Στο χέρι των πανεπιστημιακών να προασπίσουν το άσυλο

Ευγενία Μπουρνόβα, 20 ερωτήσεις. Συνένευξη στη Βούλα Κεχαγιά, Τα Νέα, Δημοσιευμένο: 2009-01-28

Η χρήση βίας στα πανεπιστήμια βαρύνει όσους την ασκούν και όσους την καλύπτουν, επομένως χρειάζεται καταδίκη και αποφασιστική αντιμετώπιση από όλους τους φορείς της πανεπιστημιακής κοινότητας, τονίζει η αναπληρώτρια καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών Ευγενία Μπουρνόβα. Επισημαίνει ότι το θεσμικό πλαίσιο για το άσυλο είναι επαρκές και πως είναι στο χέρι των πανεπιστημίων να το προασπίσουν αναλαμβάνοντας τις ευθύνες τους. Σύμφωνα με την ίδια, το tabula rasa του νέου υπουργού Παιδείας θα μπορούσε να είναι θετικό αν ήταν έτοιμος να δεχθεί τις προτάσεις της πανεπιστημιακής κοινότητας.

Ποιo είναι το διακύβευμα στο επικείμενο συνέδριο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ) για τα πανεπιστήμια;

Μια ομοσπονδία μαζική, με αξιόπιστες εναλλακτικές προτάσεις αντί για την εύκολη πολιτική της στείρας διαμαρτυρίας.

Τι είναι η ΑΡΜΕ; Ο ΣΥΝ εκπροσωπείται επισήμως στα ΑΕΙ από άλλη παράταξη...

Η ΑΡΜΕ (Αριστερή Μεταρρύθμιση) είναι παράταξη πανεπιστημιακών που τοποθετούνται στον χώρο της ανανεωτικής δημοκρατικής Αριστεράς και στην οποία συμμετέχουν επίσης πανεπιστημιακοί μέλη και φίλοι του ΣΥΝ, αλλά και γενικότερα προοδευτικοί πανεπιστημιακοί.

Έχουμε δηλαδή διάσπαση του Συνασπισμού στα πανεπιστήμια;

Έχουμε διαφορετικές επιλογές με βάση την αντίληψη για την αυτονομία των μαζικών φορέων, πολύ περισσότερο εφόσον αναφερόμαστε σε έναν χώρο επιστημόνων και διανοουμένων. Ο συνδικαλισμός άλλωστε δεν πρέπει να είναι ο καθρέφτης των κομματικών μηχανισμών. Πάντως στην παράταξη της Συσπείρωσης πλειοψηφούν απόψεις που δεν είμαι σίγουρη ότι ευνοούν τον ΣΥΝ.

Δεν γίνεται οι δύο παρατάξεις να

γίνουν μία;

Οι συγκλίσεις των παρατάξεων είναι χρήσιμες και απαραίτητες.

Οι διαφορές απόψεων είναι πολύ μεγάλες;

Η παράταξη αυτή που πλειοψηφεί στην ηγεσία της ΠΟΣΔΕΠ πρότεινε πριν από λίγες μέρες «να παραμερίσουμε την εκπαιδευτική και ερευνητική διαδικασία στα ΑΕΙ και να επικεντρωθούμε στα πολιτικά ζητήματα». Αυτό δεν μπορεί να ανταποκρίνεται στον συνδικαλισμό των πανεπιστημιακών.

Ο ΣΥΝ υποστηρίζει τις καταλήψεις στα πανεπιστήμια. Η ΑΡΜΕ...

Οι καταλήψεις αφορούν το φοιτητικό κίνημα. Αν τα συλλογικά όργανα των φοιτητών επιλέγουν αυτή τη μορφή, πρέπει ταυτοχρόνως να περιφρουρούν την περιουσία του πανεπιστημίου και κυρίως το πανεπιστημιακό άσυλο, που αφορά και τους καθηγητές και τους άλλους εργαζομένους σε αυτά.

Πώς αντιμετωπίζονται τα φαινόμενα βίας στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα;

Η ευθύνη για τη βία στα πανεπιστήμια βαρύνει, ασφαλώς, όσους τη διαπράττουν αλλά και όσους την ανέχονται και της προσφέρουν κάλυψη. Γι΄ αυτό χρειάζεται καταδίκη και αποφασιστική αντιμετώπιση από όλους τους φορείς της πανεπιστημιακής κοινότητας. Η γνώμη σας για το άσυλο...

