3-4-5-6 Ιουνίου το Έκτακτο ΣΥΝέδριο

28/03/2010

Έληξαν το βράδυ του Σαββάτου οι εργασίες της ΚΠΕ του ΣΥΝ που είχε ως θέματα ημερήσιας διάταξης :

-Θέσεις Κ.Π.Ε. για το Έκτακτο Συνέδριο.

-Η τακτική του ΣΥΝ για τις αυτοδιοικητικές εκλογές 2010

* Με 68 ψήφους υπέρ του κειμένου της πλειοψηφίας , 20 υπέρ του κειμένου της Ανανεωτικής Πτέρυγας(τα υπόλοιπα 9 μέλη που είχαν ήδη ψηφίσει το κείμενο στην προηγούμενη ΚΠΕ έλειπαν δικαιολογημένα), 6 λευκών και 2 αποχών έληξε η αρχική διαδικασία για το Έκτακτο Συνέδριο. Από την πλειοψηφία δεν έγινε αποδεκτή η πρόταση για ονομαστική ψηφοφορία ψήφισης των Θέσεων της ΚΠΕ , όπως έχει γίνει στα προηγούμενα συνέδρια.

Στον προσυνεδριακό διάλογο πλέον θα υπάρχουν δύο συνολικά αντιπαρατιθέμενα κείμενα.  Της Πλειοψηφίας και της Ανανεωτικής Πτέρυγας.Στο κείμενο της πλειοψηφίας εντάσσονται και 5 εναλλακτικές εκδοχές των "4"(Λαφαζάνη, Καλύβη, Στρατούλη, Τόλιου) και μια  Προσθήκη-εναλλακτική εκδοχή (Γ. Μπαλάφα)
Η ΚΠΕ ενέκρινε, κατά πλειοψηφία την αλλαγή του μέτρου εκπροσώπησης στο συνέδριο από 1:15 που ίσχυε μέχρι τώρα σε 1:12.

Η ΚΠΕ απέρριψε πρόταση για να γίνει το Έκτακτο Συνέδριο και Καταστατικό.


*Για τις αυτοδιοικητικές εκλογές κατά πλειοψηφίας εγκρίθηκε το κείμενο Αλ. Φλαμπουράρη εκ μέρους της Π. Γραμματείας.

Μειοψήφησε το κείμενο της Ανανεωτικής Πτέρυγας, που παρουσιασε ο Σπ. Λυκούδης.



 

Η παρέμβαση του Δ. Χατζησωκράτη,

(Η παρέμβαση αυτή δεν έγινε κατορθωτό να παρουσιαστεί στο σύνολό της και να ολοκληρωθεί μετά από αλλεπάλληλες φωνασκίες και διακοπές μελών της ΚΠΕ με …κύριο αίτημα να μην εκφραστούν οι απόψεις γιατί δεν προβλέπεται από την διαδικασία. Και αυτό παρά το γεγονός ότι με σαφήνεια είχε δηλωθεί από την αρχή ότι κατά τη διάρκεια της όλης διαδικασίας δεν θα υπάρξει άλλη παρέμβαση από την πλευρά της Ανανεωτικής Πτέρυγας)

Έχουν περάσει 14 ημέρες από την προηγούμενη ΚΠΕ. Δεδομένου ότι στη συζήτηση για την τελική διαμόρφωση του κειμένου της πλειοψηφίας δεν θα πάρουμε ως Ανανεωτική Πτέρυγα(Α. Πτ.) το λόγο, επιτρέψτε μου: Να σχολιάσω δύο πολιτικά γεγονότα, που αφορούν άμεσα τον ΣΥΝ. Να αναφερθώ στο μείζον ζήτημα που αφορά τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Ε.Ε. Να κάνω τέσσερες επισημάνσεις σχετικά με το νέο διαμορφωμένο κείμενο που μας παρουσιάζει η Επιτροπή σήμερα.

