Με €11 δισ. στηρίζει η Κομισιόν την Ελλάδα από το 2015
Άρης Περουλάκης, www.liberal.gr, Δημοσιευμένο: 2017-07-10
"Με €11 δισ. στηρίζει η Κομισιόν την Ελλάδα από το 2015"Με "φρέσκα” κεφάλαια στηρίζει την Ελλάδα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή την τελευταία δύσκολη διετία, έχοντας συμβάλει δραματικά στο να μείνει όρθια η οικονομία.
Όπως αναφέρει, αποκλειστικά στο Capital.gr, ο Αναπληρωτής Επικεφαλής της Αντιπροσωπείας της Ε.Ε. στην Ελλάδα Άρης Περουλάκης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή από τον Ιούλιο του 2015 μέχρι σήμερα έχει χρηματοδοτήσει με 11 δισεκατομμύρια ευρώ τη χώρα μας, εφαρμόζοντας ένα αναπτυξιακό πακέτο που υλοποιείται παράλληλα με το πρόγραμμα δημοσιονομικής στήριξης.
Σε μία, μάλλον, από τις τελευταίες συνεντεύξεις του, καθώς η θητεία του στη χώρα μας ολοκληρώνεται σε λιγότερο από δύο μήνες, ο κ. Περουλάκης θυμάται ότι όταν το καλοκαίρι του 2015, η Ελλάδα είχε βρεθεί χωρίς ρευστότητα, η Κομισιόν αποφάσισε, κατ’ εξαίρεση για τη χώρα μας, τη χορήγηση προκαταβολών ύψους 2 δισ. ευρώ.
"Η Ευρώπη είναι εκεί όπου ο φοιτητής παίρνει μια υποτροφία, στους παιδικούς σταθμούς και τα νοσοκομεία", λέει ο κ. Περουλάκης.
Συνέντευξη στον Δημήτρη Δελεβέγκο
Κύριε Περουλάκη, όσοι ανήκουν στους Ευρωσκεπτικιστές δυσκολεύονται να διακρίνουν τη συμβολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Ελλάδα. Τι θα αντιτείνατε;
Τον Ιούλιο του 2015, όταν η Ελλάδα είχε κινδυνεύσει να βγει εκτός Ευρωζώνης, συζητούνταν ένα αναπτυξιακό πακέτο, παράλληλα με το πρόγραμμα δημοσιονομικής στήριξης της χώρας. Τα απολογιστικά στοιχεία του προγράμματος αυτού, που βρίσκεται σε ισχύ τα τελευταία δύο χρόνια, φανερώνουν ότι οι καθαρές εισροές, τα κεφάλαια, δηλαδή, που έχουν καταβληθεί στην Ελλάδα από τον κοινοτικό προϋπολογισμό αγγίζουν τα 11 δισ. ευρώ. Αυτό αναδεικνύει το γεγονός ότι είμαστε ο πρώτος και μοναδικός εταίρος που χρηματοδοτεί την Ελλάδα.
Μέσω του προγράμματος Invest EU, επιδιώκουμε να κάνουμε γνωστή τη συμβολή της Κομισιόν στην ενίσχυση των οικονομιών των κρατών-μελών. Όπως και ότι οι δράσεις επιμέρους προγραμμάτων, όπως των Cosme, Horizon, Life και Erasmus αποτελούν ενιαίο σύνολο, το οποίο, βέβαια, στηρίζεται στον κοινοτικό προϋπολογισμό. Η Ευρώπη βρίσκεται εκεί που ο φοιτητής παίρνει μια υποτροφία. Στα νοσοκομεία και τους παιδικούς σταθμούς. Η Ευρώπη είναι εδώ, είναι παντού. Έχει χαθεί η αίσθηση αυτή.
Πού κατευθύνθηκαν τα 11 δισ. ευρώ;
Σε δράσεις για την αγροτική παραγωγή, στα Περιφερειακά Ταμεία Ανάπτυξης, σε έργα υποδομής και στην παιδεία. Εάν δεν υπήρχαν τα χρήματα αυτά, ούτε θα ολοκληρώνονταν μεγάλα έργα, όπως οι αυτοκινητόδρομοι ούτε μικρότερου μεγέθους έργα θα υλοποιούνταν. Ξέρετε, η Ελλάδα τον Ιούλιο του 2015 είχε βρεθεί χωρίς ευρώ. Έπρεπε να της βρούμε ρευστότητα και προχωρήσαμε στην έγκριση προκαταβολών ύψους δυο δισ. ευρώ, κάτι που δεν επιτρέπουν οι κοινοτικοί κανονισμοί. Υπήρξε ένα ιδιαίτερα δύσκολο εγχείρημα, καθώς θα έπρεπε να αποφασιστεί εξαίρεση για την Ελλάδα, ενώ το ρίσκο άλλες χώρες να ζητήσουν ανάλογες εξαιρέσεις ήταν υψηλό.
