Θ. Λεβέντης: Η δημιουργία ενός Μητρώου Αγροτών είναι πάγιο αίτημά της Ανανεωτικής Αριστεράς εδώ και χρόνια και δεν θα μπορούσαμε να μην το στηρίξουμε τουλάχιστον επί της αρχής

Στην ολομέλεια της Βουλής σχετικά με την "Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων"

25/08/2010

Η δημιουργία ενός Μητρώου Αγροτών είναι πάγιο αίτημά της Ανανεωτικής Αριστεράς εδώ και χρόνια και δεν θα μπορούσαμε να μην το στηρίξουμε τουλάχιστον επί της αρχής. Η προηγούμενη προσπάθεια για τη δημιουργία του, παρόλα τα χρήματα που δαπανήθηκαν, έμεινε ημιτελής ή μάλλον μπήκε στο συρτάρι για διάφορους λόγους. Ελπίζουμε να μην επαναληφθεί το ίδιο.

Θέλουμε το μητρώο αγροτών για να αποτελέσει μια βάση ώστε το κράτος να χαράξει επιτέλους μια στρατηγική, που θα εξυπηρετεί την άσκηση μιας ολοκληρωμένης και αποτελεσματικής πολιτικής στον αγροτικό τομέα.

Αλλά το βασικό ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί από την κυβέρνηση είναι το που θέλει να οδηγήσει την αγροτική παραγωγή στην Ελλάδα; Ποιους επιθυμεί να έχει ως αγρότες και πως πρόκειται να τους βοηθήσει; Ποιο είναι το όραμα της για την αγροτική παραγωγή και ανάπτυξη;

Στο νομοσχέδιο ορίζεται ποιος πρέπει να είναι αγρότης .Προϋποθέσεις:

1. να έχει γη

2. να ασχολείται αυτοπροσώπως με το αγροτικό επάγγελμα κατά το 30% της συνολικής ετήσιας απασχόλησής του

3. να προσπορείται από αυτό το εισόδημα, τουλάχιστον, όπως λέτε στο νομοσχέδιο, του 35% του συνολικού του εισοδήματος

4. να είναι ασφαλισμένος στον ΟΓΑ.

Η ασφάλιση στο ΟΓΑ είναι για εμάς απαράβατος όρος προκειμένου να μην καρπώνεται κάποιος τα πλεονεκτήματα χωρίς να είναι στην ουσία αγρότης

Για εμάς όμως και αυτό είναι που διεκδικούμε είναι στις προϋποθέσεις να μπει και η επαγγελματική κατοχύρωση – πιστοποίηση των αγροτών. Το αγροτικό επάγγελμα είναι ανοχύρωτο επάγγελμα. Ζητάμε την εκπαίδευση , κατάρτιση, εξειδίκευση των αγροτών ώστε ο παραγωγός να είναι πιστοποιημένος επαγγελματίας. Η επαγγελματική κατοχύρωση θα αυξήσει επιπλέον και την ασφάλεια των τροφίμων. Οι ίδιοι οι αγρότες επισημαίνουν την ανάγκη για την εκπαίδευση και τη σύνδεσή της με την επαγγελματική κατοχύρωση. Επαγγελματική κατοχύρωση που θα πρέπει να συνοδεύεται από κίνητρα που θα εξασφαλίζουν επαγγελματικά τον κατοχυρωμένο αγρότη. Θα πρέπει να υπάρχουν εκπαιδευτικές διαδικασίες για όλες τις ηλικίες ,δια βίου συνεχιζόμενες ,που θα οδηγούν στην επαγγελματική κατοχύρωση.

Ζητάμε επίσης το Μητρώο Αγροτών να συνδυαστεί με το Μητρώο Εμπόρων και δεν μπορούμε να καταλάβουμε γιατί δεν το φέρατε σε αυτό το νομοσχέδιο. Είναι επιτακτική ανάγκη να συνδυαστεί το Μητρώο Αγροτών με το Μητρώο Εμπόρων ώστε να υπάρχει ξεκάθαρο τοπίο μεταξύ των άμεσα συμβαλλόμενων. Η πολιτεία θα μπορεί έτσι όχι μόνο να ελέγχει, αλλά να ασκεί εποπτεία στην αλυσίδα των τροφίμων. Ενώ υπάρχουν νόμοι που προσδιορίζουν το maximum κέρδος, υπάρχει μια στρέβλωση στην αλυσίδα τροφίμων και το προϊόν φτάνει στον καταναλωτή αρκετές φορές πάνω από αυτό που έχει εισπράξει ο αγρότης

