Το 2016 έτος σύγκλισης ή απόκλισης από την Ευρώπη;

Η Ημερίδα της ΔΗΜΑΡ για την ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

17/02/2016

Στη κατάμεστη αίθουσα του ξενοδοχείου Τιτάνια πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη το βράδυ η ημερίδα της ΔΗΜΑΡ για την οικονομία με θέμα «Το 2016 έτος σύγκλισης ή απόκλισης από την Ευρώπη»; Την συζήτηση παρακολούθησαν κορυφαία στελέχη της ΔΗΜΑΡ και της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, βουλευτές και ο πρόεδρος του κόμματος, Θανάσης Θεοχαρόπουλος.

Ομιλητές ήταν: Γιάννης Καλογήρου, Καθηγητής ΕΜΠ, μέλος Συντονιστικής Επιτροπής Κινήσεων Πολιτών για τη Σοσιαλδημοκρατία

– Γιάννης Κουτσούκος, Βουλευτής ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗΣ ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ, Συντονιστής Οικονομικών Υποθέσεων

– Άννυ Ποδηματά, πρώην ευρωβουλευτής ΠΑΣΟΚ,

– Γιάννης Τσαμουργκέλης, επίκουρος καθηγητής Διεθνούς οικονομικής Παν. Αιγαίου

– Δημήτρης Χατζησωκράτης, μέλος ΕΕ της ΔΗΜΑΡ, υπεύθυνος για την Οικονομική πολιτική

Συντονιστής της συζήτησης ήταν ο δημοσιογράφος Νίκος Φιλιππίδης.

Περιλήψεις των τοποθετήσεων των ομιλητών

 

Δημήτρης Χατζησωκράτης

Η Ελλάδα και το 2016 θα καταγράψει αρνητικό ρυθμό ανάπτυξης , ξεκινώντας όχι από το 0% που προέβλεπε ο Προϋπολογισμός (Πρ 2016) για το 2015, αλλά από το -0,7%. Μοναδική χώρα της ΕΕ που θα βρίσκεται σε απόκλιση( όλες οι άλλες χώρες θα έχουν αύξηση του ΑΕΠ ή και ορισμένες μηδενική, με εξαίρεση τη Φινλανδία).

8 χρόνια ύφεσης, με εξαίρεση την οριακή αύξηση 0,6% του 2014 και με συσσωρευμένη απώλεια 26% του ΑΕΠ. Σχεδόν μια 10ετία χαμένη, για πρώτη φορά μεταπολεμικά.

Σε ότι αφορά το φορολογικό πρέπει από τη μια να σταματήσει η κυβερνητική μανία εξαγγελίας υψηλών συντελεστών φορολογίας, που έτσι και αλλιώς δεν θα προλάβουν να εφαρμοστούν γιατί οι επιχειρήσεις θα έχουν μεταναστεύσει Βουλγαρία και Κύπρο. Από την άλλη πρέπει να εγκαταλειφθούν και τα ταξίματα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, για μειώσεις, γεγονός που αναδεικνύει αδιαφορία για την αναπλήρωση του δημοσιονομικού κενού. Σε αντίθεση με τις παραδόσεις, ας συμφωνηθεί ένα δεκαετές μορατόριουμ στη φορολογική νομοθεσία και όλη η μαχητικότητα να διοχετευθεί στο κυνήγι της σημερινής φοροδιαφυγής. Τόσο της μεγάλης όσο και της μικρής αλλά εκτεταμένης.

Σε ότι αφορά το Ασφαλιστικό, αφού επισημάνω ότι η κυβέρνηση, κακώς στη συγκεκριμένη συγκυρία, μια και δεν υποχρεούταν από τα προαπαιτούμενα για την Πέμπτη αξιολόγηση, έφερε μια τόσο δομική παρέμβαση στο ασφαλιστικό, χωρίς να διαθέτει τον απαιτούμενο χρόνο διαβούλευσης.