Τα δύο σχόλια:

Ι) Στην πρώτη συζήτηση των Θέσεων, πριν δύο βδομάδες, όσοι/ες πήραν το λόγο από την Α.Πτ. πήραν το λόγο υπογράμμισαν ότι οι 6,5 σελίδες του αρχικού κειμένου της πλειοψηφίας της επιτροπής Θέσεων, που αφορούσαν τα συγκεκριμένα μέτρα αντιμετώπισης της κρίσης περιλάμβαναν προτάσεις συμβατές με την ανάλυση και τις θέσεις του κειμένου της Α.Πτ. Πρέπει βεβαίως να θυμάστε ότι είχα τονίσει, εισηγούμενος το κείμενο της Α.Πτ., ότι παρόλο ότι δεν μου αρέσει ο ρόλος της Κασσάνδρας, δεν μπορώ παρά να προβλέψω την τύχη τους αν υιοθετούν από το Συνέδριο. Αν παραμένουμε στον ΣΥΡΙΖΑ θα έχουν την ίδια τύχη με αυτήν που επιφυλάχθηκε στο Πρόγραμμα του Διαρκούς Συνεδρίου.

Η Γραματεία του ΣΥΡΙΖΑ δεν άφησε ούτε 24 ώρες να περάσουν και εξέδωσε την περίφημη ανακοίνωση, περί εθνικοποιήσεων όλων των Τραπεζών, των επανεθνικοποιήσεων όλων επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας και περί επαναδιαπραγμάτευσης του χρέους.

Έτσι για να μη ξεχνιόμαστε ποιος κάνει το κουμάντο και στην διατύπωση της οικονομικής πολιτικής!...

ΙΙ) Πριν μια εβδομάδα έληξαν οι εργασίες του Συνεδρίου της νεολαίας. Να υπογραμμίσω το σημαντικό γεγονός της οργανωτικής ανάπτυξής της . Όμως θέλω να επισημάνω

Ότι οι σαφείς αναφορές των επίσημων κειμένων του συνεδρίου καθώς και οι τοποθετήσεις ηγετικών στελεχών για τον κομμουνιστικό προσανατολισμό της νεολαίας ακυρώνουν τον χαρακτήρα του ενιαίου κομματικού οργανισμού (του ΣΥΝ δηλαδή και της νεολαίας του) ως κόμματος πολιτικής και προγραμματικής ενότητας.

Η επιστροφή στις ιδεολογικές μονομέρειες και η έλλειψη πλουραλιστικής αναζήτησης μιας σύγχρονης, αριστερής, οικολογικής, φεμινιστικής ταυτότητας της νεολαίας του κόμματος είναι βήμα προς τα πίσω.

Είναι προφανές ότι οι μονόπλευρες αναφορές στον κομμουνιστικό προσανατολισμό στενεύουν τα όρια του χώρου μας και αναιρούν την πλούσια πείρα από τις πλατιές αριστερές οργανώσεις νεολαίας που έγραψαν ιστορία σε αυτόν τον τόπο.

Οφείλουμε τα ζητήματα αυτά ως κόμμα να τα αντιμετωπίσουμε με μεγάλη προσοχή!

Η αναφορά στην απόφαση του Συμβουλίου Κορυφής της Ε.Ε.

Η απόφαση – συμβιβασμός της Ευρωζώνης για ένα μηχανισμό μελλοντικού δανεισμού της Ελλάδας σφραγίστηκε από τη συντηρητική, αυταρχική σφραγίδα της Γερμανικής κυβέρνησης, ανέχεται την ασυγκράτητη κερδοσκοπία και κυρίως υπονομεύει τις προοπτικές συνοχής των χωρών του ευρώ με την πρόσκληση εμπλοκής προς το ΔΝΤ.

Αν και ο Γ. Παπανδρέου έσπευσε να χαιρετίσει τη Γερμανο-Γαλλική συμφωνία κάνοντας την ανάγκη φιλοτιμία, η κατεύθυνση που εξυπηρετεί τους λαούς της Ευρώπης και τον ελληνικό λαό δεν είναι κάθε χώρα να δίνει μόνη τη μάχη κατά της κερδοσκοπίας του χρηματιστικού κεφαλαίου. Όταν υποχωρήσει η αφαίμαξη της Ελλάδας θα ακολουθήσει άλλος στόχος.

Υπάρχει άλλος δρόμος για την Ευρώπη. Η κρίση επιβεβαιώνει ότι απαιτείται περισσότερη Ευρώπη, αποφασιστικά βήματα προς την οικονομική ενοποίηση, πέραν του ενιαίου νομίσματος, κατάργηση του κανόνα της μη διάσωσης μιας χώρας που κινδυνεύει. Η επιλογή της ευρωζώνης των δύο ταχυτήτων που υιοθετείται από ισχυρά κέντρα δεν αποτελεί βιώσιμη λύση, αντίθετα απαιτούνται συντονισμένες πολιτικές αλληλεγγύης και ενίσχυσης της συνοχής.