Το θεσμικό πλαίσιο είναι επαρκές. Η πανεπιστημιακή κοινότητα να το σεβαστεί και να το προασπίσει, αναλαμβάνοντας τις ευθύνες της.

Να έχουν τον πρώτο λόγο οι πρυτανικές αρχές;

Σίγουρα ναι, σε συνεργασία με τους άλλους φορείς της κοινότητας.

Πώς αντιδράτε στο tabula rasa του κ. Σπηλιωτόπουλου;

Αν αυτό σημαίνει ότι είναι έτοιμος να δεχθεί τις προτάσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας (πράγμα απίθανο), θα το θεωρούσα θετικό.

Ο διάλογος για την Παιδεία να αρχίσει από...

Την αύξηση των δαπανών για την Παιδεία.

Πώς αξιολογείτε την μέχρι σήμερα πολιτική της Ν.Δ. στα ΑΕΙ;

Πρόκειται για πολιτική που οδηγεί στην υποβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης εξαιτίας της συνεχούς μείωσης της χρηματοδότησης και των νομοθετικών ρυθμίσεων, τις οποίες πομπωδώς η κυβέρνηση βάφτισε «μεταρρύθμιση». Σε όσες περιπτώσεις έχουν εφαρμοστεί οι νέες ρυθμίσεις έχουν επιδεινώσει τα προβλήματα που υποτίθεται ήρθαν να αντιμετωπίσουν.

Πιστεύετε στο αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων;

Ναι, με δημόσιο έλεγχο και δημόσια χρηματοδότηση.

Συμφωνείτε με την ελεύθερη πρόσβαση στα πανεπιστήμια που προτείνει ο ΣΥΝ;

Η ελεύθερη πρόσβαση είναι σί γουρα ο στόχος, θα χρειαστεί όμως και επεξεργασία της πρότασης και μεταβατική περίοδος για την εφαρμογή της.

Μήπως οι υποψήφιοι πρέπει να δίνουν εισαγωγικές εξετάσεις στα ίδια τα πανεπιστήμια;

Όπου αυτό είναι αναγκαίο λόγω μεγάλης ζήτησης μπορεί να υιοθετηθεί κάποια διαδικασία επιλογής.

Ο συνδικαλισμός έχει θέση σε ΑΕΙ και ΤΕΙ;

Φυσικά, είναι στοιχείο δημοκρατίας.

Τι θα προτείνατε για ένα καλύτερο πανεπιστήμιο;

Καλύτερη αναλογία διδασκόντων- διδασκομένων (όχι μεγάλα ακροατήρια), βελτίωση της υλικοτεχνικής υποδομής, πολλαπλή βιβλιογραφία με ενημερωμένες βιβλιοθήκες (όχι στο σύγγραμμα), διαρκής έλεγχος γνώσεων (όχι στη μοναδική εξέταση), αξιολόγηση.

Η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση να είναι μόνο δημόσια και δωρεάν;

Ναι, πρέπει όμως να ξαναδούμε πού κατευθύνονται τα κονδύλια. Όχι στις σπατάλες αλλά όχι και στις στρεβλώσεις του δημόσιου λογιστικού.

Ποια η ευθύνη των πανεπιστημιακών για την κατάσταση στα ΑΕΙ;

Μεγάλη, όχι όμως όση και των κυβερνήσεων των τελευταίων 20 χρόνων.

Αν σας δινόταν η δυνατότητα να αλλάξετε κάτι από πού θα αρχίζατε;

Καταγραφή αναγκών- χρηματοδότηση- αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος. Πρόκειται για ένα ενιαίο πακέτο.

Θέματα επικαιρότητας: Παιδεία

Διονύσης-Χαράλαμπος Καλαματιανός

Ιδιωτικά πανεπιστήμια: Εξυπηρέτηση συμφερόντων σε βάρος των κοινωνικών αναγκών

Διονύσης-Χαράλαμπος Καλαματιανός, 2024-03-03

Η κυβέρνηση ετοιμάζεται να ολοκληρώσει ένα ακόμα ιδεοληπτικό...

Περισσότερα
Γιώργος Σταθάκης

Η μάχη της ΝΔ για την ίδρυση ιδιωτικής Πανεπιστημιακής «παιδείας»

Γιώργος Σταθάκης, 2023-08-28

Η συζήτηση περί ιδιωτικών πανεπιστημίων έχει πολύ ποταπά...

