας στην Ελλάδα. Μια σαφής τοποθέτηση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου υπέρ της αλλαγής του προγράμματος προσαρμογής, αλλά και της αλλαγής του τρόπου παρακολούθησης του προγράμματος θα συνιστά σημαντική εξέλιξη.
Μόνον με αλλαγές στο πρόγραμμα προσαρμογής μπορεί μια προωθημένη μεταρρυθμιστική προσπάθεια να έχει τη στήριξη των πολιτών . Μεταρρυθμίσεις βέβαια δημοκρατικές, επωφελείς για το κοινωνικό σύνολο και απαλλαγμένες από ιδεοληψίες της τρόικας και της κυβέρνησης.
Για παράδειγμα : δείτε σήμερα την διολίσθηση της μεγάλης διοικητικής μεταρρύθμισης σε μία αναζήτηση δεξαμενών απολύσεων από το δημόσιο. Αντί του φιλόδοξου σχεδίου της κινητικότητας που θα αναβάθμιζε το δημόσιο , δίνοντάς του τη δυνατότητα να μεταχειριστεί και αξιοποιήσει ορθολογικά το ανθρώπινο δυναμικό, συζητείται συνεχώς ο αριθμός απομακρύνσεων και απολύσεων. Έτσι όπως υλοποιείται η διοικητική μεταρρύθμιση δεν δημιουργεί καμιά αρχή και πίστη στην ανάγκη εξορθολογισμού, όπως εύστοχα παρατήρησε ο Αντώνης Μανιτάκης . Όλο το πρόγραμμα της αξιολόγησης των δομών και της αξιολόγησης της απόδοσης του προσωπικού, που είχε ξεκινήσει, πήγε στράφι, διότι κανείς πια δεν έχει εμπιστοσύνη, κανένας δημόσιος υπάλληλος δεν μπορεί να εμπιστευτεί κανένα πρόγραμμα διοικητικής μεταρρύθμισης.
•Αυτό είναι το πλαίσιο που προτείνει η Δημοκρατική Αριστερά για τη διαπραγμάτευση, αυτή πρέπει να είναι η στρατηγική για τη χώρα. Αυτό είναι το πεδίο που θα καθορίσει το μεσοπρόθεσμο μέλλον στην Ελλάδα. Αυτό είναι το πεδίο το οποίο θα καθορίσει το βιοτικό επίπεδο των Ελλήνων τα επόμενα χρόνια. Εδώ καλούνται να πάρουν θέση οι πολιτικές δυνάμεις και όχι να σκιαμαχούν και να υπηρετούν μία τεχνητή πόλωση άνευ αντικειμένου.
Όλα αυτά πρέπει να αξιοποιηθούν με το μεγαλύτερο δυνατό όφελος για τη χώρα μας. Δεν πρέπει να παραμείνουν εξελίξεις ασύμπτωτες και παράλληλες που δεν θα έχουν καμία επίδραση στο ελληνικό πρόγραμμα και εν τέλει στην καθημερινότητα του πολίτη.
Διαφθορά και διαφάνεια
Το τελευταίο διάστημα σειρά σκανδάλων έχουν αποκαλυφθεί. Συνισταμένη αυτών των αποκαλύψεων είναι πως η διαλεύκανση και η δικαστική αντιμετώπιση όλων των υποθέσεων διαφθοράς και παράνομης διαχείρισης του δημόσιου χρήματος είναι μείζον ζήτημα για τη δημοκρατία. Είτε πρόκειται για περιπτώσεις που αφορούν σε άνομο πλουτισμό μέσω επιλογής οπλικών συστημάτων, είτε πρόκειται για αποκάλυψη προνομιακής πρόσβασης στο τραπεζικό σύστημα επιχειρηματιών και ημετέρων – το συμπέρασμα είναι ένα:
Πρέπει να προχωρήσει σε βάθος χρόνου ο έλεγχος των «πόθεν έσχες» όλων όσοι διαχειρίστηκαν δημόσιο χρήμα. Η απόφαση για την έρευνα όλων αυτών των υποθέσεων πρέπει να είναι σταθερή και χωρίς ταλαντεύσεις. Οι παρεμβάσεις και οι πρωτοβουλίες που απαιτούνται είναι συγκεκριμένες και αφορούν κυρίως στο θεσμικό πλαίσιο. Αποδεικνύεται η ανάγκη δημιουργίας ενός καθολικού συστήματος διαφάνειας που θα καταπολεμήσει ουσιαστικά τέτοια φαινόμενα και πρακτικές. Με ανέπαφο τον πυρήνα αυτών των άνομων συμφερόντων και της διαφθοράς ναρκοθετείται , υπονομεύεται και προσβάλλεται το δημόσιο συμφέρον, και παραμένει η διαφθορά .