Σε ένα τέτοιο πλαίσιο ευρωπαϊκής πολιτικής, αγώνων και συμμαχιών για την υιοθέτησή της πρέπει να εντάσσεται η αναγκαία για την Ελλάδα μείωση του ελλείμματος και συγκράτηση του δημόσιου χρέους της. Με μέτρα όμως που θα κατανέμουν δίκαια τα δυσβάστακτα βάρη, θα περιορίζουν δραστικά την παραοικονομία και τη φοροδιαφυγή, θα χαράσσουν αναπτυξιακή προοπτική, με σεβασμό στο περιβάλλον.

Η ριζική τροποποίηση του πακέτου των κυβερνητικών μέτρων είναι επείγουσα ανάγκη σήμερα.

Επειδή εντονότατες αρνητικές κριτικές ακούγονται για την πρωτοβουλία Τρισέ για την παράταση δανεισμού για ένα χρόνο επί πλέον των ελληνικών τραπεζών θεωρώ χρήσιμο να υπογραμμίσω.

Προφανώς και παραμένει πάγιο αίτημά μας η δυνατότητα δανεισμού πέρα από τις τράπεζες και των κρατών απευθείας από την ΕΚΤ!. Αυτό όμως προσκρούει στις υπάρχουσες Συνθήκες. Εμείς βεβαίως θέλουμε να τις αλλάξουμε αλλά τώρα άμεσα αυτή η συγκεκριμένη δυνατότητα δεν υπάρχει.

Να κρατήσουμε το θετικό από την παρέμβαση Τρισέ. Πρέπει να βλέπουμε όλες τις πλευρές μιας πρωτοβουλίας και να διερευνούμε τι θετικό μπορεί να προκύπτει.

Εξηγούμαι: Οι Ελληνικές Τράπεζες την τελευταία περίοδο παρουσίαζαν έλλειψη ρευστότητας. Αυτό δεν το λέμε εμείς, το υφίσταται όλη η αγορά, οι μιοκρομεσαίοι στενάζουν από τη αδυναμία δανεισμού τους.

Εμείς ως ΣΥΝ προτείναμε, ορθά, να εκδοθούν από το ελληνικό κράτος ομόλογα που θα απευθύνονται στην εσωτερική αγορά, τα «λαϊκά ομόλογα». Ενώ δεν μπορούσαν οι κυβερνητικοί παράγοντες να απορρίψουν την πρότασή μας, δεν ήταν άλλωστε και τόσο ρηξικέλευθη, μας αντέτειναν ότι « έτσι θα τραβηχτεί το χρήμα από τις Τράπεζες, με άμεσες επιπτώσεις στη χρηματοδότηση των μικρομεσαίων, των επιχειρήσεων κλπ. κλπ..». Τώρα αυτός ο «κίνδυνος» δεν μπορεί να προβάλλεται. Οι ελληνικές τράπεζες θα μπορέσουν να αντλήσουν περί τα 60 δις. Άρα η ελληνική κυβέρνηση μπορεί τώρα να παρέμβει με μεγαλύτερη άνεση για να «υποχρεώσει» τις τράπεζες για δανεισμό στην πραγματική οικονομία καθώς και το κυριότερο να εκδώσει εσωτερικό ομολογιακό δάνειο αυτών των πρώτων 19 δις που έχει ανάγκη , από την εσωτερική αγορά. Με πολλαπλές θετικές επιπτώσεις. Σε αυτό οφείλουμε ως κόμμα να επανέλθουμε με ιδιαίτερη πίεση, με αυτή την επιχειρηματολογία, προς την κυβέρνηση.

Καταγγέλλοντας μπορεί να προωθούμε την ιδεολογικοπολιτική μας καθαρότητα, να κάνουμε ζύμωση, αλλά αυτό δεν φτάνει.

Κάπου πρέπει να νιώθουν και οι πολίτες της χώρας αυτής ότι παρακολουθούμε τα πράγματα και παρεμβαίνουμε με προτάσεις δημιουργικές και άμεσα επωφελείς!

Τέλος αναφερόμενος στην απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου θα ήθελα να υπογραμμίσω και την έκπληξη που μου προκάλεσε από τη σχετική Δήλωση του ευρωβουλευτή μας σ. Ν. Χουντή αναφορικά με την πρόσκλησή του για «ένα δημόσιο διάλογο χωρίς προκαταλήψεις, προαπαιτούμενα και αυτονόητα, με… ερωτήματα:

Τι προσφέρει σήμερα στην Ελλάδα η παραμονή στην ευρωζώνη, τι σημαίνει για το χρηματοοικονομικό πρόβλημα, για την ανάπτυξη, για το ξεπέρασμα της κρίσης, ποια τα θετικά και ποια τα αρνητικά;…».