Άννυ Ποδηματά

«Το ερώτημα πολύ ενδιαφέρον, αν και ρητορικό, καθώς ουδείς μπορεί να απαντήσει εάν το 2016 θα είναι μια χρονιά σύγκλισης ή απόκλισης με την Ευρώπη. Πρώτα απ όλα γιατί η δική μας πορεία επιβεβαιώνει για άλλη μια φορά το μύθο του Σίσυφου, που όταν φτάνει στην κορυφή του βουνού ο βράχος κατρακυλάει και ξαναρχίζει από την αρχή να ανεβαίνει την ανηφόρα. Έπειτα, γιατί η δική μας αβεβαιότητα συνδυάζεται πια με την ευρύτερη γεωστρατηγική αβεβαιότητα, με τους ισχυρούς κραδασμούς που κλονίζουν το ίδιο το ευρωπαϊκό οικοδόμημα και με τις μεγάλες επισφάλειες που χαρακτηρίζουν την εξέλιξη της παγκόσμιας οικονομίας.

Πολλά τα μαύρα σύννεφα πάνω από τον ευρωπαϊκό ουρανό, πολλοί οι κίνδυνοι ευρύτερης ανάφλεξης στην περιοχή μας. Κι ενώ θα έπρεπε να έχουμε διδαχθεί από τα όσα μας συνέβησαν στο πρόσφατο παρελθόν, όταν η καταιγίδα εισέβαλε στο σπίτι μας, το οποίο αποδείχθηκε ότι δεν ήταν όπως μας έλεγαν ούτε ασφαλές ούτε θωρακισμένο, είναι σαν να παίζουμε ξανά με την τύχη μας: είμαστε εγκλωβισμένοι σε μια αδιέξοδη συζήτηση αλληλοεπίρριψης ευθυνών, αντί να κοιτάζουμε να περιορίσουμε τον κίνδυνο να πλημμυρίσουμε πάλι πρώτοι εμείς, από μια νέα καταιγίδα..»

Γιάννης Κουτσούκος

Ο δημοσιονομικός εκτροχιασμός του 2015, λόγω των γνωστών τυχοδιωκτισμών της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ, οδήγησε σε απόκλιση από την πρόβλεψη της Κυβέρνησης για το πρωτογενές αποτέλεσμα του Κρατικού Προϋπολογισμού κατά 1 δις και κατά 3,4 από τους στόχους του Προϋπολογισμού του 2015.

Το 2016 κουβαλάει τη βαριά κληρονομιά του 2015, το carry- over του κλεισίματος των τραπεζών και το βάρος των νέων δημοσιονομικών μέτρων.

Με μέτρα 7,2 δις η Κυβέρνηση επιδιώκει να επιτύχει στόχους δημοσιονομικούς και αναπτυξιακούς που είχαμε διδομένους στο τέλος του 2014.

Χάθηκαν δύο πολύτιμα χρόνια και μακάρι να αποφύγουμε τα χειρότερα.

Η Κυβέρνηση θα βρεθεί αντιμέτωπη με νέο δημοσιονομικό κενό, ενώ δεν διαθέτει σχέδιο υπέρβασης του μνημονίου.Απουσιάζει ο σχεδιασμός για την προσέλκυση επενδύσεων και την αξιοποίηση των διαθέσιμων χρηματοδοτικών εργαλείων.

Η Δημοκρατική Συμπαράταξη πέρα από την τεκμηριωμένη, υπεύθυνη και προγραμματική αντιπολίτευση, οφείλει να παρουσιάσει ολοκληρωμένο σχέδιο Κυβερνησιμότητας, καθώς η συντηρητική παλινόρθωση δεν μπορεί να αποτελεί λύση στην αποτυχία των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.

Γιάννης Καλογήρου

Το κεντρικό πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας είναι η συνεχιζόμενη αποδυνάμωση της θέσης της στον διεθνή καταμερισμό εργασίας σε συνδυασμό με την πολιτική αποδυνάμωση του ρόλου της χώρας μας στον ευρωπαϊκό και τον ευρύτερο διεθνή χώρο, σε συνθήκες μέγιστης αβεβαιότητας, κατάρρευσης της εμπιστοσύνης και μειωμένης εσωτερικής ικανότητας διακυβέρνησης.

