Από το macro στο micro

Δημήτρης Ρηγόπουλος, Η Καθημερινή, Δημοσιευμένο: 2023-07-13

Στους πρωθυπουργούς αρέσει να μιλούν για τα «μεγάλα». Και ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν αποτελεί εξαίρεση. Στις προγραμματικές δηλώσεις δεν μπορούσε να μην αναφερθεί στο μετρό της Θεσσαλονίκης, «το οποίο επιτέλους ολοκληρώνεται», αλλά –με μια μικρή λεπτομέρεια– μόνο… 18 χρόνια μετά την έναρξη των έργων. Προφανώς δεν έλειψαν οι εξίσου πανηγυρικές αναφορές στο μετρό της Αθήνας «το οποίο εξαπλώνεται», στους «μεγάλους δρόμους», στο αεροδρόμιο στο Καστέλλι, στη διπλή ανάπλαση του Βοτανικού. Κανείς δεν είναι αντίθετος με τα «μεγάλα έργα». Αυτό δεν αναιρεί τη μεγαλειώδη άγνοια του πολιτικού μας κόσμου για την ταπεινωτική καθημερινότητα των πολιτών που χρησιμοποιούν τακτικά μέσα μαζικής μεταφοράς. Εχουν αναρωτηθεί οι πολιτικοί μας γιατί ο κόσμος προτιμά να βασανίζεται ώρες στους σχεδόν μόνιμα μποτιλιαρισμένους δρόμους αντί να χρησιμοποιεί το πολιτισμένο μετρό και το λεωφορείο όπως εκατομμύρια Ευρωπαίοι; Επειδή έχω κάνει την ερώτηση στον εαυτό μου δεκάδες φορές, η απάντηση είναι ότι (και αυτή) η κυβέρνηση έχει εγκαταλείψει τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Συρμοί του ηλεκτρικού μπορεί να κάνουν διελεύσεις κάθε 8 ή 10 λεπτά σε ώρα αιχμής και ορισμένοι από αυτούς μάλιστα να μη διαθέτουν σύστημα κλιματισμού… Η πλειονότητα του στόλου των λεωφορείων είναι αξιοθρήνητη: βρώμικα, ξεχαρβαλωμένα και εντελώς αναξιόπιστα από απόψεως συχνότητας δρομολογίων προκαλούν οίκτο και αποστροφή. «Σπασμένα καθίσματα, πόρτες χαλασμένες, κουμπιά που δεν λειτουργούν, καλύμματα οροφής που καταρρέουν κ.ά.», αναφέρεται χαρακτηριστικά στο ρεπορτάζ της Δέσποινας Κόντη, στην «Καθημερινή» της περασμένης Κυριακής.

Ποιος λογικός άνθρωπος που διαθέτει Ι.Χ. θα ρισκάρει να περιμένει 30 και 40 λεπτά μέσα στο λιοπύρι για ένα λεωφορείο του 1993 που θα τον μεταφέρει από τον σταθμό του μετρό στο σπίτι του; Ο προαστιακός σιδηρόδρομος, που θα μπορούσε να είναι κρίσιμο εργαλείο για την ενίσχυση της συνδεσιμότητας των μέσων μεταφοράς της πόλης, είναι πλήρως εγκαταλελειμμένος, με ελάχιστα δρομολόγια και θλιβερές υποδομές. Για να μη μιλήσουμε για τις λεωφορειολωρίδες (το πιο σύντομο ανέκδοτο στην Αθήνα), για το «πράσινο κύμα» που θα έδινε προτεραιότητα στο τραμ (από το 2004 το περιμένουμε…), για την πλήρη επικράτηση της εισιτηριοδιαφυγής που μετά την πανδημία έχει λάβει ανεξέλεγκτες διαστάσεις. Αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς με τους εαυτούς μας, ας παραδεχθούμε ότι αυτή τη στιγμή η Γραμμή 1 του μετρό (ο κατακαημένος ηλεκτρικός), τα λεωφορεία και ο προαστιακός υπολειτουργούν. Και έχουμε δύο, σχετικά, «κανονικές» γραμμές μετρό, όταν η Μαδρίτη, μια πόλη με συγκρίσιμο πληθυσμό και έκταση, διαθέτει 12. Οταν λοιπόν οι πολιτικοί μας επαίρονται για τα μεγάλα έργα, ας γνωρίζουν ότι οι πολίτες βιώνουν με χαμηλωμένο βλέμμα μια προσβλητική κατάσταση. Και πριν εξαγγείλουν την επόμενη επέκταση του μετρό ή του τραμ, ας φροντίσουν να εξασφαλίσουν πρώτα ο συρμός του ηλεκτρικού να έχει κλιματισμό Ιούλιο μήνα και το επόμενο λεωφορείο να κάνει λιγότερο από μισή ώρα για να φτάσει στη στάση…

Θέματα επικαιρότητας: Κυβέρνηση

Παναγιώτης Παναγιώτου

Τα δύο ρήγματα της Ν.Δ. Η αρχή μιας πολιτικής ρευστοποίησης

Παναγιώτης Παναγιώτου, 2024-01-28

Yπάρχει μία αμφισβητούμενη κυριαρχία της Ν. Δ. Για όσους,...