Που οδηγεί τώρα μια τέτοια συζήτηση περί παραμονής ή όχι στην ευρωζώνη; Δεν θα θελήσω να αναφερθώ για τη χώρα μας… Θα απαντήσω μόνο σε ότι αφορά το ΣΥΝ. Πουθενά αλλού, πέρα από την απόλυτη ενδυνάμωση του αντι- Ε.Ε. κλίματος, όπως ακριβώς θα περιγράψω και με την αναφορά μου στο νέο κείμενο της πλειοψηφίας.

Οι τέσσερες επισημάνσεις στο νέο κείμενο της πλειοψηφίας

Η μορφή που παίρνει το κείμενο «κορμός» όπου η πλειοψηφία προσπαθεί να βρεί τις δικές της ισορροπίες μας αφορά όλους/ες.

Αρα ο σχολιασμός και οι επισημάνσεις, αφού είμαστε σε ένα κομματικό ενιαίο σχηματισμό, είναι αναγκαίες.

Επιτρέψτε μου λοιπόν ορισμένες επισημάνσεις επί των αλλαγών που επέφερε η 14ήμερη διαβούλευση της επιτροπής της πλειοψηφίας. Προφανώς θα αναφέρω τις πλέον κύριες και έχουσες ιδιαίτερη σημασία.

(ΟΙ προσθήκες είναι με bold και οι διαγραφές στο αρχικό κείμενο σημειώνονται)

α)ΣΕ ότι αφορά την Ε.Ε.

1. « η κρίση αυτή…αποκάλυψε σε όλους τα ιδρυτικά ελλείμματα, την πολιτική αναπηρία και την ακραία ταξική μονομέρεια των ιδρυτικών συμφωνιών τόσο της Ε.Ε. όσο και της ΟΝΕ. Η συνθήκη του Μάαστριχτ όξυνε τις κοινωνικές ανισότητες και τις εσωτερικές αντιθέσεις στην Ευρώπη συμβάλλοντας στη διαμόρφωση μιας νεοφιλελεύθερης, πολιτικά συντηρητικής Ε.Ε. Μπορούμε σήμερα να πούμε ότι η απόφαση της ΚΠΕ του κόμματος μας για την κριτική υποστήριξη της συνθήκης του Μάαστριχτ δεν δικαιώθηκε από την μέχρι σήμερα πορεία. »

Πρόκειται για πολύ μεγάλη η παραχώρηση για την ενσωμάτωση του κειμένου των «4» . Γινόμαστε έτσι οι πρωταθλητές, μετά το ΚΚΕ σε αντιΕ.Ε. μένος. Είναι δυνατόν αυτός ο χώρος να θέτει υπό τέτοια αμφισβήτηση ΟΛΕΣ τις ιδρυτικές συμφωνίες ;

Με αυτή τη λογική ήλθε και η πολυπόθητη πρόκληση για επίσημη καταδίκη του Μάαστριχτ που ζητούν ΚΚΕ και αριστεριστές!

2. «Το νέο Σύμφωνο, πέραν των δημοσιονομικών κριτηρίων, πρέπει να ενσωματώνει και να ιεραρχεί ως προτεραιότητες»

Υπήρχε μια στοιχειώδης υπευθυνότητα στο αρχικό κείμενο στην αντιμετώπιση του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης. Τώρα μπορεί να γίνεται αποδεκτό ότι αυτό το Σύμφωνο δεν θα έχει δημοσιονομικά κριτήρια; Όχι αυτά που έχουν τεθεί. Τα όποια άλλα.

3.  «Διεκδικούμε την ουσιαστική αύξηση του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού,, σταδιακά στο ιδιαίτερα στις σημερινές συνθήκες της κρίσης μέχρι και το 5% του ΑΕΠ της Ε.Ε.»