Πώς παρακάμψατε τα εμπόδια;
Η Ελλάδα είχε στο πλευρό της τον πρόεδρο Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ, ο οποίος είχε αντιληφθεί ότι η χώρα έχει ανάγκη, εκτός από το πρόγραμμα δημοσιονομικής στήριξης, από ισχυρή αναπτυξιακή ώθηση. Προς την κατεύθυνση αυτή, συνεπικουρικά με τον επταετή προϋπολογισμό της Ε.Ε., δημιουργήθηκε το πακέτο Γιούνκερ, το οποίο αποσκοπεί στην μόχλευση των ιδιωτικών κεφαλαίων. Κοινοτικά, δηλαδή, κονδύλια μπαίνουν ως εγγυήσεις, ενθαρρύνοντας την τοποθέτηση ιδιωτικών χρημάτων για την υλοποίηση αναπτυξιακών έργων.
Μέσω του πακέτου Γιούνκερ, που αποσκοπεί και στην μείωση του ρίσκου χώρας, η Ελλάδα έχει λάβει 2 δισ. ευρώ για έργα υποδομής και 1 δισ. ευρώ για την ενίσχυση μικρομεσαίων εταιρειών. Αν και οι επιδόσεις αυτές δεν είναι άσχημες, η Ελλάδα θα μπορούσε να πολλαπλασιάσει τη χρηματοδότηση σε τομείς, όπως η ενέργεια ή η διαχείριση απορριμμάτων.
Ακόμη, το πακέτο Γιούνκερ προβλέπει συμβάσεις με τράπεζες για τη χρηματοδότηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων με έμφαση στον τομέα της καινοτομίας. Ήδη μεγάλες ελληνικές εταιρείες έχουν λάβει απευθείας δανεισμό από τις τράπεζες.
Ποια είναι η συμβολή των Συμπράξεων Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ);
Εξαιρετικά σημαντική. Αντί να υλοποιήσουμε τα έργα ως δημόσια, όπου συνήθως εκδηλώνεται σειρά προβλημάτων που σχετίζονται με το κόστος και την ποιότητα, οι ΣΔΙΤ επιτρέπουν τη δημιουργία έργων υψηλής ποιότητας και μετρήσιμου κόστους καθώς ο ιδιωτικός τομέας αναλαμβάνει σημαντικό τμήμα του ρίσκου.
Πρόσφατα ολοκληρώθηκαν, μέσω ΣΔΙΤ, τα νέα σχολικά συγκροτήματα στην Αττική, τα οποία παραπέμπουν σε υποδομές που συναντώνται σε χώρες της Δυτικής Ευρώπης. Ο ιδιώτης συμμετέχει με δικό του ρίσκο, διαθέτει για 12 χρόνια τη διαχείριση και αναλαμβάνει το σύνολο των δαπανών, γεγονός που διασφαλίζει, εκ των προτέρων, την υψηλή ποιότητα της κατασκευής. Και το κράτος παραλαμβάνει μία υπηρεσία ιδιαίτερα υψηλού επιπέδου.
Είναι ακόμη, πολύ σημαντικό το γεγονός ότι τα καινούργιου τύπου ΣΔΙΤ, έχοντας πολύ σοβαρή κατανομή ρίσκου ανάμεσα σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, αφαιρούνται από το έλλειμμα και το χρέος.
Πώς θα πρέπει να ξεπεράσει τα προβλήματα η Ελλάδα;
Ενισχύοντας την μεταρρυθμιστική προσπάθεια, ώστε η χώρα να ενισχύσει την παραγωγικότητα και το επιχειρηματικό περιβάλλον. Το Δημόσιο θα πρέπει να στέκεται δίπλα και να στηρίζει το επιχειρείν. Κατά πόσο το ελληνικό κράτος βρίσκεται δίπλα στις start-ups;
Πώς εκτιμάτε ότι θα επηρεάσει το Brexit τον κοινοτικό προϋπολογισμό;
Από το 2020 και μετά θα πρέπει να τεθεί επί τάπητος το νέο πακέτο δημοσιονομικών προοπτικών, με τις συζητήσεις να μην είναι εύκολες μετά την έξοδο της Αγγλίας από την Ευρωζώνη που οδηγεί σε μείωση των εσόδων. Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ο συνολικός κοινοτικός προϋπολογισμός ισοδυναμεί μόλις με το 1% του ΑΕΠ της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι δηλαδή μικρός σε σχέση με τη δυναμική της οικονομίας της Ε.Ε. Παράλληλα, τα κράτη-μέλη χειρίζονται το 98% των δημοσίων δαπανών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Όπως αναφέρει, αποκλειστικά στο Capital.gr, ο Αναπληρωτής Επικεφαλής της Αντιπροσωπείας της Ε.Ε. στην Ελλάδα Άρης Περουλάκης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή από τον Ιούλιο του 2015 μέχρι σήμερα έχει χρηματοδοτήσει με 11 δισεκατομμύρια ευρώ τη χώρα μας, εφαρμόζοντας ένα αναπτυξιακό πακέτο που υλοποιείται παράλληλα με το πρόγραμμα δημοσιονομικής στήριξης.