Η χώρα, επομένως χρειάζεται κατεπειγόντως ένα σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης σε συνδυασμό με μια ευρύτερη δυνατή πολιτική και κοινωνική συμφωνία- που θα αποτρέψει τη μετατροπή μας σε ακυβέρνητη πολιτεία- μαζί με τη διαμόρφωση ενός κλίματος εμπιστοσύνης και αξιοπιστίας, που είναι βασική προϋπόθεση για να κινηθεί και να λειτουργήσει η οικονομία και να κινητοποιηθεί η κοινωνία. Μόνον, έτσι, μπορούν να αξιοποιηθούν οι μεγάλες θυσίες του ελληνικού λαού και να αρχίσει σταδιακά μια πορεία εξόδου από την κρίση.

Η διαχείριση των δημόσιων οικονομικών πρέπει να συνδυασθεί με μια στρατηγική για την τόνωση των επενδύσεων, την παραγωγική αναδιάρθρωση, την τεχνολογική αναβάθμιση , τη δημιουργία νέων δραστηριοτήτων και νέων επιχειρήσεων με προοπτική και τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Η θέση της Ελλάδας στην ευρωζώνη και στον εντεινόμενο διεθνή ανταγωνισμό, με όρους που βελτιώνουν το βιοτικό επίπεδο των πολιτών αυτής της χώρας διασφαλίζεται με τη δρομολόγηση μιας διατηρήσιμης τροχιάς ποιοτικότερης ανάπτυξης που θα στηρίζεται σε όλους τους τομείς και κλάδους στη γνώση, την καινοτομία, την επιχειρηματικότητα που αξιοποιεί τη γνώση και την τεχνολογία, την ενεργοποίηση ενός καλά εκπαιδευμένου και καταρτισμένου ανθρώπινου δυναμικού και τη συγκρότηση ενός αποδοτικού, αποτελεσματικού και αξιόπιστου κράτους που διαθέτει επιχειρησιακές και λειτουργικές ικανότητες.

Για ένα τέτοιο εγχείρημα μεγάλης εμβέλειας και εθνικής ανάγκης οι δυνάμεις της σοσιαλδημοκρατίας, της δημοκρατικής αριστεράς και ευρύτερα της Κεντροαριστεράς πρέπει να υπερβούν τον κατακερματισμό τους, να συνεννοηθούν προγραμματικά και να κινητοποιήσουν τους πολίτες σε κάτι σημαντικό που αξίζει τον κόπο και έχει ανάγκη ο τόπος.

Γιάννης Τσαμουργκέλης

Από την υπογραφή της ένταξης μας στην ΕΟΚ η χώρα προσδιορίζεται από την ανάγκη της σύγκλισης, δοκιμάζοντας οικονομικές πολιτικές που κατέτειναν στον προσαρμοστικό εκσυγχρονισμό στα ευρωπαϊκά πρότυπα και τις εξελίξεις τις διεθνείς αγορές.

Η κρίση ανέδειξε αποκλίσεις και υστερήσεις, στο οικονομικό, πολιτικό και κοινωνικό επίπεδο. Σήμερα, συγκομίζουμε τα αποτελέσματα των υστερήσεων αλλά κυρίως της εκτροπής των κυβερνήσεων των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ.

Εναλλακτική στην λογιστικοοικονομική και κομματοκρατική διαχείριση του ΣΥΡΙΖΑ υπάρχει, ακόμα και υπό τους όρους του 3ου μνημονίου. Εναλλακτική πολιτική υπερβατικού (και όχι προσαρμοστικού) εκσυγχρονισμού που θα στηρίζεται σε σαφή σχεδιασμό, με συνοχή και κοινή στόχευση των μεταρρυθμίσεων, της δημοσιονομικής και εισοδηματικής πολιτικής με την ανάληψη ευθύνης εκ μέρους των τραπεζών, για την ανάπτυξη και την κοινωνική δικαιοσύνη που ΕΜΕΙΣ θέλουμε. Μια τέτοια πολιτική περιγράφεται αναλυτικότερα στην εισήγηση όπου προτείνεται να λάβει χαρακτηριστικά ενός νέου κοινωνικού συμβολαίου για τον υπερβατικό και κοινωνικά δίκαιο εκσυγχρονισμό της χώρας.

Θέμα επικαιρότητας:
Οικονομική κρίση

Σύνολο: 955 Κείμενα

Πρόσφατα κείμενα

Ημερολόγιο κειμένων

Θέματα επικαιρότητας

Αρθρογράφοι