Σήμερα είναι στο 1%( έχει κυλήσει από το 1,27% ). Λογικά λοιπόν έμπαινε το σταδιακά … Είναι αυτός άμεσος στόχος στις σημερινές συνθήκες;

4. «δυνατότητα δανεισμού τελευταίας καταφυγής είτε με ευρωομόλογα από την ΕΚΤ είτε μέσω κάποιου άλλου μηχανισμού. Ωστόσο το ενδεχόμενο ενός Ευρωπαϊκού Νομισματικού Ταμείου με τις ταξικές και αντιδημοκρατικές προδιαγραφές του ΔΝΤ θα αποτελέσει όπλο των κυρίαρχων τάξεων της Ε.Ε. προς επιβολή περισσότερο ασφυκτικών μέτρων προς την κατεύθυνση αναθεμελίωσης του νεοφιλελευθερισμού. Ένα τέτοιο ενδεχόμενο μας βρίσκει ριζικά αντίθετους.» 

Το αρχικό κείμενο έμπαινε στη λογική αναζήτησης του κάποιου μηχανισμού. Στην προοπτική του Ευρωπαϊκού Νομισματικού Ταμείου αντί να προσδιορίζονται οι όροι λειτουργίας του, αφού θα είναι κάποιος μηχανισμός, ευθέως υπάρχει η μετατόπιση στη συνήθη άρνηση.

 5. «Πολιτική ενοποίηση. Η σημερινή κρίση της Ε.Ε. δικαιώνει την αντίληψη ότι οικονομία χωρίς πολιτική είναι αδύνατη. Διεκδικούμε την ουσιαστική δημοκρατική εμβάθυνση των διαδικασιών ευρωπαϊκής ενοποίησης, σε άρρηκτο συνδυασμό με την πλήρη ανατροπή του νεοφιλελεύθερου πλαισίου άσκησης της οικονομικής πολιτικής. Η πορεία πολιτικής ενοποίησης της Ευρώπης που διεκδικούμε περνάει υποχρεωτικά μέσα από τον αγώνα των εργαζομένων τάξεων για την ουσιαστική εμβάθυνση της δημοκρατίας, την πλήρη ανατροπή του νεοφιλελευθέρου πλαισίου άσκησης οικονομικής πολιτικής και τελικά την επανίδρυση της Ε.Ε. στη βάση της δημοκρατίας, της κοινωνικής συνοχής και της ειρήνης. Στόχος μας είναι ο σοσιαλισμός στην κλίμακα της Ευρώπης.»  



Με ένα άλμα πλέον τη θέση της ουσιαστικής δημοκρατικής εμβάθυνσης των διαδικασιών ευρωπαϊκής ενοποίησης και της ανατροπής του νεοφιλελεύθερου τοπίου καταλαμβάνει η «επανίδρυση της Ε.Ε. με στόχο τον σοσιαλισμό». Θυμίζει κάτι αυτό;;;

Συγχαρητήρια στους «4». Ότι και να γίνει, περάσει δεν περάσει η συνολική τροπολογία τους του επί του θέματος της κρίσης της Ε.Ε., με την παρέμβασή του επί του κειμένου της πλειοψηφίας πλέον έχουν μετατοπίσει δραματικά τον άξονα της πολιτικής και της φυσιογνωμίας του ΣΥΝ ως η αριστερή ευρωπαϊστική δύναμη στην Ελλάδα.

Η μετάλλαξη της φυσιογνωμίας και των δομικών χαρακτηριστικών του ΣΥΝ που αναφέρουμε στο κείμενο της Α. Πτ., δεν γίνεται από κάποιες αόρατες υπερφυσικές δυνάμεις. Εμείς οι ίδιοι την προωθούμε!.

β). Στο «καλό» τμήμα τώρα των 6,5 σελίδων που αναφέρεται στα συγκεκριμένα μέτρα ενάντια στην κρίση.

«5.  Αγωνιζόμαστε για την ριζική αναδιανομή δίκαιη κατανομή του κόστους της κρίσης. Το πιο άμεσο ζήτημα της περιόδου είναι η συστηματική προσπάθεια της κυβέρνησης να μεταθέσει το κόστος της κρίσης στους εργαζόμενους. η κατανομή του κόστους της κρίσης ανάμεσα σε κοινωνικές τάξεις και ομάδες αλλά και ανάμεσα σε διαφορετικούς τομείς και λειτουργίες της οικονομίας και της κοινωνίας. Η κυβέρνηση έδειξε τις προθέσεις της.»


Δεν υπάρχει άραγε πλέον ζήτημα «δίκαιης κατανομής του κόστους της κρίσης» για τον ΣΥΝ;

γ). Στα του Κόμματος αναμφισβήτητα έχει γίνει βελτίωση επί το ρεαλιστικότερο σε ότι αφορά τη κριτική για τη λειτουργία του κομματικού χώρου, για την ευθύνη των τάσεων.