Σε μία, μάλλον, από τις τελευταίες συνεντεύξεις του, καθώς η θητεία του στη χώρα μας ολοκληρώνεται σε λιγότερο από δύο μήνες, ο κ. Περουλάκης θυμάται ότι όταν το καλοκαίρι του 2015, η Ελλάδα είχε βρεθεί χωρίς ρευστότητα, η Κομισιόν αποφάσισε, κατ’ εξαίρεση για τη χώρα μας, τη χορήγηση προκαταβολών ύψους 2 δισ. ευρώ.
"Η Ευρώπη είναι εκεί όπου ο φοιτητής παίρνει μια υποτροφία, στους παιδικούς σταθμούς και τα νοσοκομεία", λέει ο κ. Περουλάκης.
Συνέντευξη στον Δημήτρη Δελεβέγκο
Κύριε Περουλάκη, όσοι ανήκουν στους Ευρωσκεπτικιστές δυσκολεύονται να διακρίνουν τη συμβολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Ελλάδα. Τι θα αντιτείνατε;
Τον Ιούλιο του 2015, όταν η Ελλάδα είχε κινδυνεύσει να βγει εκτός Ευρωζώνης, συζητούνταν ένα αναπτυξιακό πακέτο, παράλληλα με το πρόγραμμα δημοσιονομικής στήριξης της χώρας. Τα απολογιστικά στοιχεία του προγράμματος αυτού, που βρίσκεται σε ισχύ τα τελευταία δύο χρόνια, φανερώνουν ότι οι καθαρές εισροές, τα κεφάλαια, δηλαδή, που έχουν καταβληθεί στην Ελλάδα από τον κοινοτικό προϋπολογισμό αγγίζουν τα 11 δισ. ευρώ. Αυτό αναδεικνύει το γεγονός ότι είμαστε ο πρώτος και μοναδικός εταίρος που χρηματοδοτεί την Ελλάδα.
Μέσω του προγράμματος Invest EU, επιδιώκουμε να κάνουμε γνωστή τη συμβολή της Κομισιόν στην ενίσχυση των οικονομιών των κρατών-μελών. Όπως και ότι οι δράσεις επιμέρους προγραμμάτων, όπως των Cosme, Horizon, Life και Erasmus αποτελούν ενιαίο σύνολο, το οποίο, βέβαια, στηρίζεται στον κοινοτικό προϋπολογισμό. Η Ευρώπη βρίσκεται εκεί που ο φοιτητής παίρνει μια υποτροφία. Στα νοσοκομεία και τους παιδικούς σταθμούς. Η Ευρώπη είναι εδώ, είναι παντού. Έχει χαθεί η αίσθηση αυτή.
Πού κατευθύνθηκαν τα 11 δισ. ευρώ;
Σε δράσεις για την αγροτική παραγωγή, στα Περιφερειακά Ταμεία Ανάπτυξης, σε έργα υποδομής και στην παιδεία. Εάν δεν υπήρχαν τα χρήματα αυτά, ούτε θα ολοκληρώνονταν μεγάλα έργα, όπως οι αυτοκινητόδρομοι ούτε μικρότερου μεγέθους έργα θα υλοποιούνταν. Ξέρετε, η Ελλάδα τον Ιούλιο του 2015 είχε βρεθεί χωρίς ευρώ. Έπρεπε να της βρούμε ρευστότητα και προχωρήσαμε στην έγκριση προκαταβολών ύψους δυο δισ. ευρώ, κάτι που δεν επιτρέπουν οι κοινοτικοί κανονισμοί. Υπήρξε ένα ιδιαίτερα δύσκολο εγχείρημα, καθώς θα έπρεπε να αποφασιστεί εξαίρεση για την Ελλάδα, ενώ το ρίσκο άλλες χώρες να ζητήσουν ανάλογες εξαιρέσεις ήταν υψηλό.