Όσον αφορά το όριο εισοδήματος όπου διίστανται οι απόψεις. Χωρίς να μπορεί κανείς να έχει μια ασφαλή επιστημονική τεκμηρίωση ( και αυτό λόγω ακριβώς της μη ύπαρξης του Μητρώου) θεωρούμε ότι το 35% αγροτικού εισοδήματος, προκειμένου να χαρακτηριστεί κάποιος ως κατά κύριο επάγγελμα αγρότης, κρίνεται σωστό αν και σίγουρα θα προκύψουν περιπτώσεις ατόμων που θα σπεύσουν να επωφεληθούν από τις διατάξεις του νομοσχεδίου. Όμως εκτιμούμε ότι θα είναι πολύ πιο λίγες οι περιπτώσεις αυτών των επιτήδειων σε σχέση με αυτούς που είναι πραγματικοί αγρότες και δεν μπορούσαν να καρπωθούν τα προνόμια λόγο ότι το όριο εισοδήματος ήταν αρκετά μεγάλο..

Υπάρχουν αγρότες, και ιδιαίτερα σε απομακρυσμένες και νησιωτικές περιοχές που συμπληρώνουν το εισόδημά τους από ενοίκια, από άλλες εργασίες, από μικρές εμπορικές και τουριστικές δραστηριότητες, που μέχρι τώρα και ιδιαίτερα σε περιπτώσεις καταστροφής της συγκομιδής δεν λάμβαναν τις αποζημιώσεις. Και δυστυχώς αυτοί ήταν πολλοί και είχαν αυξημένες ανάγκες.

Επιπλέον θεωρούμε ότι στο νομοσχέδιο θα πρέπει να γίνεται και ειδική ρύθμιση σε περιπτώσεις αγροτών που δεν φτάνουν καν το 35% λόγω καταστροφής της σοδειάς από έκτατα φαινόμενα ( πλημμύρες, φωτιές).

Σχετικά με τις Α.Π.Ε έως τα 100 KW. Δεν διευκρινίζετε στο νομοσχέδιο αν οι αποκλειστικοί παραγωγοί ΑΠΕ μπορούν να καθοριστούν μόνο από την δραστηριότητα αυτή αγρότες .Δεν νοείται, και πρέπει να το προβλέψετε αυτό ,να θεωρούνται κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, οι παραγωγοί αποκλειστικά και μόνο ΑΕΠ. Ο περιορισμός που γίνεται στο μέγεθος για τις αγροτουριστικές μονάδες (10 δωμάτια) και στις ΑΠΕ (100 KW) έχει στόχο να αποφευχθεί ο κίνδυνος να δικαιούνται αγροτικές ενισχύσεις μεγάλες τουριστικές μονάδες ή μεγάλες μονάδες διαχείρισης ΑΠΕ, όπως εσείς λέτε αλλά δεν γίνεται μόνο και μόνο με αυτή τη δραστηριότητα να θεωρείται κάποιος αγρότης. Οφείλεται μια διευκρίνιση για αυτά τα ζητήματα.

Μια ακόμα ένσταση για εμάς είναι ότι και σε αυτό το νομοσχέδιο διάφορα σημαντικά κριτήρια θα ρυθμιστούν αργότερα με ΚΥΑ. Θα πρέπει να αναφέρονται ρητά στο νομοσχέδιο η διαδικασία, η προθεσμία, ο τρόπος υποβολής και ο έλεγχος της αίτησης, η διαγραφή, τα ειδικά ευεργετήματα και άλλα παρεμφερή θέματα για την εγγραφή στο Μητρώο Αγροτών και να μην αφήνεται η ρύθμισή τους σε υπουργικές αποφάσεις σε διάστημα 6 μηνών από την ψήφιση του νόμου

Κλείνοντας, αντιλαμβάνεστε ότι επισημαίνουμε ανεπάρκειες στο παρόν νομοσχέδιο. Το κριτικό ΝΑΙ μας έρχεται για να πιστοποιήσει πολιτικά ότι η Δημοκρατική Αριστερά θεωρεί ότι πρέπει επιτέλους να ξεκινήσει η υπόθεση του Μητρώου Αγροτών.

Θέμα επικαιρότητας:
Αγροτικό

Σύνολο: 11 Κείμενα

Πρόσφατα κείμενα

Ημερολόγιο κειμένων

Θέματα επικαιρότητας

Αρθρογράφοι