δ). Στο κατ΄εξοχήν επίμαχο ζήτημα των σχέσεων ΣΥΝ-ΣΥΡΙΖΑ, έχουν διασπαρεί στο κείμενο δυο τρεις φορές τα περί «Συμμαχικού Σχήματος» αλλά πρακτικά το κείμενο παραμένει ως έχει. Η παλιά πλειοψηφία εμφανίζεται αρραγής στη συνέχιση της λειτουργίας του ΣΥΡΙΖΑ και της προώθησης των αποφάσεων των πανελλαδικών Συνδιασκέψεων.

Εμείς ως Αν. Πτέρυγα , όπως είπα και στην αρχή, κάνοντας από την αρχή αυτές τις αναγκαίες δεν θα αναμειχθούμε στη περαιτέρω συζήτηση των επί μέρους σημείων του νέου κειμένου της πλειοψηφίας.

Θα ψηφίσουμε το δικό μας κείμενο!.

---


27/03/10  To Σχέδιο Απόφασης (Πρόταση από ΑΝΑΝΕΩΤΙΚΗ ΠΤΕΡΥΓΑ)

ΔΗΜΟΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ ΜΕ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ ΚΑΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ, ΓΙΑ ΤΗ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ.
ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΓΡΑΜΜΗ ΤΟΥ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗ ΜΕ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ.


1. Ο ΣΥΝ έχει με σταθερότητα υποστηρίξει και αγωνιστεί για την προώθηση στη χώρα μας μιας μεγάλης διοικητικής και αυτοδιοικητικής μεταρρύθμισης, με επιτελικό κράτος, ισχυρές αιρετές περιφέρειες με εσωτερική αποκέντρωση τις νομαρχίες, μητροπολιτικές αυτοδιοικήσεις και ισχυρότερους δήμους, που θα προκύψουν και με συνενώσεις, με αποκέντρωση πόρων και αρμοδιοτήτων στα τοπικά συμβούλια.

Μια μεγάλη διοικητική και αυτοδιοικητική μεταρρύθμιση είναι πρώτα απ΄ όλα όρος και προϋπόθεση για ποιοτική ανάπτυξη, αειφορία και κοινωνική συνοχή, δημοκρατικό προγραμματισμό και εξορθολογισμό του επιχειρησιακού σχεδιασμού, βελτιστοποίηση της διοίκησης και της εξυπηρέτησης των πολιτών, δημοκρατική εμβάθυνση και συμμετοχή των πολιτών.

Επιμένουμε ανυποχώρητα στο στόχο της αποκέντρωσης με αυτοδιοίκηση, συνεχίζοντας τη μεγάλη δημιουργική, αγωνιστική, λαϊκή παράδοση της ελληνικής αριστεράς.

2. Το πρόγραμμα οικονομικής στήριξης της μεταρρύθμισης, οι μεταφορές αρμοδιοτήτων και πόρων, οι χωροταξικές και γεωγραφικές ρυθμίσεις, και το επιχειρησιακό και οργανωτικό σχέδιο ενός τέτοιου εγχειρήματος αποτελούν σοβαρότατες και κρίσιμες προϋποθέσεις και παράγοντες που θα κρίνουν την έκβασή του και γι΄ αυτό το λόγο αυτά τα θέματα πρέπει να απασχολήσουν ουσιαστικά το σύνολο των πολιτικών και αυτοδιοικητικών δυνάμεων αλλά και ολόκληρη την ελληνική κοινωνία.

Το εκλογικό σύστημα αποτελεί επίσης καθοριστικό παράγοντα. Η απλή αναλογική, για την αυτοδιοίκηση έχει πρωτεύουσα σημασία. Η απλή αναλογική διασφαλίζει την συμμετοχή και τη συμβολή στη διαχείριση και στον έλεγχο των τοπικών και περιφερειακών δημοσίων υποθέσεων, όλων των πολιτικών και κοινωνικών δυνάμεων, διευκολύνει τη συμμετοχή τοπικών κινημάτων και άξιων πολιτών, συχνά παροπλισμένων, στα κοινά και επιβάλλει τη διαβούλευση, τον διάλογο και την ανάγκη σύνθεσης στις αποφάσεις των οργάνων.