Πώς παρακάμψατε τα εμπόδια;
Η Ελλάδα είχε στο πλευρό της τον πρόεδρο Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ, ο οποίος είχε αντιληφθεί ότι η χώρα έχει ανάγκη, εκτός από το πρόγραμμα δημοσιονομικής στήριξης, από ισχυρή αναπτυξιακή ώθηση. Προς την κατεύθυνση αυτή, συνεπικουρικά με τον επταετή προϋπολογισμό της Ε.Ε., δημιουργήθηκε το πακέτο Γιούνκερ, το οποίο αποσκοπεί στην μόχλευση των ιδιωτικών κεφαλαίων. Κοινοτικά, δηλαδή, κονδύλια μπαίνουν ως εγγυήσεις, ενθαρρύνοντας την τοποθέτηση ιδιωτικών χρημάτων για την υλοποίηση αναπτυξιακών έργων.
Μέσω του πακέτου Γιούνκερ, που αποσκοπεί και στην μείωση του ρίσκου χώρας, η Ελλάδα έχει λάβει 2 δισ. ευρώ για έργα υποδομής και 1 δισ. ευρώ για την ενίσχυση μικρομεσαίων εταιρειών. Αν και οι επιδόσεις αυτές δεν είναι άσχημες, η Ελλάδα θα μπορούσε να πολλαπλασιάσει τη χρηματοδότηση σε τομείς, όπως η ενέργεια ή η διαχείριση απορριμμάτων.
Ακόμη, το πακέτο Γιούνκερ προβλέπει συμβάσεις με τράπεζες για τη χρηματοδότηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων με έμφαση στον τομέα της καινοτομίας. Ήδη μεγάλες ελληνικές εταιρείες έχουν λάβει απευθείας δανεισμό από τις τράπεζες.
Ποια είναι η συμβολή των Συμπράξεων Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ);
Εξαιρετικά σημαντική. Αντί να υλοποιήσουμε τα έργα ως δημόσια, όπου συνήθως εκδηλώνεται σειρά προβλημάτων που σχετίζονται με το κόστος και την ποιότητα, οι ΣΔΙΤ επιτρέπουν τη δημιουργία έργων υψηλής ποιότητας και μετρήσιμου κόστους καθώς ο ιδιωτικός τομέας αναλαμβάνει σημαντικό τμήμα του ρίσκου.
Πρόσφατα ολοκληρώθηκαν, μέσω ΣΔΙΤ, τα νέα σχολικά συγκροτήματα στην Αττική, τα οποία παραπέμπουν σε υποδομές που συναντώνται σε χώρες της Δυτικής Ευρώπης. Ο ιδιώτης συμμετέχει με δικό του ρίσκο, διαθέτει για 12 χρόνια τη διαχείριση και αναλαμβάνει το σύνολο των δαπανών, γεγονός που διασφαλίζει, εκ των προτέρων, την υψηλή ποιότητα της κατασκευής. Και το κράτος παραλαμβάνει μία υπηρεσία ιδιαίτερα υψηλού επιπέδου.
Είναι ακόμη, πολύ σημαντικό το γεγονός ότι τα καινούργιου τύπου ΣΔΙΤ, έχοντας πολύ σοβαρή κατανομή ρίσκου ανάμεσα σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, αφαιρούνται από το έλλειμμα και το χρέος.
Πώς θα πρέπει να ξεπεράσει τα προβλήματα η Ελλάδα;
Ενισχύοντας την μεταρρυθμιστική προσπάθεια, ώστε η χώρα να ενισχύσει την παραγωγικότητα και το επιχειρηματικό περιβάλλον. Το Δημόσιο θα πρέπει να στέκεται δίπλα και να στηρίζει το επιχειρείν. Κατά πόσο το ελληνικό κράτος βρίσκεται δίπλα στις start-ups;
Πώς εκτιμάτε ότι θα επηρεάσει το Brexit τον κοινοτικό προϋπολογισμό;
Από το 2020 και μετά θα πρέπει να τεθεί επί τάπητος το νέο πακέτο δημοσιονομικών προοπτικών, με τις συζητήσεις να μην είναι εύκολες μετά την έξοδο της Αγγλίας από την Ευρωζώνη που οδηγεί σε μείωση των εσόδων. Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ο συνολικός κοινοτικός προϋπολογισμός ισοδυναμεί μόλις με το 1% του ΑΕΠ της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι δηλαδή μικρός σε σχέση με τη δυναμική της οικονομίας της Ε.Ε. Παράλληλα, τα κράτη-μέλη χειρίζονται το 98% των δημοσίων δαπανών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.