Δυστυχώς , αντί στο επίκεντρο να τεθούν αυτά και σειρά άλλων ζητημάτων που απασχολούν την ελληνική κοινωνία, το τελευταίο διάστημα η πολιτική αντιπαράθεση επικαθορίζεται από ατυχείς ανακοινώσεις, πολεμικό λόγο, ένδεια επιχειρημάτων και υφολογική ρηχότητα. Η επαναφορά της στρατηγικής της έντασης ανάμεσα στην κυβέρνηση και την αξιωματική αντιπολίτευση προτιμάται από τους εν λόγο << πρωταγωνιστές>> για να αποκρύψει τις υστερήσεις , τις αδυναμίες και την απουσία εναλλακτικού ρεαλιστικού σχεδίου για τη χώρα.
Αναδεικνύονται ζητήματα ήσσονος σημασίας, επιλέγονται αδιάφορα πεδία αντιπαράθεσης και επιχειρείται μέσω της οξύτητας η δημιουργία περιβάλλοντος πόλωσης. Αυτή είναι η ποιότητα του νέου μικρού δικομματισμού, ενός δικομματισμού καρικατούρα , όπου τα μείζονα αποσιωπώνται και αναδεικνύονται όσα εξυπηρετούν μικροπολιτικές και κομματικές σκοπιμότητες .
Τρίτος πόλος
Από την μία συντηρητισμός, αναποτελεσματικότητα, υποχωρητικότητα σε ανορθολογικές επιταγές της τρόικας και από την άλλη αριστερόστροφος λαϊκισμός, ξεπερασμένος κρατισμός, απουσία μεταρρυθμιστικής ατζέντας και υποσχεσεολογία.
Είναι ανάγκη η δημιουργία του προοδευτικού πόλου. Μιας πολιτικής συμπαράταξης με σαφή κοινωνική αναφορά, με σαφείς προτεραιότητες, με προγραμματική πληρότητα και ισοτιμία των συμμετεχόντων.
Οι αποφάσεις του συνεδρίου μας είναι ξεκάθαρες. Προχωράμε τις επόμενες μέρες με βήματα συγκεκριμένα. Ανοιχτό κάλεσμα σε όλες τις δυνάμεις που αντιπαρατίθενται στις συντηρητικές κυβερνητικές πολιτικές και στον αριστερό λαϊκισμό. Συμπαράταξη που απευθύνεται σε όλους τους δημοκράτες, τους προοδευτικούς πολίτες, που αγκαλιάζει, τα νέα κοινωνικά κινήματα, αλλά και τα γνωστά ρεύματα : σοσιαλιστές , σοσιαλδημοκράτες, οικολόγους. Συμπαράταξη που απευθύνεται στον κόσμο της εργασίας και τον μικρό και μεσαίο επιχειρηματία. Στον κόσμο της δημιουργίας, του πνεύματος και της τέχνης. Στη νέα γενιά.
•Η Εκτελεστική Επιτροπή τις αμέσως επόμενες μέρες θα πάρει τις αναγκαίες πρωτοβουλίες και θα προβεί σε όλες τις προπαρασκευαστικές ενέργειες στη βάση των αποφάσεων του συνεδρίου. Και αφού προχωρήσει τις εργασίες θα φέρει σε έκτακτη συνεδρίαση της Κ.Ε το πλήρες πλαίσιο της συγκρότησης του προοδευτικού πόλου. Το πολιτικό πλαίσιο και το μοντέλο οργανωτικής λειτουργίας.
•Τα μηνύματα είναι θετικά. Μπορούμε να το καταφέρουμε. Με πίστη στις ιδέες μας, χωρίς ηγεμονισμούς και μικρομεγαλισμούς .
Η προοδευτική αυτή συμπαράταξη θα παίξει ρόλο την επόμενη μέρα των εκλογών όποτε και αν αυτές γίνουν. Ρόλο σταθεροποιητικό, ρόλο που θα μετακινήσει τον άξονα προς πολιτικές προοδευτικές κατευθύνσεις.
Στο Συνέδριό μας λάβαμε τις αποφάσεις μας και διαμορφώσαμε την πολιτική που θα ακολουθήσουμε . Αυτές οι αποφάσεις μας δεσμεύουν όλους και θα εργασθούμε συλλογικά για την υλοποίησή τους .