Τα κυβερνητικά σχέδια που έχουν εμφανισθεί μέχρι στιγμής για μια νέα αυτοδιοικητική μεταρρύθμιση υπό τη γενική ονομασία «Καλλικράτης» δεν καλύπτουν τα παραπάνω κριτήρια. Παρά το θετικό της καθιέρωσης της αιρετής περιφέρειας, αφήνουν ανοιχτά φαινόμενα νεοσυγκεντρωτισμού, ενώ προωθείται ο «ομοσπονδιακός χαρακτήρας»συγκρότησης και εκλογής, ενίσχυσης του αρχηγοκεντρικού μοντέλου και της δικομματικής πόλωσης.

Η ασάφεια στους πόρους και το χωροταξικό κρύβουν σκοπιμότητες και επιτείνουν τις αμφιβολίες και τις αντιρρήσεις.

3. Οι εκλογές του Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθούν σε ένα ιδιαιτέρως οξυμένο κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον. Η οικονομική κρίση, όπως εμφανίζεται με τις εκρηκτικές διαστάσεις της στην χώρα μας και με τα άδικα και σκληρά κυβερνητικά μέτρα που πλήττουν μεγάλες κατηγορίες του ελληνικού λαού, καθώς και η αυτόματη διαπλοκή τοπικού και περιφερειακού με την κρατική εξουσία θα ωθούν τους πολίτες, άνδρες και γυναίκες, να στέκονται κριτικά ή αρνητικά όχι μόνο απέναντι στην αιρετή διοίκηση του δήμου ή των νομαρχιών-ενταγμένων πλέον στις περιφέρειες-, που για την απόδοση ή μη του έργου τους κρίνονται, αλλά απέναντι στην κυβέρνηση για τις συνολικές της πολιτικές, που το αποτύπωμα τους θα είναι αισθητό στη μεγάλη πλειοψηφία των νοικοκυριών.

Ο ΣΥΝ, λαμβάνοντας υπ’ όψη την τρέχουσα συγκυρία, οφείλει να αναδείξει τον αυτοδιοικητικό και πολιτικό χαρακτήρα τους. Οφείλει να διατυπώσει τον κεντρικό του στόχο που σε αυτές τις εκλογές πρέπει να είναι η νίκη των ιδεών της ουσιαστικής αποκέντρωσης με αυτοδιοίκηση και η επικράτηση των δυνάμεων που σε τοπικό επίπεδο μπορούν να υπερασπιστούν και να προωθήσουν αυτές τις ιδέες.

Στις εκλογές του Νοεμβρίου θέτουμε ως γενικό στόχο την ανάδειξη δημοτικών και περιφερειακών διοικήσεων που θα διαχειριστούν με διαφάνεια και δημόσιο έλεγχο τις τοπικές υποθέσεις και τα οικονομικά – και αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία στις συνθήκες της δημοσιονομικής κρίσης. Αρχές που θα αγωνιστούν για τη βελτίωση της ζωής των πολλών, στηρίζοντας τους αδύνατους και υποβοηθώντας την ανάπτυξη, την προστασία του περιβάλλοντος, φυσικού και αστικού, παλεύοντας καθημερινά με έργα κατά του ρατσισμού, στηρίζοντας την ένταξη των μεταναστών στην οικονομική και κοινωνική ζωή με σεβασμό στις παραδόσεις και τον πολιτισμό τους, προωθώντας την εκπαίδευση των παιδιών τους. Μακριά από πελατειακές εξυπηρετήσεις, με συνεπή αγώνα για αποκέντρωση.

Επιδιώκουμε την όσο το δυνατό πιο ισχυρή συμμετοχή μας στους δήμους και τις περιφέρειες, μέσα από φερέγγυους συνδυασμούς και πρόσωπα. Στόχος μας δεν είναι η έκδοση ανακοινώσεων-καταγγελιών από τα δημοτικά-περιφερειακά συμβούλια αλλά η υλοποίηση και διεκδίκηση λύσεων στα τοπικά προβλήματα, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις που έχουμε ήδη περιγράψει.

Στηρίζουμε τους πετυχημένους δημάρχους που στηρίξαμε το 2006 και τους συνδυασμούς συνεργασίας στους οποίους είναι επικεφαλής.