Περισσότερα
Κώστας Καλλίτσης

Ο γάμος και το σχίσμα

Κώστας Καλλίτσης, 2024-01-21

Υπάρχει πολιτική κυριαρχία της κυβέρνησης; Αναμφισβήτητα....

Περισσότερα

Το μήνυμα μιας διαρροής

Ράνια Τσίμα, 2024-01-02

Οι πολίτες δικαιούνται να μάθουν την αλήθεια για μια υπόθεση...

Περισσότερα
Κώστας Καλλίτσης

Κυριαρχία και αστάθεια

Κώστας Καλλίτσης, 2023-12-24

Στην προχτεσινή δημοσκόπηση της Metron Analysis υπάρχουν ορισμένα...

Περισσότερα

Μια σκασίλα έχουν για την πατρίδα και τη θρησκεία

Τάσος Παππάς, 2023-12-23

Αναρωτιούνται πολλοί γιατί η κυβέρνηση αναγκάστηκε να...

Περισσότερα
Κώστας Καλλίτσης

Αν φοβάσαι τον ίσκιο σου…

Κώστας Καλλίτσης, 2023-10-01

Τί ενδιαφέρει την κυβέρνηση; Να είναι χρήσιμη ή να είναι...

Περισσότερα

«Μην ξεχνάτε, στις εκλογές πήραμε 40 και κάτι τοις εκατό»

Τάσος Παππάς, 2023-08-27

Ας δούμε στα γρήγορα ποιοι είναι οι ένοχοι για το κακό που...

Περισσότερα

Από το macro στο micro

Δημήτρης Ρηγόπουλος, 2023-07-13

Στους πρωθυπουργούς αρέσει να μιλούν για τα «μεγάλα». Και...

Περισσότερα

Άρθρα/ Πολιτική

Γιάννης Βούλγαρης

Μια επέτειος για 70+ ή μια υπόμνηση;

Γιάννης Βούλγαρης, 2024-04-20

...Στις ιστορικά σημαδιακές μέρες όπως η αυριανή, επαναλαμβάνουμε...

Γιατί ανεβαίνει η ακροδεξιά;

Παύλος Τσίμας, 2024-04-27

Που είναι πιθανότερο να συναντήσει κανείς μετανάστες στον...

Το χαλί

Μιχάλης Μητσός, 2024-04-24

Aυτοί οι μπαγάσηδες οι δικαιωματιστές παντού έχουν διεισδύσει...

Τα τανκς με τα γαρίφαλα

Γιώργος Καπόπουλος, 2024-04-26

Πριν από πενήντα χρόνια η Λισαβόνα μόλις ξυπνούσε και όσοι...

Σπύρος Δανέλλης

Ψηφαλάκια ή γνώση και ικανότητες;

Σπύρος Δανέλλης, 2024-04-24

Τον Φεβρουάριο του 2014, λίγο πριν από τις ευρωεκλογές, η κυβέρνηση...

Θόδωρος Τσίκας

Οι «κόκκινες γραμμές» Ισραήλ-Ιράν

Θόδωρος Τσίκας, 2024-04-20

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα χτυπήματα μεταξύ Ιράν και...

Η άθραυστη αλυσίδα των «αντιποίνων»

Παντελής Μπουκάλας, 2024-04-16

Στην επαληθευμένη από αμερόληπτες πηγές Ιστορία, το δόγμα...

Θόδωρος Τσίκας

Ιράν-Ισραήλ: Γόητρο, προσχήματα και ισορροπίες

Θόδωρος Τσίκας, 2024-04-14

Είναι γνωστό ότι το καθεστώς των φανατικών μουλάδων του...

Το δίλημμα της Τεχεράνης

Γιώργος Καπόπουλος, 2024-04-08

H ηγεσία της Ισλαμικής Δημοκρατίας βρίσκεται σε ένα άβολο...

Πώς απαντούν στην Ακροδεξιά τα άλλα κόμματα

Ξένια Κουναλάκη, 2024-04-04

Aπό την εποχή της ανόδου της Χρυσής Αυγής τα συστημικά κόμματα...

Η ατιμωρησία των ελίτ

Τάσος Παππάς, 2024-04-01

Αντιγράφω από τη στήλη «ΕΝΑ ΒΛΕΜΜΑ» στις Νησίδες της «Εφημερίδας...

Το νέο τουρκικό παζλ

Βαγγέλης Αρεταίος, 2024-04-01

Η «έκπληξη του CHP», όπως λένε από χθες το βράδυ Τούρκοι αναλυτές,...

×
×