Περισσότερα
Γιώργος Γιαννουλόπουλος

Το δικαίωμα στην παιδεία

Γιώργος Γιαννουλόπουλος, 2022-06-25

Πριν από δύο εβδομάδες και με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα...

Περισσότερα

Ένα αυταρχικό σχέδιο νόμου για τα Πανεπιστήμια

Γρηγόριος Π. Καλφέλης, 2022-06-04

Ο πρωθυπουργός έβαλε στη Βουλή ένα αξιακό δίλημμα: Είναι...

Περισσότερα
Παναγιώτης Νούτσος

Πανεπιστημιακοί στον «τόπο» τους…

Παναγιώτης Νούτσος, 2021-10-05

Τι συνεπάγεται η ασκούμενη από τη Νέα Δημοκρατία πολιτική...

Περισσότερα

Κενά Δημοτικού

Άννα Δαμιανίδη, 2021-09-21

Τα δίδυμα της γειτόνισσας πήγαν φέτος νηπιαγωγείο κι εκείνη...

Περισσότερα
Ηλίας Κικίλιας

Μια επένδυση για τα παιδιά

Ηλίας Κικίλιας, 2021-09-20

Οι επιπτώσεις της πανδημίας στην εκπαίδευση ήταν σχεδόν...

Περισσότερα
Γιάννης Σπιλάνης

Πολιτεία, κοινωνία και εκπαιδευτική κοινότητα σε σύγχυση

Γιάννης Σπιλάνης, 2021-09-19

Κάθε χρόνο, η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των εισαγωγικών...

Περισσότερα

Άρθρα/ Πολιτική

Θόδωρος Τσίκας

Ιράν-Ισραήλ: Γόητρο, προσχήματα και ισορροπίες

Θόδωρος Τσίκας, 2024-04-14

Είναι γνωστό ότι το καθεστώς των φανατικών μουλάδων του...

Το δίλημμα της Τεχεράνης

Γιώργος Καπόπουλος, 2024-04-08

H ηγεσία της Ισλαμικής Δημοκρατίας βρίσκεται σε ένα άβολο...

Πώς απαντούν στην Ακροδεξιά τα άλλα κόμματα

Ξένια Κουναλάκη, 2024-04-04

Aπό την εποχή της ανόδου της Χρυσής Αυγής τα συστημικά κόμματα...

Η ατιμωρησία των ελίτ

Τάσος Παππάς, 2024-04-01

Αντιγράφω από τη στήλη «ΕΝΑ ΒΛΕΜΜΑ» στις Νησίδες της «Εφημερίδας...

Το νέο τουρκικό παζλ

Βαγγέλης Αρεταίος, 2024-04-01

Η «έκπληξη του CHP», όπως λένε από χθες το βράδυ Τούρκοι αναλυτές,...

Θόδωρος Τσίκας

Τουρκία: διαμαρτυρία για οικονομία και φθορά εξουσίας

Θόδωρος Τσίκας, 2024-04-01

Ακόμα μια φορά, η οικονομία έπαιξε ρόλο στις πολιτικές εξελίξεις....

Διονύσης Τεμπονέρας

Άνθρακες ο θησαυρός της αύξησης του κατώτατου μισθού

Διονύσης Τεμπονέρας, 2024-03-28

Ανακοινώνεται στο υπουργικό συμβούλιο η αύξηση του κατώτατου...

Κουράστηκαν να λιβανίζουν

Τάσος Παππάς, 2024-03-26

Οταν τα μέσα ενημέρωσης όλων των κατηγοριών είναι ιμάντες...

Κώστας Καλλίτσης

Η κυριαρχία της Ν.Δ

Κώστας Καλλίτσης, 2024-03-23

Κάτι, αλήθεια, συμβαίνει εδώ; Μια πρόχειρη απάντηση θα ήταν...

Μερικές σκέψεις για τον «νέο κύκλο» του ΣΥΡΙΖΑ

Θανάσης Καρτερός, 2024-03-17

Για να πούμε την αλήθεια, δεν είναι εύκολο να συνηθίσει...

Πανηγυρίζοντας επί των ερειπίων του ΕΣΥ

Παντελής Μπουκάλας, 2024-03-17

Σημείο πρώτο: Με τις λέξεις μπορούμε να κάνουμε οτιδήποτε:...

Αναπάντητα ερωτήματα για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια

Γιώργος Σωτηρέλης, 2024-03-06

Α. Από την αρχή της συζήτησης για την νομοθετική αναγνώριση...

×
×