4. Με βασικό γνώμονα τις εκτιμήσεις και τις επιλογές των πολιτικών κινήσεων του κόμματος και στη συνέχεια των τοπικών κινήσεων στις οποίες συμμετέχει ο ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ, πρέπει να επιδιώξουμε, με ευέλικτη και αποκεντρωμένη εκλογική τακτική ,τη μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή μας στο θεσμό, μέσα από φερέγγυους συνδυασμούς και πρόσωπα, για την υπεράσπιση του δημόσιου και κοινωνικού χαρακτήρα των ΟΤΑ απέναντι σε αντιλήψεις εμπορευματοποίησης και ιδιωτικοποίησης των υπηρεσιών, απορύθμισης των εργασιακών σχέσεων για τη διεκδίκηση δημοκρατικής εμβάθυνσης και κοινωνικής συμμετοχής, βιώσιμων λύσεων στα τοπικά προβλήματα.

Απορρίπτοντας λογικές στείρας κομματικής καταγραφής που εκφράζει το: «ΣΥΡΙΖΑϊκά σχήματα παντού» να αναζητήσουμε σχήματα που θα διασφαλίζουν τις πιο πλατιές συνεργασίες προσώπων, κινήσεων και πολιτικών δυνάμεων στη βάση συμφωνιών σε προγραμματικό λόγο και προτάσεις. Εκεί όπου επιλέξουμε «αυτόνομες» εκλογικές καθόδους, είναι απαραίτητο να διασφαλίζουν τα παραπάνω στοιχεία.

5. Σε ότι αφορά τις 13 Περιφερειακές αυτοδιοικήσεις, μια μάχη που αφορά κατά κύριο λόγο μεγάλες χωρικές, πληθυσμιακές, αναπτυξιακές και οικονομικές γεωγραφικές ενότητες, προκρίνουμε την εκλογική κάθοδο του χώρου με επιδίωξη συμπόρευσης με τους Οικολόγους –Πράσινους, με βάση ένα πρόγραμμα βιώσιμης περιφερειακής ανάπτυξης.

Σε ότι αφορά Αθήνα, Πειραιά, Θεσσαλονίκη, που αποτελούν αυτοδιοικητικές μάχες με ισχυρά πολιτικά χαρακτηριστικά, η ΚΠΕ του ΣΥΝ σε κοινές συνεδριάσεις της με τις αντίστοιχες νομαρχιακές οργανώσεις του κόμματος, θα προσδιορίσει και την τελική επιλογή.

Ιδιαίτερη περίπτωση πρέπει να αποτελέσει η εκλογική τακτική μας στην Θεσσαλονίκη λόγω του «φαινομένου Παπαγεωργόπουλου –Ψωμιάδη - Άνθιμου» που αντιπροσωπεύει υπερσυντηρητισμό, εθνικισμό, μισαλλοδοξία, πολύπλευρη έκπτωση των αξιών.

Ο ΣΥΝ, οφείλει, να ανταποκριθεί στο χρόνιο αίτημα για αλλαγή που εκφράζεται από πολίτες της Θεσαλονίκης ευρέος κοινωνικοπολιτικού φάσματος. Πρέπει να διευκoλύνει τη δημιουργία ευρύτερων συσπειρώσεων που θα διαμορφώνονται από τα κάτω με την πρωτοβουλία Δημοτικών και Νομαρχιακών Κινήσεων και τη συμμετοχή κινήσεων πολιτών, ομάδων ειδικών ενδιαφερόντων, συλλόγων, συνδικάτων, νεανικών συσπειρώσεων, εθελοντικών οργανώσεων κ.λ.π. με στόχο την συγκρότηση ενός μετωπικού ψηφοδελτίου νίκης του ευρύτερου προοδευτικού τμήματος της κοινωνίας.

6.. Γενικότερα ο ΣΥΝ οφείλει να ανανεώσει το πολιτικό του ενδιαφέρον εν όψει των επερχόμενων αυτοδιοικητικών εκλογών για μια ευρεία πολιτική συμπόρευση με τους Οικολόγους-Πράσινους στη βάση του κοινού προγραμματικού λόγου και προτάσεων για την αυτοδιοίκηση. Η συνάντηση της σύγχρονης, ανοικτής, μη δογματικής αριστεράς και της Οικολογίας δίνει νέα δημιουργική ώθηση στην αυτοδιοίκηση, κάνει πιο ουσιαστικό και πολύπλευρο το μεταρρυθμιστικό μας πρόγραμμα, υποβοηθά τη συνάντηση των κινημάτων με τις διοικήσεις των δήμων. Η πολιτική αυτή πρωτοβουλία πρέπει να προωθηθεί αμέσως και με ανοικτό πνεύμα.

Πρόσφατα κείμενα

Ημερολόγιο κειμένων

Θέματα επικαιρότητας

Αρθρογράφοι